تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819349454




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تغییر کاربری به صورت خزنده اراضی زراعی و باغی گیلان را می بلعد/ ویلا جای برنج و چای سبز می شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گیلان مهر گزارش می دهد؛
تغییر کاربری به صورت خزنده اراضی زراعی و باغی گیلان را می بلعد/ "ویلا" جای برنج و چای سبز می شود
رشت – خبرگزاری مهر: تغییر کاربری به صورت خزنده در حال بلعیدن اراضی مرغوب زراعی و باغی استان گیلان است بنابراین می طلبد مسئولان برای جلوگیری از این پدیده مخرب مدیریت جهادی داشته باشند.



به گزارش خبرنگار مهر، فقط با 30 میلیون تومان صاحب ویلا شوید، فروش زمین در بهترین موقعیت برای ساخت و ساز و غیره جملات وسوسه انگیزی هستند که بارها و بارها در سایت های مختلف و یا بر روی شیشه بنگاه ها خودنمایی می کند.  ویلاهای که بر روی زمین های کشاورزی با مجوز یا بدون مجوز ساخته می شوند دیگر خبری از محصولات کشاورزی نیست و فقط ساختمان های سیمانی که قد می کشد. متاسفانه به رغم تمامی تلاش ها، آثار فرآیند نامطلوب تغییر کاربری اراضی در همه گستره های کشاورزی استان بصورت خزنده در جریان است، جریانی که بی گمان آینده جامعه و تحقق سیاست های اقتصادی کشور را با چالش جدی مواجه خواهد ساخت. با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار خبرگزاری مهر به میان مردم رفته تا نظر و دیدگاه آنان را در خصوص این مسئله مهم جویا شود. یک شهروند گیلانی به مهر می گوید: تغییر کاربری زمین‌ های کشاورزی به ویژه شالیزارها، بزرگ‌ ترین تهدید بخش کشاورزی استان است. محمد طالبی افزود: تغییر کاربری یکی از دغدغه ‌های اساسی در استان‌ های شمالی است که باید در راستای حفظ اراضی و جلوگیری از تغییر کاربری ‌های غیرقانونی، راهبردهای اصولی تدوین شود.

فرهنگ سازی نقش مهمی در جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی دارد وی اظهارداشت: برای جلوگیری از تغییر کاربری‌ ها باید نخست فرهنگ‌ سازی کرد تا افراد خودشان راضی نباشند اراضی برنج‌ خیز و شالیزار‌ها را که بهترین خاک‌ های زراعی را دارند به ویلا و مسکن تبدیل کنند. این دانش آموخته رشته کشاورزی می گوید: ظرفیت‌ های قانونی باید ایجاد شود تا بتوان از تغییر کاربری ‌ها جلوگیری کرد و هر کس قدرت تخریب اراضی زراعی را نداشته باشد. وی افزود: امکانات را باید برای بخش کشاورزی با توجه به ذائقه‌ جوانان امروز فراهم کرد تا رغبت نسل جوان برای تولید در این بخش افزایش یابد. طالبی ادامه داد: تبديل اراضي شاليزاري به ویلا، مسکن، باغ مرکبات، کيوي و صنوبر چند سالی که در استان روند رو به رشدي گرفته از اينرو اگر جلوي اين تهديد گرفته و مديريت نشود به فاجعه اي بزرگ تبدل خواهد شد. شهروند دیگری به مهر می گوید: بر اساس آمار هر سال درصد قابل توجهي از اراضي شاليزاري استان با مجوز و بدون مجوز به ویلا تبديل مي شوند و تدبير اصولي براي کنترل اين روند نگران کننده، وجود ندارد. علی مهدوی افزود: تداوم روند تبديل اراضي شاليزاري شمال به ویلا نه تنها باعث کاهش سطح کشت و توليد مي شود بلکه زمينه را براي تغييرکاربري اراضي و واردات بيشتر محصول برنج فراهم مي سازد. وی همچنین با بیان اینکه تبديل اراضي حاصلخيز شمال یک تهدید جدی برای اقتصاد کشور است، اظهارداشت:  این تهديد اگر چاره انديشي نشود به فاجعه اي بزرگ تبديل خواهد شد. این فعال بخش کشاورزی می گوید: اراضي کشاورزي از منابع تجديد ناشدني و حياتي بوده و به دليل وسعت کم در شمال، اهميت زيادي دارد. وی در ادامه عواملي همچون گراني نهاده هاي کشاورزي، ادوات بسيار گران، دستمزد بالاي کارگر و عملکرد کم توليد موجب تبديل و تغيير اراضي شاليزاري در منطقه شده است.

لزوم حمایت از بخش کشاورزی گیلان مهدوی اظهارداشت: وسعت بيشتر اراضي شاليزاري شمال به ويژه گیلان محدود است بنابراين نمي تواند سبد اقتصادي خانوارهاي کشاورز را تامين کنند. وی اذعان داشت: هرچه سريعتر بايد به فکر راه چاره اي براي جلوگيري از روند نامطلوب تبديل و تغييرکاربري اراضي کشاورزي در شمال بود. این شهروند گیلانی یادآورشد:  تصويب قوانين جامع براي جلوگيري از تکه تکه شدن و تقسيم اراضي کشاورزي، بازنگري در قوانين ارث و غیره بايد بطور جد پيگيري شود. یک کشاورز هم به مهر می گوید: دولت بايد با توسعه موسسات کشاورزي و کاهش هزينه نهاده ها از کشاورزان حمايت کند. رضا سهرابی با بیان اینکه تمهيداتي باید براي ادامه کارآيي واحدهاي کشاورزي طرح ریزی شود، افزود: به اراضي کشاورزي باید به عنوان يک واحداقتصادي نگريست که اگر سوددهي نداشته باشد، هرفردي در صدد تغيير کاربري اقدام خواهد کرد. وی اظهارداشت: برای توسعه محصول استراتژيک برنج بايد به دنبال راهکارهاي اصولي مانند کاهش هزينه هاي توليد بود و درآمد کشاورز را افزايش داد. این دانش آموخته مهندسی کشاورزی می گوید:  بررسي روند تبديل اراضي کشاورزي نيازمند موشکافي و تحليل دقيق اقتصادي است.  وي در ادامه سنتي بودن سيستم توليد و پائين بودن راندمان را از ديگر دلايلي موثر در تبديل اراضي عنوان کرد. سهرابی یادآورشد: به صرفه نبودن تولید در بخش کشاورزی، افزایش هزینه‌های بخش کشاورزی، روش‌های سنتی کاشت، داشت و برداشت محصولات و افزایش ضایعات در بخش کشاورزی، به روز نبودن تولیدات استان با نیازهای صادراتی و مصرف داخلی و چشمگیر نبودن فعالیت صنایع تبدیلی در استان و غیره موجب تغییر بی رویه و غیر قانونی اراضی کشاورزی می شود.

مخمل سبز شالیزارها جایش را به سختی خاکستری آهن و سیمان می دهد به هر حال آمارها نشان می دهد در سال های 91 و 92  افزون بر 140 هکتار از زمین های کشاورزی گیلان مورد تغییر کاربری قرار گرفته و خاک این استان  جزء خاک های حاصل خیز کشور محسوب می شود و باید بجای ساخت و ساز در این اراضی کشت و کار صورت گیرد. ساختمان های که طبیعت و مزارع را می بلعند وقتی جای برنج و چای ویلا سبز می شود دیگر ارمغان شهرهای شمالی طبیعت بکر نیست. مخمل سبز شالیزارها جایش را به سختی خاکستری آهن و سیمان داده است. معاون قضایی دادگستری گیلان در این باره می گوید: از سال 1385  تا سال 1392  افزون بر 410 هکتار اراضی زراعی و باغی استان تغییر غیر قانونی کاربری داده و همچنین در این زمینه 998 فقره پرونده تشکیل شده است. احمد آقایی افزود: اگر مالکان و متصرفان تغییر و تحول یا فعل و انفعالی در اراضی زراعی دهند، جرم محسوب می شود و قانونگذار در ماده ( 3) قانون حفظ تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی بحث قلع و غم  و جزای نقدی از یک تا سه برابر بهای زمین به قیمت روز  را مشخص کرده است. وی اظهارداشت: یک کمیسیون تشخیص در جهاد کشاورزی استان با مشارکت هفت نهاد دولتی تشکیل شده است چنانچه کسانی قصد تغییر کاربری زمین های خود بر اساس نیاز و ضرورت دارند، می توانند به این کمیسیون مراجعه  و مجوز دریافت کنند. حال و روز بناهای بدون مجوز که روشن است ولی زمین های که روزگاری محل کشت و کار  برنج و چای بود اینک با مجوز تبدیل به ویلا می شوند. تبدیل اراضی کشاورزی و شالیزارها به دلیل لطمه‌ای که به بخش کشاورزی وارد می‌شود، بسیار خطرناک است و به یقین با تبدیل اراضی کشاورزی به ویلا خطراتی که بخش کشاورزی را تهدید می‌کند، بسیار جدی ‌تر است.

تبدیل اراضی کشاورزی به ویلا خطراتی که بخش کشاورزی را تهدید می‌ کند، بسیار جدی ‌تر است مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان می گوید: گیلان نیاز به توسعه دارد، سالانه 120 تا 130 هکتار زمین برای ساخت و سازهای مسکونی در استان موافقت می شود. علی اکبر  برجسته افزود: بخشی از اراضی که در بافت مسکونی قرار ندارد تغییر کاربری این گونه اراضی به هیچ وجه موافق نخواهد شد. وی اظهارداشت: محیط های که اراضی قطعه قطعه تا برای ساخت و سازهای مسکونی اختصاص یابد این گونه اراضی نمی توانند مجوز دریافت کنند. مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه می دهد: قانون حفظ کاربری اراضی که مصوب مجلس شورای اسلامی است بر اساس این مصوبه روستائیانی که در روستا زندگی می کنند می توانند برای یک بار تا 500 متر مربع زمین برای ساخت و ساز مسکونی در خواست مجوز کنند. وی با بیان اینکه گیلان از استان های خوش آب و هوای کشور است، افزود: این خطه از شمال کشور دارای اراضی حاصلخیز و مستعد کشاورزی است. برجسته در ادامه عنصر خاک و زمین را از اساسی ترین عناصر حیات بشر دانست و اظهارداشت: خاک برای رشد گیاهان یک موهبت الهی است که خداوند به رسم امانت در اختیار بشر قرار داده است تا با بهره برداری بهینه و مفید بتواند نسل خود را تداوم دهد. وی همچنین بر لزوم حفظ اراضی کشاورزی تاکید کرد و یادآورشد: وزارت جهاد کشاورزی برای تامین امنیت غذایی تمام تلاش خود را  برای بهره برداری بهینه از اراضی زراعی و باغی مصروف داشته است. مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی گیلان گفت: سالانه 10 درصد تغییر کاربری ها در استان غیرمجاز بوده که باید به این مهم توجهی ویژه شود. وی افزود: کاربری اراضی باید ساختاری حفظ شود و جهت گیری تمام دستگاه های استان نیز با این مسئله باید همسو باشد.

کاربری اراضی باید ساختاری حفظ شود برجسته اظهارداشت: اگر قوانین منع کننده مانند قانون منع فروش در این زمینه به درستی اجرا شود مشکلات بخش مربوطه تا حدودی رفع می شود. مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی گیلان گفت: در قانون حفظ اراضی زراعی علاوه بر مجازات های کیفری، بنای غیرمجاز نیز تخریب می شود. وی در ادامه بر ضرورت تغییر کاربری اراضی کشاورزی بر اساس معیار و ضوابط تاکید کرد و گفت: طرح هایی که در گیلان وابسته به کشاورزی و مورد نیاز منطقه است بر اساس کمیسیون تبصره (4)  انجام می شود. برجسته بیان داشت: کمیسیون تبصره (4) مربوط به طرح های کشاورزی مانند مرغداری ها، دامداری ها و گلخانه ها است که نیازمند اخذ مجوز قانونی هستند. وی افزود: در ارتباط با قانون حفظ کاربری بر اساس تبصره (4) این موارد شامل تغییر کشت می شود که باید با استعلام از محیط زیست و مجوز سازمان جهاد کشاورزی اجرا شود در غیر این صورت غیر قانونی بوده و حمایتی نیز از آنها صورت نخواهد گرفت. مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی گیلان اظهار داشت: دولت با انجام هزینه های بسیار در روستاها طرح هادی تهیه می کند که در آن فضاهای لازم در یک روستا براساس افق 10 ساله مشخص می شود. وی عنوان کرد: روستاهای گیلان از نظر جمعیتی با رشد منفی روبرو هستند و بسیاری از مدارس ابتدایی و راهنمایی موجود در آنها درحال جمع آوری است. برجسته همچنین با بیان اینکه رشد جمعیتی در روستاها مطلوب نیست، افزود: با وجود این در کمیسیون های طرح هادی رشد یک درصدی جمعیت در روستاها در نظر گرفته می شود. برجسته یادآورشد: سازمان جهاد کشاورزی بر اساس تبصره پنج قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها نمی تواند در امور مربوط به روستاهایی که دارای طرح هادی هستند، دخالت کند.

تغییر کاربری شالیزارها سخت اما تغییر کاربری باغ ها آسان بدین ترتیب هرچند تغییر کاربری شالیزارها سخت اما تغییر کاربری باغ ها آسان است،  نخست شالیزارها تبدیل به باغ و سپس تبدیل به ویلا می شوند. افزايش توليد در واحد سطح و استفاده صحيح از اراضي يكي از راه هاي تامين غذا براي جمعيت عظيم انساني است، ايجاد الگوي مناسب كاشت جزء با اتكاء به شناخت استعداد اراضي، توجه به شرايط اقتصادي - اجتماعي و جامع نگري دقيق ميسر نخواهد بود. مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در این رابطه می گوید: در گذشته برای واگذاری 100 متر مربع زمین سخت گیری می شد ولی هکتار هکتار زمین را بصورت صورت جلسه ای در استان واگذار کرده اند. محمد رضا برجی افزود:  این گونه اقدامات باعث شده اراضی مرغوب گیلان از بافت کشاورزی و تولیدی خارج شود. وی همچنین از تغییر کاربری های بی رویه اراضی در استان انتقاد کرد و اظهارداشت: این حرکت در دراز مدت موجب کاهش رشد اقتصادی کشور خواهد شد. مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان استان گفت:  گیلان با داشتن قابلیت‌ های فراوان در بخش‌ های مختلف و به دلیل برخورداری از آب ‌و هوایی مناسب توان تولید انواع مختلف محصولات کشاورزی را دارد. وی همچنین بر حفظ اراضی مرغوب و مستعد کشاورزی در استان تاکید کرد و اظهارداشت: صیانت از اراضی کشاورزی باید به یک باور عمومی تبدیل شود. برجی به تشریح ویژگی های محیط زیست استان و اهمیت دو اکوسیستم جنگلی و ساحلی اشاره کرد و گفت: تخریب نقاط ساحلی و تالاب ها و حجم زیاد سم و کود مصرفی  عامل کاهش شدید ورودی پرندگان مهاجر به استان و از مهمترین دلایل این پدیده است.  وی در ادامه تخریب محیط زیست و منابع طبیعی را مانع بزرگ توسعه پایدار دانست و به نقش مراکز علمی و دانشجویی در رفع این مشکلات از طرق علمی تاکید کرد.

شوراهای محلی و دهیاری ها نقش مهمی در تغییر کاربری اراضی کشاورزی دارند بدون شک ناهماهنگی دستگاه های متولی، آسان گرفتن روند صدور مجوزها و بی توجهی کشاورزان به ارزش واقعی زمین های خود از عوامل مهم تغییر کاربری اراضی زمین های کشاورزی گیلان است، گیلانی که حاصل خیزی خاکش به دلیل جلگه ای بودن بسان طلا است. رئیس اداره محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست استان نیز می گوید: اراضی کشاورزی در گیلان بهترین و مستعدترین اراضی کشاورزی در سطح کشور به شمار می رود. اعظم نظام هاشمی افزود:  اراضی کشاورزی گیلان باید حفظ شود چون این اراضی ریشه و هویت استان و غذایی کشور را تامین می کند. وی اظهارداشت: اراضی جنگلی، مرتعی، زراعی و باغی در گیلان شناسنامه این استان زیبایی شمالی هستند. به هر حال استان گیلان با داشتن قابلیت‌ های فراوان در بخش‌های مختلف و به دلیل برخورداری از آب ‌و هوایی مناسب توان تولید انواع مختلف محصولات کشاورزی را دارد. با توجه به همه این توانمندی ها موضوعی که در سال های اخیر نگرانی کارشناسان و مسئولان را به همراه داشته است تغییر کاربری زمین های کشاورزی به ویژه شالیزارهاست.

مسئولان از روند تغییر کاربری زمین‌ های کشاورزی سکوت اختیار نکنند به گزارش خبرنگار مهر،  مساحت گیلان کمتر از یک درصد مساحت ایران است نگینی زمردین که بر مساحتش افزوده نمی شود و روز به روز این نقطه سبز نقشه ایران به نقطه سیمانی و آجری بدل می شود بنابراین همگان اعم از کشاورزان و مسئولان به یک اندازه به جهت حفظ زمین های کشاورزی استان مسئول هستند نباید فراموش کرد این نگین سر سبزشمال امانتی برای آیندگان که از گذشتگان به یادگار مانده است.


۱۳۹۳/۲/۲۱ - ۱۳:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن