تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوش‏گمانى، مايه آسايش قلب و سلامت دين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819614509




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت توجه به بخش کشاورزی ایلام


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ضرورت توجه به بخش کشاورزی ایلام ایلام- ایرنا- برخورداری از موقعیت و ظرفیت مرز بین المللی مهران و صادرات کالا از این پایانه به عراق و کشورهای هدف، تنوع اقلیمی و جغرافیایی، گستره 616 هزار هکتاری زمین، و عرصه قابل کشت؛ ایلام را مستعد گسترش کاشت و تولید انواع محصول های کشاورزی کرده است.


برخورداری ایلام از این توانمندی باعث شده تا توسعه بخش کشاورزی به یکی از راهبردهای اصلی و محوری مدیران ارشد استان و مسوولان این حوزه تبدیل شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی ایلام روز سه شنبه در مصاحبه با ایرنا گفت: کمبود آب و افت شدید منابع تا میزان 95 درصد، گرانی هزینه تامین و انتقال آب با توجه به موقعیت جغرافیایی استان، وجود طرح های نیمه تمام تامین آب و خاک و شبکه های آبیاری و زهکشی از مهمترین مشکلات پیش روی توسعه کشاورزی این استان است.
ˈعبدالرضا بازدارˈ اظهار کرد: راکد ماندن برخی از طرح ها به دلیل نبود منابع مالی و اعتباری، نبود بازار رقابتی، استفاده نکردن از ظرفیت های صادراتی و نبود زیرساخت ها در مرز صادراتی مهران، افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها به دلیل فقر مالی، و نداشتن پشتوانه حمایتی، در زمره دیگر مسایل بخش کشاورزی ایلام قرار دارد.
وی ادامه داد: افزایش میزان آسیب ناشی از ورود و بروز پدیده ریزگردها بر فرآورده های دامی و کشاورزی، و بیمه نبودن محصولات کشاورزی در صورت بروز حادثه از دیگر مشکل هایی است که باعث بی رغبتی سرمایه گذاران و بخش خصوصی برای ورود به استان شده است.
وی افزایش نیافتن قیمت محصول کشاورزی در برابر تورم موجود، گران بودن نرخ کود و نهاده های دامی، کاهش سودآوری کشاورزی و مشکل تامین وثیقه بانکی از سوی بهره برداران را از دیگر معضل های سد راه توسعه بخش کشاورزی این استان برشمرد.
بازدار گسترش طرح های آبیاری زیرفشار، تکمیل 17 پروژه نیمه تمام تامین آب برای تبدیل مزارع دیم به آبی، و فراهم کردن زمینه اشتغال پنج هزار نفر در این بخش، یکپارچه سازی زمین ها و اصلاح نظام های بهره برداری موجود، اصلاح ساختار جمعیت دامی و ایجاد تعادل در جمعیت دامی این استان متناسب با ظرفیت موجود مراتع را از مطالبه های حوزه کشاورزی ایلام از دولت عنوان کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: تولید ارگانیک و کیفی در زیربخش دام و طیور و آبزیان، توسعه خوشه های صنعتی کشاورزی و دامپروری، بهره گیری بیشتر از مزیت های صادراتی مرز بین المللی مهران، و طرح مقابله با خشکیدگی و ایجاد مرکز مطالعات درختان بلوط ،
از دیگر مطالبات مردم از دولت تدبیر و امید است.
وی ادامه داد:دولت باید برای جلوگیری از زیان دهی کشاورزان و تشویق آنان، از افزایش هزینه حامل های انرژی این بخش خودداری کند.
وی افرود: حذف یارانه واحدهای تولیدی فرآورده های شیری و دامی در اجرای مرحله نخست قانون هدفمندی یارانه ها، زیان جدی به صاحبان این صنایع و بروز مشکلاتی را در این بخش موجب شد.
بازدار خواستار اعطای بسته های حمایتی وی‍ژه برای بخش کشاروزی و دامپروری، تامین یارانه نهاده های دامی از محل افزایش قیمت حامل های انرژی، رفع موانع صادارتی محصول های کشاورزی در مرز مهران و صدور کارت سوخت برای ماشین آلات بخش کشاورزی از دولت یازدهم در راستای بهینه سازی حوزه کشاورزی و دامپروری این استان شد.
وی یادآور شد: از چالش های دیگر این استان در بخش کشاورزی، شیب 70 درصدی زمین ها و در نتیجه راون آب های استان به سمت عراق است که باید مجوز برای بهره برداری از آب های سطحی و برداشت آب از رودخانه های دایمی برای تبدیل زمین های دیم به آبی به عنوان مهمترین راهکار توسعه بخش کشاروزی، صادر شود.
بازدار اظهار کرد: در صورت رفع یا کاهش موانع و رسیدگی به مطالبه های حوزه جهاد کشاورزی، استان ایلام توانایی افزایش تولید تا سقف سه برابر ظرفیت موجود را دارد.
استان 580 هزار نفری ایلام در غرب کشور و در همسایگی عراق واقع شده است.
پایانه مرزی مهران در 100 کیلومتری جنوب باختری ایلام کانون صادرات انواع کالا و خدمات به عراق است که در میان آنها میوه و تره بار در زمره مهمترین اقلام صادراتی به این کشور به شمار می رود.
تنوع صدور محصولات و فرآورده های بخش کشاورزی به عراق یکی از مهمترین درخواست های فعالان اقتصادی، بازرگانان و مسوولان استان ایلام است. ک/3
540/565/640
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




16/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن