تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى يابد، رقّت قلب پيدا مى كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820288594




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انار منحصر بفرد سنگان خاش از مرداد وارد بازار می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

انار منحصر بفرد سنگان خاش از مرداد وارد بازار می شود خاش، زاهدان- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش گفت: کار برداشت انار شیرین، بدون هسته و منحصر بفرد سنگان که هر یک از آنها به حدود یک کیلوگرم می رسد، از مرداد آغاز می شود.


امان الله طوقی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برداشت سایر ارقام انار از باغ های بارور این شهرستان از اوایل مهرماه آغاز می شود و تا آذر ادامه دارد.

وی سطح زیر کشت باغ های انار در شهرستان خاش را 560 هکتار ذکر کرد و گفت: 400 هکتار از این سطح را باغ های بارور تشکیل می دهند.

مدیر جهاد کشاورزی خاش پیش بینی کرد تا پایان فصل برداشت افزون بر پنج هزار و 600 تن انار از انواع ˈشیرین بی هسته، می خوش، ساوه ای، کیانی و میریحییˈ برداشت و به بازار مصرف خاش و دیگر شهرهای استان عرضه شود.

وی مرغوب ترین انار استان سیستان و بلوچستان را به واسطه ی آب و هوای مناسب محدوده کوه آتشفشان نیمه فعال تفتان، ˈانار سنگانˈ معرفی کرد و اظهار داشت: گونه انار ˈسنگانˈ که از بهترین و با کیفیت ترین انارهای تولیدی سیستان و بلوچستان است تا حدود یک کیلوگرم وزن دارد.
وی تصریح کرد: 450 هکتار از مجموع 560 هکتار باغ های انار خاش در روستاهای حاشیه تفتان بویژه سنگان وجود دارد.
طوقی گفت: تولید محصول انار در این منطقه زمینه را برای ایجاد کارگاه رب انار فراهم کرد که به منظور اشتغال دختران روستایی در سنگان راه اندازی شده است.

وی بیان کرد: با توزیع 40 هزار اصله نهال یارانه ای حدود 15 درصد سطح زیر کشت باغ های انار خاش نسبت به پارسال افزایش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی خاش اظهار داشت: کرم ˈگلوگاهˈ از مهم ترین آفات کشاورزی هر سال خسارت های زیادی به باغ های انار وارد می کند و تنها راه مبارزه با آن نیز روش مکانیکی و بیولوژیکی است.
وی افزود: در روش مکانیکی باغداران باید به سرعت نسبت به جمع آوری انارهای پوسیده و آفت زده اقدام و با سوزاندن آنها به نابودی این آفت کمک کنند.

وی اضافه کرد: در مبارزه بیولوژیکی با کرم گلوگاه انار، روش ˈانسکتاریومˈ یا ˈکارگاه تولید حشرات مفیدˈ از سوی بخش خصوصی در این شهرستان راه اندازی شده است که این کارگاه در جذب کارشناسان ناظر و نیز تولید سالانه میلیون ها زنبور تریکوگراما و رهاسازی آنها در باغ ها برای نابودی آفات بویژه آفت کرم گلوگاه بسیار مؤثر عمل کرده است.
طوقی بیان کرد: هم اینک افزون بر 600 نفر بصورت مستقیم در تولید انار در شهرستان خاش فعالیت دارند.
انار یکی از میوه های خوش آب و رنگ فصل پاییز و زمستان است که در مقایسه با سایر میوه های این فصل، آنتی اکسیدان بیشتری برای افزایش ایمنی، مقاومت و حفاظت از بدن در مقابل بیماری ها، میکروب ها و ویروس ها دارد.
درمانگران مکاتب طب سنتی در جهان از خواص دارویی این میوه و دانه های آن برای درمان بیماری های مختلفی از قبیل بیماری های قلبی، عفونی، دندان درد و گوش درد استفاده می کنند.
مصرف میوه خشک شده انار با پوست آن برای درمان اسهال در بیماران بسیار مفید است و دانه های تازه و خشک شده این میوه در میان درمانگران طب سنتی به دانه های اشتهاآور معروف است.
نوشیدن آب انار تازه یکی از بهترین درمان ها برای افراد مبتلا به خشکی دهان، زبان و گلو است با این وجود خوردن بیش از حد انار یا آب آن به دلیل خاصیت اسیدی این میوه موجب از بین رفتن مینای دندان و در نهایت پوسیدگی دندان می شود.
به توصیه درمانگران طب سنتی بهتر است در دوران سرماخوردگی یا عفونت های ادراری میوه انار مصرف نشود.
افراد مبتلا به آسم، برونشیت، سل و سایر بیماری های مرتبط با دستگاه تنفسی نباید از انار استفاده کنند زیرا انار تازه، خشک شده یا پودر این میوه برای این گروه نامناسب است و موجب تشدید حملات تنفسی آنان می شود.
شهرستان خاش واقع در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان وبلوچستان از قطب های مهم کشاورزی این استان است که توانمندی و ظرفیت تولید میوه های سردسیری و گرمسیری نظیر انار، انجیر، آلو، زردآلو، خرما، پسته و برنج را دارد.
وجود کوه آتشفشان نیمه فعال تفتان با چهار هزار و 50 متر ارتفاع، رودخانه های کارواندر و ایرندگان، آب و هوای مطلوب و مساعد و فعالیت شرکت کشت و صنعت گوهرکوه این شهرستان را در زمره مناطق کشاورزی و گردشگری استان قرار داده است.
بهزاد شهرکی مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی استان نیز گفت: 43 تولیدکننده برتر استان در هفته جهاد کشاورزی معرفی شدند که شهرستان خاش با هشت تولید کننده نمونه بیشترین شمار کشاورزان نمونه استان در سال زراعی 93-92 را به خود اختصاص داده است. ک/3
7312 / 653

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




01/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن