تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از مكّه بر گردد و تصميم داشته باشد كه سال بعد هم به حجّ برود، بر عمرش افزو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820873940




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بيانيه مشترك چين و روسيه در حمايت از توافق هسته‌اي با ايران


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بيانيه مشترك چين و روسيه در حمايت از توافق هسته‌اي با ايران
تنها چند روز بعد از توقف مذاكرات هسته‌اي بين ايران و 1+5، حسن روحاني رئيس‌جمهور براي شركت در چهارمين كنفرانس تعاملات و اقدامات سازنده در آسيا موسوم به سيكا، به شانگهاي چين رفت.


تنها چند روز بعد از توقف مذاكرات هسته‌اي بين ايران و 1+5، حسن روحاني رئيس‌جمهور براي شركت در چهارمين كنفرانس تعاملات و اقدامات سازنده در آسيا موسوم به سيكا، به شانگهاي چين رفت. همزمان با اين سفر او كه برخي آن را از چشم انداز اتحاد شرقي در فضاي تنش بين روسيه و غرب تحليل مي‌كنند، رؤساي جمهور چين و روسيه با صدور يك بيانيه مشترك، از همه طرف‌هاي دخيل در پرونده هسته‌اي ايران خواستند براي دستيابي به توافق جامع تلاش كنند.
به گزارش «جوان» چهارمين كنفرانس تعاملات و اقدامات سازنده در آسيا (CICA) كه با حضور 11 كشور آسيايي در چين برگزار خواهد شد، امسال با تنش بي‌سابقه مناسبات روسيه، امريكا و اروپا بر سر اوكراين همزمان شده و باعث شده است كه بسياري اين كنفرانس را از دريچه تقويت اتحاد شرقي در مقابل غرب تحليل و تفسير كنند. روزنامه‌هاي دولتي چين نوشتند كه حضور ايران در اين نشست به جهان نشان مي‌دهد كه جمهوري اسلامي منزوي نيست و جهان غير غربي نه در «پيرامون»، بلكه در واقع در «مركز» قرار دارد.
اين كنفرانس تنها چند روز بعد از تازه‌ترين مذاكرات هسته‌اي بين ايران با 1+5 در وين برگزار مي‌شود، جايي كه هر دو طرف تأييد كردند كه موفق به پيشرفتي در زمينه «نگارش متن توافق جامع» نشدند. منابع نزديك به مذاكرات هسته‌اي تأييد مي‌كنند كه تغيير ناگهاني رويكرد امريكا و اصرار بر رويكرد « نگارش همه يا هيچ» باعث شد دور اخير مذاكرات در وين متوقف شود. مقام‌هاي چين و روسيه بعد از دور اخير مذاكرات در وين، رويه سكوت در پيش گرفته بودند ولي ديروز روساي جمهور دو كشور در بيانيه‌اي مشترك، از همه طرف‌هاي دخيل در پرونده هسته‌اي ايران خواستند براي حصول توافق جامع تلاش كنند. البته لحن بيانيه پوتين و شي جينپينگ، همه طرف‌هاي مذاكرات ايران و 1+5 را خطاب قرار مي‌دهد ولي همزماني صدور اين بيانيه با روز ورود حسن روحاني رئيس‌جمهور به شانگهاي، بيان ضمني اعلام حمايت از ايران در مذاكرات هسته‌اي در فضاي تنش فزاينده‌اي است كه بر سر اوكراين تشديد شده است. در بيانيه مشترك روسيه و چين كه خبرگزاري ريانووستي آن را منتشر كرده مسكو و پكن خواستار اين شده‌اند كه« همه طرف‌هاي شريك در اين روند، تلاش براي مصالحه را ادامه دهند و از اقداماتي كه مي‌تواند اثري منفي بر مسير مذاكرات در زمينه دستيابي سريع به توافق داشته باشد، پرهيز كنند.»
سخنگوي وزارت خارجه چين نيز روز دوشنبه با صدور بيانيه‌اي ابراز اميدواري كرد كه همه طرف‌هاي دخيل در پرونده هسته‌اي ايران به يك توافق سودمند در جهت كاهش تنش‌ها دست پيدا كنند.
  تعليق لايحه همكاري راهبردي
تل‌آويو- واشنگتن
«باب منندز» در اعتراض به تلاش جمهوري‌خواهان براي ملزم كردن دولت دموكرات اين كشور به گزارش‌دهي و نظرخواهي در مورد توافق با ايران، لايحه همكاري امريكا و اسرائيل را از دستور كار خارج كرد. به گزارش خبرگزاري فارس، سناتور «باب منندز» رئيس كميته روابط خارجي سناي امريكا كه سابقه‌اي طولاني در حمايت از اسرائيل داشته و از جمله دموكرات‌هاي حامي تقابل با ايران است، در اقدامي كه مايه تعجب بسياري در كنگره امريكا شد، لايحه همكاري‌هاي راهبردي امريكا و اسرائيل را از بيم تضعيف مذاكرات هسته‌اي، از دستور كار خارج كرد. اين خبر را نشريه «فارين پاليسي» روز سه‌شنبه منتشر كرده و نوشته است كه منندز اين اقدام را پس از آن انجام داده كه اطلاع يافته «باب كراكر» قصد دارد حين تصويب اين لايحه، متممي را به آن بيفزايد كه دولت «باراك اوباما» را ملزم مي‌كند در مورد توافق هسته‌اي نهايي با ايران، با كنگره رايزني كرده و نظرات نمايندگان را جويا شود. اين متمم همچنين به نمايندگان اجازه مي‌دهد تا از نمايندگان دولت بخواهند كه براي اداي توضيحات در مورد توافق، در جلسات استماع حضور يابند. البته به نوشته پايگاه «ديلي‌بيست»، رأي نمايندگان عليه توافق بر اساس اين قانون تنها جنبه اعلام نظر داشته و جنبه اجرايي ندارد. كاخ سفيد در جوابيه‌اي كه در مورد متمم‌هاي قانوني لايحه مصوب در كميته دفاعي مجلس نمايندگان اين كشور صادر كرده، با ابراز نگراني نسبت به لحن به كار رفته در اين لايحه، نسبت به تضعيف مذاكرات با ايران ابراز نگراني كرده است. در بخشي از جوابيه دولت امريكا آمده است: «دولت در رابطه با ادبيات به كار رفته در بند 1264 يا ديگر مفادي كه هدف از آنها تعيين شروطي براي مذاكرات است، نگراني‌هايي دارد.» اين جوابيه مي‌افزايد: «مذاكرات جاري 1+5 بهترين فرصت براي دستيابي مسالمت‌آميز به هدف جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي است. لايحه با تعيين شرط و شروط براي توافق نهايي، پيش از پايان مذاكرات، موجب تضعيف اين تلاش‌هاي مهم مي‌شود.»

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 30 ارديبهشت 1393 - 21:43





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن