تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):هیچکس حقیقت ایمان را کامل نمی کند مگر اینکه جدال لفظی را رها کند، هر چند حق با او باش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818828734




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صرفه‌جويي 90 ميليون دلاري با بريده‌شدن دست دلالان سلامت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: صرفه‌جويي 90 ميليون دلاري با بريده‌شدن دست دلالان سلامت
تجهيزات پزشكي تا 7 برابر قيمت اصلي توسط دلالان فاكتور مي‌شد!


بيش از 45 روز از اجراي طرح تحول سلامت مي‌گذرد؛‌طرحي كه به باور مدير كل نظارت بر تجهيزات پزشكي سازمان غذا و دارو پاشنه‌آشيل آن تجهيزات پزشكي است و حالا با واگذاري تعيين قيمت‌ تجهيزات پزشكي به سازمان غذا و دارو از سوي دولت، ‌دست دلالان از اين بخش از بازار سلامت بريده و 90 ميليون دلار صرفه‌جويي ارزي مي‌شود.
سوداگري در سلامت غير اخلاقي است اما از آنجايي كه خيلي وقت‌ها پاي مرگ و زندگي در ميان است، اين تجارت بسيار پر سود است و هنگامي كه نظارت كافي هم نباشد، دست دلالان و مافيا براي هرگونه فعاليتي باز است به همين خاطر هم هست كه به گفته مهندس سيدحسين صفوي به طور مثال دلالي وسيله ارتوپدي 700‌هزار توماني را 4 ميليون و 900‌هزار تومان فاكتور كرده بود. وي در همايش مديران و كارشناسان تجهيزات پزشكي با بيان اين مطلب افزود: يكي از مزيت‌هاي نظارت بر تجهيزات پزشكي صرفه‌جويي ارزي است و پيش‌بيني مي‌كنيم براي سال جاري 30 ميليون دلار در استنت، 30 ميليون دلار در بالن، 10 ميليون دلار در لنز چشمي و 20‌ميليون دلار در وسايل ارتوپدي صرفه‌جويي ارزي داشته باشيم و هم اكنون هزار و 300 قلم تجهيزات پزشكي قيمت‌گذاري شده است.
   اصلاح شبكه توزيع
شبكه توزيع دارو و تجهيزات پزشكي اگر سالم باشد، بخش مهمي از تخلفات و دلالي‌ها برچيده مي‌شوند. مدير كل نظارت بر تجهيزات پزشكي سازمان غذا و دارو با تأكيد بر اصلاح شبكه توزيع گفت: اگر شبكه توزيع ما اصلاح نشود، در بلندمدت كالاهاي نامرغوب به چرخه تجهيزات پزشكي باز مي‌گردند. همچنين بايد سطح دانش افراد حاضر در شبكه توزيع نيز افزايش پيدا كند. بنا به تأكيد صفوي مديريت نامناسب تجهيزات سرمايه‌اي بيمارستان‌ها هزينه‌هاي زيادي را به كشور تحميل مي‌كند. رئيس سازمان غذا و دارو نيز درباره تجهيزات پزشكي قاچاق در بيمارستان‌هاي دولتي گفت: گاهي مشاهده مي‌شود كه وسايل قاچاق حتي به بيمارستان‌هاي دولتي هم راه يافته است. بيمارستان‌ها موظفند وسايلشان را از منابع مجاز تأمين كنند.
   ورود برخي پزشكان به خط قرمز داروها
وقتي به اخبار مراجعه مي‌كنيد، احساس مي‌كنيد طرح تحول سلامت هم نتوانسته است كمبود برخي از داروها به ويژه داروهاي مربوط به بيماري‌هاي خاص و صعب‌العلاج را بهبود بخشد و داروي بيماران سرطاني هم با وجود اجراي اين طرح گران شده است اما به گفته رئيس سازمان غذا و دارو دليل گراني يا كميابي برخي از داروها اين است كه خارج از داروهاي فهرست رسمي كشورند.
رسول ديناروند با اشاره به فهرست دوم 100 قلمي داروهايي كه همين روزها به داروهاي تحت پوشش بيمه افزوده مي‌شوند، درباره افزايش قيمت برخي داروهاي بيماران سرطاني گفت: تعداد داروهاي سرطاني كه در تفاهمنامه وزارت بهداشت و بيمه‌ها جهت پوشش‌هاي بيمه‌اي و حمايتي وجود ندارد، بسيار كم و انگشت‌شمار است اما برخي پزشكان پا را از خط قرمز سازمان غذا و دارو فراتر گذاشته و خارج از فهرست رسمي كشور و به صورت تك‌نسخه‌اي دارو تجويز مي‌كنند كه اين تجويزها در تعهد سازمان‌هاي بيمه‌گر و وزارت بهداشت نيست.
   كمبود داروهاي تالاسمي خارجي براي حمايت از توليد داخل
به گفته رئيس سازمان غذا و دارو همچنين بر خلاف برخي اخبار هيچ كمبودي در زمينه داروهاي بيماران هموفيلي نداريم. وي درباره افزايش قيمت و همچنين كمبود داروهاي بيماران تالاسمي هم توضيح داد: اين مباحث مربوط به داروهاي وارداتي اين بيماران است. درباره داروهاي توليد داخل تالاسمي مشكلي وجود ندارد اما بيماران از اين داروها استقبال نمي‌كنند. بنا به تأكيد ديناروند سال گذشته در جهت تأمين داروي بيماران تالاسمي 5/5 ميليون ريال هزينه شده بود كه اين رقم در سال جاري به 10 ميليون ريال افزايش يافته است. همچنين تأمين نوع خوراكي داروي اين بيماران نيز دو برابر شده است با وجود اين سياست‌ وزارت بهداشت حمايت از توليد داخل و همچنين اقتصاد مقاومتي است و به همين دليل در نظر دارد كه واردات داروها را كاهش دهد و وابستگي به داروهاي خارجي را كمتر كند. البته در جايي كه به واردات نياز باشد بي‌ترديد وزارت بهداشت آن را ناديده نخواهد گرفت.
   تعيين استانداردهاي سختگيرانه براي برنج‌هاي وارداتي
ماجراي برنج‌هاي آلوده و ورود سموم غير مجاز و قاچاق كشاورزي كه از مزارع و باغات هم سر در مي‌آورد و با نشستن روي ميوه و سبزي سر سفره ما مي‌نشينند، موضوع ديگري است كه رئيس سازمان غذا و دارو براي آن پاسخ‌هايي داشت. وي با اشاره به اينكه حدود يك سوم نياز كشور به برنج از خارج تأمين مي‌شود، افزود:‌امسال ضوابط فني سختگيرانه‌تري را لحاظ كرده‌ايم و وارد كنندگان موظفند بخش واردات برنج را از منابع با كيفيت بالاتر تأمين كنند.
وي تأكيد كرد: از سختگيري براي افزايش كيفيت برنج عقب‌نشيني نخواهيم كرد. به گفته رئيس سازمان غذا و دارو به توليد‌كنندگان داخلي برنج نيز فرصتي داده شده كه محصولاتشان را شناسنامه‌دار كنند و فله‌اي به بازار عرضه نشود. وي درباره كاهش صادرات ميوه ايران به كشورهاي اروپايي و منطقه به دليل بالا بودن سموم در آنها افزود: در جلسه‌اي با مسئولان مربوط در وزارت جهاد كشاورزي اين مسئله تكذيب شد و آنها گفته‌اند كه ميزان صادرات اين محصولات به خارج از كشور افزايش داشته است. به گفته وي مطالعات سال گذشته نشان داد كه در برخي محصولات كشاورزي از سمومي استفاده شده كه حتي مجوز ورود به كشور را نداشته‌اند و در مجموع به دنبال طرحي اجرايي با وزارت جهاد كشاورزي در جهت كاهش سموم و كود در محصولات هستيم.

نویسنده : زهرا چيذري 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 01 تير 1393 - 21:32





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن