تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مؤمن را از سيمايش مى شناسيم و منافق را از نشانه هايش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804592762




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دورانی که تکرار نشدنی است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
دورانی که تکرار نشدنی است
فطرت دور پاک و بی‌آلایش، استعداد و نشاط، خودجوشی و خودباوری، خلاقیت و ابتکار، خستگی ناپذیر، از خصوصیات دوران جوانی هستند که برنامه‌ریزی صحیح و استفاده درست و به موقع از آنها می‌تواند جامعه انسانی را به فلاح و سعادت برساند.
منیره غلامی‌توکلی، کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران یکی از بزرگترین و تلخ‌ترین ویژگی های د وره جوانی را، کوتاه بودن آن دانست و گفت: اما با این وجود هر اندازه از آن بهره‌مند شویم در آینده نیز برخوردار خواهیم بود.

این کارشناس مسائل اجتماعی به محدوده سن جوانی اشاره کرد و گفت:‌ در علم روانشناسی محدوده سنی 15 تا 30 سالگی را سن جوانی می‌نامند، اما در کشورهای مختلف در تعیین محدوده سنی دوره جوانی، نگرش‌های متفاوتی وجود دارد در کشور ما از 17 تا 29 سالگی را دوران جوانی می‌نامند.

وی تشریح کرد:‌ اهمیت دوره جوانی را می‌توان از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار داد، در تعریف جوامع نیز می‌توان ردپایی از جوانی را دید. کشورهایی که دو سوم جمعیت آنها بین 17 تا 30 سالگی قرار داشته باشند، کشورهایی با جمعیت جوان می‌گویند.

غلامی‌‌توکلی، نیروی جوانی را موتور محرک جامعه دانست و تصریح کرد: در امر دفاعی، تولیدات اقتصادی و علمی، ‌حرکت‌های سیاسی و فرهنگی این جوانان هستند که با نیروی جوانی پیش قراولان خواهند بود.

وی همچنین افزود: جوانی ظرفیت بی‌نظر و بی‌بدیلی است که پیشرفت هر کشور در گرو استفاده درست از پتانسیل‌های آن است.

این کا رشناس امور اجتماعی گفت: اگر چه شاید یک کشوری بتواند پیشرفت‌های خود را در عرصه‌های مختلف باجمعیت میان سال نسبت به سایر کشورها بخصوص کشورهای تازه توسعه یافته، همچنان در رأس هرم تولیدات و فن‌آوری و ... قرار دهد اما باز هم در فرآیندهای مختلف پیشرفت و توسعه نیازمند وارداتی است که به راحتی هم قابل تجارت نیست و آن وارد کردن نیروی جوان یا نیروی کاری است.

منیره‌ غلامی‌توکلی تصریح کرد: در وارد کردن نیروی جوان لازم است تا مغزهای متفکر و دستان قدرتمند، جوانان را با وعده‌ها و امکانات بسیار زیادی خریداری کنند در حالیکه اگر این نیروی جوان، از مردمان همان کشور بود نیاز به این همه سرمایه‌گذاری نداشت.
 
وی گفت: یکی دیگر از راه‌های جبران نیروی جوان در یک کشور مهاجر پذیر بودن آن کشور است و این در حالی است که وقتی یک کشور، مرزهای آبی، خاکی و هوایی خود را برای پذیرش مهاجر از سایر کشورها باز می‌گذارد در این صورت مرزهای فرهنگی، قومی و در نهایت عرق ملی آن کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

به طوری که کمتر می‌توان گمان داشت، مهاجران عرق و تعصب و وطن‌پرستی برای دفاع از کشور میزبان و دولتمردان آن به خرج دهند و این کشور را در شرایط بحرانی بسیار ملموس یاری دهند.

غلامی‌توکلی، در ادامه گفت:‌ با وجود تمامی این اطلاعات و آگاهی از اهمیت نسل جوان در یک کشور متأسفانه چند سالی است که با برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های غلط، چنان میزان موالید در ایران کاهش یافته است که سازمان ملل پیش‌بینی کرده است ایران بعد از کشورهای امارات و بحرین، رتبه سوم جهان از نظر سرعت پیر شدن جمعیت را دارد.

این کارشناس مسائل اجتماعی به سخن علی‌اکبر محزون، مدیر کل جمعیت، آمار و اطلاعات جمعیتی اشاره کرد و گفت:‌ در سال‌های اخیر، جمعیت کشورمان از مرحله جوانی به میانسالی گذر کرده، اکنون 40 درصد جمعیت کشور را میانسالان، 31 درصد را نیز جمعیت جوان بین 15 تا 29 سال تشکیل می‌دهند.

وی تأکید کرد:‌ اگر سیاست‌های جمعیتی را به درستی به کار نگیریم، جمعیت کشور در آینده نزدیک به سمت سالمندی خواهد رفت. اکنون نرخ موالید در دنیا 2/19 و در ایران 5/18 درصد است علاوه بر این، می‌توانیم بگویم ایران از لحاظ جمعیتی سومین کشور در منطقه است، ولی از لحاظ نرخ موالید در بین کشورهای همسایه در جایگاه هشتم هستیم.
منیره غلامی‌توکلی، گفت: کشوری با جمعیت میانسال یا سالخورده نیز برای خود نگرانی در مورد رشد اقتصادی، تولیدات علم و فن گرفتاری‌هایی دارد که مهمترین آنها آوری، کاهش نیروی کاری و عدم توسعه فرهنگی و اجتماعی است از طرف دیگر هزینه‌های تحمیلی جمعیت سالخورده بر سیستم بهداشت و درمان، تأمین حقوق بازنشستگان و خدمات و تأمین رفاه سالمندان به راحتی از عهده کشور سالمند برنمی‌آید.

وی افزود: اهمیت نیروی جوان در اقتدار، قدرت ملی و دفاعی نیز قابل توجه است.

دفاع و امنیت یک کشور با اکثریت جمعیت جوانش است، کشوری با جمعیت جوان از خودش بهتر می‌تواند دفاع می‌کند چرا که نیروی جوانی نیروی مبارزه با ناحقی و باطل است در حالیکه یک کشور با اکثریت جمعیتی میانسال و پیر در این زمینه دچار مشکل است.

این کارشناس مسائل اجتماعی تصریح کرد: در دنیای سیاست و در عرصه بین‌المللی فراوانی جمعیت به حدی قابل اهمیت است که آن را یکی از مؤلفه‌های قدرت نامیده‌اند به طور مثال کشور چین با هندوستان به خاطر فراوانی جمعیت دارای حق وتو و یا قدرت بالای منطقه‌ای هستند.

غلامی‌توکلی، در ادامه گفت: این مسئله برای کشور و نظام ما که دشمنان عدیده‌ای دارد باید از جایگاه اهمیتی بیشتری برخوردار باشد که در طول هشت سال دفاع مقدس همین نسل جوان و جمعیت محدوده سنی 13 تا 30 ساله بود که بیشترین رزمندگان و مدافعان خطوط مقدم را تشکیل می‌داد در حالیکه فرمانده‌هان و طراحان عملیات‌های مهم چون شهید علم‌الهدی، شهید باقری، شهید زین‌الدین، شهید وزوایی و سردار شهید متوسلیان ... در محدوده سنی جوانی قرار داشتند.

انتهای پیام/  








تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن