تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما حق ندارد از هيچ يك از يارانم چيزى به من بگويد؛ زيرا دوست دارم در حال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816765616




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیشنهادی تازه، سخن جدید نواز شریف در سفر به تهران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

پیشنهادی تازه، سخن جدید نواز شریف در سفر به تهران تهران – ایرنا - نخست وزیر جمهوری اسلامی پاکستان پیش از ظهر روز یکشنبه در راس هیات عالی رتبه اقتصادی- سیاسی وارد تهران شد و در نخستین دیدار رسمی خود در تهران، مطالب مهمی را به ویژه در زمینه روابط اقتصادی دو کشور مطرح کرد.


محمد نواز شریف پس از آنکه در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد مورد استقبال رسمی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت، اولین دیدار رسمی خود در سفر جاری به تهران را با جهانگیری انجام داد و در این دیدار اعلام کرد با یک ˈپیشنهاد تازه درباره طرح خط لوله صلحˈ به تهران سفر کرده است.
پیشنهادی که نواز شریف در نخستین روز سفر به تهران از آن سخن گفت، اگرچه به دلیل روشن نبودن محتوا و جزئیات آن، بازتاب چندانی در رسانه ها نداشت، اما می تواند پیشنهادی تعیین کننده برای سونوشت این طرح بزرگ باشد.
با عنایت به مسایل اخیر و ایجاد برخی موانع در روند اجرای خط لوله صلح که طرف پاکستانی با آن مواجه است و با توجه به اینکه تقریبا فقط هشت ماه دیگر تا پایان ضرب الاجل تعیین شده برای تکمیل این طرح زمان باقی است، به نظر می رسد پیشنهاد گازی نواز شریف شامل بندهایی مبنی بر تمدید مهلت اجرای قرارداد و چشم پوشی تهران از دریافت خسارت تاخیر در اجرا باشد.
براساس قرار فی ما بین تهران و اسلام آباد، خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان باید تا پایان سال جاری میلادی (10 دی ماه 1393) تکمیل و انتقال گاز آغاز شود و هریک از طرفین متعهد شده اند درصورت تکمیل نکردن بخشهای مربوط به خود، روزانه سه میلیون دلار به طرف مقابل خسارت بپردازد. طرفی ایرانی احداث خط لوله در خاک خود را تکمیل کرده اما طرف پاکستانی اقدامات چندانی در اجرای این طرح در خاک خود انجام نداده است.
نواز شریف که نخستین سفر رسمی خود به تهران را در دوره جاری نخست وزیری اش تجربه می کند، در دیدار با جهانگیری، طرح انتقال گاز ایران به پاکستان را برای کشورش بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: در این سفر، ضمن ارائه پیشنهادی جدید، از همکاریهای چند جانبه در حوزه نفت و گاز استقبال خواهیم کرد.
نخست وزیر پاکستان به تحریمهای سالهای اخیر علیه ایران نیز اشاره کرد و با بیان اینکه این تحریمها مشکلاتی را در حوزه داد و ستد و مبادلات مالی دو کشور (از جمله طرح انتقال گاز ایران به پاکستان) بوجود آورده است ، تاکید کرد: مصمم هستیم هر چه سریعتر این مشکلات را بر طرف کنیم.
نخست وزیر پاکستان، دومین دیدار رسمی خود در تهران را با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران انجام داد و در این دیدار با تاکید بر اراده اسلام آباد برای رفع موانع موجود در مسیر اجرای طرح خط لوله گاز و احیای آن، نسبت به افزایش قابل توجه در سطح مبادلات تجاری دو کشور در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد.
وی با اشاره به کمبود برق در پاکستان، از جمهوری اسلامی ایران خواست تا در جهت تأمین برق به این کشور کمک کند.
روحانی هم با بیان این که ایران سرمایه گذاری عظیمی در خط لوله گاز میان دو کشور انجام داده و تمام تعهدات خود را بخوبی انجام داده است، گفت: ایران علاقه مند است تا با اجرای تعهدات متقابل، سطح روابط با کشورهای همسایه به ویژه پاکستان را به سطح عالی ارتقا دهد.
نواز شریف امروز برای اولین بار از پیشنهاد جدید اسلام آباد در زمینه طرح مشترک گازی دو کشور سخن گفت. مطرح شدن یک پیشنهاد تازه درباره طرح عظیمی که تنها چند ماه تا پایان مهلت تعیین شده برای تکمیل آن باقی است، حکایت از آن دارد که طرف پاکستان به دنبال راهی برای تمدید این مهلت و رهایی از پرداخت خسارت تاخیر روزانه سه میلیون دلار به ایران است.
پس از بررسی محتوا و جزئیات این پیشنهاد از جانب طرف ایرانی، در روزهای آینده باید منتظر پاسخ تهران به این پیشنهاد بود.
معاون اول رییس جمهوری ایران نیز در این دیدار از خط انتقال گاز ایران به شبه قاره هند به عنوان نماد همکاری دو کشور یاد کرد و اظهار داشت: هم اکنون خط لوله گاز به نزدیکی مرز پاکستان رسیده است و با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده انتظار داریم که پاکستان نیز به تعهدات و قراردادهای امضا شده در این خصوص عمل کند.
** دورخیز برای جهش در حجم مبادلات تجاری دو کشور
معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران در این دیدار به ظرفیتهای فراوان دو کشور در حوزه اقتصاد اشاره کرد و خواستار ارتقای حجم مبادلات تهران و اسلام آباد تا رقم پنج میلیارد دلار در سال شد.
حجم مبادلات تجاری دو کشور در طول شش سال اخیر سیر نزولی داشته است. حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان در سال 2008 بیش از یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار بود اما این رقم امروز با بیش از یک میلیارد دلار کاهش، تنها حدود 300 میلیون دلار است.
نواز شریف نیز با بیان اینکه با وجود همه تحریمها و کارشکنی های سالهای اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران، این کشور توانسته است برمشکلات فائق آید، گفت: به هر حال این تحریمها مشکلاتی را در حوزه داد و ستد و مبادلات مالی دو کشور بوجود آورده که مصمم هستیم هر چه سریعتر آن را بر طرف کنیم.
** تاکید تهران و اسلام آباد برای استقرار امنیت در مرزها
در جریان دیدار نواز شریف با روحانی و جهانگیری، طرفین بر ضرورت تقویت امنیت و آبادی مرز مشترک دو کشور تاکید کردند.
روحانی در دیدار نواز شریف با بیان این که تنظیم روابط باید بر مبنای امنیت و آبادانی در مرزهای دو کشور برقرار شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا مرزهای ایران و پاکستان از نظر ریلی و جاده ای و فیبرنوری به هم متصل شوند.
نخست وزیر پاکستان نیز با اشاره به حوادث ناگوار مرزی میان دو کشور، گفت: پاکستان خود قربانی تروریسم است که ضربه های سختی به اقتصاد این کشور زده و به این موضوع فکر می کند که ممکن است دستور کاری از سوی بیگانگان برای خدشه دار کردن روابط دو کشور وجود داشته باشد که برای مبارزه با آن مصمم هستیم.
** پاکستان به دنبال استفاده از شرایط اضطرار در قرارداد گاز با ایران
روز شنبه هفته جاری روزنامه اکسپرس تریبون پاکستان به نقل از یکی از مقامات وزارت امور خارجه این کشور که خواسته بود نامش فاش نشود، نوشت که اسلام آباد به دلیل تحریمهای سال های اخیر علیه ایران، درباره طرح خط لوله صلح اعلام ˈبروز موارد غیرقابل اجتناب و حالت فوق العادهˈ کرده است. این وضعیت موارد معمولا در شرایط بروز جنگ یا شرایط اضطراری برای یک کشور، ممکن است در مورد قراردادها اعمال شود.
در صورت دقیق بودن نقل قول این روزنامه از یک مقام رسمی دولت پاکستان، یادآوری این نکته مهم ضروری است که ˈنعیم شرافتˈ مدیرعامل وقت شرکت گاز ایالتی پاکستان 17 تیرماه سال 1389 مدعی شد قرارداد گازی با ایران به گونه ای تنظیم شده است که در صورت بروز موارد غیرقابل اجتناب از جمله ˈتحریم های سازمان مللˈ می توان آن را متوقف کرد، ادعایی که هیچ مستند حقوقی ندارد.
براساس ادعای مدیرعال وقت شرکت گاز ایالتی پاکستان که اتفاقا در روزنامه اکسپرس تریبون (شماره روز 8 ژوئیه سال 2010) منتشر شده بود، بطور واضح و صرفا به تحریمهای سازمان ملل اشاره شده است و این درحالی است که امروز تحریم های یکجانبه و غیرقانونی تحمیل شده از سوی آمریکا باعث نگرانی دولت پاکستان شده این موضوع نمی تواند مشمول موارد غیرقابل اجتناب و دلیلی موجه برای توقف در اجرای طرح خط لوله گاز باشد.
دولت نواز شریف از یک سو با فشارهای خارجی در مسیر اجرای طرح خط لوله صلح و از سوی دیگر با فشارهای داخلی به دلیل کمبود شدید انرژی و برق مواجه است.
امروز رفع معضل انرژی در پاکستان به موضوعی حیثیتی و حیاتی برای حزب حاکم این کشور تبدیل شده و ادامه حیات سیاسی دولت کنونی پاکستان تا حد قابل توجهی بستگی به عملکرد آن در زمینه اجرای تعهداتی دارد که در آستانه انتخابات سال گذشته، برای رفع معضل انرژی به مردم داده است؛ مردمی که به دلیل مشکلات امنیتی، اقتصادی و انرژی نمی توانند زمان زیادی صبور بمانند.
آساق**1723**1577
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




22/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن