تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برتر از هر کار نیکی، کاری هست تا جاییکه مرد در راه خدا کشته شود، پس چون در راه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819650728




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آب پاكي دولت روي آتش افزايش قيمت خودرو ‌


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آب پاكي دولت روي آتش افزايش قيمت خودرو ‌
در پي اظهارات اخير سخنگوي دولت مبني بر مخالفت دولت و شوراي رقابت با افزايش قيمت خودرو، اعضاي اين شورا در جلسه ديروز خود دچار اختلاف شدند و جلسه بدون نهايي كردن قيمت‌ها به پايان رسيد.


در پي اظهارات اخير سخنگوي دولت مبني بر مخالفت دولت و شوراي رقابت با افزايش قيمت خودرو، اعضاي اين شورا در جلسه ديروز خود دچار  اختلاف شدند و جلسه بدون نهايي كردن قيمت‌ها به پايان رسيد.
شوراي رقابت تشكيل جلسه داد اما به دليل اختلاف‌نظر بين اعضا هيچ تصميم قطعي در مورد قيمت خودرو صورت نگرفت. متأسفانه در جلسه به دليل غير واقعي بودن اطلاعات خودرو‌سازان و نادرستي تورم بخشي خودرو، اعضا نتوانستند تصميم نهايي را براي قيمت خودرو اتخاذ كنند و داستان پرماجراي قيمت‌گذاري خودرو را به پايان برسانند.
 پس از كش و قوس فراوان در خصوص افزايش قيمت خودرو در سال جاري، روز گذشته سخنگوي دولت آب پاكي را روي دست خودروسازان ريخت و هرگونه افزايش قيمت خودرو را خلاف سياست دولت و شوراي رقابت اعلام كرد.
از همان روزهاي آغاز سال جديد مباحث مختلفي مبني بر افزايش قيمت خودرو از سوي مسئولان و البته شركت‌هاي خودروساز مطرح شده است اما اين موضوع با اختلاف‌نظرهايي همراه شد. توقف گراني قيمت خودرو روز گذشته، با اظهارات محمد‌باقر نوبخت قوت گرفت و خودروسازان كه در اين دو ماه به بهانه‌هاي مختلف به دنبال افزايش قيمت‌ها بودند، دريافتند كه ديگر زمان افزايش قيمت‌ها براي توجيه قيمت تمام شده خودروها به پايان رسيده و بايد به دنبال راهكارهاي جديدي براي تأمين سرمايه درگردش خود باشند، مانند فروش دارايي‌ها و جمع‌آوري سايت‌هاي غير سودده در استان‌ها.
نوبخت پس از جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران به صراحت اعلام كرد: بارها از سوي دولت و شوراي رقابت اعلام شده، دولت با افزايش قيمت خودرو مخالف است و شوراي رقابت نيز نظر مثبت خود مبني بر افزايش قيمت خودرو را تكذيب كرده است.  از اين رو اعضاي شوراي رقابت كه وعده داده بودند در جلسه روز گذشته تكليف قيمت‌گذاري خودرو را نهايي كنند بدون نتيجه‌گيري قطعي جلسه را تعطيل كردند.
 در اين خصوص يك عضو ناظر شوراي رقابت اظهار داشت: با توجه به اظهارنظر سخنگوي دولت در مورد قصد دولت براي جلوگيري از افزايش قيمت خودرو قيمت‌گذاري جديد خودروها از دستور جلسه ديروز شوراي رقابت خارج شد.
نادر قاضي‌پور اظهار داشت: در جلسه ديروز به نتيجه مشخصي در مورد قيمت‌گذاري جديد نرسيديم و برخي از اعضاي شوراي رقابت و همچنين سه نماينده ناظر شورا معتقد به كاهش قيمت خودرو بودند ولي برخي نيز به دنبال افزايش قيمت خودرو بودند كه در نهايت تصميم‌گيري مشخصي صورت نگرفت.  وي افزود: قرار شد فعلاً قيمت‌هاي قبلي به قوت خود باقي بماند و در نتيجه قيمت‌گذاري جديد خودروها از دستور كار شوراي رقابت خارج شود.
قاضي‌پور توضيح داد: در جلسه فرمول قيمت‌گذاري خودرو در سه نوع با ارز مبادله‌اي، مرجع و آزاد مورد بررسي قرار گرفت ولي از آنجا كه تورم بخشي اعلام شده از سوي بانك مركزي قابل اعتماد نبود به نتيجه نهايي نرسيديم.
وي ادامه داد: تورم بخشي خودرو كه از سوي بانك مركزي ارائه شده و همچنين اطلاعات شركت‌هاي خودروساز غيرواقعي بود و قابل اطمينان نبود.  وي افزود: طبق فرمول قيمت‌گذاري خودرو در صورتي كه ارز آزاد را به عنوان پايه در نظر بگيريم قيمت 18 مورد از 20 خودروي پرتيراژ كاهشي خواهد بود و قيمت بقيه خودروها ثابت خواهد ماند.
عضو ناظر شوراي رقابت با بيان اينكه خودروسازان بايد هزينه‌هاي اضافي خود را كاهش دهند، گفت: هزينه سفر خودروسازان براي حضور در نمايشگاه چين و هزينه سفر به كشورهاي ديگر باعث افزايش هزينه تمام شده اين كارخانه‌ها مي‌شود كه بايد در جهت كاهش آن تلاش شود كه در اين صورت قيمت خودرو 10 درصد كاهش خواهد يافت.
وي افزود: در صورتي كه خودروسازان شركت‌هاي زيان‌ده خود را واگذار كنند نيز 10 درصد امكان كاهش قيمت تمام شده خودرو وجود دارد و علاوه بر اين فروش زمين‌هاي مازاد خودروسازان و پرداخت بدهي بانكي آنها نيز قيمت تمام شده خودرو را 10 درصد كاهش مي‌دهد و در نتيجه با اعمال اين روش‌ها قيمت توليد خودرو 30 درصد پايين خواهد آمد.
 موضعگيري سخنگوي دولت، قيمت‌گذاري جديد خودرو را متوقف كرد
همچنين رئيس شوراي رقابت گفت: اظهارنظر ديروز سخنگوي دولت مبني بر مخالفت دولت با افزايش قيمت خودرو باعث شد كه شوراي رقابت فعلاً تصميم جديدي در مورد قيمت خودروها نگيرد.  رضا شيوا در مورد جلسه عصر ديروز شوراي رقابت اظهار داشت: با توجه به اينكه سخنگوي دولت اعلام كرد دولت هيچ قصدي براي افزايش قيمت خودرو ندارد، موضوع قيمت‌گذاري جديد خودروها را متوقف كرديم تا ببينيم برنامه دولت براي صنعت خودروسازي چيست.  وي با بيان اينكه اطلاعاتي از برنامه جديد دولت در مورد صنعت خودروسازي نداريم، گفت: بايد ببينيم آيا دولت تدبير جديدي براي كمك به خودروسازان دارد، در اين مورد با مسئولان دولتي مذاكره خواهيم كرد تا ببينيم برنامه دولت چيست.
شيوا ادامه داد: در جلسه هفته آينده شوراي رقابت، موضوع قيمت‌گذاري خودرو را با توجه به نظرات دولت پيگيري خواهيم كرد.  وي با بيان اينكه فرمول قيمت‌گذاري خودرو بر اساس شاخص‌هاي جديد كيفيت مورد بازنگري قرار گرفته است، گفت: بر اساس اين فرمول، خودروهايي كه كيفيت آنها بهبود يافته باشد، جايزه مي‌گيرند و خودروهايي نيز كه كيفيت آنها بهتر نشده، جريمه خواهند شد.
به گفته شيوا، فرمول جديد قيمت‌گذاري خودرو نسبت به فرمول قبلي كامل‌تر شده و تعيين قيمت جديد خودروها بر اساس اين فرمول جديد نيازمند مشخص شدن تدابير دولت براي صنعت خودروسازي است.
وي در عين حال افزود: با توجه به اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها، افزايش نرخ حقوق و دستمزد و وضعيت ارز شايد انتظار كاهش قيمت خودرو، مقداري واقعي نباشد، ولي اگر خودروسازان تيراژ توليد خود را افزايش دهند، مي‌توانند زياني را كه مدعي هستند متحمل شده‌اند، جبران كنند.


نویسنده : بهناز قاسمي 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 31 ارديبهشت 1393 - 21:51





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن