تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به خدايى كه جانم در اختيار اوست، وارد بهشت نمى شويد مگر مؤمن شويد و مؤمن نمى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802506190




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کردستان عراق فروش مستقل نفت به رژیم صهیونیستی را آغاز کرد


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



کردستان عراق فروش مستقل نفت به رژیم صهیونیستی را آغاز کرد
خبرگزاری رویترز از فروش نخستین محموله صادراتی نفت از کردستان عراق به اسرائیل با همکاری ترکیه خبر داد. شرکت‌هایی از رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر در تماس با مقامات ارشد اقلیم کردستان عراق برای خرید نفت از این منطقه بوده‌اند.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش‌ سرویس بین الملل جام نیوز، خبرگزاری رویترز از فروش نخستین محموله صادراتی نفت از کردستان عراق به اسرائیل با همکاری ترکیه خبر داد.
بر اساس این گزارش، شرکت‌هایی از رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر در تماس با مقامات ارشد اقلیم کردستان عراق برای خرید نفت از این منطقه بوده‌اند.
رویترز گزارش داد: «نخستین نفتکش حامل نفت استخراج شده زیر نظارت کردستان عراق روز جمعه سی‌ام خرداد، در بندر اسرائیلی اشکلون در آب‌های دریای مدیترانه در حالی که لنگر انداخته بود مشاهد شده و در نوبت تخلیه بود.»    
رویترز
 
براساس شواهد بعدی، تخلیه محموله نفتکش از روز جمعه، از طریق خط لوله بندر "اشکلون" آغاز شد.
به گزارش رویترز، «ترکیه در اجرای این طرح با اسرائیل مشارکت دارد زیرا نفت فروخته شده از سوی اقلیم کرد از خط لوله میان عراق به ترکیه انتقال می‌یابد و از آنجا با نفتکتش برای خریداران فرستاده می‌شود.»
اقلیم خودگردان کرد عراق به تازگی اولین فروش نفتی خود را به طور مستقل انجام داد، اما مسئولان این دولت نگفته بودند نفت را به شرکت‌های کدام کشور فروخته‌است.  
"نیچروان بارزانی" نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، در اوایل خرداد، گفته بود که این دولت محلی قرارداد پنجاه ساله‌ای با ترکیه برای فروش نفت از راه بنادر این کشور امضاء کرده‌است.
محموله نفتی نخست به میزان یک میلیون بشکه اعلام شده بود که با انتقال به بندر "جیهان" ترکیه با نفتکش به سوی مقصد روان شد.
براساس گزارش رویترز، نفت صادراتی از اقلیم کرد عراق ابتدا با کشتی از بندر "جیهان" ترکیه به "قبرس" رسید و در آنجا با نفتکش دیگری مسیر کوتاهی را تا رسیدن به بندر "اشکلون" [در سرزمین های اشغالی] طی کرد.
تصمیم اقلیم کردستان به فروش مستقل نفت در زمینه اختلافات شدید دولت محلی کرد با دولت مرکزی بغداد گرفته شد.
اقلیم خودگردان کرد تاکید کرده بود که دولت بغداد بودجه دولت محلی کرد را قطع کرده و حقوق کارمندان مناطق کردنشین را نمی‌پردازد و کردها حق دارند به طور مستقل نفت بفروشند.
اما دولت بغداد از فروش مستقل نفت عراق از سوی دولت محلی کرد ابراز خشم کرده و گفته بود، اختلافات بر سر بودجه نباید موجب "زیان رساندن" به منافع دولت مرکزی شود.  
وزارت نفت عراق افزوده بود: «اقدام اقلیم خودگردان در فروش مستقل نفت به خارج، می‌تواند در سال جاری میلادی، هشت میلیارد و چهارصد میلیون دلار به عراق زیان برساند.»
وزارت نفت عراق تاکید کرده بود از ترکیه و شرکت "بوتاش" این کشور بخاطر مشارکت در این کار غیرقانونی شکایت خواهد کرد.
وزارت نفت عراق همان دو هفته پیش گفته بود که اقلیم خودگردان به اسرائیل نفت فروخته‌است اما مسئولان اقلیم کرد به آن واکنش نشان نداده بودند.  
بنابر گزارش رویترز، مسئولان دولت محلی کردستان عراق نگفته‌اند شرکت‌های چه کشورهای دیگر مایل به خرید نفت از اقلیم کردستان عراق هستند. اما "تانر ییلدز" وزیر انرژی ترکیه، اوایل خرداد گفته بود، آلمان یا ایتالیا هم در صف خریداران این نفت هستند.
"فلاح مصطفی" مسئول دفتر مناسبات خارجی اقلیم کرد، چهارهفته پیش تاکید کرده بود: «اروپا از گسترش دادوستدهای نفتی با کردهای عراق حمایت می‌کند، و از آمریکا نیز خواسته بود، از دخالت در این مسئله خودداری کند.»
سخنان مصطفی واکنشی به اظهارات "جن ساکی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بود که سوم خرداد گفته بود، آمریکا نگران پیامدهای فروش مستقل نفت از سوی دولت محلی کرد به خارج است.  
در همین حال، آمریکا پس از این ابراز نگرانی، "برت مک گورک" یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه خود را در روزهای گذشته به اربیل، مرکز کردستان عراق فرستاد.
به گزارش رویترز، پس از این دیدارها، اقلیم کرد قراردادهایی نیز برای فروش محموله نفتی به شرکت‌های آمریکایی امضاء کرده‌است.
رویترز می‌گوید، پالایشگاهی در آلمان نیز به تازگی از طریق شرکت روسی "روزنفت" و شرکت "بریتیش پترولیوم" از اقلیم کرد عراق، نفت خریداری کرد.
براساس گزارش رویترز، سومین و چهارمین محموله نفتی از این دست نیز در همین روزها از بندر "جیهان" ترکیه بارگیری می‌شود.  
تصمیم اقلیم خودگردان به فروش مستقل نفت از زمانی به اجرا در آمد که هنوز رخدادهای مرتبط با پیشرفت نیروهای "داعش" به وقوع نپیوسته بود.
در دو روز نخست پس از سقوط موصل، مرکز استان نینوا و بخش‌هایی از استان صلاح‌الدین، در حالی که خطر تسلط نیروهای "داعش" بر خطوط لوله نفتی کرکوک هم مطرح بود، گروه پیشمرگ‌های اقلیم خودگردان کرد عراق با خروج از مناطق این اقلیم، بر این خطوط لوله هم مسلط شدند تا مانع از یک پیروزی بزرگ دیگر "داعش" شوند.  
بسیاری از کارشناسان معتقدند که رخدادهای دوهفته اخیر در عراق در پی پیشروی‌های "داعش"، موجب تقویت چشم‌گیر مناطق تحت اختیار دولت اقلیم کرد عراق شده‌است.    




۳۱/۰۳/۱۳۹۳ - ۱۷:۱۴




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن