تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رحم نكند به او رحم نشود، هر كس نبخشد بخشيده نشود و هر كس پوزش را نپذيرد، خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803328282




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزایش صادرات غیرنفتی از جمله راهکارهای رهایی از اقتصاد تک محصولی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

افزایش صادرات غیرنفتی از جمله راهکارهای رهایی از اقتصاد تک محصولی تهران - ایرنا - رشد صادرات غیرنفتی و کسب درآمد ارزی حاصل از صدور کالاهای ایرانی به بازارهای بین المللی از جمله اهداف مهم برنامه توسعه اقتصادی کشور است، از این رو افزایش صادرات غیرنفتی برای رهایی از وابستگی اقتصاد کشور به نفت، از اهمیت بالایی برخوردار است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، از آنجا که الگوی توسعه اقتصادی ایران مبتنی بر صادرات است، اهمیت صادرات غیرنفتی و نقش آن در توسعه اقتصادی کشور همواره به عنوان یکی از موضوعات مهم و یک عنصر کلیدی مطرح بوده است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند: توسعه صادرات غیرنفتی به افزایش تولید و در نتیجه رشد تقاضا برای نیروی کار، ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری منجر خواهد شد از این رو اهتمام به صادرات غیرنفتی یکی از مقوله های پیشگیرانه است.
به اعتقاد این کارشناسان، در قرن حاضر سیر تکاملی توسعه جوامع و پیشرفت سریع در عرصه فناوری، تاثیر بسزایی بر نحوه زندگی و رشد اقتصادی برجای گذاشته به طوری که این تحولات، ارتباط سریع ملت ها با یکدیگر، عدم وابستگی به اقتصاد بسته، صدور محصولات تولیدی و خدمات مهندسی را اجتناب ناپذیر کرده است.
علیرضا نجفی استاد اقتصاد معتقد است: از آنجا که توسعه صادرات نقش استراتژیک در اقتصاد کشور دارد، دولت به منظور توسعه اقتصاد ناگزیر به اصلاح ساختار تولید است تا به موقع نسبت به تامین کالاها و مواد مصرفی اقدام کند، هرچند برای تحقق این مهم، بازاریابی و توسعه صادرات نقش خاصی را بازی می کنند.
وی رهایی از اقتصاد تک محصولی و ایجاد تنوع در اقلام صادراتی به ویژه توسعه صادرات فرآورده های صنعتی از ضرورت های کشور دانست و معتقد است: با ایجاد تنوع در درآمدهای ارزی و افزایش سهم صادرات غیرنفتی از درآمد مزبور نه تنها شرایط کشور در توسعه صادرات غیرنفتی تقویت می شود بلکه در ارتباط با صادرات و فروش نفت نیز با موضع محکم تری مواجه خواهیم شد.
البته شکی نیست کشوری که اقتصادش بر محور تک محصولی هدایت شود، در تحولات اقتصادی یا بحران های اقتصادی بیشتر مواجه شده و درجه ریسک پذیری این کشور در بحران ها بیشتر خواهد بود.
عضو انجمن اقتصاددانان ایران نیز معتقد است: اتکا به درآمدهای نفتی و تداوم این رویکرد سبب ناپایداری در بهبود شاخص ها و نوسان در رشد اقتصادی خواهد شد به نحوی که کاهش قیمت نفت به عنوان اصلی ترین منبع درآمد دولت، بسیاری از سیاست ها و برنامه ها را با تعویق همراه می سازد.
محمدباقر صدری با تاکید بر اینکه گرایش دولت و سیاستگذاران کشور در حوزه اقتصادی باید بر کاهش بیشتر وابستگی به درآمدهای نفتی متمرکز باشد؛ افزود: دوره های پررونق درآمدهای نفتی همواره زودگذر و پرافت و خیز بوده و ویژگی اغوا کنندگی این طلای سیاه می تواند به بلای سیاه بدل شود.
با این وصف، تحقیقات نشان می دهد تکیه بر صنایع مبتنی بر مواد اولیه مانند صنایع نفتی که تولیدکننده مواد اولیه برای کشورهای صنعتی است، نمی تواند انتظار دولت برای صنعتی شدن و تنوع بخشیدن به تولیدات را تامین کند از این رو باید بین تولیدات و مصرف مواد اولیه نوعی تعادل ایجاد شود.
جمشید پژویان کارشناس مسائل اقتصادی نیز توسعه صادرات غیرنفتی را با اهمیت دانسته و معتقد است: اتکای کشور به پیامدهای حاصل از صدور نفت خام به دلیل نوسانات شدید قیمت و محدودیت های جدی در تولید، همواره درآمدهای دولت را تحت تاثیر جدی قرار داده و در نتیجه توان خرید فنون و تکنولوژی روز دنیا را برای کشور مشکل خواهد ساخت و بدین ترتیب هر روز روند رشد و توسعه در کشور را با افت و خیرهای بسیار مواجه می سازد.
به اعتقاد این اقتصاددان، توجه به صادرات غیرنفتی و توسعه این مهم در بخش هایی مانند صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات، می تواند کشور را در جریان تحولات و بحران های مختلف و ابتلا به بیماری اقتصادی نجات دهد.
کارشناسان اقتصادی معتقدند: افزایش درآمدهای نفتی بدون برنامه ریزی راهبردی و کارشناسانه، آثار مخربی بر اقتصاد کشور برجای خواهد گذاشت و رفاه کاذب حاصل از افزایش بی رویه درآمدهای نفتی، گسترش فرهنگ مصرفی، کاهش تولید و فرهنگ کار و تلاش از مهمترین آثار مخرب اقتصادی و اجتماعی ذخایر نفتی است.
از این رو برای رسیدن به اهداف بلندمدت در توسعه صادرات غیرنفتی باید با کنکاش در فرصت ها و تهدیدهای پیش روی اقتصاد کشور، نسبت به رفع محدودیت ها و ضعف های موجود پرداخت.
براساس اعلام گمرک، در دو ماهه اول سالجاری، صادرات غیرنفتی 8 میلیارد و 154 میلیون دلار، واردات 7 میلیارد و 688 میلیون دلار و مجموع تجارت خارجی 15 میلیارد و 842 میلیون دلار بوده است.
میزان وزنی صادرات غیرنفتی نیز 18 میلیون و 2 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 27.22 درصد افزایش داشته است.
براساس این گزارش، «پروپان مایع شده» به ارزش 375 میلیون دلار، «متانول» به ارزش 253 میلیون دلار و «بوتان مایع شده» به ارزش 247 میلیون دلار ازعمده ترین اقلام صادراتی در این مدت بوده اند که به کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند صادر شده است.
اقتصام (5)1070**1558

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




28/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن