تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ثروت فراوان، دشمن مؤمنان و پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805509073




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چهارمحال و بختیاری؛ از رشد 4.8 درصدی جمعیت تا رشد هشت دهم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

چهارمحال و بختیاری؛ از رشد 4.8 درصدی جمعیت تا رشد هشت دهم شهرکرد - ایرنا - رشد جمعیت ازمقولات مهم در دانش جمعیت شناسی است، نرخ رشد جمعیت یک جامعه مبین جایگزینی جمعیت سالمند با جمعیت جوان است و با توجه به اهمیت منابع انسانی به عنوان یکی از زیرساخت های توسعه، جوانی جمعیت از شاخص های مهم توسعه محسوب می شود.


چهارمحال وبختیاری در دهه های گذشته از استان هایی بوده که یکی از بالاترین نرخ های رشد جمعیت را در کشور تجربه کرده است به گونه ای که از سال 55 تا سال 65 نرخ رشد جمعیت این استان 4.82 درصد بوده است.
جمعیت چهارمحال وبختیاری درنخسیتن سرشماری نفوس و مسکن کشور در سال 1335 بیش از 273 هزار نفر ثبت شده است.
درسرشماری سال 45 جمعیت این استان با نرخ رشد 2.5 درصدی به افزون بر 298 هزار نفر رسیده و بر اساس نتایج سرشماری سال 55 جمعیت این استان با نرخ رشد فزاینده 2.83 درصد به بیش از 394 هزار نفر رسیده است.
اوج تغییرات جمعیتی استان چهارمحال و بختیاری در 10 ساله بین سال های 55 تا 65 اتفاق افتاده، در این دوره که متوسط نرخ رشد کشور نیز بیش از 4 درصد بوده، استان چهارمحال وبختیاری با نرخ رشد 4.82 درصدی یکی از بالاترین نرخ های رشد جمعیت را تجربه کرده است.
جمعیت 394 هزار نفری چهارمحال وبختیاری در سال 1355 با نرخ رشد 4.82 درصد در سال 65 به افزون بر 631 هزار نفر رسیده و در یک دهه بیش از 237 هزار نفر بر جمعیت این استان افزوده شده است.
در پنج ساله بین سال های 65 تا 70 نرخ رشد سالانه جمعیت استان رو به افول گذاشته و از نرخ رشد 4.82 درصدی دهه 65 - 55 به 3.44 درصد کاهش یافته و جمعیت استان از 631 هزار نفر به بیش از 747 هزار نفر رسید.
پنج ساله بین سال های 1370 تا 1375 درتحولات جمعیتی استان چهارمحال و بختیاری یک دوره خاص است در این دوره نرخ رشد جمعیت استان به یکباره بیش از 9 برابر دهه قبل از آن کاهش پیدا می کند، نرخ رشد جمعیت استان در این پنج سال تنها 37 صدم درصد بوده که حتی به نیم درصد نیز نرسیده است.
پدیده افت یکباره رشد جمعیت استان ناشی از اوج گیری مهاجرت از استان به دیگر مناطق کشور به خصوص استان های اصفهان و خوزستان است، ازسوی دیگر در فصل آبان که سرشماری انجام شده، جمعیت عشایری کوچرو استان از محدوده جغرافیایی چهارمحال و بختیاری خارج شده و در زمره آمار استان لحاظ نشده است.
با رشد 37 صدم درصدی، جمعیت استان چهارمحال و بختیاری در سال 75 نسبت به سال 1370 کمتر از 14 هزار نفر افزایش یافته که در مقایسه با افزایش 237 هزار نفری دهه بین سال های 65 - 55 رشدی ناچیز است.
در سرشماری آبان ماه سال 85 جمعیت استان با رشدی 1.2 درصدی از 761 هزار نفر به حدود 858 هزار نفر افزایش یافته که در مقایسه با پنج ساله قبل از آن افزایش محسوسی داشته است.
نتایج آخرین سرشماری نفوس و مسکن کشور در سال 90 مبین آن است که جمعیت استان چهارمحال و بختیاری رشدی کمتر از یک درصد را تجربه می کند.
جمعیت استان درپنج سال بین سال های 90 - 85 بارشد 86 صدم درصدی از حدود 858 هزار نفر به 895 هزار نفر رسیده که برای استانی که رشد جمعیت 4.82 درصدی را در کارنامه خود دارد، افزایش ناچیزی است زیرا روند طبیعی تحولات جمعیتی به سمت کهنسالی درحال حرکت است.
یک کارشناس ارشد جمعیت شناسی در خصوص تحولات جمعیت چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در استان هایی با ساختار فرهنگی و وضعیت اقتصادی و اجتماعی مشابه چهارمحال و بختیاری به طور طبیعی نرخ رشد جمعیت بالاتر از دیگر مناطق کشور است.
ˈپریسا حمیدی گنجهˈ افزود: ساختار اقتصادی مبتنی بر کشاورزی تا حدی مشخصی توان جذب نیروی انسانی را دارد و پس از آن جمعیت فعال در این بخش به خصوص افراد جوان جویای کار جذب مناطقی می شوند که زمینه رونق اقتصادی در بخش های صنعت و خدمات را دارد.
وی ادامه داد: تحولات جمعیتی چهارمحال و بختیاری مبین این نکته است که هرچه جمعیت استان افزایش یافته، نرخ رشد جمعیت رو به افول نهاده، زیرا زیرساخت های استان توان جذب و نگهداری جمعیت را نداشته و متناسب با رشد جمعیت، دیگر بخش ها توسعه پیدا نکرده است.
تغییرات جمعیت روستایی چهارمحال و بختیاری در 15 سال قبل از سال 90 نیز مبین این نکته است که با وجود اقداماتی که برای عمران روستایی صورت گرفته، تعداد روستاهای استان از 925 آبادی در سال 75 به 766 آبادی در سال 90 کاهش یافته است.
جمعیت روستاهای استان نیز از 417 هزار نفر به 372 هزار نفر کاهش یافته، با در نظر گرفتن زادو ولد و رشد جمعیت، کاهش جمعیت روستایی استان مبین ترک روستاهاست که خالی از سکنه شدن حدود 160 روستا طی 15 ساله منتهی به سال 90 این مسئله را تایید می کند.
هم اکنون بیش از 58 درصد جمعیت چهارمحال و بختیاری ساکن مناطق شهری و حدود 42 درصد در مناطق روستایی سکونت دارند، روند تغییرات جمعیتی استان مبین افزایش کوچ روستاییان به شهرهاست و این در حالی است که زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرهای استان متناسب با جمعیت شهرها و مهاجرانی که به این مناطق می کوچند، نیست.
تحولات جمعیتی چهارمحال و بختیاری در دهه های اخیر مبین چند نکته برای برنامه ریزان است، اول اینکه از آن رشد فزاینده جمعیت در این استان دیگری خبری نیست و نکته دوم اینکه مانند دیگر مناطق کشور اگرچه بااندکی تاخیر، جابجایی جمعیت از مناطق روستایی به شهرها با روندی رو به فزونی در حال انجام است.
نکته دیگری که باید ازسوی برنامه ریزان مورد توجه قرار گیرد، بهم خوردن تعادل جنسی جمعیت به خصوص درمناطق روستایی است که با مهاجرت مردان جوان جویای کار از مناطق روستایی به شهرها و سکونت آنان در مناطق شهری، شانس ازدواج و سپیدبختی دختران مناطق روستایی به شدت کاهش می یابد و معضلات اجتماعی و فرهنگی را باعث می شود.
پیامدهای بهم خوردن تعادل جمعیت یک جامعه محدود به مواردی که بیان شد، نیست در این مختصر تنها بخشی از این پیامدها واکاوی شد.
/558/
از کاظم شاملو
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




19/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن