تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين اعمال، خداشناسى است، زيرا با وجود علم و معرفت، عمل، كم يا زياد تو را سود مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816654957




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بی‌ثباتی سیاسی و گسستگی در اوکراین تحت حمایت غرب


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: گلوبال ریسرچ گزارش داد:
بی‌ثباتی سیاسی و گسستگی در اوکراین تحت حمایت غرب
گلوبال ریسرچ در گزارشی به قلم "نیل بووی" تحت عنوان "بی‌ثباتی سیاسی و گسستگی اوکراین" اعلام کرد: زمانی که معترضان نوامبر سال گذشته میلادی در کیف پایتخت اوکراین تجمع کردند ، کمتر کسی پیش بینی می کرد این اعتراضات به بدترین بحران میان روسیه و جهان غرب در بیش از دو دهه گذشته منجر شود.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، گلوبال ریسرچ نوشت: بحران سیاسی که اوکراین را در بر گرفته ، به بد‌گمانی‌ها و تردیدهای دوران جنگ سرد جان تازه ای داده است.مفسران و تحلیلگران سیاسی، روسیه را مسئول این ناآرامی ها دانسته و در عین حال بسیاری از حقایق و واقعیت‌ها را نادیده گرفته‌اند.


این پایگاه ادامه داد: زمانی که معترضان نوامبر سال گذشته میدان استقلال را در کیف تصرف کردند ، جامعه اوکراین به شدت درباره توافقنامه پیشنهادی پیوستن به اتحادیه اروپا دچار چند دستگی شد. مردم غرب اوکراین به طور کلی حامی تلاش‌ها برای پیوستن به اتحادیه اروپا بودند در حالیکه بخش صنعتی شرق این کشور خواهان مناسبات نزدیک تر با روسیه به دلیل برخورداری از مناسبات قومی و نژادی با این کشور بود. زمانی که ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری برکنار شده اوکراین تصمیم گرفت توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا را که برای اصلاح ساختار اقتصادی این کشور و تدابیر آزاد سازی لازم بود، رد کند ، اوکراین در آستانه ورشکستگی قرار داشت. یانوکوویچ در عوض پیشنهاد روسیه را برای وام 15 میلیارد دلاری و تخفیف زیاد بهای گاز طبیعی پذیرفت. تصمیم یانوکوویچ برای گرفتن وام از روسیه موجب تشدید اعتراضات در میدان استقلال کیف شد و موجی از درگیری های خشونت بار را به دنبال داشت. اوکراین تا فوریه دچار هرج و مرج شدید شد زیرا یانوکوویچ تهدید به مرگ شد و در پی کودتایی، به ناچار از کشور خارج شد. نمایندگان معترضان در میدان استقلال، دولت جدید را تشکیل دادند و روسای گروههای ملی‌گرای افراطی چون سوبودا سمت های عالی رتبه را در وزارتخانه ها به دست آوردند. انتقال قدرت در اوکراین کاملا غیر دموکراتیک و مغایر با قانون اساسی بود زیرا گروههای شبه نظامی مسلح به چوب های بسیبال و بمب های آتش زا ساختمان های دولتی را تصرف کردند. مقامات بلند پایه در بروکسل و واشنگتن در به رسمیت شناختن دولت جدید اوکراین تردید نشان دادند.


گلوبال ریسرچ نوشت: واشنگتن و بروکسل در عرصه ژئوپلتیکی مایل به نفوذ روسیه بر اوکراین نبودند از این رو غرب نه تنها ناگزیر شد تغییر دولت در کیف را به رسمیت بشناسد بلکه شرایطی برای تحقق آن فراهم کرد. دیپلمات ها و سیاستمداران آمریکایی به شدت جنبش اعتراضی را تایید کردند. سناتور جان مک‌کین در جمع معترضان در میدان استقلال کیف سخنرانی کرد و با افراط گرایان جناح راست سوبودا همصدا شد. عکسی از ویکتوریا نولاند معاون وزیر امور خارجه آمریکا در حالی که به معترضان اوکراینی شیرینی می داد منتشر شد و در موقعیت های مختلف از کمک پنج میلیارد دلاری موسسات خیریه آمریکایی به گروههای مخالف اوکراین در یک دهه گذشته سخن گفت.نولاند پس از افشای خبر تماس تلفنی میان وی و سفیر آمریکا در اوکراین در رسانه ها ، بسیار سرافکنده شد.


گلوبال ریسرچ نوشت: مقامات آمریکا در این باره که چه کسی باید به محض سرنگونی یانوکوویچ به قدرت برسد ، گفتگو کردند. آمریکا در اصل در ظهور دولت جدید در اوکراین ایفای نقش کرده و چشمانش را به روی سو استفاده گروههای ملی گرای افراطی متحد با رژیم جدید بسته است. گروه سوبودا و دیگر گروههای افراطی میدان استقلال را تصرف و به نیروهای امنیتی حمله کردند. 


رژیم جدید کیف از زمان رسیدن به قدرت سعی کرده است قوانینی بر ضد استفاده رسمی از زبان روسی در سراسر این کشور تصویب کند که این مسئله موجب خشم مردم شرق اوکراین شده است که به لحاظ فرهنگی و زبانی خود را روس می دانند.در نتیجه بسیاری از آنها به نشانه اعتراض به مقامات جدید شورش کردند، بسیاری از ساختمان های دولتی را مورد حمله قرار دادند و برگزاری همه‌پرسی برای خودمختاری را خواستار شدند. روسیه از به رسمیت شناختن دولت جدید در کیف خودداری و شرایطی برای برگزاری همه پرسی صلح آمیز در کریمه به درخواست دولت خودمختار منطقه فراهم کرد. جمعیت کریمه اغلب روس تبار هستند و بسیاری از آنها از آینده تحت حاکمیت ملی گرایان افراطی در اوکراین هراس دارند.مردم کریمه در همه پرسی آرامی که با نظارت ناظران اروپایی برگزار شد ، به اتفاق آرا به پیوستن به روسیه رای دادند.


گلوبال ریسرچ نوشت: روسیه شاید به این خاطر شرایطی برای برگزاری همه پرسی در کریمه ایجاد کرد که پایگاه دریایی راهبردی در این شبه جزیره دارد که پایگاه نیروهای روسی است که به موجب پیمان امضا شده با اوکراین در دهه 1990 میلادی در آنجا مستقرند.به عبارت دیگر ، حضور نظامی روسیه در کریمه به لحاظ فنی قانونی بود. واشنگتن و بروکسل همه پرسی در کریمه را محکوم و از به رسمیت شناختن نتیجه آن خودداری کردند. با وجودی که هیچ کس با شیوه ای که روسیه در زمان خلا قدرت در اوکراین ، در کریمه به کار گرفت ، موافق نبود ، اما همه پرسی آرام در کریمه به شکل انکار ناپذیری دموکراتیک تر و مشروع تر از برکناری رئیس جمهوری منتخب این کشور بود.
گلوبال ریسرچ نوشت: واشنگتن و بروکسل اکنون از دولت غیر منتخبی در کیف حمایت می کنند که نیروهای ارتش اوکراین را برای سرکوب مخالفان در شرق این کشور مستقر کرده است. ممکن است هر کسی با شیوه مخالفت مردم شرق اوکراین موافق نباشد و تصرف ساختمان های دولتی را اقدامی غیر قانونی بداند اما آنها به شکل انکار ناپذیری خواسته های دموکراتیک مشروعی دارند. واشنگتن ، مسکو را به تحریک اعتراضات در شرق اوکراین متهم می کند اما نمی تواند ادعاهای خود را با دلیل و مدرک محکم ثابت کند. واشنگتن و کیف نمی خواهند بپذیرند که اعتراضات در شرق کیف برخاسته از مخالفت مردم با تغییر رژیم است ، بنابراین این اعتراضات را نتیجه نفوذ پشت پرده روسیه می دانند.


گلوبال ریسرچ در پایان نوشت: جنبش های مردمی در مناطق شرقی دونتسک و لوگانسک همه پرسی هایی برگزار کرده اند که کیف ، واشنگتن و بروکسل آنها را رد کرده اند.حدود 90 درصد رای دهندگان در این مناطق به خودمختاری را دادند.
با وجود ماهیت آرام و صلح آمیز همه پرسی ، شبه نظامیان وابسته به کیف چند غیر نظامی مسلح را در صف رای‌گیری کشتند.


انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن