تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):مؤمن، خاموشى اختيار مى‏كند تا سالم بماند و سخن مى‏گويد تا سودى ببرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815394592




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک مسوول شیلات ایران:43 مرکز پرورش ماهیان خاویاری درکشور فعال است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یک مسوول شیلات ایران:43 مرکز پرورش ماهیان خاویاری درکشور فعال است دزفول - ایرنا- مدیر کل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران گفت:هم اینک 43 مرکز پرورش و تولید ماهیان خاویاری متعلق به بخش خصوصی در سراسر کشور فعال است.


به گزارش ایرنا ناصر کرمی راد ، سه شنبه در آیین بهره برداری از نخستین حوضچه فوق متراکم پرورش ماهیان خاوریاری در دزفول خوزستان بیان داشت:با فعالیت این مراکز و بر اساس ظرفیت های موجود تولید 100 تن خاویار در افق 1404 هدفگذاری شده است.
وی سرمایه گذاری در زمینه تولید خاویار را بسیار اقتصادی دانست و گفت: بخش خصوصی می تواند از ظرفیت ایجاد شده در این زمینه بهره ببرد.
کرمی راد افزود:پنج پروانه تکثیر ماهیان خاویاری برای پنج مرکز در کشور صادر شده که یکی از این مراکز متعلق به استان خوزستان است.
وی بیان داشت:با راه اندازی مرکز یاد شده و تولید یک میلیون قطعه بچه ماهی خوزستان می تواند نیاز استان های همجوار را تامین کند.
مدیر کل شیلات خوزستان هم در این آیین گفت:برنامه ریزی لازم برای تولید 10 هزار تن گوشت ماهی خاویاری و 10 تن خاویار در این استان هدفگذاری شده است.
عبدالرحیم مغنیمی افزود:گام اولیه این طرح با تولید شش و نیم کیلو گرم خاویار در مزرعه حنطوش زاده در دزفول در سال گذشته برداشته شد و افزون براین پنج موافقت نامه اصولی با ظرفیت تولید یک هزار و 700 تن ماهی خاویاری نیز صادر شده است.
مدیر کل شیلات خوزستان ابراز امیدواری کرد با تحقق این برنامه خوزستان به چرخه صادرات ماهیان خاویاری ملحق شود.
وی بیان کرد:استان خوزستان با 200 کیلومتر ساحل، یک هزار و 500 شناور و 11 بندر سالانه 50 هزار تن ماهی از دریا استحصال می شود که ماهیان تجاری بوده و بعضا نیز صادر می شود.
مغینمی ، با اشاره به ظرفیت بی نظیر استان خوزستان در زمینه آبزی پروری اظهار کرد : خوزستان که چهار درصد مساحت کشور را شامل می شود با جاری بودن 30 درصد آب های سطحی کشور از ظرفیت کم نظیری در زمینه پرورش ماهی برخوردار است.
وی رودخانه های پر آب ، دریاچه های بزرگ در پشت سدها ، 700 کیلومتر شبکه فرعی و 500 کیلومتر شبکه اصلی درجه یک آبیاری را از جمله ظرفیت های این استان در زمینه شیلات برشمرد و گفت: با مدیریت این ظرفیت ها علاوه بر رونق اقتصاد ، فرصت های شغلی بی شماری نیز در این استان ایجاد می شود.
مدیر کل شیلات خوزستان همچنین با اشاره به اجرای طرح پرورش ماهی بدون تخصیص آب در آب های داخلی این استان گفت: با ایجاد قفس های شناور در شش دریاچه مخزنی خوزستان می توان 250 تن ماهی برداشت کرد.
مغینمی، میزان برداشت ماهی از شش دریاچه استان خوزستان را 45 هزار تن در سال بیان کرد و افزود: این رقم در سال 1384 معادل 25 هزار تن بود.
وی گفت:همچنین تفاهم نامه اولیه برای اجرای طرح پرورش ماهی در کانال ها و شبکه های آبیاری طرح 550 هزار هکتاری توسعه کشاورزی در استان خوزستان منعقد شده است.
مدیر کل شیلات خوزستان با اشاره به امکان اجرای طرح پرورش ماهی در پساب های عظیم کشاورزی از جمله پساب های نیشکر در خوزستان گفت:وجود 20 هزار هکتار پساب در تالاب ناصری ظرفیتی برای پرورش گونه هایی از ماهیان از جمله ماهی ˈ تیلاپیا ˈ است و با اجرای این طرح از سطح هر هکتار مزرعه تا 10 تن ماهی برداشت می شود.
وی کل تولیدات محصولات شیلات در استان خوزستان را 100 هزار تن در سال بیان کرد و گفت:این میزان صید از بخش صید و صیادی و طرح های پرورش ماهی برداشت می شود و در قالب برنامه پنجساله این رقم به 125 هزار تن افزایش خواهد یافت.
مغینمی ادامه داد:میزان تولیدات شیلات در استان خوزستان با چشم انداز سال 1404 به 225 هزار تن خواهد رسید و این رقم بیانگر ظرفیت بالا برای سرمایه گذاری در بخش شیلات این استان خوزستان است.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان هم در این مراسم با اشاره به فعالیت چهار خوشه کسب و کار و آبزی پروری در این استان گفت: از سرمایه گذاران در این خوشه ها حمایت مالی می شود.
اخلاق محمدیان افزود: طرح امکان سنجی تولید بچه ماهیان گرمابی نیز در استان خوزستان انجام شده است.
عبدالمجید حنطوش زاده ، مدیر عامل شرکت پرورش ماهی خاویاری خوزستان هم در این آیین گفت:در این طرح از منابع محدود آب زیر زمینی برای ایجاد یک سامانه چرخشی در تولید و پرورش ماهیان خاویاری استفاده شده است.
امام جمعه دزفول هم با اشاره به ظرفیت های این شهرستان در زمینه پرورش و تولید ماهی خواستار تاسیس اداره شیلات در شهرستان دزفول شد.
حجت الاسلام سیدمحمدعلی قاضی دزفولی افزود: با تاسیس اداره شیلات در شهرستان دزفول فعالیت های موجود در زمینه تولید و پرورش ماهی با انسجام و برنامه ریزی بهتری به ثمر می رسد و فرصت های شغلی بیشتری در این منطقه ایجاد می شود.
در آیین بهره برداری از نخستین حوضچه فوق متراکم پرورش ماهیان خاوریاری در دزفول اعلام شد ، این طرح در سیستم مدار بسته و با هدف بهره گیری حداکثری از منابع محدود آب اجرا شده و ظرفیت تولید آن 50 تن است.
نخستین واحد پرورش ماهی خاویاری خوزستان آبان سال 1391 در زمینی به مساحت دو هزار و 400 متر در دزفول به بهره برداری رسید.
فیل ماهی، ازون برون، شیپ و سیبری که از انواع ماهیان خاویاری است در این واحد پرورش داده می شود.
شرایط جوی و دمای مناسب هوای دزفول شرایط رشد و پرورش ماهیان خاویاری را در این منطقه فراهم کرده به گونه ای که رشد و تولید این ماهی در دزفول دو برابر میانگین کشور است.ک/2
648 /679
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




23/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن