تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت را نزد خويش ناپسند مگردانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813577774




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نماینده سمنان: سمنان گزینه ی برتر در انتقال پایتخت / به خاطر سمنانی بودن رییس جمهور امکان مخالفت هست


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
نماینده سمنان: سمنان گزینه ی برتر در انتقال پایتخت / به خاطر سمنانی بودن رییس جمهور امکان مخالفت هست

نماینده سمنان: سمنان گزینه ی برتر در انتقال پایتخت / به خاطر سمنانی بودن رییس جمهور امکان مخالفت هست
در شور دوم طرح انتقال پایتخت در کمیسیون شوراها و امور داخلی، سه شهر همدان،‌ سمنان و پردیس به عنوان ‌گزینه‌های انتقال پایتخت سیاسی کشور مطرح شدند.
به گزارش نامه نیوز، مدتهاست که طرح انتقال پایتخت مطرح می شود اما هربار به خاطرهزینه ها و مشکلاتی که دارد فراموش می شود. اما این بار در کمیسیون شوراها و امور داخلی، سه گزینه انتخاب شده است. در مورد نحوه انتخاب این سه گزینه و دلایل تغییر پایتخت سیاسی گفت وگویی با علیرضا خسروی نماینده سمنان و عضو شورا  که می خوانید:

همانطور که می دانید سه گزینه شهرهای سمنان، پردیس و همدان برای پایتخت سیاسی پیشنهاد شده است. معیار انتخاب این سه گزینه چیست؟
در شورا معیارهای مختلفی مطرح شد، مثل اینکه حدود 250 کیلومتر از تهران فاصله داشته باشد، جمعیت آن کم باشد تا بتواند یک جمعیت یک میلیون نفری را پذیرا باشد، مساحت آن زیاد و زیرساختهای مناسبی داشته باشد که نهایتا در بررسی ها به این سه شهر رسیدیم. البته از گذشته مطالعات فراوانی در این زمینه شده است.
شما فکر می کنید از بین این سه گزینه کدام شهر بهتر است؟
سمنان. نه از این جهت که شهرمن است، بلکه چون برتریهای فروانی دارد. شهر دامغان در زمان پارتها مدتی پایتخت بود. اما خود سمنان با 60 درصد جمعیت کشور همجموار است. حدود 100 هزار کیلومتر مربع است و جمعیت آن کم و حدود 600 تا 700 هزار نفر است و اگر یک میلیون نفر هم اضافه شود مشکلی پیش نمی آید. زیرساختهای مناسبی مانند ریل، جاده، اتوبان و ترانزیت هم دارد. سمنان با 8 استان کشور همجوار است که هیچ استانی این ویژگیها را ندارد.بنابراین سمنان گاوصندوق ایران است و اگر پایتخت شود سیستم شهر به هم نمی خورد.
بنابراین به نظر شما سمنان می تواند پایتخت سیاسی باشد؟
بله، اما محدودیتهایی نسبت به پردیس و همدان هم دارد .چون رئیس جمهور سمنانی هستند ممکن است این شبه پیش آید که به خاطر ایشان سمنان انتخاب شده و مخالفتهایی شود.
اما به نظر نمی رسد به همین زودی این تغییر انجام شود.چون در دوره های قبل هم مطرح شد اما به نتیجه نرسید؟
ما چاره ای جز تغییر نداریم. برخلاف اینکه گفته می شود ،این تغییر یک سرمایه گذاری است نه هزینه. در این زمینه باید از تجربه سایر کشورها استفاده کرد. الان مشکلی که برای کشور اوکراین به وجود آمد برای این است که تمام امکانات و سرمایه گذاریها در شهر کریمه بود و این خطرناک است. الان تمام مراکز اطلاعاتی، سه قوا، پادگانها در تهران متمرکز هستند و این اصلا اصولی نیست. باید یک تقسیم بندی انجام داد تا اگر مثلا در تهران زلزله آمد پایتخت سیاسی در شهر دیگری باشد تا مشکل کمتری پیش آید.
به نظر شما این پروسه بلند مدت چند سال بعد به نتیجه می رسد؟
ابتدا باید محل ساخت پایتخت را انتخاب کرد.سازمانها هم به مرور منتقل می شوند. الان در برخی کشورها دو وزارتخانه درون یک ساختمان هستند اما در کشور ما یک سازمان برای خود چندین ساختمان دارد. وقتی وزارتخانه ها منتقل شوند، مراکز تجاری هم در کنار آنها احداث می شود و این یک سرمایه گذاری است. خوشبختانه ما ظرفیت و تجربه خوبی در انبوه سازی داریم. مثلا از کسانیکه در مسکن مهر ساخت و ساز کردند می توان استفاده کرد. می توان فراخوانی داد و یک شهر اصولی و زیبا ساخت.



1393/2/20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن