تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820044302




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرزنش دانشگاه ها برای تربیت دانشجویانِ زیاد بی انصافی است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > اصفهان فرجی دانا:
سرزنش دانشگاه ها برای تربیت دانشجویانِ زیاد بی انصافی است
اصفهان – خبرگزاری مهر: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سرزنش کردن دانشگاه ها برای تربیت دانشجوی زیاد به صرف اینکه ما نمی توانیم برای آنها اشتغالی ایجاد کنیم بی انصافی است چراکه در واقع این دانشگاه ها به تقاضای جامعه برای با سواد کردن جامعه ترتیب اثر داده اند.



به گزارش خبرنگار مهر، رضا فرجی‌دانا شنبه شب در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره ملی فن‌ آفرینی شیخ بهایی که در مهمان‌سرای عباسی اصفهان برگزار شده بود، اظهار داشت: برگزاری این جشنواره در کنار سایر اقدامات پشت صحنه موجب ارتقای کیفی محصولات دانش‌ بنیان در کشورمان شده است.

وی با اشاره به اینکه این جایگاه جشنواره در نظام اقتصاد دانش بنیان بخشی از زیرنظام مبادله‌ ای است، افزود: در روزهای پایانی سال 92 سیاست های اقتصاد مقاومتی بسیار مهمی توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد که شاه‌ بیت آن دستیابی به اقتصاد دانش بنیان برای مقاوم سازی بنیان اقتصاد کشور در مقابله با تلاطم های خارجی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه اقتصاد باید درون زا و برون گرا باشد، بیان داشت: در این راه غنی سازی منابع انسانی و کیفی سازی آموزش دانشگاهی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 10 میلیون تحصیل کرده دانشگاهی در مقاطع مختلف داریم و برای انجام هر کاری توانا هستیم، گفت: سبد اشتغال از نیروهای کیفی غنی شده و تنها لازم است تحصیل کردگان با مهارت های کارآفرینی و توانمندی های دیگر مانند نگارش طرح کسب و کار، مذاکره با بانک‌ها و توجیه سرمایه‌گذار توسط صاحبان ایده‌های نوآورانه کشور و موارد دیگر لازم آشنا شوند.

فرجی دانا با اشاره به فراهم بودن زیرساخت هایی همچون داشتن مراکز رشد، پارک های علمی فناوری، شهرک های علمی تحقیقاتی و نیروی دانشگاهی در کشورمان تاکید کرد: این زیرساخت های یک بخش از اقتصاد را تشکیل می دهند اما سر دیگر آن که بسیار نیز مهم است عرصه تقاضا است که بدون این بخش نیروها نیز کاری از پیش نخواهند برد.  

وی با اشاره به اینکه بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند، گفت: نگرانی برای بیکاری این قشر عظیم تحصیلکرده را شرکت های دانش بنیان می توانند رفع کنند اما تا این شرکت ها نیز خریدار نداشته باشند اشتغال ایجاد نمی شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: سرزنش کردن دانشگاه ها برای تربیت دانشجوی زیاد به صرف اینکه ما نمی توانیم برای آنها اشتغالی ایجاد کنیم بی انصافی است چراکه در واقع این دانشگاه ها به تقاضای جامعه برای با سواد کردن جامعه ترتیب اثر داده اند.

وی اضافه کرد: البته ممکن است سال های اخیر گاهی  کمیت گرایی موجب فدا شدن کیفیت شده باشد اما با این موضوع مطرح شده توسط برخی دوستان نیز موافق نیستم که باید اعتیاد دانشگاه ها را از بودجه دولت ترک داد چرا که سهم دانشگاه ها در این بودجه در مرحله آخر است.

فرجی دانا با اشاره به اینکه کل بودجه آموزش عالی 4200 میلیارد تومان بوده است، بیان داشت: این در حالی است که برای یک تفاهم نامه کوچک در سمت جنوب خلیج فارس یکی از شرکت ها سالیانه 7 میلیارد دلار از دولت بودجه می گیرد.

وی با تشبیه دانشگاه ها به مرغی که در عزاداری و عروسی سربریده می شود و به نوعی همه تقصیرها را سر آن می شکنند، گفت: معتقدم که نباید دانشگاه ها را برای ایجاد دانشجو سرزنش کنیم بلکه آن تقاضایی قابل سرزنش است که محصول خارجی را طلب می کند و جلوی رشد داخلی را می گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: امیدواریم که اصفهان به لحاظ حضور جوانان ایده ‌پرداز و با داشتن توانمندی‌ ها و قابلیت‌های بی‌‌شمار بتواند نخستین منطقه ویژه علم و فناوری را در کشور به منصه ظهور و بروز برساند.

وی با تقدیر از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برای برپایی سالیانه این جشنواره اظهار داشت: از دیدگاه من با توجه به عملکرد و فعالیت های شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان نام شهرک علمی فناوری برای آن ارجحیت دارد؛ امیدوارم 10 سال تلاش به نتیجه برسد و در جشنواره های آینده نتایج بهتری را شاهد باشیم.


۱۳۹۳/۲/۲۱ - ۰۸:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن