تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804578822




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خلاصه‌ای از مقاله آیت‌الله ابولقاسم علی‌دوست/ تحریم سلاح کشتار جمعی در تاریخ تشیع


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: خلاصه‌ای از مقاله آیت‌الله ابولقاسم علی‌دوست/
تحریم سلاح کشتار جمعی در تاریخ تشیع
اسناد تاریخی متقنی در فقه شیعه وجود دارد که نشان می‌دهد رهبران دینی شیعه از حداقل ده قرن قبل فتوا به حرمت استفاده از سلاح‌ها و ابزارهایی داده‌اند که باعث کشتار وسیع انسانها و هلاکت موجودات زنده و تخریب محیط زیست می‌گردد

خبرگزاری فارس: تحریم سلاح کشتار جمعی در تاریخ تشیع



در حالی که این روزها مباحث رسانه‌ای زیادی درباره احتمال به نتیجه رسیدن دور نهائی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، در یک ماه آینده جریان دارد و همزمان نظریات غیر سازنده‌ای از سوی برخی بازیگران رادیکال درباره چگونگی افزایش زمان دستیابی احتمالی ایران به سلاح اتمی یا به اصطلاح «فرار هسته‌ای»، مطرح می‌گردد، بررسی‌های فقهی نشان می‌دهد که موضوع مخالفت با ساخت و استفاده از تسلیحات کشتار جمعی یک سابقه تاریخی بسیار گسترده در فقه شیعه دارد. آیت الله علیدوست از جمله فقهایی است که در این زمینه پژوهش‌هایی را انجام داده و یک نسخه از مقاله خود را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است. در این مقاله علمی آمده است: اسناد تاریخی متقنی در فقه شیعه وجود داردکه نشان می‌دهد رهبران دینی شیعه از حداقل ده قرن قبل فتوا به حرمت استفاده از سلاح‌ها و ابزارهایی داده‌اند که باعث کشتار وسیع انسانها و هلاکت موجودات زنده و تخریب محیط زیست می‌گردد. (مانند مسموم کردن آبهای دشمن) در حالی که برخی مراکز تحقیقاتی غربی و برخی مقامات رادیکال در آن کشورها کماکان از لزوم کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران به منظور افزایش زمان فرار هسته‌ای سخن می‌گویند نتایج این گزارش نشان می‌دهد اصولا رهبران دینی اسلام بر اساس ادله محکم فقهی، مخالف ساخت و به‌کارگیری این‌گونه تسلیحات بوده‌اند. نتایج بررسی‌های فقهای حوزه علمیه قم نشان می‌دهد هر چند پدیده «سلاح‌های غیر متعارف و کشتار جمعی» به صورت فعلی در زمان‌های گذشته مطرح نبوده است و این موضوع جزء مسائل مستحدثه (جدید) محسوب می‌شود؛ ولی مجموعه‌ای از اصول کلی فقهی مرتبط با این موضوع در اسلام وجود داردکه از قرن‌ها قبل مبنای فتوای فقها قرار گرفته است. بر اساس این پژوهش، چند ملاک کلی در اسلام وجود دارد که بر اساس آنها استفاده از تسلیحات کشتار جمعی ممنوع است، از جمله: اصل تفکیک، اصل حفظ محیط زیست و اصل حفظ سلامت کسانی که در جنگ نقشی ندارند. از آنجا که سلاح‌های کشتار جمعی بدون تفکیک عمل می‌کنند و میان نظامی و غیر نظامی فرق نمی‌گذارند، زمین و محیط زیست را به نابودی می‌کشانند و سلامت همگان حتی نسلهای بعدی را به خطر می‌اندازند، لذا حکم حرمت این  تسلیحات بر اساس اصول کلی مذکور قابل استخراج است. گزارش مذکور می افزاید: در فتوای فقهای گذشته، مسلمانان از کاربرد سمّ در جنگ و مسموم‌کردن آب دشمن نهی شده‌اند؛ چرا که سمّ بدون تفکیک (بین افراد نظامی و غیر نظامی) عمل می‌کند و آثار مخربی بر محیط زیست و موجودات زنده می‌گذارد؛ پس واضح است که با وجود چنین نهی صریحی، می‌توان کاربرد سلاح‌های شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای را نیز ممنوع دانست چون نتیجه کاربرد هر دو وسیله در جنگ یکسان است. این گزارش به روای‌ های صریحی از پیامبر اسلام (ص) اشاره می‌کند که در آنها از انتشار سم در سرزمین مشرکان نهی فرموده‌اند. یافته‌های این بررسی نشان می‌دهد فتوای تحریم سلاح‌های کشتار جمعی، قدمتی به تاریخ نگارش فقه دارد و از زمانی که نگارش متون فقهی شروع شد، در مبحث جهاد حکم استفاده از انواع سلاح‌های آن زمان مشخص شده است. به عنوان نمونه، این گزارش به متن کتاب «النهایة» شیخ طوسی که استاد بزرگ فقهای شیعه است و در قرن پنجم هجری زندگی می‌کرده استناد می‌کند که در آن آمده است: «یَجوزُ قِتال الکُفّارِ بِسائر ِاَنواعِ القَتل، الّا السّم؛ فَانّه لا یَجوز ان یلقی فی بِلادِهم السّم».‌ (جایز است جنگیدن با کفار با انواع ابزارهای قتل بجز سم. پخش سم در سرزمین آنها جائز نیست‌). این نظر که مربوط به هزار سال قبل است، بعد از ایشان نیز مورد قبول و تایید  فقیهان بسیار زیادی واقع شده است که در کتب خود مطابق آن فتوا داده‌اند. پژوهشگران مذکور مشخص کرده‌اند که به عنوان نمونه در کتاب «السرائر» از ابن ادریس، غنیة النزوع از ابن زهره، المختصر النافع از علامه حلی، الدروس الشرعیة از شهید اول، جامع المقاصد از محقق ثانی همین نظریه تائید شده و این فقهای بزرگ بر ممنوعیت مطلق یا حتی مشروط به کارگیری سلاحهای کشتار جمعی فتوا داده اند. (حرمت مطلق یعنی حتی اگر پیروزی مسلمانان در جنگ، منوط بر استفاده از این سلاحها باشد.) بخشی از این پژوهش به بررسی فتوای برخی از بزرگترین فقهای معاصر می پردازد و عنوان می‌کند که به عنوان مثال فقیه برجسته، مرحوم آیة الله العظمی خویی و اکثر شاگردان مدرسه ایشان به بیان محدودیت‌هایی در استفاده از ابزارهای جنگی پرداخته‌اند که از بسیاری از آنها می‌توان موضوع حرمت بکارگیری سلاح‌های کشتار جمعی را استفاده کرد. علاوه بر این مراجع دینی شیعه در زمان حاضر نیز درباره این موضوع نظر داده اند و فتوای رهبری انقلاب اسلامی را تائید کرده اند. آیت الله العظمی مکارم شیرازی در این باره فتوا داده‌اند که همان طور که رهبر معظم انقلاب درباره حرام بودن سلاح اتمی فرمودند من نیز به عنوان مرجع تقلید، بحث سلاح هسته‌ای را حرام می‌دانم. (خبرگزاری ها 1/10/1392) . آیت الله العظمی جوادی آملی در این باره گفته اند: علما فتوا می‌دهند که داشتن و ساختن سلاح اتمی و کشتار جمعی جایز نیست.(خبرگزاری ها 19/2/1393) . سلاح کشتار جمعی در دین ممنوع است. (خبرگزاری فارس 30/11/1392). همچنین آیت الله العظمی سبحانی اعلام نموده‌اند: با توجه به اصول اسلام درباره انسان و احترامی که دارد، بهره برداری از سلاح اتمی کاملاً ممنوع است و حتی نمی توان به عنوان بازدارندگی از آن بهره برد.(خبرگزاری ها 26/2/1393). آیت الله العظمی نوری همدانی نیز اعلام کرده‌اند: ما استفاده از سلاح هسته‌ای را جایز نمی‌دانیم. (خبرگزاری ها10/7/1392) گفتنی است آیت الله  العظمی سید علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران از سالها قبل بارها نظر فقهی خود را در این خصوص بیان کرده اند. به گفته ایشان: «افزون بر سلاح هسته‌ای، دیگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدیدی جدی علیه بشریت تلقی می‌شوند. ما کاربرد این سلاح را حرام و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابنای بشر از این بلای بزرگ را وظیفه همگان می‌دانیم»؛ ایشان در جای دیگری گفته‌اند: «ما اعتقاد به بمب اتم و سلاح اتمی نداریم، دنبالش هم نخواهیم رفت. بر طبق مبانی اعتقادی و دینی ما به کار بردن این گونه وسائل کشتار جمعی اصلا ممنوع است، حرام است، این ضایع کردن نسل و حرث است که قرآن آن را ممنوع کرده است». آیه الله خامنه ای این تسلیحات را حتی مخالف عقل می داند. عقل از منابع اصلی فقه شیعه بشمار می رود. ایشان اعلام کرده اند: «ملت ایران هم از لحاظ مبنای اسلامی و فکری با این جور تسلیحات مخالف است، هم از لحاظ تدبیر و عقلانیت مخالف است..»

93/03/27 - 20:46





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن