تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):دانايى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806754834




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راهکارهای اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: راهکارهای اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر خبرگزاری پانا:مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش راهکارهای اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد و موادمخدر را تشریح کرد.
۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ساعت 10:56



به گزارش خبرنگار پانا؛ دکتر نادر منصور کیایی در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد درباره راهکارهای اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر به‌عنوان یکی از سیاست‌های وزیر کشور و دبیرکل ستاد گفت:
معتقدم یکی از راهکارهای مهم مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی، اجتماعی کردن موضوع است. این رویکرد، سابقه طولانی در سایر کشورها و همینطور در سازمان‌های بین‌المللی دارد و در موضوعاتی مانند مبارزه با ایدز، مبارزه با دخانیات و بسیاری از موضوعات بهداشتی، زیست محیطی، بیماری‌ها و موضوعات مشابه دیگر از این رویکرد استفاده شده است.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش نیز این دیدگاه را یکی از شیوه‌های موثر می‌داند و مدتی است که موضوع «راه‌اندازی نهضت فرهنگی پیشگیری در مدارس کشور » برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی را مطرح کرده‌ایم و برای این منظور، وزیر آموزش و پرورش و معاون تربیت بدنی و سلامت ایشان، یکی از انتظاراتشان از دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی را استقرار همین رویکرد اعلام کرده‌اند.

کیایی در خصوص اینکه مبنا و چارچوب نظری این رویکرد چگونه قابل تحلیل است؟ عنوان کرد: ریشه نظری این رویکرد ، در مدل های مربوط به مدیریت تغییرات اجتماعی است. در گذشته ، تنها روانشناسان اجتماعی از این رویکردها استفاده می کردند، بعنوان مثال در تحلیل و هدایت رفتارهای اجتماعی در موضوعاتی مانند مبارزات انتخاباتی از آن استفاده می کردند ، اما در حداقل یک دهه گذشته ، این رویکرد بسیار توسعه پیدا کرد و علاقه پژوهشگران و برنامه‌ریزان به آن بیشتر شد. این در حالیست که موضوع مدیریت تغییرات اجتماعی ، مثل بسیاری از موضوعات و شاخه های علمی ، چند رشته ای شده است.

 وی نمونه بارز چارچوب نظری چندرشته ای برای مدیریت تغییرات اجتماعی را « بازاریابی اجتماعی » عنوان کرد که از یافته های علمی رشته های مختلف جامعه شناسی ، روانشناسی اجتماعی ، مطالعات فرهنگی ، رسانه ها ، روانکاوی و شاخه های مشابه دیگر استفاده می‌کند. بازاریابی اجتماعی ، بارها برای مدیریت تغییرات اجتماعی استفاده شده و نتایج خوبی هم از آن کسب شده است.
 مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در توضیح بیشتر گفت:‌ در واقع بازاریابی اجتماعی ، رویکردی برای استفاده از شیوه های بازاریابی تجاری برای مقاصد اجتماعی و به عبارتی روشن تر برای مدیریت تغییرات اجتماعی است.

وی افزود: وقتی از جمله معروف بازاریابی اجتماعی استفاده می کنم به این معناست که « هر پیامی را می توان مانند صابون فروخت. » و منظور این است که رفتارهای دلخواه اجتماعی را می توان بصورت یک پیام جذاب درآورد و آن را عرضه کرد. در این صورت ، برای این که این پیام مورد استقبال قرار گیرد ، چند نکته مهم باید مورد توجه قرار گیرد. اول این که باید مانند یک کالا ، جذاب باشد و بسته بندی جذاب هم داشته باشد. دوم این که ، به مخاطب باید مانند یک مشتری نگاه کرد ، یعنی این که باید به مزیت ها ، علایق و انگیزه ها و به نحوه جذب و خشنود کردن وی توجه کرد.

کیایی تصریح کرد: معمولا در رویکردهایی مانند بازاریابی اجتماعی که برای مدیریت تغییرات اجتماعی، از جمله در زمینه اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد و موادمخدر بکار می روند ، به چند نکته باید توجه کرد. نکته اول ، حساس سازی جامعه است که برای این منظور ، معمولا از شیوه هایی چون کمپین استفاده می شود. کمپین ها با شیوه های مختلف رسانه ای و فرهنگی اجرا می شوند. در این کمپین ها ، معمولا حضور چهره های مرجع اجتماعی ، نقش مهمی می‌توانند ایفاء کنند.

 وی ادامه داد: نکته دوم ، آموزش و آگاهسازی است. برای این منظور ، حجم بزرگی از پیام های آموزشی به مخاطبان منتقل می شود و مزیت های تغییر مورد نظر ، در بین آنها ترویج و تاکید می شود و مهارت ها و تجربیاتی که می تواند موجب تغییر شود به آنها آموزش داده می شود و نکته سوم ، جلب مشارکت اجتماعی ، بویژه از طریق همراه کردن کسانی است که می توانند رهبری تغییرات و مدیریت تغییر را به عهده بگیرند. همچنین پایدار کردن تغییرات نکته دیگر اجتماعی‌کردن بحث اعتیاد است لذا اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد ، باید بصورت یک فرایند درازمدت صورت گیرد و تغییرات کوچک ایجاد شده مورد تشویق و ترغیب قرار گیرند.

وی با اشاره به برنامه‌های آموزش و پرورش برای اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد گفت: ما چند اقدام را در دست اجرا داریم. گام اول ، اجرای یک کمپین فرهنگی در مدارس است. در قالب این کمپین ، نمایشگاه هایی را در سطح مدارس برگزار می کنیم و برای افزایش تاثیرگذاری این نمایشگاه ها ، مسابقه ای فرهنگی هم برای دانش آموزان برگزار می‌کنیم.

به گفته وی یکی دیگر از برنامه‌های آموزش و پرورش انتشار و توزیع مجموعه ای از محصولات فرهنگی کوچک را در سطح مدارس و برای سه گروه خانواده ها ، کارکنان و دانش آموزان است که مهارت های لازم را به آن ها آموزش می‌دهد و برگزاری گسترده جشنواره‌ها و فعالیت های متنوع فرهنگی در سطح مدارس است که یک نمونه بارز آن، جشنواره نوجوان سالم است که تصمیم داریم در سال تحصیلی آینده ، بصورت درون مدرسه ای برگزار ‌شود.

وی اظهار کرد: تشکیل شبکه اجتماعی از نوجوانان به ویژه آنان که در جشنواره نوجوان سالم حضور فعالی داشته اند و می‌تواند بازوی توانمندی برای استراتژی اجتماعی کردن مبارزه با رفتارهای پرخطر ، از جمله سوء مصرف مواد و اعتیاد در بین سایر نوجوانان باشد و یکی دیگر از اقدامات آموزش و پرورش در اجتماعی کردن اعتیاد است.

کیایی خاطرنشان کرد:‌ رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر و اعتیاد ، یکی از استراتژی هایی است که به همان اندازه که می تواند منجر به ایجاد یک عزم ملی در زمینه پیشگیری از اعتیاد شود ، در عین حال ، به همان اندازه نیز به همین عزم ملی نیاز دارد. بنابراین ، اگر اقشار مختلف اجتماعی ، همینطور خانواده ها ، رسانه ها و خود نوجوانان و جوانان ، به این رویکرد بپیوندند و برای موفقیت و پایدارسازی آن تلاش کنند ، می توانیم چشم انداز درخشانی برای مصون سازی جامعه در برابر خطر موادمخدر ، اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی ترسیم کنیم.
 وی در در عین حال ، به مدیران ، سیاستگزاران ، برنامه ریزان و فعالان این رویکرد نیز توصیه کرد: که « اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد و موادمخدر » را در قالب چارچوب‌های فنی و با تکیه بر تجربیات و ابتکارات موفق ، طراحی، برنامه‌ریزی و هدایت کنند.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن