واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
کتاب اسرار عرفانی حج به چاپ چهارم رسید خبرگزاری رسا ـ چاپ چهارم کتاب اسرار عرفانی حج نوشته حجتالاسلام محمدتقی فعالی از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر راهی بازار کتاب شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حج بریدن از خلق و رویکردی به سوی حق است؛ سفر از خلق به حق و دورشدن از غیر خدا، انسان با رفتن به حج مزهای از ملکوت میچشد. او خموشی است که به بارگاه نور بهجت و سرور راه یافته است، حجگذار به سوی خدا فرار میکند. کتاب اسرار عرفانی حج از «مقدمه و سه بخش: اسرار عرفانی حرم و اسرار عرفانی مناسک و مواقف حج ومدینه منوره» گردآوری شده و هر بخش دارای فصولی است. نویسنده در رابطه با حج مینویسد: «حج دوگونه است: حج عوام و حج خواص. حج عوام قصد کوی دوست است و حج خواص قصد روی دوست، آن، رفتن به سرای دوست و این، رفتن برای دوست. عوام به نفس روند تا در و دیوار ببینند، خواص به جان روند تا دیدار یابند، کسی که به نفس رود وجد یابد و بار کشد تا گرد کعبه برآید و کسی که به جان رود بیارامد و بیاساید تا کعبه گردسرایش درآید.» بخش اول از سه فصل«مکه مکرمه، اسرار عرفانی مسجدالحرام و اسرار عرفانی مکه» جمعآوری شده است. فصل مکه مکرمه گفتارهای «اسرار نامها، فضیلت و عظمت مکه، اسرار حدود مکه، ویژگیها و احکام مکه، آداب ورود به مکه و آداب خروج از مکه» را در خود جای داده است. در بخش اسرار نامها در رابطه با یکی از نامهای شهر مکه که امالقری است میخوانیم: «نام دیگر این شهر امالقری است. این عنوان و نامگذاری در برخی از احادیث ذکر شده است. امیرمؤمنان علی علیهالسلام در پاسخ مردی که سؤال کرد چرا مکه امالقری نامیده شده است؟ فرمود: زیرا زمین از زیر مکه گسترانده شد. این واژه ترکیبی است از دو کلمه أمّ و قری. علت نامگذاری، شرافتی است که خداوند به این شهر داده؛ پس شهر مکه به جهت شرافت اصل عالم است.» مطالب فصل دوم عبارتند از: «حرمت مسجدالحرام، اسرار حدود مسجدالحرام، آداب ورود به مسجدالحرام». نویسنده در خصوص حرمت مسجدالحرام آورده است: «مسجدالحرام دارای حرمت و قداست بسیار بالایی است. این مسجد از قصرهای بهشت در روی زمین شمرده شده و محبوب ترین مسجد روی زمین نزد خداست، مسجدالحرام محل رحل اقامت نبی خدا بود، محل نزول ملائکه مسجدالحرام است، دعا در این مسجد مستجاب است، مدفن انبیای بزرگ در این مسجد قرار دارد و مسجدالحرام از ارکان اصلی زمین است.» مؤلف کتاب موضوعات «شروع ساختن کعبه، اسرار نامهای کعبه، اسرار عرفانی کعبه و ورود به کعبه» را در فصل سوم این بخش آورده است. در باب آزمودن انسانها آمده است: «خداوند چنین مقدر فرمود تا کعبه محلی برای آزمودن انسانها باشد. کعبه در سرزمینی بیآب و علف، کوههای ناهموار، آفتاب سوزان، سرزمینی لم یزرع و راههای پر مشقت، اینها همگی دست به دست هم دادهاند تاحج را دشوار کنند و خداوند به همین دلیل کعبه و حج را محل آزمایش انسانها قرار داد.» بخش دوم شامل «جایگاه و اسرار حج، سرّ وجوب شرایط فوریت و نیابت حج، اسرار عرفانی احرام، اسرار عرفانی احرام، اسرار عرفانی نماز طواف، اسرار عرفانی سعی و تقصیر، اسرار عرفانی عرفات، اسرار عرفانی مشعر، اسرار عرفانی منی؛ رمی؛ قربانی وحلق» است. فصل اول به «نامگذاری حج و حکمتها، حج و پیامبران، جایگاه حج، جایگاه حجگذار، شرایط پذیرش حج، حکمتها و آثار حج، اسرار عرفانی حج»پرداخته است. در باب حج و پیامبران در این کتاب آمده است: «طبق احادیث حج قبل از آدم علیهالسلام هم وجود داشته و خانه خدا قبل از آفرینش انسان و پدر انسان محل طواف بوده است. امام صادق علیهالسلام به این حقیقت اشارهای عرفانی دارد: چون که آدم در انجام حج خود به منا رسید، فرشتگان به دیدار او آمدند و گفتند: ای آدم حجت قبول. بدان که دو هزارسال قبل از تو این خانه طواف شده و بر آن حج گذارده شده است.» فصل دوم مطالبی را در رابطه با «سرّ وجوب حج، سرّ شرایط وجوب حج، سرّ فوریت حج و سرّ نیابت در حج» نگاشته است. درباره سرّ فوریت حج میخوانیم: «وجوب حج، بر شخص مستطیع فوری است و واجب است در همان سال استطاعت، آن را به جا آورد و به تأخیر نیندازد. این امر رمز و سری دارد. اسماء الهی بر عالم هستی حاکماند و تمام ماسوا دولت اسماء الهیاند. اسماء حق دوگونهاند؛ برخی از اسماء حکمشان تا آنجا که خدا خواهد، ادامه مییابد و به درازا میکشد. اگر این اسماء در عالم تشریع ظهور کنند، آن حکم فوریت نداشته، قابل تأخیر است.» فصل سوم این کتاب «اسرار احرام، اسرار میقات، اسرار میقات، اسرار واجبات احرام، اسرار تلبیه، اسرار لباس احرام، اسرار مستحبات احرام، اسرار مکروهات احرام، اسرار محرمات احرام» را مورد کنکاش قرار داده است. مؤلف در خصوص اسرار میقات اینگونه قلم زده است: «گرایش به عالم غیب و تمایل به کشف اسرار، جزء فطرت و سرشت انسان است. طینت معنوی ریشه در جاذبه حضرت ربوبیت دارد. نخست جذبه او شامل حال انسان میشود و سپس انسان کششی به سمت او پیدا میکند. گاهی جذبهای از آسمان درمیرسد که چون نسیم جانبخش و روحافزایی او را نوازش میدهد؛ این جذبه مهرانگیز او را به سمت بالا دعوت میکند، به مقصد و مقصود سوق میدهد اما افسوس که این نسیم حیاتبخش و این جذبه رحمانی دوامی ندارد و چونان برقی رونده و گذرا عبور میکند.» عناوین «اسرار طواف، اسرار حجرالأسود، اسرار ملتزم، اسرار حطیم، سرّ مقام نشانه خدا، سر حجراسماعیل مقام نیاز، سرّ مقام جبرئیل درمان دردها، سرّ مستجار دریای غفران و سرّ رکن یمانی» در فصل چهارم آمده است. مؤلف سنگ حجرالاسود را در این کتاب معرفی نموده و آورده است: «حجرالاسود از بهشت آمده و رنگ و بوی این جهان را ندارد.رسول خدا صلیاللهعلیهوآله وسلم در حدیثی فرمود: حجرالاسود از سنگهای بهشت است. منذر سوری از امام باقر علیهالسلام درباره حجرالاسود سؤال کرد که چه سنگی است و از کجا آمده است. امام در پاسخ چنین فرمود: سه سنگ از بهشت فرود آمده است: حجرالاسود که به ودیعت به ابراهیم علیهالسلام سپرده شد، مقام ابراهیم و سنگ بنی اسرائیل. خداوند سنگ سفید به حضرت ابراهیم علیهالسلام سپرد که سفیدتر از کاغذ بود و در نتیجه گناهان بنی آدم سیاه شد. در این کتاب، نویسنده