واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
با بررسی روش شناسی فقاهتی؛
مراسم نکوداشت آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی برگزار شد خبرگزاری رسا ـ مراسم نکوداشت حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره) پیش از ظهر امروز با سخنرانی آیتالله حسینی بوشهری، حجت الاسلام و المسلمین علیدوست و دکتر موسی حقانی در بیت این عالم شیعی در قم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم نکوداشت حضرت آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره) پیش از ظهر امروز با سخنرانی آیتالله حسینی بوشهری، حجتالاسلام والمسلمین علیدوست و دکتر موسی حقانی و با حضور علما و فضلای حوزه علمیه قم در بیت این عالم برگزار شد.
آیتالله حسینی بوشهری در این مراسم با اشاره به اینکه حوزههای علمیه دارای جایگاه رفیع و بلندی هستند گفت: از روزی که حوزههای علمیه در جهان اسلام پدید آمدند دو دوره روشن داشتهاند که مایه سربلندی و عزت دین اسلام است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر مدیریت غنی در حوزههای علمیه از زمان پیامبراکرم(ص) تا کنون ابراز داشت: اولین دوره روشن حوزه که حدود سه قرن از زمان رسولاکرم(ص) تا زمان غیبت کبری طول کشیده است تحت اشرافیت ائمه معصومین(ع) بوده است.
مدیر حوزههای علمیه در ادامه با بیان اینکه آیتالله حائری یزدی(ره) تربیت شده سامرا بوده ابراز داشت: حیات بخش حوزه علمیه قم مرحوم حائری یزدی(ره) بود که با تعمیر و بازسازی مدرسه فیضیه و احیا کردن نظام آموزشی به حوزه علمیه قم استحکام بخشید.
در این مراسم حجتالاسلام والمسلمین علیدوست نیز با اشاره به اهمیت روش شناسی فقهی مرحوم حائری یزدی(ره) گفت: فایده روششناسی فقهی این است که با آگاهی از روش فقهی یک شخصیت، میتوان مدیریت وی را بر بحثها مشخص کرد.
وی با اشاره به اینکه در روش شناسی فقهی، مکتبهای جغرافیایی جا افتاده است گفت: به عنوان مثال مکتب بغداد، مکتب قم و مکتب نجف مطرح است و در نوشتههای دوران معاصر دیده میشود که وقتی قم را با نجف مقایسه میکنند گفته میشود که مدرسه نجف قاعده گراست ولی مکتب قم متن گراست.
حجتالاسلام والمسلمین علیدوست با اشاره به ویژگی های مکتب سامرا ابراز داشت: گاهی گفته میشود در مکتب سامرا، «لعل» حاکم است ولی در مکتب قم و نجف «انما» حاکم است و از این دست فرقها گفته میشود اما من به شخصه این روش را مناسب نمیدانم زیرا شخصیتهایی در مکتبهای جغرافیایی هستند که با روش مکتب محل خود، یکسان عمل نمیکنند.
دکتر حقانی نیز با بیان اهمیت درک فضای سیاسی ایران قبل از کودتای رضاخان گفت: از ابتدای قاجاریه شاهد درگیری بین برخی مردم و استعمار که در حوزههای سیاسی فرهنگی، اقتصادی، نظامی، و اجتماعی هجوم آورده بود هستیم و میبینیم در این درگیریها علما در صف اول قرار دارند و فتواهایی را هم علیه استعمار صادر کردهاند.
معاون پژوهشی موسسه تاریخ معاصر ایران با اشاره به جایگاه روحانیت در دین مبین اسلام ابراز داشت: مجموعه این تکاپوها و درگیریها این را به استعمار فهماند که اگر میخواهند در ایران نفوذ داشته باشند باید اول روحانیت را از صحنه خارج کنند و بعد هم اعتقاد به تشیع و اسلام را از بین برند.
وی با بیان ماجرای تحریم تنباکو توسط مرحوم میرزای شیرازی(ره) گفت: با صدور این فتوا استعمار درگیری را شدیدتر کرد و مصممتر شد برای کاستن نفوذ روحانت در بین مردم و در صورت امکان نابودی کامل این نهاد تلاش بیشتری کند.
دکتر حقانی با اشاره به طرح معاهده 1907 از سوی روس و انگلیس که موجبات تجزیه ایران را فراهم می آورد ابراز داشت: انقلاب بلشویکی باعث بی رقیب شدن انگلیس شد که آنها قصد داشتند در طرح خاورمیانه جدید کل منطقه جنوب ایران و بینالنحرین وعراق را به هند متصل کنند که این طرح با مبارزات روحانیت آگاه همراه بود که موجبات استقلال عراق را نیز به وجود آورد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: دسیسه چینیها، انگلیسها و اردشیرجی قبل از کودتای رضا خان، باعث شد که وی نفرت شدیدی از روحانیت به دل گیرد و با کینه علیه روحانیت در اول حکومت خود به دنبال زدودن روحانیت و عزاداریها در ایران شد که این امر طرح مستند انگلیسیها هم بود.
دکتر حقانی در پایان با اشاره به اینکه مرحوم آیتالله حائری یزدی(ره) در چنین شرایطی زعامت حوزه را به دست گرفتند گفت: به جرأت میتوان گفت که مرحوم شیخ با زعامت حوزه، هم شیعه را نجات دادند، هم روحانیت و هم ایران را چرا که ایشان با حفظ حوزه علمیه، ایران را نیز حفظ کردند و بیدلیل نبود که امام راحل(ره) فرمودند کار شیخ کمتر از تشکیل جمهوری اسلامی نبود./922/پ202/ع
۱۳۹۳/۲/۱۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]