تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى پذيرد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816544315




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مساله سخت‌تر از کنترل تورم؛ خروج از رکود اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۱۰:۳۶ق.ظ)
دنياي اقتصاد: مساله سخت‌تر از کنترل تورم؛ خروج از رکود اقتصادي
به گزارش خبرگزاري موج، دنياي اقتصاد نوشت: يکي از مسائل مهمي که اقتصاد ايران امروز دست‌به‌گريبان آن است، بحث رکود تورمي است که البته اين خود دو مساله است: يکي تورم و ديگري رکود. از منظر اقتصاد کلان شکل‌گيري اين دو مساله به‌صورت همزمان سبب مي‌شود تا سياست‌گذار اقتصادي گزينه‌هاي کمتر و ابزارهاي سياستي محدودتري را براي خروج از بحران در اختيار داشته باشد. درواقع مي‌توان گفت سياست‌هاي ناصحيح اقتصادي طي سال‌هاي گذشته اعم از تزريق گسترده دلارهاي نفتي به اقتصاد ايران، رشد سرسام آور پايه پولي، افزايش چشمگير واردات به‌ويژه در اقلام اساسي و مصرفي سبب شده تا اقتصاد ايران امروز با مسائل پيچيده و دشواري مواجه باشد که حل آن نيازمند برنامه ريزي دقيق و هوشمندانه است. به همين جهت سياست‌گذار امروز اقتصاد ايران بايد اين نکته را مدنظر قرار دهد که سياست‌گذاري اقتصادي در فضاي کنوني هم از جهت تعداد ابزارهاي سياستي دردسترس و هم از جهت مدت زمان مورد نياز براي به ثمر نشستن سياست‌ها با دوره گذشته تفاوت اساسي دارد. ابزارها محدودتر و مدت زمان به ثمر نشستن سياست‌ها طولاني‌تر شده است.
از ميان دو مساله اصلي تورم و رکود، به‌نظر مي‌رسد حل مساله تورم به علت ابزارهاي مناسب در اختيار سياست‌گذار پولي – بانک مرکزي- مانند کنترل نرخ رشد افسارگسيخته پايه پولي در ميان مدت امکان‌پذير است. اين مهم اگر با اصلاح نهادي در جايگاه مديريتي بانک مرکزي نيز همراه شود- استقلال مديريتي بانک مرکزي از دستگاه‌هاي اجرايي – اين اميد را در ميان فعالان اقتصادي به‌وجود خواهد آورد که اقتصاد ايران نه تنها در ميان مدت، بلکه در بلندمدت نيز ديگر شاهد مساله‌اي به نام تورم نخواهد بود.
اما حل مساله رکودي که امروز بنگاه‌هاي توليدي – صنعتي و کشاورزي- اقتصاد ايران، با آن دست‌به‌گريبان هستند مساله ساده و سهلي به‌نظر نمي‌رسد. ممکن است به باور برخي صاحب نظران کاهش تحريم‌هاي اقتصادي در کوتاه‌مدت بتواند به‌دليل تسهيل دسترسي بنگاه‌هاي اقتصادي داخل به مواد اوليه، کالاهاي واسطه و سرمايه‌اي سبب خروج اقتصاد از شرايط رکودي شود؛ اما بايد توجه داشت رفع تحريم‌ها شامل دو بُعد کاملا متمايز اقتصادي است.
رفع تحريم‌هاي مالي موجب تسهيل دسترسي بنگاه‌هاي اقتصادي به نظام‌هاي مالي خارجي و تسهيل نقل و انتقال ارز خواهد شد. چنين امري به‌طور نسبي موجب تسهيل واردات اقلام و تجهيزات مورد نياز بخش توليدي شده و اثر مثبتي بر وضعيت بخش عرضه اقتصاد خواهد گذاشت.
اما بُعد ديگر؛ يعني کاهش تحريم‌هاي نفتي، به‌رغم اينکه در کوتاه‌مدت موجب برخورداري دولت از درآمد بيشتر، کاهش کسري بودجه و افزايش مخارج دولت خواهد شد، اما در ميان مدت موجب فعال شدن ساز‌و‌کارهاي معيوبي مي‌شود که در گذشته نزديک نيز سبب تضعيف اقتصاد ايران و کاهش قدرت رقابتي توليدکننده داخلي شده بود.
بنابراين به‌نظر نگارنده، کاهش يا رفع تحريم‌هاي اقتصادي صرفا به معناي بازگشت اقتصاد ايران به نقطه صفري است که البته نقطه مطلوبي نيز به شمار نمي‌رود. اقتصاد ايران امروز به دليل سياست‌هاي غيرعلمي و غيرکارشناسي در بسياري از حوزه‌ها، قدرت رقابتي و مزيت‌هاي خود را يا از دست داده يا در حال از دست دادن است. در شرايطي که در بسياري از کشورها، بنگاه‌ها، صنايع و ... به دليل حضور در بازارهاي بزرگ و رقابتي جهاني، به سمت تخصصي شدن پيش رفته و به دليل فضاي به شدت رقابتي در عرصه بين‌الملل، براي رشد تکنولوژي و ارتقاي کيفيت محصولات به‌طور مستمر تحت فشار هستند، بنگاه‌ها و شرکت‌هاي داخلي به دليل عدم‌دسترسي به بازارهاي بزرگ و اتکاي صرف و انحصاري به بازار کوچک، محدود و بسته داخلي، هيچ گونه انگيزه و تمايلي براي ارتقاي تکنولوژي، نوآوري و خلاقيت در محصولات توليدي خود نداشته و ندارند. مقياس کوچک اقتصاد ايران همراه با وضع تعرفه‌هاي بالاي تجاري، باعث شده تا توليدکننده داخلي به‌رغم بهره‌وري پايين به دليل برخورداري از رانت بازار انحصاري داخلي، انگيزه‌اي براي حضور در بازارهاي منطقه‌اي و بين‌المللي نداشته باشد.
با در نظر گرفتن فضاي ترسيم شده فوق مي‌توان آثار و تبعات اجراي سياست افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي را از منظر ديگري نيز تحليل کرد. افزايش تدريجي قيمت حامل‌هاي انرژي، سياست صحيحي است که از سوي سياست‌گذاران اقتصادي دولت يازدهم اتخاذ شده و به‌نظر مي‌رسد دستاورد اصلي اين سياست، نه پرداخت يارانه به اقشار آسيب پذير، بلکه اصلاح ساز‌و‌کارهاي معيوب حاکم بر بازار انرژي کشور باشد که سبب شده حجم سرمايه‌گذاري و رشد اقتصادي در اين بخش حياتي و راهبردي اقتصاد ايران، به شدت کاهش يابد.
اگر سياست علمي و کارشناسي دولت مبني‌بر افزايش تدريجي قيمت حامل‌هاي انرژي به‌طور کامل محقق شود، اين باعث خواهد شد تا بخشي از نا‌کارآيي‌هاي اقتصاد ايران که در زير چتر رانت ناشي از قيمت پايين حامل‌هاي انرژي شکل گرفته بود، به‌طور طبيعي از بين برود. درواقع افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي سبب تغيير تدريجي ساختار اقتصادي کشور و کاهش صرفه اقتصادي بنگاه‌هاي انرژي‌بر خواهد شد؛ بنابراين انتظار اين است که به‌رغم آثار مطلوب سياست اصلاح تدريجي قيمت انرژي در بلندمدت، در کوتاه‌مدت- تا زمان تطبيق ساختار اقتصاد کشور با قيمت‌هاي جديد- اقتصاد ايران دچار رکود شود. همين امر سبب شده تا سياست‌گذار اقتصادي دولت يازدهم، با درک درست موقعيت کنوني و به منظور پرهيز از افزايش شدت رکود اقتصادي، سياست افزايش قيمت حامل‌ها با شيب ملايم را در پيش بگيرد. حال با اين وصف بايد اين سوال را مطرح کرد که سياست‌گذار اقتصادي، براي خروج از مساله رکود چه برنامه و دستور کاري را طراحي کرده است؟ به‌نظر مي‌رسد اين موضوع يکي از حلقه‌هاي مغفول در مباحثات اقتصادي ماه‌هاي اخير است. درواقع از آغاز دولت يازدهم تاکنون، مسوولان اقتصادي برنامه مدون و روشني براي خروج اقتصاد ايران از حالت رکود ارائه نداده‌اند.
به‌نظر نگارنده، يکي از راهکارهايي که مي‌تواند فرآيند خروج ايران از وضعيت رکودي را تسهيل و تسريع کند، اتصال بازار داخلي به بازارهاي منطقه‌اي و بين‌المللي است و اين امر جز با کاهش و رفع موانع تجاري خودخواسته ميسر نيست. از اين ميان، به دليل شرايط ناشي از تحريم، دسترسي به بازارهاي بين‌المللي حداقل در کوتاه‌مدت امکان‌پذير نيست، اما در مقابل امکان اتصال به بازارهاي اقتصادي کشورهاي همسايه و منطقه وجود دارد.
بنابراين، مي‌توان با عقد توافقات دوجانبه تجاري و حذف موانع تجاري اعم از موانع تعرفه‌اي و غير‌تعرفه‌اي، امکان دسترسي آسان و سريع بنگاه‌هاي داخلي را به بازارهاي منطقه‌اي فراهم ساخت. دسترسي به بازارهاي بزرگ‌تر منطقه که از رشد و سطح فعاليت کافي نيز برخوردارند، اين امکان را فراهم مي‌سازد تا ضمن ترميم آسيب‌هاي گذشته، فرصت لازم براي حضور بنگاه‌هاي داخل در يک فضاي به نسبت رقابتي‌تر فراهم شود و از اين طريق، انگيزه لازم براي ارتقاي تکنولوژي، بهبود کيفيت و توليد در مقياس بزرگ‌تر اقتصادي در آنان به‌وجود آيد.
دسترسي به بازارهاي مصرف در سطح منطقه همچنين مي‌تواند به‌عنوان گامي ابتدايي و تمريني براي حضور در بازارهاي بزرگ بين‌المللي ارزيابي شود. درواقع به‌نظر مي‌رسد همان‌طور که افزايش تدريجي قيمت حامل‌هاي انرژي مي‌تواند به‌عنوان بهترين سياست براي رفع بخش مهمي از نا‌کارآيي‌هاي اقتصاد ايران در حوزه داخل ارزيابي شود، اتصال تدريجي بازار داخلي به بازارهاي بزرگ‌تر با اولويت بازارهاي کشورهاي همسايه و منطقه نيز مي‌تواند به‌عنوان بهترين سياست براي جبران مزيت‌هاي از دست‌رفته توليد داخل و خروج از شرايط رکودي اقتصاد ايران مورد توجه قرار گيرد. تحقق چنين امري با توجه به تمرکز ويژه دستگاه سياست خارجي بر بحث مذاکرات و ضعف نسبي دستگاه‌هاي اقتصادي در حوزه بين‌الملل، نيازمند توجه ويژه دولت محترم و طراحي چارچوب نهادي ويژه است که اين خود البته فرصت و مجال بيشتري را براي بحث مي‌طلبد.
رضا بخشياني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن