تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821060878




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تبعات زندانی کردن فرد در جامعه ما تنها دامنگیر فرد زندانی نیست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دادستان شیراز : تبعات زندانی کردن فرد در جامعه ما تنها دامنگیر فرد زندانی نیست شیراز - ایرنا - دادستان عمومی و انقلاب شیراز اظهار داشت: تبعات زندانی کردن فرد، تنها دامنگیر فرد زندانی نیست و برخلاف اصل شخصی بودن مجازاتها، اشخاص بی گناه دیگری که هیچ جرمی مرتکب نشده اند نیز مجازات می شوند و آثار زیانبار مادی و معنوی را دامنگیر آنها می نماید.


به گزارش خبرنگار ایرنا ، علی القاصی مهر دادستان عمومی و انقلاب شیراز و رییس هیأت مدیره انجمن حمایت از زندانیان در مراسم حمایت از خانواده زندانیان گفت: روز ملی حمایت از خانواده زندانیان فرصتی است که خیرین، نیک اندیشان و نوع دوستان و همه انسانهای وارسته با احساس همدردی با نیازمندان و خانواده های گرفتار در جهت حمایت از آنها و جلب رضای خداوند متعال قدم های مثبتی بردارند.
القاصی اظهار داشت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی و در شریعت دینی ما، مساله مجازات یک امر فردی است و صرفاً شخص مرتکب ، مجرم و گناهکار شناخته می شود و اصل شخصی بودن مجازات که از جمله اصول اساسی و بنیادی در نظام دادرسی ما می باشد، در همین راستا است.
وی با تأکید براینکه مهمترین هدف قانونگذار و شرع مقدس اسلام در اعمال مجازاتها به خصوص مجازات حبس و زندان، تنبیه مجرم و اصلاح و بازگشت وی به جامعه است گفت: باید برای فردی که دچار آسیب و لغزش می شود شرایطی فراهم شود که این فرد به جامعه بازگردد و اینجاست که وظیفه سنگینی بر دوش ما می باشد تا ضمن تعقیب و تنبیه و مجازات فرد متخلف و آسیب دیده، به گونه ای برخورد کنیم که مسیر تکامل و بازگشت به جامعه را در پیش گیرد.
دادستان عمومی و انقلاب شیراز اضافه کرد: هدف ما اصلاح افراد منحرف و متخلف است و مجازات نباید به گونه ای اعمال شود که فرد برای همیشه از جامعه و حقوق آن محروم شود.
وی تصریح کرد: اشخاصی که شدیدا از زندانی شدن مجرم، متضرر و دچار آسیب می شوند یکی خانواده زندانیان و دیگری جامعه است که متعلق به آحاد مردم است.
القاصی با اشاره به اینکه زندانی شدن فردی که سرپرست و نان آور خانواده است موجب متلاشی شدن اعضای آن خانواده وتحمیل تبعات اجتماعی نسبت به جامعه و مردم است. گفت: شواهد عینی مؤید آن است که اکثر همسران زندانیان در سنین جوانی و فرزندان آنها در سن تحصیل و رشد و تکامل قرار دارند و زمانی که ما سرپرست خانواده را الزاماً روانه زندان می کنیم خانواده آنها در معرض انواع فشارهای روحی، روانی، مشکلات اقتصادی و معیشتی، هجمه های فرهنگی و تربیتی قرار می گیرند.
القاصی، نبود تشکیلات منسجم و کافی برای حمایت از خانواده زندانیان و عدم تجمیع نهادهای حمایتی اعم از دولتی و غیردولتی چندان غیر موثر در این خصوص را از علل بروز برخی آسیب ها در بین خانواده زندانیان عنوان کرد و گفت: هرچند کمیته امداد امام(ره) و همچنین بهزیستی بخش عمده ای از اقشار آسیب پذیر را تحت پوشش حمایتی خود قرار داده اند ولی یک نهاد رسمی و دولتی که متکفل امور خانواده زندانیان باشد وجود ندارد.
وی اضافه کرد: از نظر قانونی مطابق قانون برنامه سوم و چهارم توسعه، سازمان زندانها موظف گردیده که تمام خانواده زندانیان نیازمند را تحت پوشش حمایتی خود قرار دهد اما برای تحقق این وظیفه بایستی دولت بودجه و اعتبار لازم را در اختیار این سازمان قرار دهد و علیرغم مصوبه مجلس شورای اسلامی اما تاکنون این مهم اتفاق نیفتاده است و تنها نهادی که بطور مستقیم مأموریت حمایت از خانواده زندانیان را دارد انجمن حمایت از زندانیان است.
رییس هیأت مدیره انجمن حمایت از زندانیان شیراز، با اشاره به سابقه دیرینه انجمن گفت: انجمن حمایت یک نهاد غیردولتی و عام المنفعه است و درآمد آن صرفاً از محل کمک های خیرین و بعضاً از محل فعالیتهای درآمدزایی تأمین می شود و دولت در این خصوص هیچ گونه کمکی به آن ندارد به همین دلیل ظرفیت و توان مالی و کمک ها و حمایت های آن پاسخگوی مشکلات زندانیان نیازمند و خانواده آنها نیست.
وی یادآور شد: درحال حاضر با مساعدت و کمک خیرین شیراز تعداد 600 خانواده زندانی تحت پوشش و حمایت های مادی و معنوی به صورت نقدی، بهداشتی، خدماتی، فرهنگی انجمن قرار دارند این درحالی است که حدود 72درصد از زندانیان استان فاقد شغل ودرآمد مناسبی هستند و 60 درصد از این افراد متاهل و سرپرست خانواده و نیازمند کمک می باشند و مبلغ ناچیز مستمری که از طریق انجمن حمایت یا کمیته امداد امام(ره) دریافت می کنند به هیچ وجه پاسخگوی نیاز مالی و معیشتی خانواده زندانیان نیست.
القاصی ادامه داد: مشکل اساسی و مهمی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم برچسب جنایی و نگرش منفی جامعه نسبت به زندانی و خانواده ویمی باشد که این نگرش و دیدگاه کاملا غلط و موجب شده حتی انجمن در جذب کمک های مردمی و خیرین با مشکل مواجه شود.
وی افزود: زمانی که صحبت از کمک به زندانی و خانواده وی می شود بعضی از نیکوکاران و اشخاص جامعه، این افراد را دشمن جامعه می دانند و به دنبال این هستند که با آنها برخورد قاطع شود در حالیکه افرادی که در بند زندان، گرفتار شده اند هم نوع و هم کیش ما هستند و به دلیل فقر، بیکاری یا مشکلات اجتماعی گرفتار زندان شده اند، بر این اساس آنچه در جهت برون رفت از این نگرش منفی حایز اهمیت است فرهنگ سازی از طریق دستگاه های دولتی، خیرین، رسانه ها و بویژه صداوسیما است که می توانند نقش موثری در این زمینه ایفا نمایند.
وی خاطر نشان کرد : اگر اقشار آسیب پذیر جامعه خصوصاً خانواده زندانیان که آمار آنها نیز کم نیست تحت پوشش نهاد های حمایتی قرار نگیرند و در جهت آسیب زدایی آنها و حفظ صیانت آنها دولت و مردم و نهادهای حمایتی بطور جدی وارد عمل نشوند بی شک سلامت و امنیت جامعه نیز در دراز مدت به مخاطره خواهد افتاد، لذا از همه مسئولین دستگاه ها و خصوصاً خیرین استدعا داریم این قشر فراموش شده را دریابند و به کمک و یاری آنها بشتابند.ک/2
677

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




29/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن