تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  بنر تستی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819895136




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بنگاه هاي كوچك و متوسط اقتصادی عامل خلق فرصت سرمایه گذاری و اشتغال مولد/ گیلان در تب بیکاری می سوزد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گیلان مهر گزارش می دهد/
بنگاه هاي كوچك و متوسط اقتصادی عامل خلق فرصت سرمایه گذاری و اشتغال مولد/ گیلان در تب بیکاری می سوزد
رشت – خبرگزاری مهر: ایجاد بنگاه هاي كوچك و متوسط که عاملی برای خلق فرصت سرمایه گذاری و اشتغال مولد در هر جامعه ای به شمار می روند باید از اولويت هاي اساسي در برنامه هاي توسعه اقتصادي استان باشند.



به گزارش خبرنگار مهر، بنگاه هاي اقتصادي كوچك و متوسط در ايجاد اشتغال، و فراهم كردن بستر مناسب براي نوآوري و افزايش صادرات نقش مهمي دارند. ايجاد و حمايت از بنگاه هاي كوچك و متوسط يكي از اولويت هاي اساسي در برنامه هاي توسعه اقتصادي در بسياري از كشورهاي پيشرفته است. شركت هاي كوچك از انعطاف پذيري بيشتري برخوردارند و كارآفريني و خلاقيت بيشتري در این واحدها صورت مي گیرد. شركت هـاي كــوچك و متوسط راحت تر مي توانند خود را با تغييرات پرشتاب محيطي منطبق كرده و نسبت به عوامل اقتصادي و سياسي سريعتر واكنش نشان دهند. با توجه به اهمیت موضوع  خبرنگار مهر به میان شهروندن و فعالان اقتصادی رفته تا نظر آنان را در این زمینه جویا شود. صاحب یک واحد تولیدی به مهر می گوید: بنگاه هاي كوچك و متوسط عامل جذب و اشتغال بخش عظيمي از جمعيت هر جامعه است. جلال رجبی افزود: ايجاد و حمايت از بنگاه هاي كوچك و متوسط باید يكي از اولويت هاي اساسي در برنامه هاي توسعه اقتصادي كشور و استان باشد. وی تاکید کرد:  اين بنگاه هاي اقتصادي علي رغم اینكه به سرمايه گذاري كمتري نياز دارند بازدهي بيشتري داشته و در ايجاد اشتغال، ايجاد بستر مناسب براي نوآوري و اختراعات و افزايش صادرات نقش مهمي دارند. این فعال اقتصادی می گوید: در ایران وجود یک واحد صنفی به ازای هر 35 نفر است در حالیکه در تمامی دنیا به جای هر 230 نفر یک واحد صنفی وجود دارد و این گونه افزایش افسارگسیخته و تعدد واحدهای صنفی به نفع اصناف و مصرف‌‏ کننده نیست.

لزوم برنامه ریزی و مدیریت کلان واحدهای صنفی در کشور وی در ادامه بر ضرورت برنامه ریزی و مدیریت کلان واحدهای صنفی در کشور تاکید کرد و افزود: ايجاد فضاي مناسب براي كمك به رشد و توسعه واحدهای صنفی يكي از مسئوليت هاي اصلي دولتمردان است. صاحب یک واحد صنفی دیگر به مهر گفت: شركت ها و بنگاه هاي كوچك و متوسط از سه ويژگي كيفي وحدت مالكيت و مديريت، مالكيت فردي و خانوادگي و استقلال از ساير بنگاه ها برخوردارند. تیمور راجعی بیان داشت: اصناف عامل خلق و جريان يابي انديشه هاي اقتصادي توده هاي مختلف اجتماعي از گذشته تا آينده هستند. وی افزود:  ساختار ويژه اصناف كشور كه يكي از نمودهاي عيني جامعه مدني است مي  تواند تاثير فراواني در فرآيند رشد و توسعه اجتماعي داشته باشد. این فعال اقتصادی ادامه می دهد: اصناف و واحدهاي اقتصادي كوچك به عنوان يكي از اركان اساسي اقتصاد کشور نقش به سزايي در توسعه صنعتي و تجاري و نيز ايجاد اشتغال مولد در كشور دارند. وی تصریح کرد: پراكندگي وسيع و حضور موثر واحدهاي صنفي در سطح شهرها و روستاها با توجه به این كه هزينه ايجاد، تجهيز و مديريت واحدهاي صنفي با كاركرد مورد انتظار از آنها به مراتب كمتر از سرمايه گذاري در راه اندازي واحدهاي بزرگ اقتصادي است از طريق هدايت سرمايه هاي كوچك، مي تواند زمينه ساز توسعه اقتصادي مناطق مختلف كشور شود. راجعی اذعان داشت: اصناف به واقع شكل خودجوش و آزادانه مشاركت مردم در تعاملا‌ت اقتصادي هستند و به همين سبب وجهه و مقبوليت خاصي در بين آحاد جامعه دارند. بدین ترتیب شركت هاي كوچك از انعطاف پذيري بيشتري برخوردار بوده و كارآفريني، خلاقيت و نوآوري بيشتري در این واحدها صورت مي پذيرد. اين شركت ها راحت تر مي توانند خود را با تغييرات پرشتاب محيطـــي تطابق داده و نسبت به مولفه هاي محيطي همچون عوامل اقتصادي، اجتماعي، تكنولوژيكي سياسي، و قانوني سريعتر واكنش نشان دهند.  از آنجا كه بنگاه هاي كوچك و متوسط در مقايســه بــا صنايع بزرگ با سرمايه كمتري مي توانند ايجاد اشتغال كنند، تعداد مشاغلي كه اين دسته از شركت ها ايجاد مي كنند بيشتر از شركت هاي بزرگ است.

توجه به اصناف از بهتريـن شيوه ها براي ايجاد تحول و توسعه  اقتصادي و اجتماعي است باتوجه به نقش ويژه اين دسته از شركت ها در ايجاد اشتغال، رشد اقتصادي، كمك به ايجاد و حفظ ثبات اجتماعي و با توجه به نقش ممتاز واحدهای مزبور در افزايش صادرات و ايجاد اختراعات و نوآوري ها و ديگر كاركردهاي بي بديل صنايع كوچك و متوسط به نظر مي رسد كه يكي از بهتريـن شيوه ها براي ايجاد تحول و توسعه همه جانبه اقتصادي و اجتماعي كشور، توجه خاص همه سياست گذاران، برنامه ريزان، نهادهاي قانون گذاري و اجرايي به اهميت و نقش اين دسته از بنگاه ها است.  قانون چشم‌انداز جمهوري اسلامي ايران در افق 1404 هجري شمسي (سند چشم‌انداز بيست ساله) ابلاغي مقام معظم رهبري نیز که می بایست تمامی برنامه ها اجرایی قوای کشور مطابق این مهم تدوین شده نیز به اهمیت تولید، افزایش درآمد ملی و رشد و توسعه اشاره داشته است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در این باره می گوید:  اصناف از جمله بزرگترین بخش‌های اقتصادی کشور محسوب می ‌شود که همواره نقش و اهمیت بسیار زیادی در رشد و توسعه کشور به ‌خصوص تکمیل حلقه نهایی فرآیند تولید تا مصرف کالاها و خدمات داشته و دارند.  علی منتظری با بیان اینکه  رشد و توسعه بخش‌ های تولیدی در هر کشوری نیازمند وجود نظام توزیع کالای کارآمد است، افزود: براین اساس اصناف همواره به ‌عنوان موتور رشد بخش‌های تولیدی هر اقتصادی قلمداد می‌ شوند. وی اظهارداشت: شاکله اصناف بر ارتباط و مدارا با مردم بنیان گذاشته شده و جلب اعتماد مردم همواره برگ برنده اصناف بوده است. وی با بیان اینکه صنوف جزء ارکان کلیدی در حوزه های اقتصادی، تولیدی و تجاری است، اذعان داشت: اصناف و بازار بازوي توانمند دولت در زمينه توسعه و پيشرفت كشور هستند و نقش بازار و اصناف در عرصه‌ هاي مختلف قبل و بعد از انقلاب بسيار مهم بوده است. وی ادامه داد: آحاد مختلف جامعه و از جمله اصناف بايد با وقوف كامل نسبت به نقش خود در توسعه اقتصادي جامعه از هيچ تلاشي براي رشد و شكوفايي كشور دريغ نكنند. در هر حال اصناف با توجه به گستردگی و حجم زیاد امکانات فنی و مالی و در دست داشتن بخش زیادی از تولید ناخالص ملی، اشتغال و ثروت جامعه، همچنین نقش بسیار مهم آنان در اتصال حلقه فرآیند تولید به مصرف، موجب گردش کالا و نقدینگی و در نتیجه پویایی اقتصاد شده و‌ نقش مهمی در پس‌انداز، اشتغال و بهره‌وری ملی و در نهایت توسعه و‌شکوفایی اقتصاد ایفا می‌ کنند.

توزیع مناسب نقش مهمی در ارتقای وضعیت تولید دارد اصناف با توجه به گستردگی و نقش مهمی که در اقتصاد دارند‌ می ‌توانند تاثیر بسزایی در چرخه اقتصادی کشور ایجاد کند. رئیس اتاق اصناف گیلان نیز در این خصوص با بیان اینکه بطور متوسط 95 تا 100 هزار واحد صنفی در استان به فعال  مشغول هستند، گفت: اصناف نقش مهمی در ارتقای امنیت اجتماعی جامعه دارند. جلال الدین محمد شکریه  افزود: در طول تاریخ این مرز و بوم اصناف با پایبندی به اصول و ارزش های دینی كارنامه و نام درخشانی را از خود برجای نهاده و همواره با مولفه های ارزشی مانند امانت، انصاف و عدالت شاخص بوده اند. وی اظهارداشت: اصناف متعهد استان در كنار پرداختن به فعالیت های اقتصادی و كسب و كار همواره در مسائل روز كشور و تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی نقش آفرینی كرده اند. رئیس اتاق اصناف گیلان در ادامه اصناف را یكی از پیشروترین اقشار جامعه در تمام تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نظام اسلامی عنوان كرد و یادآورشد: در طول پربرکت انقلاب، اصناف همیشه در خط مقدم بوده است. بدون شک بنگاه‌ های کوچک سهم قابل توجهی از اشتغال و تولید جامعه را به خود اختصاص داده‌ و عملکرد مناسب آنها موجب داشتن یک اقتصاد پویا می‌شود چراکه کسب و کارها که بخش زیادی از آن زیرمجموعه اصناف تولیدی، خدمات فنی، خدماتی و توزیعی کشور هستند، عامل مهمی در کاهش نرخ ‌بیکاری به‌ شمار می‌ روند. به همین دلیل است که اصناف از لحاظ ایجاد اشتغال در مقایسه با واحدهای بزرگ اهمیت بالایی دارند. در واقع اصناف می‌ تواند راه رسیدن به اهدافی مانند رشد اشتغال‌، رونق تولید ملی‌، افزایش بهره‌وری‌، کاهش قیمت تمام شده و در نهایت دستیابی به بازارهای گسترده جهانی را هموار کند. در همین راستا با توجه به این‌ که اصناف محرک خوبی برای رشد اقتصاد هستند و نقش مهمی هم در بهبود مولفه‌ های یک اقتصاد پویا دارند. معاون سیاسی، ‌امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان در این زمینه نقش صنوف در رونق اقتصادی کاهش بیکاری و اشتغالزایی را بسیار مهم دانست و گفت: اصناف در ایجاد امنیت روانی در بخش اقتصادی بسیار تاثیرگذار است. محمد احمدی‌ پور افزود: اصناف با هوشیاری و درایت خود می ‌توانند بسیاری از سختی ‌ها و تنگناهای اقتصادی را مدیریت کنند تا فشار به مردم وارد نشود.

واحدهای صنفی نقش و اهميت زيادي در رشد و توسعه كشور دارند وی اظهارداشت: اصناف از بزرگترين بخش‌ هاي اقتصاد است که همواره نقش و اهميت زيادي در رشد و توسعه كشور به خصوص تكميل حلقه نهايي فرآيند توليد تا مصرف كالاها و خدمات دارد. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان مسئله اشتغال و بيكاري به‌ ويژه براي جوانان را از معضلات بسيار مهم استان دانست و گفت: ايجاد اشتغال نقش اساسي در تامين رفاه اجتماعي و اقتصادي دارد. وی افزود: تبعات بيكاري علاوه بر مشكلاتي كه براي فرد ايجاد مي‌ كند به جامعه هم زيان مي‌ رساند بنابراین در بيشتر کشورها به خصوص در ايران سهم بنگاه هاي كوچك در اشتغال بسيار زياد است و اين گونه کسب و کارها عامل مهمي در كاهش نرخ ‌بيكاري هستند.  بدين ترتيب اصناف از لحاظ ايجاد اشتغال در مقايسه با واحدهاي بزرگ اهميت بالايي دارند. اصناف در ايران هم به‌صورت مستقيم و هم به ‌صورت غيرمستقيم در ايجاد اشتغال به اقتصاد کشور کمک مي‌ كند.  جذب نيروي كار از سوی واحدهاي صنفي براي انجام فعاليت‌ هاي سرمايه‌گذاري و جاري به‌ صورت مستقيم، اشتغال نيروي كار كشور را افزايش مي‌دهد. اشتغال اصناف به‌ صورت غيرمستقيم هم مربوط به تاثير اين بخش بر فعاليت ساير بخش‌ها است چراکه بخش عمده اصناف در زمينه توزيع کالاها و خدمات فعاليت دارند و عملکرد اين بخش تاثير زيادي بر رشد ساير بخش‌ ها به خصوص بخش‌ هاي توليدي کشور در عرضه کالاها به بازارهاي داخلي و حتي صادرات غير نفتي دارد.   در هر حال نقش فعاليت اصناف درايجاد اشتغال مولد بسيار زياد است. ضمن اینکه اين بخش از طرق مختلف مي‌تواند دامنه فعاليت خود را با افزايش كارايي و بهره‌ وري توسعه داده و نسبت به كسب و كارهاي بزرگ از انعطاف‌ پذيري بيشتري برخوردار است چرا که اصناف با زندگي و نيازهاي روزمره مردم سنخيت و نزديكي زيادي دارند.   همچنين فعاليت‌هاي اصناف از بطن جامعه بوده و بطور دائم در تعامل متقابل با نيازها و تقاضاهاي مردم است و سريع‌ تر در مقابل تقاضاهاي مصرف‌ کنندگان عكس‌العمل نشان مي‌ دهد.   بطورکلي باتوجه به ويژگي‌ ها و توانمندي‌ هاي زيادي که اصناف در تامين اشتغال به‌صورت مستقيم و غيرمستقيم دارند، اين بخش مي‌ بايد بيشتر مورد توجه دولت قرار گيرد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: كسب و كارهاي اصناف از انعطاف‌ پذيري زيادي در افزايش اشتغال با كارآفريني، خلاقيت و نوآوري برخوردار است.

ایجاد اشتغال در گیلان امروز یک ضرورت انکار ناپذیر است غلامعلی جعفرزاده افزود: اصناف در مقايسه بــا كسب و كارهاي بزرگ با سرمايه كمتري اشتغال ايجاد مي ‌كنند. وی اظهارداشت: فعاليت‌ هاي مختلف اصناف در شرايط فعلي اقتصاد کشور نسبت به ساير فعاليت‌ ها از توان و توانمندي بيشتري براي ايجاد اشتغال سازنده با کمترين سرمايه‌گذاري را دارد. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت:  نقش ممتاز و تعیین کننده بازار و اصناف در پیروزی انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست. وی اظهار داشت: بازاریان امروز در صف نخست پیکار اقتصادی دشمنان با نظام قرارگرفته اند و تنظیم بازار و تلاش برای  شکوفایی اقتصادی از اهم خدمات این قشر محسوب می شود. جعفرزاده یادآورشد: حضور تاثیرگذار اصناف و بازاریان در شکل‌گیری انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست و در حال حاضر نیز نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور بر عهده دارند. به گزارش خبرنگار مهر، ایجاد اشتغال در گیلان امروز یک ضرورت انکار ناپذیر است این استان شمالی با داشتن فرصت های زیاد سرمایه گذاری در عرصه های مختلف متاسفانه از پدیده بیکاری رنج می برد. با توجه به اینکه بنگاه های اقتصادی ( کوچک و متوسط ) و اصناف می توانند در خلق فرصت های سرمایه گذاری و اشتغال مولد در جامعه بسیار نقش آفرین  باشند از اینرو می طلبد مسئولان در ایجاد و حمایت از بنگاه های اقتصادی موثر در استان تلاش مضاعف انجام دهند. اشتغال امروز از دغدغدهای اساسی خانواده ها و جوانان است.














۱۳۹۳/۲/۱۹ - ۱۱:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن