تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر در عُمرت دو روز مهلت داده شدى ، يك روز آن را براى ادب خود قرار ده تا از آن بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830586313




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مردم ایران و مساله فرهنگی «کی گفته؟»


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: مردم ایران و مساله فرهنگی «کی گفته؟»
محمد آقاسی
کد خبر: ۴۰۰۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۰ - 18 May 2014


انسان هایی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند، هر روز با افراد زیادی در مکان های متعددی برخورد می کنند. این برخوردها می تواند کلامی و غیر کلامی باشد و از دیگر سو منبع موثر رضایت بخشی و یا نارضایتی ما را فراهم کند. تجربه هایی که هر کدام در جهان اجتماعی زیست شده خودمان نیز آن ها را داشته ایم. نباید تردید داشت که تیزی و تندی زبان و یا لطافت و نرمی آن، دو تاثیر متفاوت بر روی ما خواهد داشت. بی تردید اگر در تاکسی با روی خوش راننده، در اتوبوس یا مترو با همراهی اطرافیان، در خیابان با رفتارهای مهربان رو برو شویم روز بهتری را به شب خواهیم رساند. شنیدن ناسزا، الفاط نا به جا و نیز صداهای بلند ناشی از عصبیت و عصبانیت، نا آسودگی در جامعه را برای ما به ارمغان خواهد داشت. در واقع، از نگاهی کلان اگر ضدرفتارهای فرهنگی و یا اجتماعی مردم یک جامعه کاهش یابد، آسایش و آرامش اجتماعی بیش از پیش حاکم خواهد شد. 


مکالمات روزمره مردم ایران نیز از این رفتار جدا نیست و برای تبیین آن علاوه بر موضع اخلاقی یا مطالعات اجتماعی و جامعه شناختی، می توان از زاویه ای فرهنگی بدان نگریست. فرهنگ را دارای چهار لایه می توان دانست که عبارت هستند از: 1- لایه تفکر بنیادی 2- لایه ارزش‌ها و هنجارها 3- لایه باید ها و نباید ها یا الگوهای رفتاری 4- لایه نمادها و نشانه ها. لایه آخرین و رویین، معرف لایه‌های زیرین بوده و می‌تواند بازتابنده آنها باشند؛ و نباید فراموش کرد که نمادها اعم از کلامی و غیرکلامی در اطراف ما پراکنده هستند. 


در محاورات علمی، سیاسی، اداری تا مکالمات خانوادگی و کوچه بازاری کلید واژه ای طلایی وجود دارد که مردم ایران از زن و مرد، تا پیر و جوان و تحصیل کرده و کم سواد و بی سواد از آن مدد می جویند تا به طرف مقابل تفوق و برتری خویش را بقبولانند. از آنجا که خود نگارنده نیز به عنوان فردی از جامعه ایرانی، از این واژه طلایی بارها بهره جسته، آن را از زبان بسیاری از کسانی که مدارج بالای علمی و یا سمت های اجرایی داشته اند، به کرات شنیده است و در کوچه و بازار نیز این واژه به گوش خورده است. پس استفاده از این واژه ناشی از منزلت اجتماعی نیست و گویی در فرهنگ ایرانی ما نهفته است که با کسب علم، مدرک و یا قدرت نیز آن را با خود همراه داریم. در جمع مردم ایران کافی است تا حرفی خلاف آنچه میل ماست بیان گردد، و از آنجا که همه ما حداقل در دین، سیاست و پزشکی خود را متخصص می دانیم بلافاصله اظهار می داریم: «کی گفته؟» صراحت، شدت و حدت این امر به حدی است که با آوای کلامی تند و تیز نیز همراه است و گویی بیان کننده نافذ در همه علوم زمانه است. اگر «نگاهی عاقل اندر سفیه» وجود دارد، بیان «کی گفته؟» هم ترجمه گفتاری آن خواهد بود. 


بیان مکرر «هنر نزد ایرانیان است و بس» بدون دانستن شان نزول این بیت شعر و فهم معنا و مفهوم هنر، تکیه و تاکید بر گذشته پرافتخار ایرانی از زبان هم وطنان در سطوح مختلف فرهنگی و تاکید بیشتر از حد مسوولان بر جایگاه رفیع مردم جلوه هایی کلان از نوعی بیماری فرهنگی به نام «خودشیفتگی» یا «خودبرترپنداری» است که یک بروز آن در کلیدواژه «کی گفته؟» پدیدار می شود. متاسفانه این امر باعث می شود انتقاد و مهمتر از آن «خودانتقادی» در ذهن فرد و جامعه کم رنگ باشد. این بیماری باعث می شود که «مونولوگ» به جای «دیالوگ» بنشیند و نه زوج های جوان، نه پدران و مادران این نسل با دختران و پسران آن نسل، نه دو دوست، نه دو دانشجو، نه دانش جو با استاد و بالعکس و نه حتی دو استاد با یکدیگر، نتوانند کلام موثری سخن بگویند. چرا که هر کدام در درون خود معتقدند که بر دیگری برتری دارند. ملاک این برتری نیز متاسفانه زور و خشونت است که در زبان، در نمره، در قهر و فریاد و یا هر گونه تندی دیگر زبانی، در جامعه تداعی می گردد. 














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن