تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819050875




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایران باید امتیاز بزرگی بدهد!/ دیپلمات آمریکایی به دلیل اختلافات عمیق وین را ترک کرد


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



ایران باید "امتیاز بزرگی" بدهد!/ دیپلمات آمریکایی به دلیل "اختلافات عمیق" وین را ترک کرد
در حالی که ایران می گوید میزان بیست هزار سانتریفیوژ فعلی باید حفظ شود اما آمریکا از ایران می خواهد تنها به صد سانتریفیوژ رضایت دهد.



به این مطلب امتیاز دهید

    به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، روز اول نشست عمومی ایران و 1+5 بدون دستیابی به نتیجه پایان یافت. اختلافات اصلی میان ایران و آمریکا به خصوص درباره تعداد سانتریفیوژها همچنان پابرجاست. برخی تحلیلگران و مقامات آمریکایی می گویند این اختلافات حل نمی شود مگر آن که ایران امتیاز ویژه ای بدهد.     آن چه رسانه های فارسی زبان غربی از روز اول نشست عمومی هسته ای در وین نوشتند:     بی بی سی فارسی (BBCpersian):     بعد از پایان اولین نشست عمومی دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۵+۱ مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از 'تمرکز بر متن توافقنامه احتمالی' خبر داده است.  
عباس عراقچی مذاکره کننده هسته ای ارشد ایران فضای پنجمین دور گفتگوها میان کشورش و گروه ۱+۵ را "خوب و خیلی مثبت" توصیف کرده و اظهار امیدواری کرده است که دو طرف تنظیم پیش نویس متن نهایی را در پایان دور جاری گفتگوها شروع کنند.  
آقای عراقچی در پایان روز نخست گفتگوها در وین با خبرنگاران صحبت می کرد که توسط پرس تی وی ایران گزارش شده است.  
او گفت میان دو طرف هنوز شکاف هایی وجود دارد، اما همه برای رفع آن سخت تلاش می کنند.  
او گفت هرچند در وین به طور مختصر به مساله عراق هم پرداخته شد اما تمرکز گفتگوها بر پرونده اتمی ایران بوده است.  
آقای عراقچی گفت که هرچند هنوز تنظیم متن توافق نهایی شروع نشده، اما "همه طرف ها امیدوارند تا ۲۰ ژوئیه به توافق برسند."  
با این حال او اشاره کرد که که هیچ "تحول فوق العاده ای در این گفتگوها" روی نداده است.     "مساله سانتریفوژها، اختلاف عمده"  
همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات های مطلع از روند مذاکرات که پشت درهای بسته انجام می شود گزارش داده است که عمده ترین مساله مورد اختلاف تعداد سانتریفوژهای ایران است.  
بنابراین گزارش ایران می خواهد تقریبا حدود ۲۰ هزار سانتریفوژ فعال کنونی را نگه دارد اما آمریکا خواستار محدود کردن آن به فقط چند صد سانتریفوژ است.  
مسائل مورد اختلاف دیگر به نحوه اصلاح یا بازطراحی راکتور آب سنگین اراک و همچنین تاسیسات زیرزمینی فردو در نزدیکی قم مربوط می شود.  
گری سامور که تا سال گذشته عضو تیم مذاکره کننده آمریکا بود و اکنون در اندیشکده مرکز بلفر هاروارد کار می کند به این خبرگزاری گفت:‌ "بعید است که تا پایان ماه ژوئیه توافقی صورت گیرد مگر آنکه ایران حاضر به دادن امتیازی بزرگ باشد."     دیدارهای مقدماتی  
پیش از آغاز رسمی این مذاکرات، روز دوشنبه (۲۶ خرداد) وزیر امور خارجه ایران در نشستی سه‌جانبه با آمریکا و اتحادیه اروپا شرکت کرده بود.  
در این نشست ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و خانم اشتون حضور داشتند.  
آقای برنز که از چهره‌های اصلی مذاکرات "پشت پرده" ایران و آمریکا بوده، برای نخستین بار در مذاکرات ایران و ۵+۱ شرکت کرده بود.  
کسری ناجی، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در محل اجلاس ایران و ۵+۱ می‌گوید آقای برنز روز سه‌شنبه وین را ترک کرده است.  
پیش از آغاز نشست عمومی، دیدار دوجانبه‌ای هم میان معاونان وزیر امور خارجه ایران و روسیه برگزار شد.  
به گزارش خبرگزاری‌های ایران بعد از این دیدار، سرگی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت نگارش متن توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران 'تقریبا آغاز شده است'.      

    رادیو فردا (radiofarda):     نشست عمومی هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و قدرت‌های جهانی صبح سه‌شنبه، ۲۷ خرداد با ریاست وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی برگزار شد که هدف از این دور مذاکرات، نگارش پیش‌نویس توافق‌نامه جامع اتمی عنوان شده است.  
مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توئیتر خود نوشت که تمرکز نشست عمومی صبح «بر متن توافق‌نامه احتمالی» بود و پس از پایان این نشست، کارشناسان طرفین وارد گفت‌وگو با یکدیگر بر سر شماری از موضوعات شده‌اند.  
این پنجمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان محسوب می‌شود که پس از توافق موقت ژنو در آذر ماه گذشته انجام می‌شود.  
دور پیشین این مذاکرات اما نتیجه چندانی در پی نداشت و آن‌گونه که طرفین اذعان داشتند، اختلافات همچنان باقی ماند.  
این در حالی‌ است که قرار بود نگارش پیش‌نویس توافق‌نامه اتمی در دور پیشین مذاکرات انجام شود، چنانچه یک مقام دولت آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد کشور چین نیز دوشنبه شب تایید کردند که کار نگارش این متن در جریان مذاکرات پیشین آغاز شده بود.  
هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به محل مذاکرات در وین، از مایکل مان در این باره پرسیده و او در پاسخ گفته است: «ممکن است یک‌سری اختلافات معنایی وجود داشته باشد و مطئنم که در زمینه تنظیم متن کارهایی انجام شده اما مهم این است که مذاکرات در مسیر درست پیش می‌رود.»  
گزارش خبرنگار رادیو فردا همچنین حاکی از آن است که هیات مذاکره‌کننده ایران صبح سه‌شنبه مذاکرات دوجانبه‌ای با هیات‌های روسیه و چین داشته است و از سویی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیدار داشته است.  
جزئیات این دیدارها و آن‌چه در نشست عمومی صبح امروز گذشته، علنی نشده است، اما خبرنگار اعزامی رادیو فردا از مقامات روسیه و آمریکا نقل می‌کند که هنوز اختلافات میان طرفین بسیار است.  
دوشنبه شب، سرگئی ریابکوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه تاکید کرد که  موضع آمریکا درباره برخی مسائل از جمله دامنه غنی‌سازی اورانیوم در ایران و تعداد سانتریفیوژها تغییری نکرده است.  
 

    صدای آمریکا (VOA):  
عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران در وین، از احتمال آغاز نگارش متن توافق نهایی از روز چهارشنبه سخن گفت؛ احتمالی که پیش از آن یکی از دیپلمات‌های هیات ایرانی آن را «بسیار زیاد» خوانده بود.  
این دیپلمات فضای روز اول مذاکرات را با وجود اختلافات، «بسیار خوب» توصیف کرد و به خبرگزاری رسمی ایران گفت: «رایزنی‌های دو جانبه و چند جانبه‌ای که پیش از شروع رسمی مذاکرات با ۱+۵ صورت گرفت دیدگاه‌ها پیشنهادهای طرفین مذاکره روشن شد و طرفین با آگاهی کامل از دیدگاه‌های یکدیگر وارد مذاکره شده‌اند». به گفته وی، «چنانچه روی یکی دو مورد تفاهم حاصل شود، روزنه‌ای باز شده و نگارش متن مشترک توافق نهایی آغاز می‌شود که بر سایر مسایل نیز تاثیر مثبتی دارد»  
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در پایان مذاکرات روز سه‌شنبه گفت: «امیدواریم در پایان این دور از مذاکرات به یک متن اولیه برسیم اگر چه این متن حاوی ده‌ها و صدها جمله مورد اختلاف در آن باشد. امیدواریم حداقل در این مقدار بتوانیم پیشرفت داشته باشیم که به یک چارچوب مورد توافق برای تفاهم نهایی رسیده باشیم.»  
 تعداد سانتریوفوژها و کیفیت آنها، میزان غنی‌سازی و نحوه لغو تحریمها از جمله موارد اختلاف نظر بین ایران و ۱+۵ است.  
در همین حال، مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون نیز در پایان جلسه عمومی روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «آنچه که در حال حاضر می‌گذرد، جلسات فنی درباره شماری از مسائل مختلف است.  پس از آن جلسات بیشتری تشکیل خواهد شد و کار ادامه خواهد یافت».  
یک روز پیش از آن، ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مذاکرات را در مرحله‌ای حساس دانسته و گفته بود: «زمان زیادی باقی نمانده و پیشرفت کافی نبوده است.»  
در همین رابطه، رویترز در گزارشی از وین نوشت با کوتاه بودن زمان، اگر قرار باشد از تمدید مهلت شش ماهه گفتگوهای هسته‌ای پرهیز شود، مذاکره‌کنندگان در یک ماه آینده با چالش‌های سختی برای پرکردن شکاف‌ها در مواضع طرفین روبرو خواهند بود.  
تحلیلگران می‌گویند تمدید مذاکرات با خطراتی همراه است؛ از جمله، دو طرف ممکن است زیر فشار تندروها در داخل، که می‌خواهند شرایط  رسیدن به توافق سخت‌تر شود قرار بگیرند و چنین وضعیتی احتمال رسیدن به نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز را پیچیده‌تر می‌کند.
   



    رادیو فرانسه (RFI):     نشست روز نخست با ریاست مشترک محمد جواد ظریف و خانم کاترین آشتون و با حضورنمایندگان روسیه، چین، انگستان، فرانسه و آلمان شروع شد.     ساعتی پیش دروین اعلام شد که برنزمدت کوتاهی پس از حضوردروین این شهررا ترک کرده است.     منابع خبری ایرانی به نقل از آسوشیتدپرس گزارش داده اند که دلیل اینکه برنزمحل مذاکرات را ترک کرده اختلافات عمیقی است که میان نمایندگان ایران و آمریکا بروز کرده است.  
درخبرها گفته است که مقامات ایرانی و آمریکائی امروزپیش از نشست رسمی نیزبا هم گفت وگو کردند، ولی ظاهراً این مذاکرات نیز بی نتیجه بوده است.     به نوشته آسوشیتدپرس دیپلمات های ایرانی و آمریکائی عمده مشکل موجود دراین دور گفت وگو ها را ظرفیت و میزان غنی سازی اورانیوم درایران اعلام کرده اند.     گزارش ها حاکی است که ویلیام برنزمحل وین محل مذاکرات را ترک کرده است.  
همزمان با این اختلاف نظرها سرگئی ریابکوف معاون وزیرامورخارجه روسیه و سرپرست هیئت روسی درمذاکرات اتمی نیز گفته است: هیچ تغییری درموضع آمریکا درباره اندازه غنی سازی ایران دیده نمی شود.  

  444    




۲۸/۰۳/۱۳۹۳ - ۰۷:۴۱




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن