تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805033274




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح تحول سلامت روستايي مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: طرح تحول سلامت روستايي مي‌شود
در حالي كه مطب‌ها پايتخت را قرق كرده‌اند جان مردم روستا به دليل كمبود پزشك در خطر است


در حالي كه بنا به تذكر نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي جان عده‌اي از مردم روستانشين به خاطر كمبود پزشك در خطر است، وزير بهداشت از اجراي طرح تحول نظام سلامت در مناطق محروم و شهرهاي زير 20هزار نفر خبر داد.
توزيع نامتناسب و نامتوازن پزشكان در مناطق برخوردار و كم برخوردار و محروم يكي از جدي‌ترين چالش‌هايي است كه نظام سلامت با آن دست به گريبان است و تاكنون هم هيچ يك از تدابير براي برقراري چنين توازن و ماندگاري پزشكان در مناطق محروم به ثمر ننشسته است. شايد يكي از دلايل اين مسئله را بتوان در تفاوت از زمين تا آسمان درآمد پزشكان در مناطق برخوردار و محروم پيدا كرد. ‌بگذريم از اينكه برخي پزشكان شهرنشين و به خصوص پزشكان پايتخت علاوه بر درآمدهاي مجاز، درآمدهاي غير مجاز هم دارند و در زيرميزي گرفتن حرفه‌اي شده‌اند. با وجود اين، وزير بهداشت، در بازديد از بيمارستان امام خميني(ره) دهدشت وعده داد: كمبود پزشكان متخصص و فوق تخصص و تجهيزات پزشكي مورد نياز بيمارستان‌هاي مناطق محروم كشور تأمين خواهد شد.
    رنج بي‌صداي بيماران مناطق محروم
حتي در نظر گرفتن سهميه مناطق محروم براي رشته‌هاي پزشكي هم نتوانست به تأمين نيروي پزشك مورد نياز اين مناطق كمكي بكند. حتي افراد بومي مناطق محروم كه با سهميه و در واقع حق و حقوق مردم محروم اين مناطق وارد دانشگاه مي‌شوند، بعد از تحصيل و كسب عنوان خانم يا آقاي دكتر چندان تمايلي به ماندن در اين مناطق ندارند و براي فرار از خدمت قانوني‌شان دنبال راه گريزند. مطابق آماري كه رئيس سازمان نظام پزشكي داده است حدود 2 هزار و 500 پزشك در مناطق محروم كم داريم.
عيلرضا زالي راهكار ماندگاري پزشكان در مناطق محروم اصلاح پرداختي دانست و افزود:‌به دنبال حل اين كمبودها طرح‌هاي تشويقي دنبال مي‌شود و پيشنهادي كه مطرح است پايه پرداختي كه در 30 سال گذشته پايين بوده قرار است با افزايش بودجه كه در اختيار بيمه سلامت است، تغيير داده شود چراكه در سال‌هاي گذشته مهاجرت پزشكان را به شهرها شاهد بوديم و براي جلوگيري از آن بايد مشوق‌هايي ايجاد شود كه وزارت بهداشت آن را پيش‌بيني مي‌كند.
    درآمد پزشكان زيرميزي بگير تهران
كمبود پزشك در مناطق محروم در حالي است كه در شهرهاي بزرگ و كلانشهر تهران با حجم بالاي پزشكان مواجهيم؛‌ پزشكاني كه برخي از آنها به رغم درآمد خوبي كه از دريافت‌هاي قانوني دارند، آنچنان در زير ميزي گرفتن افراط مي‌كنند كه چندي پيش اسامي 14 تن از اين پزشكان از سوي اعضاي كميسيون بهداشت مجلس رسانه‌اي شد و حالا به گفته دكتر علي فتاحي معاون انتظامي سازمان نظام پزشكي هفت نفر از اين فهرست 14 نفره محكوم شده‌اند. نكته قابل تأمل اينكه اين محكومان همه جراح و ساكن تهران هستند. از سوي ديگر محمدآقاجاني، معاون درمان وزارت بهداشت در حالي كه تأكيد مي‌كند درآمدهاي نجومي در قشر پزشك وجود ندارد از كارانه‌هاي حدود 10 ميليون توماني براي استادان تمام‌وقت بخش دولتي سخن مي‌گويد كه تابع شرايط هر بيمارستان و حجم فعاليت آن است. در چنين شرايطي و با چنين درآمدهايي در شهرها كه نجومي هم نيست! بديهي است كه هيچ پزشكي علاقه‌اي به ماندن در مناطق محروم نداشته باشد و اين مناطق از پزشك خالي شود. بر اين اساس داوود محمدي، نماينده مجلس شوراي اسلامي در جلسه روز گذشته مجلس طي تذكري به وزارت بهداشت، تقاضاي تخصيص پزشك به درمانگاه‌هاي روستاها را مطرح كرد و هشدار داد كه به خاطر كمبود پزشك جان عده‌اي از مردم روستانشين به خطر مي‌افتد.
    متحول شدن سلامت روستاييان
اولويت وزارت بهداشت
اما ظاهراً وزارت بهداشت براي روستايي كردن طرح تحول سلامت و تأمين پزشكان مناطق محروم هم برنامه‌هايي دارد و قرار است اين تحول، سلامت مناطق محروم را هم متحول كند. به گفته دكتر سيد حسن قاضي زاده هاشمي وزير بهداشت با توجه به كمبود پزشك متخصص در بيشتر بيمارستان‌هاي محروم كشور، استقرار پزشكان متخصص و فوق تخصص در اين بيمارستان‌ها يكي از اولويت‌هاي اين وزارتخانه است. وي افزود: براي ارائه خدمات بهتر در راستاي طرح تحول نظام سلامت، تجهيزات پزشكي بيمارستان‌ها با اولويت‌بندي مناطق در سه ماه آينده برطرف خواهد شد و اضافه كردن تخت‌هاي بيمارستاني يكي ديگر از اولويت‌هاي بهداشت و درمان كشور است.
به گفته وزير بهداشت، اجراي طرح تحول نظام سلامت در مناطق محروم و شهرهاي زير 20‌هزار نفر كشور از هفته آينده آغاز خواهد شد. بنا به تأكيد وي اين تحول با هدف تأمين پزشك عمومي و متخصص براي انجام خدمات پزشكي و درماني در مناطق محروم و شهرهاي زير 20 هزار خانوار است و بدين منظور در هفته جاري نشستي با حضور رؤساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور در تهران برگزار مي‌شود. وزير بهداشت همچنين خاطر نشان كرد: با توجه به اينكه در مناطق محروم كشور مكمل‌هاي غذايي و دارويي براي مادران باردار به ميزان كافي وجود ندارد، از اين رو در قالب طرح تحول نظام سلامت به تأمين اين مكمل‌ها توجه جدي شده است.
به گفته وي، آموزش‌هاي لازم براي اجراي دقيق طرح تحول نظام سلامت به كاركنان مراكز بهداشتي و درماني سراسر كشور ارائه شده است و در آينده روند خدمات‌رساني اين مراكز به بيماران نيز مطلوب‌تر خواهد شد. با عنايت به اظهارات وزير بهداشت آيا مي‌توان به باز توزيع پزشكان در مناطق مختلف كشور و برخورداري روستاييان از حضور پزشك معالج اميدوار بود؟ بايد ببينيم آقاي وزير در اين بخش از طرح تحول سلامت چگونه عمل مي‌كند.

نویسنده : زهرا چيذري 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 28 خرداد 1393 - 22:22





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن