واضح آرشیو وب فارسی:الف: تفاوت دیدگاه آقایان منتظری، مصباح و مومن درباره نقش مردم در اداره کشور با امام(ره)
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۴۵
کتاب «امکان سنجی انتخابات در نظام اسلامی» به قلم حجت الاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی منتشر شد.به گزارش خبر، نویسنده در «امکان سنجی انتخابات در نظام اسلامی» ضمن بررسی آراء فقهی ۳ تن از فقهای شاخص نظام (آیات منتظری؛ محمد مومن و محمد تقی مصباح یزدی) درباره انتخابات و نقش رای مردم و خبرگان در اداره «جمهوری اسلامی» به تفاوتهای نظرات این فقها با نظریه امام خمینی(ره) می پردازد.در بخش هایی از این کتاب میخوانیم:آیت الله مؤمن مینویسد:ولی فقیه، باید احکام شرعی را رعایت کند، ولی به جز آن، مقیّد به شیوه و روش خاصی برای اداره کشور نیست. او ناچار نیست که مثلاً رئیس جمهور را در رأس حکومت قرار دهد و یا الزامی ندارد که مجلس نمایندگان مردم را به شکل خاصی تشکیل دهد و یا برای کشور، قانون اساسی قرار دهد و آن را بپذیرد و یا شورای نگهبان را مقرر نماید و برای قوه قضائیه و یا نیروهای مسلح، رئیس و فرمانده قرار دهد و یا روش خاصی برای تصویب قوانین در مجلس قرار داده و محدود گردد و نه و نه و نه ...؛ بلکه او پس از رعایت احکام شرعی، در ادارۀ مملکت و تدبیر کار مردم، صاحب اختیار است. محمد مؤمن قمی، الولایة الالهیة الاسلامیة او الحکومة الاسلامیة، ج ۳، ص ۵۲۳.*در تاریخ ۲۳/۶/۱۳۵۷ خبرنگار رادیو ـ تلویزیون فرانسه در مصاحبه خود با امام از ایشان پرسید: دریافت شما از حکومت اسلامی چیست؟ آیا منظور این است که رهبران مذهبی، حکومت را خود اداره کنند؟ و امام پاسخ داد:«خیر، منظور این نیست که رهبران مذهبی، خود حکومت را اداره کنند؛ لکن مردم را برای تأمین خواستههای اسلام رهبری میکنند». صحیفه امام، ج ۳، ص ۴۶۷.در تاریخ ۴/۸/۱۳۵۷ در مصاحبه با خبرنگار «رویتر» که پرسیده بود: در صورتی که شاه، استعفاء بدهد رژیم جدید چگونه خواهد بود. آیا علماء خود حکومت خواهند کرد؟ فرمود:«علماء خود حکومت نخواهند کرد. آنان ناظر و هادی مجریان امور میباشند. این حکومت در همۀ مراتب خود متکی به آراء مردم و تحت نظارت و ارزیابی و انتقاد عمومی خواهد بود». همان، ج ۴، ص ۱۶۰.*در هنگام برگزاری انتخابات مجلس دوم، برخی از حضرات با این استدلال که «تدبیر امور کشور در قلمرو ولایت قرار دارد و ازاینرو فقط مجتهدان حق دارند که بگویند چه کسانی میتوانند نماینده مجلس باشند و تودهی مردم «حق انتخاب» ندارند، بلکه «وظیفه و تکلیف تبعیت» دارند»، در صحنه حاضر شدند. حضرت امام به صراحت در برابر آنان موضعگیری کرده و با این فکر خطرناک مقابله نمودند. مبنای امام این بود که «سرنوشت مردم بدست خودشان است» و لذا انتخابات هم از آن مردم است:انتخابات، مال همۀ مردم است. مردم، سرنوشت خودشان دست خودشان است و انتخابات برای تأثیر سرنوشت شما ملت است. از قراری که من شنیدهام در دانشگاه، بعضی از اشخاص رفتهاند و گفتهاند که دخالت در انتخابات، دخالت در سیاست است و این حق مجتهدین است... این غلط است. انتخابات، سرنوشت یک ملت را دارد تعیین میکند؛ یعنی آحاد ملت سرنوشت زندگیشان در دنیا و آخرت، منوط به این انتخابات است.*آیت الله جنتی (دبیر شورای نگهبان) :«ملّت به عنوان ایتام، محسوب میشوند و عالمان که در حکم قیّم و والیان امر هستند، کار رسیدگی به تمام امور مردم را دارا هستند». گردهمایی ائمه جمعه، مورخ ۱۳/۱۱/۱۳۷۷.«امکان سنجی انتخابات در نظام اسلامی» را انتشارات میراث اهل قلم با قیمت ۷هزار تومان منتشر کرده که برای تهیه آن کافی است با شماره ۳۳۳۵۵۵۷۷ تماس حاصل نمایید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]