تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 3 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پيش از آن كه زبانت تو را به زندان طولانى و هلاكت درافكند، او را زندانى كن، زيرا هيچ چ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818072175




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دومین شهر بزرگ خراسان شمالی و شوق داشتن موزه تاریخ


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دومین شهر بزرگ خراسان شمالی و شوق داشتن موزه تاریخ بجنورد - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی خبر داد: ساختمان نوساز موزه تاریخ شهر شیروان تکمیل و آماده بهره برداری شده است.


ˈعلی اکبر وحدتیˈ روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: این مرکز در هفته جاری افتتاح و در آن آثار باستان شناسی، مردم شناسی و موسیقی شهرستان شیروان به نمایش گذاشته می شود.
کار ساخت موزه تاریخ شهر شیروان از سال 89 در زیربنای 250 متر مربع آغاز شده بود که تا اواخر سال قبل با 70 درصد پیشرفت فیزیکی، سه میلیارد ریال برای آن هزینه شده بود.
برای اتمام ساختمان این مرکز فرهنگی و راه اندازی آن در سال جاری نیز یک میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت که با تزریق آن این مرکز آماده بهره برداری شد.
شیروان به عنوان دومین شهرستان بزرگ خراسان شمالی، فاقد موزه برای نگهداری اشیای تاریخی و فرهنگی است که آثار و اشیای تاریخی این شهرستان در موزه های مرکز استان، بجنورد، نگهداری می شود.
تاکنون در شهرستان شیروان 42 اثر تاریخی به ثبت رسیده است که قدیم ترین آن تپه ˈارگ نادریˈ مربوط به هزاره چهار و پنج قبل از میلاد و دیگر آثار مربوط به ادوار اشکانی، ساسانی، اسلامی، تیموری، قاجاری، غزنوی - ایلخانی، قرون اولیه اسلام و پیش از تاریخ تا اسلامی است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی همچنین به اجرای طرح ˈاکو تاریخ شهر بجنوردˈ در مجموعه ˈبش قارداشˈ اشاره کرد و گفت: طرح مزبور نیاز به ساختمان ندارد و این معاونت پیگیر راه اندازی تا پایان امسال است.
به گفته وی راه اندازی طرح اکو تاریخ شهر بجنورد در بوستان تفریحی بش قارداش این شهر، فضای خوبی برای آشنایی هرچه بیشتر با تاریخ منطقه و ماندگاری گردشگران عبوری از استان خواهد بود.
مجموعه تفریحی بش قارداش در شش کیلومتری جنوب شهر بجنورد و در مسیر بجنورد به اسفراین، محوطه ای زیبا با درختان سر به فلک کشیده و استخرهای متعدد آب است که به کوه تکیه دارد و ساکنان بجنورد، عمده اوقات فراغت خود را در آن سپری می کنند.
وحدتی همچنین از ساخت دو موزه تاریخ شهر در مراکز شهرستان های اسفراین و مانه و سملقان خبر داد و افزود: اکنون کار ساخت این دو موزه به علت کمبود اعتبارات به کندی پیش می رود.
وی گفت: این معاونت پیگیر جذب اعتبارات مورد نیاز برای ساخت دو موزه برای شهرستان های مزبور و بهره برداری از آن در کوتاهترین زمان ممکن است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی به پنج موزه فعال در شهرهای استان اشاره کرد و افزود: اکنون دو موزه مردم شناسی و باستان شناسی و اسناد و نسخ خطی در مجموعه فرهنگی عمارت ˈمفخمˈ شهر بجنورد با بیش از پنج هزار شی تاریخی و اسناد و نسخ خطی قرار دارد.
وی افزود: علاوه بر این در سال های اخیر موزه های تاریخ شهر در جاجرم، گرمه و فاروج راه اندازی و هموطنان از آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه ها دیدن می کنند.
به گفته وی قدیمی ترین اشیای به نمایش گذاشته شده در موزه های استان مربوط به محوطه های باستانی ˈتپه قلعه خانˈ شامل اشیای سفالی متعلق به دوره نوسنگی و ˈتپه پهلوانˈ جاجرم شامل ابراز سنگی و زیورآلات سنگی و قطعات سفالی است که در کاوش های باستان شناسی به دست آمده است.
وی با اشاره به آغاز گرامی داشت هفته موزه و میراث فرهنگی از روز 28 اردیبهشت، گفت: بازدید از موزه های فعال استان در این روز در دو نوبت صبح و عصر برای بازدید کنندگان رایگان است.
به گفته وی سال قبل بازدید از چهار موزه فعال استان شامل دو موزه مردم شناسی و باستان شناسی و اسناد و نسخ خطی در مجموعه فرهنگی عمارت مفخم شهر بجنورد و موزه های تاریخ شهر جاجرم و گرمه حدود 30 هزار بازدید کننده داشت.
وحدتی برگزاری تور گردشگری به مقصد آثار تاریخی، برپایی دوره های آموزشی برای اعضای انجمن تشکل های مردم نهاد، نمایشگاه سکه های مکشوفه توسط یکان حفاظت میراث فرهنگی و برپایی نمایشگاه فرش های تاریخی منتقل شده از موزه تهران را از برنامه های هفته میراث فرهنگی در استان برشمرد.
در استان خراسان شمالی بیش از هزار و 200 اثر تاریخی شناسایی شده وجود دارد که تاکنون 463 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است. ک/3
623/626
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




28/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن