تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817005401




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحریم تنباکو آغازگر بیداری اسلامی، مقدمه انقلاب اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰



استعمار از بارزترین و مهم‌ترین ابعاد تمدن غرب در ایران محسوب می‌شود و علمای شیعه همواره با اصل سلطه بیگانگان در کشورمخالف بوده‌اند. مفهوم"سلطه" و "استعمار" با وجود شباهت‌های نسبی با یکدیگر در اساس با هم متفاوت هستند به طوری که به نظر می‌رسد مفهوم "سلطه" با "حاکمیت" و مفهوم "استعمار" با "ظلم" تناسب بیشتری داشته باشد و در نتیجه می‌توان گفت استعمار، "سلطة مذمومی" است که تقابل با آن بر اساس اصل "لزوم مقابله با ظلم" لازم و ضروری است. به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان اوج گیری رقابت‌های انگلیس و روسیه در چهار راه شرق و غرب، ایران را در معرض تأثیرات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورهای استعمارگر قرار داد و هماورد جویی این دو قدرت بزرگ، بسیاری از منافع ملت را به نابودی کشاند. از جمله این قراردادها می توان به اعطای امتیاز توتون و تنباکو به وابستگان دولت انگلیس اشاره کرد. در این بین نقش اصفهان به‌عنوان شهری که برای نخستین بار نغمه تحریم تنباکو از آنجا آغاز شد، انکارناپذیر است. اهمیت این موضوع تا آنجاست که مورخانی چون شیخ حسن کربلایی، نویسنده کتاب «تاریخ دخانیه»، تحریم تنباکو را موضوعی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با رویکرد عزت اسلامی معرفی می‌کند. ﺟﻨﺒﺶ ﺗﻨﺒﺎﮐﻮ از ﯾﮏ ﺳﻮ اوﻟﯿﻦ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﺒﺎرزه ﻣﺎﻫﯿﺖ اﺳﻼﻣﯽ ﻋﻠﯿﻪ اﺳﺘﻌﻤﺎر ﺑﻮد و از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ در اوج اﺳﺘﺒﺪاد داﺧﻠﯽ ﭘﺎدﺷﺎﻫﺎن ﻗﺎﺟﺎر ﺑﻪ وﻗﻮع ﭘﯿﻮﺳﺖ و ﭘﺮده ﻇﻠﻤﺎﻧﯽ ﺗﺮس و وﺣﺸﺖ را از دل ﻣﻠﺘﯽ ﮐﻪ ﺷﺎﻫﺪ ﭼﭙﺎول و ﻏﺎرت ﺛﺮوت‌ﻫﺎی ﻣﺎدی و ﻣﻌﻨﻮی ﺧﻮد ﺑﻮدند ﺑﯿﺮون اﻧﺪاﺧﺖ. ﯾﮑﯽ از اﺑﻌﺎد ﻣﻬﻢ ﺟﻨﺒﺶ ﺗﻨﺒﺎﮐﻮ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ ﻣﺮدم اﯾﺮان از روﺣﺎﻧﯿﺖ ﺑﻮد و ﺛﺎﺑﺖ کرد اﺳﻼم و روﺣﺎﻧﯿﺖ ﻧﻔﻮذ ﻋﻤﯿﻘﯽ در دل ﻣﺮدم ﻣﺴﻠﻤﺎن اﯾﺮان دارد. ﻗﯿﺎم اﺳﻼﻣﯽ ﺗﻨﺒﺎﮐﻮ را ﻣﯽ‌ﺗﻮان اوﻟﯿﻦ ﻧﻬﻀﺖ ﺑﯿﺪاری ﻣﺮدم اﯾﺮان ﺑﺮای کسب ﺣﻘﻮق ﺧﻮد از ﺑﯿﮕﺎﻧﮕﺎن داﻧﺴﺖ. اﺳﺎس ﻗﯿﺎم و ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻣﺮدم در این نهضت از طرفی به ﻋوامل مختلف ﻣﺬﻫﺒﯽ، ﺳﯿﺎﺳﯽ واﻗﺘﺼﺎدی ایران باز می‌گردد و از طرف دیگر متاثر از اﻫﺪاف پشت پرده "ﮐﻤﭙﺎﻧﯽ رژی" است به طوری که این شرکت نه تنها اهداف خود را به مسائل ﺗﺠﺎری ﻣﺤﺪود نکرد، ﺑﻠﮑﻪ گماشتگان این شرکت به صورت علنی به اعمال دﺧﺎﻟﺖ در اﻣﻮر فرهنگی و ﻣﺬﻫﺒﯽ کشور پرداختند و درعمل نیز مشخص شد که جامعه سنتی و مذهبی ایران مسائلی مانند نفوذ اجنبی در بازار تجارت داخلی ،اﺳﺘﻔﺎده از دﺧﺘﺮان ﻏﺮﺑﯽ در ﺗﺠﺎرت، اﺷﺎﻋﻪ ﻣﺮاﮐﺰ ﻓﺴﺎد و ترویج مسیحیت را بر نمی‌تابد و به مقابله جدی با آن می‌پردازد. در ﮐﻨﺎر اﯾﻦ اﻗﺪاﻣﺎت اﻋﻄﺎی اﻣﺘﯿﺎز ﺗﻨﺒﺎﮐﻮ ﺑﻪ اﻧﮕﻠﯿﺴﯽ‌ﻫﺎ و ملزم ساختن ﮐﺸﺎورزان به ﻓﺮوش ﻣﺤﺼﻮﻻت خود به آﻧﺎن ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻗﺎﻋﺪه "ﻧﻔﯽ ﺳﺒﯿﻞ"و "اﺻﻞ ﺗﺴﻠﯿﻂ" ﺑﻮد و ﺑﺮ همه ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن نیز مبارزه با این حکم واﺟﺐ ﺑﻮد ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﻣﻮج ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻋﻤﻮﻣﯽ با رﻫﺒﺮی ﻋﻠﻤﺎ ﺣﻮل ﻣﺤﻮر "ﻓﺮوش اﯾﺮان ﺑﻪ ﮐﻔﺎر " قرار گرفت و ﻋﺎﻟﻤﺎن دﯾﻨﯽ ﻋﻠﺖ ﺗﺤﺮﯾﻢ ﺗﻨﺒﺎﮐﻮ را ﻣﺘﺰﻟﺰل ﺷﺪن اﺳﺎس دﯾﻦ و اﺳﺘﻘﻼل ﮐﺸﻮر ﺗﻮﺳﻂ ﻗﺪرت ﺑﯿﮕﺎﻧﻪ گان عنوان کردند و آن را ﻣﻐﺎﯾﺮ با دستورات ﻗﺮآن ﻣﺠﯿﺪ داﻧﺴﺘﻨﺪ. ﻣﯿﺮزای ﺷﯿﺮازی ﮐﻪ در آن زﻣﺎن ﻣﺮﺟﻌﯿﺖ ﻣﻄﻠﻖ مسلمانان را برعهده داشت از طریق نامه ﺳﯿﺪ ﺟﻤﺎل اﻟﺪﯾﻦ اﺳﺪآﺑﺎدی در ﺟﺮﯾﺎن ﮐﻠﯿﻪ ﺣﻮادث ایران ﻗﺮار گرفت و سرانجام در روز ﻧﯿﻤﻪ اول ﺟﻤﺎدی اﻻول 1309 هجری قمری حکم تحریم تنباکو را صادر کرد. ﻣﺮدم اﯾﺮان نیز ﺑﺪون ﭼﻮن و ﭼﺮا از اﯾﻦ ﻓﺮﻣﺎن اﻃﺎﻋﺖ ﮐﺮدﻧﺪ و علاوه بر شکستن ﭼﭙﻖ‌ﻫﺎ و ﻗﻠﯿﺎن‌ﻫﺎ، ﺗﻮﺗﻮنﻫﺎ ، ﺗﻨﺒﺎﮐﻮﻫﺎ و ﺳﯿﮕﺎرﻫﺎ را نیز ﺑﻪ آﺗﺶ ﮐﺸﯿﺪﻧﺪ. ﻧﺎﺻﺮ اﻟﺪﯾﻦ ﺷﺎه و درﺑﺎر اﺑﺘﺪا ﺑﺎ ﺟﻌﻠﯽ ﺧﻮاﻧﺪن ﺣﮑﻢ تحریم تنباکو سعی در کاهش ﻓﺸﺎرﻫﺎ بر ضد دولت داشتند، اﻣﺎ سرانجام با مشاهده مقاومت مردم اﻣﺘﯿﺎز توتون و تنباکو را ﻟﻐﻮ ﮐﺮد و به این ترتیب ﻣﺒﺎرزه ﭘﯿﺮوزﻣﻨﺪاﻧﻪ ﺗﻨﺒﺎﮐﻮ ﭘﺲ از 55 روز تلاش مردم ﺧﺎﺗﻤﻪ ﯾﺎﻓﺖ. ﻋﻠﯽ رﻏﻢ اﯾﻨﮑﻪ ﻧﻬﻀﺖ ﺗﻨﺒﺎﮐﻮ ﻣﺤﺪود ﺑﻮد اﻣﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ زﻣﺎن وﻗﻮع آن و ﻧﻮع اﻗﺪاﻣﺎﺗﯽ ﮐﻪ در جریان آن صورت گرفت،آﺛﺎر بسیاری از جمله اﻓﺰاﯾﺶ ﻗﺪرت ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻋﻠﻤا، ﺣﻀﻮر ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻣﺮدم، اﻣﺘﺰاج دﯾﻦ و ﺳﯿﺎﺳﺖ، ﺷﮑﺴﺖ اﺳﺘﻌﻤﺎر و ﺷﮑﺴﺖ اﺳﺘﺒﺪاد و ﻧﻔﯽ ﻣﺸﺮوﻋﯿﺖ ﺳﻠﻄﻨﺖ داشت. برای برسی بیشتر این موضوع خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، با محمود فروز بخش معاون پژوهشی خانه مشروطیت اصفهان به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید. مردم برای اولین بار به شاه خود نه گفتند محمود فروزبخش، با بیان اینکه نهضت تحریم توتون و تنباکو از دو بعد سلبی و ایجابی قابل بررسی است اظهارکرد: تا پیش از شکل گیری این نهضت مردم شاه را "سایه خدا " می‌دانستند، اما صدور فتوای سراسری تحریم توتون و تنباکو در ایران باعث شد تا مردم برای اولین بار به سیاست های پادشاه زمان خود "نه" بگویند. وی با بیان اینکه اولین مرحله بیداری اسلامی در ایران با تحریم توتون و تنباکو آغاز شد، گفت: در جریان تحریم توتون و تنباکو شکسته شدن ابهت پادشاه در برابر ملت، مقدمه شکل گیری نهضت مشروطه در ایران را فراهم کرد. نویسنده کتاب" حکایت بیداری" درباره جنبه ایجابی تحریم توتون و تنباکو در ایران تصریح‌کرد: به رغم آنکه پیش از واقعه تحریم تنباکو در ایران بسیاری از فقها و مراجع تقلید در کتاب‌های خود به صورت تئوریک از لزوم وجود ولایت فقیه در جامعه سخن گفته بودند، اما می‌توان گفت تحریم توتون و تنباکو در ایران اصل ولایت فقیه را از کتاب‌ها خارج کرد و به آن نمود عینی، علنی و اجتماعی بخشید به طوری که در جریان این تحریم برای اولین بار در تاریخ ایران یک مرجع شیعی حکمی را صادر می‌کند که برای همه شیعیان واجب الاجرا است . اصفهان نخستین شهری بود که فتوای تحریم تنباکو از آن صادر شد معاون پژوهشی خانه مشروطیت اصفهان درباره کیفیت نقش روحانیت در تحریم توتون و تنباکو خاطر‌نشان‌کرد: قیام بر علیه اعطای امتیاز توتون وتنباکو به شرکت"رژی " برای اولین بار در چهار شهر شیراز، اصفهان،تبریز و تهران شکل گرفت به طوری که اولین جرقه های مقابله با این حکم دولتی در شیراز و توسط " سید علی اکبر فال اسیری" صورت گرفت و اصفهان اولین شهری بود که فتوای تحریم تنباکو توسط "آیت الله شیخ محمد تقی اصفهانی" از آن جا صادر شد. وی در ادامه گفت: تبریز نیز اولین شهری بود که در آن مردم به صورت یکپارچه و تحت یک بسیج گسترده شعبه کمپانی "رژی " را بستند و در تهران قیام مردم به رهبری" آیت الله میرزا محمد حسن آشتیانی "شکل گسترده‌ای به خود گرفت. فروزبخش در ادامه گفت: هدف اصلی علما و روحانیون از حضور در جریان فرمان توتون و تنباکو بیشتر مقابله با سلطه اجنبی و پیش گیری از تبعات استعمار خارجی در ایران بود به طوری که حتی از دست نوشته‌های تاریخی فقهای وقت کشور این چنین بر می‌آید که آن‌ها از بروز تشابهات فرهنگی و سیاسی مردم به کشورهای استعمار گر و سلطه اقتصادی روسیه و انگلیس در ایران بیمناک بودند. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابتدا از اصفهان آغاز شد وی در توصیف "شیخ محمد تقی اصفهانی " تصریح کرد: وی از شاگردان میرزای شیرازی بود و از سال 1307 تا سال 1332 علاوه بر ریاست حوزه علمیه اصفهان، مرجعیت سیاسی مردم اصفهان را بر عهده داشت. نگاه فرا دینی او به مذهب، توجه ویژه به جنبه‌های سیاسی و اجتماعی حوادث روز ایران و جهان و حضور فعال او در مقابله با فرقه ضاله بابیت در دو دوره مجزای زمانی یعنی سال 1306 و سال 1319 عامل اصلی مقبولیت رای او در اذهان عمومی بود. فروز بخش افزود: شیخ محمد تقی اصفهانی تنها مرجع تقلیدی بود که نه تنها از تحریم امتیاز توتون و تنباکو حمایت کرد بلکه از پیشتازان ادامه تحریم غرب پس از این نهضت نیز بود به طوری که آقا نجفی اصفهانی به همراه برادر خود آیت الله "آقا نور الله" که هم زمان با وی مرجعیت دینی اصفهان را بر عهده داشت با تدوین یک اعلامیه 5 ماده‌ای استفاده از کالای خارجی را حرام اعلام کرد و ضمن حمایت از تولید کالای ملی در فکر اصلاح اقتصاد کشور بود. نویسنده کتاب "حکایت بیداری" با بیان این که اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای اولین بار از اصفهان آغاز شد، خاطر نشان‌کرد: پس از نهضت تحریم تنباکو روحانیت اصفهان با همفکری بازاریان و تجار شهر اقدام به تاسیس "شرکت اسلامیه" کردند و هم زمان با تولید و صادرات پارچه‌های مرغوب وطنی و تحریم برخی اقلام خارجی، به تاسیس شعبه‌های شرکت اسلامیه در شهرهای مسکو،استانبول، قاهره، لندن، پاریس و کلکته پرداختند و از این راه سود سرشاری را به حساب شرکت اسلامیه و صنعت گران کشور سرازیر کردند هر چند بعدها فعالیت این شرکت در جریان نهضت مشروطه رو به افول نهاد و سپس متوقف شد. نهضت تحریم تنباکو شبیه ترین اتفاق به انقلاب اسلامی است معاون پژوهشی خانه مشروطیت اصفهان نهضت تحریم تنباکو را شبیه ترین اتفاق تاریخ به انقلاب اسلامی دانست و اظهارکرد: بر خلاف نهضت مشروطیت که رهبر واحدی نداشت و بار اصلی حرکت مردم بعضآ اندیشه‌های غیر دینی نیز بود، در دو رویداد تاریخی تحریم تنباکو و انقلاب اسلامی، مردم بر اساس اندیشه‌های دینی و مفاهیم شیعی به فتوای سراسری مرجع اعلم زمان خود لبیک گفتند و با یک عزم ملی حضور یکپارچه خود را در تاریخ کشور به ثبت رساندند. وی افزود: امام خمینی (ره) و میرزای شیرازی به عنوان رهبران مردم در جریان انقلاب اسلامی و تحریم تنباکو نیز از منظر مشی سیاسی و مقابله با استکبار و استعمار بیگانگان خط فکری مشابهی داشتند هر چند سیر بیداری اسلامی ایران که از واقعه تحریم تنباکو آغاز شد نیاز به 100 سال تکامل و بارور شدن داشت. انتهای پیام










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن