تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821136454




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آتش سوزی مهیب در قزوین پس از 7 ساعت مهار شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قزوین
آتش سوزی مهیب در قزوین پس از 7 ساعت مهار شد
قزوین- خبرگزاری مهر: مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین گفت: پس از هفت ساعت تلاش ایثارگرانه ماموران آتش نشانی حریق بزرگ در انبار مواد روغنی در شهر قزوین مهار شد.



به گزارش خبرنگار مهر، آتش سوزی مهیبی که شب گذشته در یک انبار بزرگ نگهداری مخازن روغن خودرو بر اثر بی احتیاطی ایجاد شده بود پس از بیش از هفت ساعت تلاش ایثارگرانه ماموران جسور و پرتلاش آتش نشانی مهار شد.

سید علی شفیعی دقایقی قبل در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص جزئیات این حریق اظهارداشت: این حریق حوالی ساعت شش بعدازظهر سه شنبه به آتش نشانی گزارش شد که بلافاصله ماموران پس از سه دقیقه اولین اکیپ و دومین اکیپ پس از پنج دقیقه در محل حاضر شدند و عملیات امداد را آغاز کردند. وی افزود: این حریق در خیابان اسدآبادی در محله شیشه چی رخ داد و حجم آتش سوزی به حدی بود که پیش بینی می شد مهار آن ساعتها طول بکشد. به همین دلیل از ایستگاههای سایر شهرها از جمله اقبالیه، الوند و محمدیه نیز درخواست کمک شد. شفیعی بیان کرد: برای کنترل حادثه با هماهنگی دستگاههای ذیربط ابتدا برق و گاز محدوده حریق قطع شد و نیروهای انتظامی، اورژانس، هلال احمر، بسیج نیز برای کمک وارد صحنه شدند تا کنترل جمعیت کنجکاوی که برای تماشای حریق در مناطق اطراف تجمع کرده بودند را برعهده گیرند همچنین منازل و مغازه های اطراف تخلیه شدند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی قزوین تصریح کرد: پس از دو ساعت با مدیریت بحران کشور آقای نجار هم هماهنگ شد و از استان های معین و همجوار برای احتیاط درخواست کمک شد تا آماده باشند تا در صورت نیاز در محل حضور یابند.

این مسئول بیان کرد: خوشبختانه این حادثه هیچگونه تلفات جانی نداشت ولی عملیات اطفاء حریق به دلیل گستردگی موجب سوختگی چند مامور آتش نشانی شد.

وی گفت: در این محل هزاران بشکه روغن خودرو، واسکازین، چسب نگهداری می شد که همه آنها اشتعال زا هستند و در نزدیکی کانون حریق یک انبار نگهداری الوار چوب و ام دی اف نیز وجود داشت که بسیار نگران بودیم این مکان آسیب ببیند لذا همه تلاش خود را بکار بستیم تا آتش به این محدوده سرایت نکند که خوشبختانه در این کار موفق شدیم و از گسترش آتش جلوگیری شد.

شفیعی بیان کرد: در ساعت 10 شب نیز ماموران محیط زیست با درخواست مدیریت بحران برای کنترل میزان آلودگی در محل حاضر شدند و برای جمع آوری روغن های جاری شده در نهر و جوی های محدوده نظارت کردند و با دستگاههای کشنده بخشی از روغنها جمع آوری شد و بقیه کار پاکسازی به پس از مهار آتش موکول شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین تصریح کرد: همچنین دودستگاه آتش نشانی از استان البرز و چهار دستگاه از استان تهران به قزوین اعزام شدند که فقط از مخازن آب آنها استفاده شد.

مهار آتش در ساعت 1.30 دقیقه بامداد

موسی خانی معاون عملیات آتش نشانی قزوین هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: این حریق مهیب سرانجام در ساعت 1.30 دقیقه نیمه شب با تلاش ایثارگرانه و جسورانه ماموران آتش نشانی مهار شد و بلافاصله پس از آن عملیات لکه گیری و فعالیت های احتیاطی برای جلوگیری از شعله ور شدن مجدد مکان حریق آغاز شد.      

وی افزود: این انبار در محدوده یک سوله 1200 متری مملو از مواد روغنی و آتش زا بود که بالغ بر دو هزار بشکه روغن در آن نگهداری می شد که به طور کامل در آتش سوخته است.

موسی خانی یادآورشد: اگر ماموران نمی توانستند از سرایت آتش به انبار چوب جلوگیری کنند حادثه ناگوارتری رخ می داد زیرا مهار آتش در این انبار نیز بسیار دشوار بود.

جراحت سه آتش نشان

وی بیان کرد: سه نفر از ماموران آتش نشانی بر اثر شدت آتش دچار سوختگی، مسمومیت و بریدگی شدند و چند نفر نیز در روغن داغ افتادند که خوشبختانه آسیب جدی نبود.

این مسئول آتش نشانی گفت: از شرکت نفت خواسته ایم از ورود روغن های ریخته شده در نهرها که به سمت باغات جریان دارد جلوگیری کند که این کار نیز انجام شده و بقیه مواد روغنی نیز بتدریج جمع آوری خواهد شد.

همکاری مردم در حوادث ضروری است

موسی خانی با اشاره به برخی مشکلات در اینگونه حوادث بیان کرد: متاسفانه در این آتش سوزی بسیاری از شهروندان با توقف خودروهای خود در مسیر امداد برای تماشای حریق تجمع کرده بودند که این کار عملیات ماموران را با مشکلات جدی مواجه کرده بود که انتظار داریم در این گونه مواقع به هیچوجه در محدوده حادثه حاضر نشوند تا کار امدادی بهتر انجام شود.

وی افزود: کمبودهایی هم در تاسیسات و تجهیزات اطفاء حریق در هنگام حوادث دیده می شود که امیدواریم مسئولان به فکر تامین آن باشند که نبود نردبانهای بلند و  تانکرهای آب رسانی از آن جمله است. به گفته وی بررسی علت حادثه و تعیین میزان دقیق خسارت وارد شده در دست بررسی است که بزودی اعلام می شود.

هماهنگی در مدیریت بحران ضروری است شهر قزوین دیشب بحرانی کوچک را پشت سر گذاشت که تجربه ارزشمندی برای مسئولان، مدیران بحران و مردم محسوب می شود.

هماهنگی بهتر نیروهای امدادی، کنترل ترد مردم و افراد فاقد مسئولیت در محل حادثه، همکاری بهتر با رسانه ها و مدیریت واحد می تواند در کاهش خسارتها و تسریع در عملیات امداد موثر است.

تامین برخی تجهیزات مانند نردبان 55 متری که سالهاست از درخواست خرید آن می گذرد و به دلایل تحریم هنوز موفق به تامین آن نشده ایم، تهیه چند دستگاه تانکر بزرگ آبرسانی، تامین کف مورد نیاز اطفاء حریق می تواند در آینده کمک مسئولان برای کنترل و مدیریت بحران باشد.

رسانه ها نیز وظیفه دارند با حضور بموقع و اطلاع رسانی دقیق و بدور از احساسات یا اخبار غلط از نگران شدن بی مورد مردم و برهم خوردن آرامش شهروندان جلوگیری کنند.

گاهی یک خبر نادرست می تواند بحرانی در دل بحران حادثه ایجاد کند و موجب ناامنی و نگرانی عموم مردم شود.

در کنار حضور تمامی مدیران بحران در این حادثه آنچه قابل تقدیر است حضور مخلصانه و ایثارگرانه آتش نشانان پرتلاشی است که براستی با به خطر انداختن جان خود تلاش کردند تا حادثه ای ناگوار را مهار کنند انسانهایی گمنام اما مخلص که با تعهدی وصف ناپذیر در دل آتش می روند تا آن را مهار کنند و به بی احتیاطی شهروندان پایان دهند، امید که دیگر شاهد اینگونه حوادث نباشیم.

دلاوران آتش نشان خسته نباشید. 


۱۳۹۳/۲/۱۷ - ۱۰:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن