تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 27 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگـر بنـده‏اى... در ابتداى وضويش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد همه اعضايش از ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854055671




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سلحشور در گفت‌و‌گو با فارس مطرح کرد تفاوت‌های سینمای غرب با سینمای ارزشی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سلحشور در گفت‌و‌گو با فارس مطرح کرد
تفاوت‌های سینمای غرب با سینمای ارزشی
فرج‌الله سلحشور به تشریح مبانی سینمای هالیوود پرداخت و چگونگی رسوخ افکار هالیوودی را مورد بررسی قرار داد و تفاوت‌های آن با سینمای ارزشی را عنوان کرد.

خبرگزاری فارس: تفاوت‌های سینمای غرب با سینمای ارزشی



به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، پس از هر انقلابی حساس‌ترین مسئله، موضوع تداوم و آینده انقلاب بوده است از این منظر در گزارش حاضر تلاش می‌کنیم تا با توجه به اهمیت آینده انقلاب اسلامی ایران و با در نظر گرفتن فشار‌های بین‌المللی علیه آن با استفاده از شیوه سناریونویسی اسلامی به عنوان یکی از شیوه‌های آینده‌پژوهی به طرح برخی از روش‌های سناریونویسی اسلامی بپردازیم. فرج‌الله سلحشور چهره نام آشنای عرصه هنر انقلاب اسلامی است که خدمات ارزنده‌اش هیچگاه فراموش‌شدنی نیست. سلحشور که خود متولد قزوین است، اما نه دلسوز این دیار؛ بلکه دغدغه‌مند تفکر ترویج و گسترش فرهنگ اسلام در مرزهای جهانی است. به همین منظور و برای آشنایی بیشتر در این حوزه گفت‌وگویی ترتیب دادیم با فرج‌الله سلحشور نویسنده و کارگردان سینما و رسانه ملی که در ادامه می‌آید. فارس: پیشینه داستان‌نویسی چیست و آیا در صدر اسلام داستان‌نویسی یا قصه‌گویی وجود داشت؟ در زمان گذشته در صدر اسلام یک گروه از یهودی‌ها بودند که در اطراف مدینه داستان‌هایی که از تورات شنیده بودند را برای مردم نقل می‌کردند و بعد‌ها به تحریک بزرگانشان داستان‌های قرآن را هم سعی می‌کردند، تغییر دهند، به این ترتیب چیزهایی را اضافه کرده و انحراف‌هایی را در درونش ایجاد می‌کردند که به اینها قصیصین می‌گفتند. آنها برای مردم در بلاد مختلف نقش بازی می‌کردند و با گفتن قصه برای مردم قصه‌هایی را که خودشان آنها را هدف‌مندانه تغییر داده بودند، سعی در ایجاد انحراف در دین اسلام و تاریخ آن می‌‌کردند و همچنین سعی می‌کردند در تأیید خودشان و محکم کردن موقعیت خود این قصه‌ها را تنظیم کرده و این قصه‌ها را برای مردم بازگو کنند که بسیار هم تأثیر منفی در جوامع اسلامی گذاشتند. فارس: با به وجود آمدن فیلم در دوره کنونی این کار به چه صورتی ادامه پیدا کرد؟ این کار در طول تاریخ ادامه پیدا کرد تا زمانی که فیلم اختراع شد، آنها دیدند که فیلم زبانی بسیار گویاتر از قصه‌گویی و داستان‌پردازی است، به همین دلیل از این فرصت استفاده کردند و بعد از چند سال اول اختراع فیلم‌سازی آنها بسیار هدفمند از این ابزار استفاده کردند و قصه‌های خودشان را به مردم انتقال دادند. فارس: مبانی سناریونویسی آنها چگونه به وجود آمد؟ چون در آن تاریخ آنها تجربه کرده بودند که اگر می‌خواهند قصه‌هایی را که برای مردم نقل می‌کنند، واقعی باشد و اگر تغییری درونش ایجاد نشود در جهت تحکیم فرهنگ و اعتقادات و تاریخ یک ملت گام برداشته‌اند، به همین دلیل در ابتدا لازم بود که یک سری مبانی برای کار خود تعریف کرده و اصولی برای خودشان داشته باشند. وقتی ما قصه‌ای را برای مردم بازگو کنیم، یعنی آن قصه را تأیید کرده‌ایم، به همین دلیل آنها از ابتدا سعی کردند در قصه‌گویی تغییر و انحراف ایجاد کنند و همچنین در فیلم‌سازی به قصه‌هایی می‌پرداختند که در قصه‌ آن تغییر ایجاد کرده بودند و دیگر آن اثر اصالت و سندیت را نداشته باشد و به این شکل مبانی فیلم‌سازی دنیا را تنظیم کردند. فارس: مبانی سناریونویسی هالیوودی در حال حاضر چیست؟ مبانی سناریونویسی هالیوودی به پنج اصل تقسیم‌بندی شده است که انسان‌محوری یا اومانیسم، مادی‌گرایی یا امپریالیسم، دروغ‌پردازی یا خلاقیت، توهم یا درام و پرداختن به زیبایی ظاهری این پنج اصل را تشکیل می‌دهد. فارس: در خصوص انسان‌محوری یا اومانیسم توضیحاتی بفرمایید. انسان‌محوری یا اومانسیم یعنی اینکه خدا، ایمان و ارزش‌های دینی در زندگی ما نقشی نداشته باشد و انسان محور زندگی باشد، به این معنا که انسان نظرات خودش را در مورد پدیده‌هایی که در داخل فیلم اتفاق می‌افتد، تعریف کرده و نظر خودش را به جامعه تعلیم داده و یا دیکته کند. در موضوعاتی مانند مشکلی از اجتماع و یا خانواده که به آن می‌پرداختند، نظر انسان و نظر شخص مطرح بود و شخصی می‌آمد نظر خودش را در قالب یک داستان به جامعه بیان می‌کرد و این مسئله در حقیقت همان انسان‌محوری یا اومانیسم بود که یک رکن از سناریو‌نویسی موجود در دنیا است. فارس: در خصوص مادی‌گرایی یا ماتریالیسم توضیحاتی بفرمایید. رکن دوم در هالیوود ماتریالیسم یا مادی‌گرایی است، یعنی اثبات آنکه هستی را خدا خلق نکرده و جهان از ماده است؛ به دلیل آنکه وقتی خدامحور و خالق همه هستی باشد پرداختن به آن یعنی پرداختن به درستی‌ها، ترویج راستی‌ها و حقیقت‌ها. به این دلیل آنها که نمی‌خواستند راستی‌ها و حقیقت‌ها برای مردم گفته شود و خدا محور باشد، آنها مادی‌گرایی را محور فیلم‌هایشان قرار دادن و همچنین گرایش به ماده، دنیادوستی، نسل‌پرستی، پول‌پرستی، تجمل‌گرایی و  شهوت‌پرستی و همان چیز‌های مادی که انسان‌ها به خاطر آن در حال زندگی کردن هستند. فارس: در این مبانی سینمای هالیوود، دروغ‌گویی چه جایگاهی دارد؟ وقتی ما واقعیتی از یک داستان را بیان می‌کنیم، آن داستان ایجاد سازندگی می‌کند و اگر غربی‌ها هم می‌خواستند دروغ بگویند، کسی حرف آنها را قبول نمی‌کرد، به همین دلیل کلمه دروغ را عوض کرده و به جای آن از کلمه خلاقیت استفاده کردند. آنها شروع کردند افکار خودشان را در بین نویسندگان رواج دادند و به آنها گفتند که شما یک داستان بنویسید که واقعی نباشد، چون طوطی‌وار می‌شود و باید درونش تغییر و نوآوری ایجاد کنید که این مسئله همان انحراف ایجاد کردن در قصه‌های واقعی بود. فارس: چهارمین رکن از مبانی فیلمنامه‌نویسی هالیوودی که مطرح کردید تخیل‌گرایی بود در این خصوص توضیح دهید. تخیل‌گرایی به دو بخش تقسیم می‌شد، تخیل متصل به هم و تخیل منفصل از هم که غربی‌ها نوع دوم را هدف‌سازی کردند؛ یعنی خیال‌پردازی بدون حق که اسم آن را هم درام گذاشتند با درام یک نوع جذابیتی که زائیده تخیل بود و تخیلی که به هیچ وجه نشود حقیقت را پیدا کرد، اتفاق می‌افتد. نوعی از تخیل در سینما می‌‌تواند تحقق پیدا کند یعنی سناریو موضوعی را ارائه می‌دهد که وقتی انسان به عقلش مراجعه کند، برایش قابل درک و وقوع است. اما گاهی برخی از این تخیل‌های داستانی با هیچ منطقی قابل ارزیابی نیست و تنها برای نویسندگانش این مسئله مهم است که جذاب باشد و مخاطب را تا انتهای فیلم درگیر گره‌ها و پیچ‌هایی که در فیلم پیش می‌آید بکند تا بیننده تا انتهای فیلم آن را ببیند. فارس: در خصوص پرداختن به زیبایی‌های ظاهری در این عرصه توضیحاتی بفرمایید. پنجمین مسئله و رکن در هالیوود قصه زیبا است، البته ما هم دنبال قصه زیبا هستیم، ولی دو نوع قصه زیبا وجود دارد و بین این دو تفاوت‌های زیادی به چشم می‌خورد. یک قصه زیبایی منحصر به چیز‌هایی است که به چشم دیده می‌شود و یک نوع زیبایی هم به سمت آن چیزی که می‌بینیم، هدایتمان می‌کند؛ یعنی به زیبایی باطن و زیبایی‌هایی که باید به چشم دل دیده شود. زیبایی‌های ظاهر مانند رابطه زن و مردی که انتخاب آنها به خاطر ظاهر بوده و چند وقت بعد زندگی آنها دچار تلخی می‌شود، ولی زیبایی باطنی زمانی اتفاق می‌افتد که آن زن و مرد نسبت به یکدیگر محبت داشته باشند که این زیبایی ظاهر هم حفظ می‌شود. در این نوع زیبایی این محبت ظاهری همچنان محفوظ می‌ماند و آن محبت باطنی هم وجود دارد و آن زیبایی ظاهر مکمل زیبایی باطن می‌شود که ما بر خلاف غربی‌ها به زیبایی حقیقی معتقد هستیم. زیبایی ظاهر برای ما پلی است که ما را به حقیقت زیبایی باطن می‌رساند، در حالی که در سینمای امروز و سینمای هالیوودی کارگردانان فقط به دنبال همان زیبایی ظاهری هستند. انتهای پیام/77014/ذ40

93/02/26 - 18:27





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن