تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817154993
شهادت سوم در اذان شیعه
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شهادت سوم در اذان شیعه
مقصود از شهادت سوم ، شهادت بر ولایت امیر مؤمنان على بن ابى طالب علیه السلام (پس از شهادت بر یگانگى خداوند و رسالت پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله ) در اذان و اقامه است . در احادیثى كه از اهل بیت علیهم السلام در تبیین بندهاى اذان به ما رسیده است ، شهادت سوم وجود ندارد . از این رو ، شیخ المحدّثین ، صدوق (م 381 ق) پس از اشاره به روایت ابو بكر حضرمى و كلیب اسدى 1 در كتاب من لایحضره الفقیه ، در تبیین بندهاى اذان مى گوید : مصنّف این كتاب مى گوید : اذان صحیح ، همین است . نه چیزى به آن افزوده و نه چیزى از آن كاسته مى شود ؛ امّا مفوّضه 2 ـ كه خدایشان لعنت كناد ـ اخبارى ساخته اند و به موجب آنها دو بار جمله «محمّد و آل محمّد خیر البریّة» را به اذان افزوده اند. نیز در پاره اى از روایاتشان آورده اند كه پس از «أشهد أنّ محمّدا رسول اللّه»، دو بار باید گفت: «أشهد أنّ علیّا ولىّ اللّه.» بعضى از آنان هم به جاى آن ، این جمله را روایت كرده اند: «أشهد أنّ علیّا أمیر المؤمنین حقّا» كه دو بار باید گفته شود . البتّه شكّى نیست كه على[ علیه السلام] ، ولىّ خداست و او امیر المؤمنینِ واقعى است و محمّد و خاندان او ـ صلوات اللّه علیهم ـ بهترین انسان هایند ؛ امّا هیچ یك از اینها در اصل ، جزء اذان نیست . و من ، این روایاتِ ساختگى را بدان سبب آوردم تا به وسیله این افزوده هاى ساختگى ، افراد متّهم به تفویض ـ كه خودشان را میان ما جا زده اند ـ شناخته شوند . 3 همچنین شیخ الطائفه محمّد بن حسن طوسى (م 460ق) در النهایة مى گوید : و امّا جمله هاى : أشهد أنّ علیّا ولىّ اللّه و آل محمّد خیر البریّة ـ كه در اخبار شاذ روایت شده اند ـ در اذان به آنها عمل نمى شود ، و هر كس به آنها عمل كند (آنها را در اذان بگوید) ، خطاكار است . 4 او در كتاب المبسوط مى گوید : جمله هاى : أشهد أنّ علیّا أمیر المؤمنین ، و آل محمّد خیر البریّة ـ كه در روایات شاذ آمده اند ـ در اذان به آنها عمل نمى شود ، و اگر انسان آنها را به كار برد ، گناه نكرده است ، هر چند نه موجب فضیلت اذان و نه موجب كامل شدن بندهاى اذان مى گردد . 5 سایر فقهاى بزرگ شیعه نیز ، چه فقیهان پیش از شیخ طوسى و چه پس از او (مانند : شیخ مفید در المقنعة ، 6 سیّد مرتضى در الرسائل ، 7 حلبى در الكافى ، 8 سَلاّر در المراسم ، 9 محقّق حلّى در المعتبر ، 10 علاّمه حلّى در المنتهى) 11 تا مقدّس اردبیلى (م 993ق) در شرح خود بر الإرشاد ، هیچ یك ، این شهادت را در میان بندهاى اذان ، ذكر نكرده اند . به سخن دیگر ، مى توان گفت كه جزء اذان نبودن شهادت سوم ، تا قرن دهم در میان فقهاى بزرگ شیعه مورد اتّفاق بوده است . البتّه از قرن یازدهم ، با ظهور مسلك اخبارى گرى ، نظریّه فقهاى گذشته مورد خدشه قرار گرفت و ظاهرا نخستین كسى كه رأى شیخ صدوق را درباره شهادت سوم زیر سؤال برد ، ملاّ محمّدتقى مجلسى معروف به مجلسىِ اوّل (م 1070ق)است. وى در كتاب روضة المتّقین در ذیل كلام صدوق مى گوید : با در نظر گرفتن فراوانىِ اخبارى كه درباره افزایش و كاهش [ بندهاى اذان ]وارد شده و ما تنها بعضى از آنها را آوردیم ، یقین كردن به این كه این اخبار ، ساختگى هستند ، مشكل است . ظاهرا اخبار مربوط به افزوده شدن این جملات ، هم در اصول (كتاب هاى «اصل») وجود دارند و هم صحیح اند، چنان كه از كار محقّق و علاّمه و شهید ـ رحمهم اللّه ـ چنین پیداست ؛ زیرا این اخبار را شاذ دانسته اند و حدیث شاذ ، حدیثى است كه صحیح ، امّا غیر مشهور است ، با آن كه قائلان به صحّت این اخبار نیز اندك اند ـ چنان كه دانستى ـ . پس به صرف این كه مفوّضه یا عامّه (اهل سنّت) به چیزى عمل كنند ، نمى توان به عدم آن یا ساختگى بودنش قطع پیدا كرد ، مگر آن كه از ائمّه ـ صلوات اللّه علیهم ـ روایتى دالّ بر این امر رسیده باشد ، كه در این مورد نرسیده است . به علاوه ، شیعه در گذشته و حال ، به آن (ذكر شهادت سوم در اذان) عمل كرده است . ظاهر روایات نیز بیانگر آن است كه هر گاه كسى به آن عمل كند ، گنهكار نیست ، مگر در صورت یقین به شرعى بودنش ، كه در این صورت خطاكار است . بهتر ، آن است كه آن (شهادت سوم) را جزء ایمان بداند ، نه جزء اذان . 12 مى توان گفت كه جزء اذان نبودن شهادت سوم ، تا قرن دهم در میان فقهاى بزرگ شیعه مورد اتّفاق بوده است . البتّه از قرن یازدهم ، با ظهور مسلك اخبارى گـرى، نظریّه فقهاى گذشته مورد خدشه قرار گرفت و ظاهرا نخستین كسى كه رأى شیخ صدوق را درباره شهادت سوم زیر سـؤال برد ، ملاّ محمّدتقـى مجلسى معـروف به مجلسىِ اوّل (م 1070ق)استوى در كتاب حدیقة المتّقین در مورد شهادت سوم مى گوید : جمعى از اصحاب ، نقل كرده اند كه در اخبار شاذ ، آمده است كه آن ، جزء اذان است و اگر كسى این دو بند را به این عنوان بگوید كه اگر از شارعْ متلقّى است ، فبها ، و اگر تیمّنا وتبرّكا باشد ، بهتر است . 13
نیز در شرح فارسى بر كتاب من لایحضره الفقیه مى نویسد : ... مصطلح ارباب حدیث ، آن است كه خبر صحیحِ مخالف با مشهور را شاذ مى گویند و در زمان محقّق و علاّمه كتب حدیث ما بسیار بوده است . بنا بر این ، یقین كردن به ساختگى بودن این اخبار ، مشكل است ... . پس اگر كسى این كلمات را بگوید ، چنانچه مطلوب شارع باشد ـ ولو به عنوان تیمّن و تبرّك ـ فبها و اشكالى ندارد ، هر چند اگر نگویند ، بهتر است ... . 14 بنا بر این ، مجلسىِ اوّل، هر چند سخن شیخ صدوق و همه فقهایى را كه اخبار دالّ بر جزء اذان بودنِ شهادت سوم را مخدوش دانسته اند، رد كرده است ، ولى خود قائل به جزء بودنِ آن براى اذان نیست . البتّه فرزند او ، علاّمه محمّدباقر مجلسى ، قدم را بالاتر گذاشته و بعید نمى داند كه شهادت سوم ، از اجزاى مستحبّ اذان باشد : بعید نیست كه شهادت سوم (شهادت به ولایت) از اجزاى مستحبّ اذان باشد ؛ چرا كه شیخ ، علاّمه ، شهید و دیگران به وارد شدن اخبار [از سوى ائمّه علیهم السلام] در این باره ، گواهى داده اند . 15 سیّد نعمة اللّه جزایرى در الأنوار النعمانیّة 16 و شیخ یوسف بحرانى در الحدائق الناضرة 17 نیز ـ كه هر دو ، مشى اخبارى گرى دارند ـ نظر علاّمه مجلسى را تأیید كرده اند، هر چند در همان دوران ، برخى از فقیهان غیر اخبارى (مانند : محقّق سبزوارى 18 و سبط شهید ثانى 19 ) همان نظر فقیهان متقدّم را داشته اند . با ظهور فقیه و محقّق بزرگوار ، وحید بهبهانى (م 1205ق) ، مسلك اخبارى گرى افول كرد ؛ امّا وى ضمن تصریح به جزء نبودن شهادت سوم در اذان و بدعت دانستن و حرمتِ گفتن آن به قصد جزئیت ، با تمسّك به قاعده «تسامح در ادلّه سُنَن» و خبر موجود در الاحتجاج طبرسى 20 و نیز قیاس به فرستادن صلوات پس از نام گرامى پیامبر خدا ، گفتن آن را به قصد مطلق قربت و نه به قصد جزئیت براى اذان ، مخل به اذان نمى داند ؛ بلكه آن را مندوب مى شمارد . سایر فقها تا دوره معاصر نیز همین نظر را تأیید كرده اند . 21 خلاصه كلام ، این كه : فقهاى بزرگ شیعه ، چه قدما و چه متأخّرانشان ، هیچ یك ، شهادت سوم را جزء اذان نمى دانند ؛ امّا بسیارى از آنها معتقدند كه گفتن آن بعد از شهادت بر رسالت خاتم انبیاء بدون قصد جزئیت ، اشكالى ندارد ؛ بلكه به قصد مطلق ذكر ، مطلوب است .22 شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان1) . ر . ك : ص 38 ح 23 .2) . مفوّضه فرقه اى از غالیان بودند كه اعتقاد داشتند خداوند ، محمّد صلى الله علیه و آله را آفرید و آفرینش دنیا را به او وا گذاشت . از این رو، پیامبر صلى الله علیه و آله نیز آفریدگار است و به قولى ، معتقد بودند كه پیامبر صلى الله علیه و آله هم كار آفرینش دنیا را به على علیه السلاموا گذاشت ر . ك : معجم مصطلحات الحدیث : ص 169 (المفوّضه) .3) . كتاب من لایحضره الفقیه : ج 1 ص 188ـ189 .4) . النهایة : ص 69 .5) . المبسوط : ج 1 ص 99 .6) . المقنعة : ص 100 .7) . رسائل الشریف المرتضى : ج 3 ص 30 .8) . الكافى ، حلبى : ص 120 .9) . المراسم العلویّة : ص 67 .10) . المعتبر : ج 2 ص 124 .11) . منتهى المطلب : ج 4 ص 377 .12). روضة المتّقین : ج 2 ص 245 .13) . حدیقة المتّقین (مخطوط) : ص 17 .14) . لوامع صاحبقرانى : ج 1 ص 182 .15) . بحار الأنوار : ج 84 ص 111 .16) . الأنوار النعمانیّة : ج 1 ص 169 .17) . الحدائق الناضرة : ج 7 ص 403 .18) . ذخیرة المعاد : ج 2 ص 254 .19) . الزهران الزویة فى الروضة البهیّة (مخطوط) .20) . قاسم بن معاویه روایت كرد كه : به امام صادق علیه السلام گفتم : اینها در حدیث معراج روایت مى كنند كه چون پیامبر خدا به معراج برده شد ، بر عرش دید ... و چون خداوند عز و جل ماه را آفرید ، بر آن نوشت : «لا إله إلاّ اللّه ، محمّد رسول اللّه ، علىّ أمیر المؤمنین» و اینها همان لكّه هاى سیاهى هستند كه شما در ماه مى بینید . پس هر گاه یكى از شما مى گوید : «لا إله إلاّ اللّه ، محمّد رسول اللّه » ، باید بگوید : «علىٌّ امیر المؤمنین» (الاحتجاج : ج 1 ص 365 ح 62) .21) . ر . ك : كلمات الأعلام حول جواز الشهادة ... : ص384ـ417 .22)فرهنگ نامه اذان، مسعودی، عبدالهادی؛ شیخی، حمیدرضا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]
صفحات پیشنهادی
شهادت سوم در اذان شیعه
شهادت سوم در اذان شیعه-شهادت سوم در اذان شیعهمقصود از شهادت سوم ، شهادت بر ولایت امیر مؤمنان على بن ابى طالب علیه السلام (پس از شهادت بر یگانگى خداوند و رسالت ...
شهادت سوم در اذان شیعه-شهادت سوم در اذان شیعهمقصود از شهادت سوم ، شهادت بر ولایت امیر مؤمنان على بن ابى طالب علیه السلام (پس از شهادت بر یگانگى خداوند و رسالت ...
«اشهد ان علی ولی الله » در اذان و اقامه شیعیان
ولی اشکالی ندارد ذکر شهادت سوم نه به عنوان جزئیت، بلحاظ عمل کردن به روایت احتجاج و این معنی شهادت سوم ضرری به موالات و ترتیب اذان و اقامه نمی زند، بلکه همانند ...
ولی اشکالی ندارد ذکر شهادت سوم نه به عنوان جزئیت، بلحاظ عمل کردن به روایت احتجاج و این معنی شهادت سوم ضرری به موالات و ترتیب اذان و اقامه نمی زند، بلکه همانند ...
اضافه شدن نام حضرت علی (ع) به شهادتین
نخست اذان از دیدگاه شیعه را توضیح می دهیم . اذان از دیدگاه شیعه متن اذانی که در ع. ... نقل می کند و از این دو حدیث برمی آید که شهادت سوم از زمان رسول خدا وجود داشته است .
نخست اذان از دیدگاه شیعه را توضیح می دهیم . اذان از دیدگاه شیعه متن اذانی که در ع. ... نقل می کند و از این دو حدیث برمی آید که شهادت سوم از زمان رسول خدا وجود داشته است .
نظر علماي شيعه در مورد استحباب شهادت ثالثه «أشهد أن عليا ولي ...
نظر علماي شيعه در مورد استحباب شهادت ثالثه «أشهد أن عليا ولي الله»-نظر علماي ... به روايت احتجاج و اين معنى شهادت سوم ضررى به موالات و ترتيب اذان و اقامه نمى زند، ...
نظر علماي شيعه در مورد استحباب شهادت ثالثه «أشهد أن عليا ولي الله»-نظر علماي ... به روايت احتجاج و اين معنى شهادت سوم ضررى به موالات و ترتيب اذان و اقامه نمى زند، ...
محل دقیق شهادت حضرت علی(ع)
محل دقیق شهادت حضرت علی(ع)-محل دقیق شهادت حضرت علی(ع) را از منابع شیعه و اهل سنت ... با صدای بلند اذان گفت که صدایش به گوش تمام ساکنان کوفه میرسید، سپس از بام ... «ابوالحسن مسعودی» مورخ نامدار اهل سنت در قرن سوم هجری نیز در مروج الذهب ...
محل دقیق شهادت حضرت علی(ع)-محل دقیق شهادت حضرت علی(ع) را از منابع شیعه و اهل سنت ... با صدای بلند اذان گفت که صدایش به گوش تمام ساکنان کوفه میرسید، سپس از بام ... «ابوالحسن مسعودی» مورخ نامدار اهل سنت در قرن سوم هجری نیز در مروج الذهب ...
کهن ترین کتاب مستقل برجای مانده در باره تاریخ شهادت امام علی ...
کهن ترین کتاب مستقل برجای مانده در باره تاریخ شهادت امام علی (ع) از قرن سوم-وبلاگ > جعفریان، رسول ... اذان صبح. طلوع خورشید. اذان ظهر. غروب خورشید. اذان مغرب ... که در دیگر فهرست آثار مؤلفان شیعه یا سنی در قرون نخستین اسلامی آمده، مانند فهرست ...
کهن ترین کتاب مستقل برجای مانده در باره تاریخ شهادت امام علی (ع) از قرن سوم-وبلاگ > جعفریان، رسول ... اذان صبح. طلوع خورشید. اذان ظهر. غروب خورشید. اذان مغرب ... که در دیگر فهرست آثار مؤلفان شیعه یا سنی در قرون نخستین اسلامی آمده، مانند فهرست ...
آيا مذهب تشيع مکتبي ايراني است؟
اذان صبح. طلوع خورشید. اذان ظهر. غروب خورشید. اذان مغرب ... شهادت برخي از خاورشناسان بر ضد اين انديشه .... آنگاه که شاه اسماعيل صفوي بر تبريز دست يافت، اين شهر سيصد هزار نفر جمعيت داشت که يک سوم آن را شيعه و دو سوم آن را سني تشکيل مي داد.
اذان صبح. طلوع خورشید. اذان ظهر. غروب خورشید. اذان مغرب ... شهادت برخي از خاورشناسان بر ضد اين انديشه .... آنگاه که شاه اسماعيل صفوي بر تبريز دست يافت، اين شهر سيصد هزار نفر جمعيت داشت که يک سوم آن را شيعه و دو سوم آن را سني تشکيل مي داد.
شيعه در عصر عباسيان
شيعه در عصر عباسيان تشيع از آغاز دوران عباسيان، سال 132 ه ق، تا پايان غيبت صغري، ... اذان صبح. طلوع خورشید. اذان ظهر. غروب خورشید. اذان مغرب ... (10) همچنين وقتي که امام جواد عليه السلام به شهادت رسيد و خواستند پنهاني حضرت را دفن کنند، شيعيان با خبر شدند. .... سپس اطاق سوم را باز كرد و در آن اطاق بيست نفر سيد ديگر بودند.
شيعه در عصر عباسيان تشيع از آغاز دوران عباسيان، سال 132 ه ق، تا پايان غيبت صغري، ... اذان صبح. طلوع خورشید. اذان ظهر. غروب خورشید. اذان مغرب ... (10) همچنين وقتي که امام جواد عليه السلام به شهادت رسيد و خواستند پنهاني حضرت را دفن کنند، شيعيان با خبر شدند. .... سپس اطاق سوم را باز كرد و در آن اطاق بيست نفر سيد ديگر بودند.
معرفي اجمالي شيعه
معرفي اجمالي شيعه نويسنده:دکتر محمدجواد مشکورمنبع:سايت حوزه شيعه در لغتبه معني ... اذان صبح. طلوع خورشید. اذان ظهر. غروب خورشید. اذان مغرب ..... به قول الفخري: «محققا فاجعهاي ننگينتر از شهادت امام حسين(ع) در اسلام روي نداده است. .... پس از آن در قرن سوم دولتي «زيدي» به زعامت قاسم بن ابراهيم بن طباطبا الرسي (در گذشته در 246 ه. ) ...
معرفي اجمالي شيعه نويسنده:دکتر محمدجواد مشکورمنبع:سايت حوزه شيعه در لغتبه معني ... اذان صبح. طلوع خورشید. اذان ظهر. غروب خورشید. اذان مغرب ..... به قول الفخري: «محققا فاجعهاي ننگينتر از شهادت امام حسين(ع) در اسلام روي نداده است. .... پس از آن در قرن سوم دولتي «زيدي» به زعامت قاسم بن ابراهيم بن طباطبا الرسي (در گذشته در 246 ه. ) ...
تأملي در اسرار ولادت و شهادت علی (ع)
تأملي در اسرار ولادت و شهادت علی (ع)-تأملي در اسرار ولادت و شهادت علی (ع) نويسنده: علي ... اذان صبح. طلوع خورشید. اذان ظهر. غروب خورشید. اذان مغرب ... است كه در زندگي آن امام روي داده است و تقريبا همه مسلمانان ـ اعم از شيعه و سني ـ بر آن اتفاق دارند. .... آرام سپري شد، اما سالهاي آخر خلافت خليفه سوم با برخي اعتراضها و تنشهاي داخلي همراه گشت.
تأملي در اسرار ولادت و شهادت علی (ع)-تأملي در اسرار ولادت و شهادت علی (ع) نويسنده: علي ... اذان صبح. طلوع خورشید. اذان ظهر. غروب خورشید. اذان مغرب ... است كه در زندگي آن امام روي داده است و تقريبا همه مسلمانان ـ اعم از شيعه و سني ـ بر آن اتفاق دارند. .... آرام سپري شد، اما سالهاي آخر خلافت خليفه سوم با برخي اعتراضها و تنشهاي داخلي همراه گشت.
-
گوناگون
پربازدیدترینها