در فصل پنجم به «نماز نیاز، نماز حضور، نماز وصال و فنا و نماز ولایت» مطالبی را به نگارش آورده است. در مبحث نماز نیاز میخوانیم: «نماز اعتراف به عبودیت است، نماز، انسان را در مقام بندگی قرار میدهد و بندگی انسان را به عروج و آسمان میبرد. عبودیت یعنی وقوف بر صدر خویش و مقام بندگی، مقام فقر است و مقام فقر یکی از مقامات عرفانی است که قرآن هم به آن اشاره لطیفی فرموده است: یا أیهاالناس أنتم الفقراء إلی الله و الله هو الغنی الحمید. در این آیه فقر منحصر به انسان شده و غنا در انحصار خدا قرار گرفته است. کل فقر در انسان است و کل غنا در او.» فصل ششم: «اسرار باطنی سعی، سرّ سنگ صفا ومروه، سرّ آغازکردن از صفا، اسرار زمزم و سرّ تقصیر» و فصل هفتم: «سرّ ترویه، اسرار عرفات و سرّ عصر عرفات» را در خود جای داده اند. یکی از اسرار باطنی سعی، طهارت درونی است، که در این مورد نگارنده نوشته است: «سعی موجب میشود درون آدمی پاک گردد، گناهان زائل شود، سیاهی از قلب انسان زدوده گردد و انوار الهی با طن زائر را فرا گیرد. یکی از ابعاد عرفانی سعی این است که گناه را از بین میبرد و معاصی را میشوید.» فصل هشتم به: «شمیم رحمت و توشه تقوا» و فصل نهم به: «اسرار منی، اسرار رمی، اسرار قربانی، اسرار حلق، سر مسجد خیف و سر وداع» پرداخته اند. اسرارمنی در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته و در این رابطه آمده است: «حجاج بیتاللهالحرام پس از طلوع آفتاب روز دهم ذیحجه از مشعر به سمت منی افاضه (کوچ) میکنند تا در این سرزمین اعمال خاصی را به جای آورند. واجبات منی سه چیز است که عبارتند از: رمی جمرات، قربانی و تقصیر یا حلق. کسی که به سرزمین منی گام مینهد، خدا از او راضی میشود. حاجی از این اکسیر کمیاب در منی بهرهمند میشود و میتواند مزه ملکوتی رضایت حق را بچشد.» در بخش سوم این کتاب فصول «فضایل مدینه منوره، فضایل مسجدالنبی صلی الله علیه و آلَه و فضایل بقیع» را مورد بررسی قرار داده است. در فصل اول: «سرّ ختم حج به مدینه منوره، سرّ نامهای مدینه منوره و شهر مدینه منوره» ، در فصل دوم: «دیدار پیامبر صلی الله علیه و آله و شفاعت رسول خدا صلی الله علیه و آله» و در فصل سوم: «فضایل بقیع » بیان شده است. این کتاب علاقه پیامبر به شهر مدینه منوره را اینگونه نگاشته است: «شهر مدینه منوره محبوب نبی خدا حضرت محمدمصطفی صلیاللهعلیهوآله بود. رسول خدا صلیاللهعلیهوآله علاقه و شوق خاصی به این شهر داشت، هرگاه از سفر میآمد و نگاهش به دیوارهای مدینه میافتاد، از شوق وسایلش را بر زمین مینهاد و با سرعت بیشتری به سمت این شهر میآمد و اگر سوار مرکب بود، مرکب خویش را با شتاب بیشتری حرکت میداد، این عمل نشان از حب و شوق زایدالوصف حبیب خدا نسبت به این شهر داشت.» گفتنی است، چاپ چهارم کتاب اسرار عرفانی حج نوشته حجتالاسلام محمدتقی فعالی در 536 صفحه و با تیراژ 5000 نسخه و به قیمت: 16000 تومان ازسوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر راهی بازار کتاب شده است./992/ن601/س
۱۳۹۳/۳/۳۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]