تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820912288




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همایش راهکار‌های تحقق امر به معروف و نهی از منکر در قم برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قم
همایش راهکار‌های تحقق امر به معروف و نهی از منکر در قم برگزار شد
قم - خبرگزاری مهر: همایش راهکار‌های تحقق اجرای اصل هشتم قانون اساسی (امر به معروف و نهی از منکر) با حضور آیت الله مصباح یزدی در قم برگزار شد.



به گزارش خبرنگار مهر، همایش راهکارهای اجرای اصل هشتم قانون اساسی (امر به معروف و نهی از منکر) ظهر پنچ شنبه با حضور اساتید و کار‌شناسان حوزه، آیت الله مصباح یزدی و حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی در تالار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد. تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، ارائه مقاله، میز گرد علمی و پرسش و پاسخ و سخنرانی آیت الله مصباح یزدی از برنامه‌های این همایش بود. در گوشه‌ای از همایش پیام‌هایی از مراجع و علما در خصوص امر به معروف و نهی از منکر به چشم می‌خورد که در یکی از این پیام‌ها از قول آیت الله العظمی جوادی آملی نقل شده که بیان شده است: جریان امر به معروف و نهی از منکر غیر از تعلیم است، غیر از تبلیغ است، غیر از ارشاد است، غیر از موعظه و نصیحت و پند‌ها و اندرز‌ها است. امر به معروف فرمان است نهی از منکر هم فرمان است بکن و نکن، اگر جامعه‌ای مطلبی را نمی‌داند فرد یا گروهی از مطلب بی‌خبر است تعلیم آن‌ها واجب است و این تعلیم از سنخ امر به معروف و نهی از منکر نیست. اگر فرد یا گروهی جاهل نیست لکن غافل است یا ساهی است یا ناسی است یا مضطرّ و مجبور و ملجأ و مانند آن است باید آن عذر‌ها را برطرف کرد. باید غافل را متنبه کرد، ناسی را متذکر، ساهی را متذکر، اضطرار مضطر رابرطرف نمود، الجاء ملجیء برطرف نمود و جبر مجبور را برطرف نمود تا مشکلات آن‌ها حل بشود. هیچ کدام این‌ها از سنخ امر به معروف یا نهی از منکر نیستند. ممکن است گاهی با عنایت و مجاز واژه امر به معروف و نهی از منکر را در این امور کسی به کار ببرد ولی هیچ کدام از این‌ها امر به معروف و نهی از منکر نیستند. امربه معروف و نهی از منکر در جایی است که کسی عالمأ عامدأ با اینکه می‌داند فلان کار واجب است ترک می‌کند عالمأ و عامدأ می‌داند فلان کار حرام است انجام می‌دهد در چنین جایی سخن از امر به معروف و نهی از منکر فرد و امت اسلامی است که فرد یا جامعه باید فرمان صادر کند طوری که این معروف عمل بشود وآن منکر ترک بشود.


۱۳۹۳/۲/۱۸ - ۱۷:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن