تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):دانايى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804822311




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اضافه شدن نام حضرت علی (ع) به شهادتین


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اضافه شدن نام حضرت علی (ع) به شهادتین
اشهد ان علی ولی الله
اذان یکی از مسائلی است که در میان شیعیان و اهل سنت موارد اختلاف است و شیعه و سنی هر کدام اذان خاصی دارند. برای پاسخ به این سؤال باید موضوعاتی را بررسی کرد. نخست اذان از دیدگاه شیعه را توضیح می دهیم .  اذان از دیدگاه شیعه متن اذانی که در عصر رسول خدا(ص ) برای نماز قرائت می شد به این صورت است : " الله اکبر , الله اکبر , الله اکبر , الله اکبر , اشهد ان لا اله الا الله , اشهد ان لا اله الا الله . اشهد ان محمداًرسول الله , اشهد ان محمداً رسول الله . حی علی الصلوه , حی علی الصلوه , حی علی الفلاح , حی علی الفلاح , حی علی خیر العمل , حی علی خیر العمل , الله اکبر , الله اکبر , لا اله الا الله , لا اله الا الله ."1 نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد . و اگر کسی یک کلمه کم یا زیاد کند ، کار حرامی انجام داده است و هیچگونه تردیدی در این نیست . 2شیخ صدوق می گوید: فرقه ی گمراه و ملعون ((مفوضه )) از خود ، اخباری ساختند و در اذان این جمله را اضافه کردند : ((محمد و آل محمد خیر البریه )) بعضی از آنان جمله ی ((اشهد ان علیاً امیرالمؤمنین حقاً)) را پس از ((اشهد ان محمداً رسول الله )) اضافه کردند و در بعضی روایات این گروه , پس از ((اشهد ان محمداً رسول الله )) اشهد ان علیاً ولی الله آمده است . شیخ صدوق اضافه می کند: تردیدی نیست در این که علی (ع) ولی الله امیرالمؤمنین بحق است و محمد و آل محمد ، خیر البریه هستند ولی این جمله ها در اصل اذان نیست  . 3فقهای شیعه هیچکدام نگفته اند که این جمله جزو اذان است .از دیدگاه شیعه , اذان مانند احکام شرعی دیگر ،به رسول خدا(ص) وحی شده است نه اینکه پیامبر خدا با مسلمانان مشورت کند و قرار بگذارند که به فلان شکل انجام شود و به خاطر اینکه وحی است , نمی توان کم و زیاد کرد .  در حدیث امام باقر(ع) آمده است : «وقتی که رسول خدا(ص) به معراج رفت ، وقت نماز که رسید ، جبرئیل اذان و اقامه گفت و رسول خدا(ص) با فرشتگان نماز خواندند» حدیث سوم , حدیث هشتم , حدیث هفدهم , و حدیث دهم از باب 19, از ابواب اذان و اقامه در وسائل الشیعه , همه نشان می دهند که اذان از سوی جبرئیل به حضرت محمد(ص) تعلیم داده شده است و سخن وحی است نه یک امر قراردادی . طبرانی نیز نقل می کند که بلال در صبح اذان می گفت و حی علی خیرالعمل را نیز بیان می کرد .5 همچنین از عمر نقل شده که گفت : « ثلاث کنّ علی عهد رسول الله و أنا محرمهنّ و معاقب علیهنّ : « متعة الحج » و « متعة النساء » و « حیّ علی خیر العمل» فی الاذان ؛ سه چیز در زمان پیامبر وجود داشت و من حرام کننده‏ی آنها و کیفردهنده آنها هستم : متعه‏ی حج ، متعه‏ی نساء و حی علی خیر العمل گفتن در اذان نماز ».6محمد بن ابی عمیر می گوید : از حضرت امام رضا(ع) پرسیدم : چرا ((حی علی خیرالعمل )) را حذف کردند؟ امام فرمود : علت ظاهری را می خواهی یا علت باطنی را ؟ گفتم : هر دو را . فرمود : علت ظاهری این است که گفتند : ما می خواهیم مردم با شنیدن علی خیرالعمل , از جهاد روی نگردانند و تنها به نماز مشغول نشوند ولی علت باطنی این است که ((خیرالعمل )) عبارت است از ولایت حضرت علی . آنان خواستند که هر روز بر ولایت تأکید نشود .7 در حدیث امام باقر(ع ) آمده است : «وقتی که رسول خدا (ص) به معراج رفت ، وقت نماز که رسید ، جبرئیل اذان و اقامه گفت و رسول خدا (ص) با فرشتگان نماز خواندند»اذان از دیدگاه اهل سنت ابو محذوره می گوید : پیامبر اسلام این اذان را به من یاد داد : " الله اکبر , الله اکبر , اشهد ان لا اله الا الله , اشهد ان لا اله الا الله . اشهد ان محمداً رسول الله , اشهد ان محمداً رسول الله. حی علی الصلوه , حی علی الصلوه , حی علی الفلاح , حی علی الفلاح , الله اکبر , الله اکبر , لا اله الا الله ." 8
اذان
اهل سنت در کیفیت تشریع اذان می گویند : وقتی مسلمانان به مدینه هجرت کردند , برای اقامه ی نماز وقت تعیین می کردند و در آن وقت می آمدند و آن روزها برای نماز , اعلانی در کار نبود . روزی با یکدیگر در این مورد گفتگو کردند. برخی پیشنهاد ناقوس دادند, برخی پیشنهاد شیپور دادند و عمر بن خطاب گفت : چرا کسی را مأمور نمی کنید که با صدای بلند اعلان کند . پس از آن رسول خدا فرمود: ای بلال ! بلند شو و ندای نماز سر بده . 9درباره جمله های اذان می گویند : عبدالله بن زید ،نزد پیامبر آمد و گفت : خوابی دیده ام . سپس خوابش را برای پیامبر نقل کرد و پیامبر هم فرمود : خواب درست دیده ای  ، آنچه را که به تو در عالم خواب گفته شده ، به بلال تعلیم بده و او اذان بگوید . عمر بن خطاب وقتی مراجعه عبدالله بن زید و صدای اذان بلال را فهمید نزد پیامبر آمد و گفت : ای پیامبر ! من هم مانند عبدالله بن زید خواب دیده ام و پیامبر فرمود : پس خدا را شکر و این پایدارتر است .10بنابراین از دیدگاه اهل سنت ، اذان بر پیامبر وحی نشده بلکه پیامبر آن جمله ها را از خواب عبدالله بن زید گرفته است . آیا شیعه جمله ی " اشهد أن علیاً امیرالمؤمنین " در اذان و اقامه واجب می داند؟خیر .هیچکدام از فقهای شیعه نگفته اند که این جمله جزو اذان است و هیچ کدام گفتن آن را واجب نمی دانند . صاحب جواهر می گوید : ذکر جمله ی " اشهد ان علیاً امیر المؤمنین " در اذان ، اگر به قصد جزئیت نباشد ، اشکالی ندارد و به موالات اذان ضرر نمی زند . آیه الله حکیم می گوید : اگر کسی این جمله را به قصد استحباب مطلق بگوید ، اشکالی ندارد چون در حدیثی آمده است : هر وقت کسی" لا اله الا الله و محمد رسول الله " را گفت ، باید علی امیرالمؤمنین هم بگوید . بعد می گوید : در عصر حاضر ، جمله " اشهد ان علیاً ولی الله " از شعارهای تشیُّع گردیده است و اگر کسی به این خاطر آن را بگوید اشکالی ندارد .11 ممکن است کسی بپرسد: اصلاً چرا این جمله مطرح شد ؟ در جواب باید گفت : بنی امیه تمام تلاش خود را به کار بردند تا نام و آثار حضرت علی (ع ) محو شود . شیعه برای زنده نگه داشتن نام علی و ولایت آن حضرت در طول تاریخ با همه تلاش , با ذکر جمله ی ((اشهد ان علیاًولی الله )) و امثال آن , مانع موفقیت دشمن شده است . آنان سعی داشتند آثار علی (ع ) را از بین ببرند . دلایل عقلی موافق نظر شیعه است و عمل حضرت علی هم کمک ما است و هر کس علی را امام دین خود کند ، در دین و جان خود به زنجیر ناگسستنی چنگ زده است  .11  در آن زمان که امویان حاکم بودند ، در برخی از مناطق کشور اسلامی یاران مخلص حضرت علی (ع ) را می کشتند ، آن حضرت را سب و نفرین می کردند و حتی نمی گذاشتند کسی نام علی را برای بچه های خود انتخاب کند . بر هیچکس پوشیده نیست که چه بلاهایی از سوی امویان و عباسیان بر آل علی و سادات علوی رسید . شیعه در برابر این فشارها مقاومت کرد و علی را فراموش نکرد و به این ترتیب علی ، یاد علی و مکتب علی زنده ماند .  یکی از اصحاب نزد پیامبر (ص ) آمد و عرض کرد : ای رسول خدا ! ابوذر در اذان بعد از شهادت به رسالت پیامبر(ص ) به ولایت علی شهادت می دهد و می گوید : ((اشهد ان علیاً ولی الله )) پیامبر فرمود :  همین گونه است . مگر سخن مرا در غدیر خم فراموش کرده اید که گفتم : هر کس من رهبر او هستم پس علی (ع ) رهبر او است . هر کس پیمان را بشکند قطعاً به خودش آسیب رسانده استچرا در اذان ، شهادت به ولایت علی (ع ) ذکر می شود؟ اولاً: از دیدگاه قرآن همان گونه که رسول اکرم ولی از سوی خداوند است  ، حضرت علی (ع ) نیز ولی است : " انما ولیکم الله و رسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یؤتون الزکاه و هم راکعون ; تنها سرپرست شما خدا و رسول او و کسانی هستند که ایمان آورده اند . کسانی که نماز را به پای می دارند و در حال رکوع زکات می دهند ." 12 که به تصریح شیعه و سنی بر امام علی (ع ) تطبیق شده است .13
علیا ولی الله
ثانیاً : در برخی از روایات آمده است که هر کس " لااله الا الله محمد رسول الله " می گوید : علی امیرالمؤمنین نیز بگوید. 14 این روایت دلالت بر استحباب شهادت به ولایت پس از شهادت به توحید و رسالت در همه مواضع دارد چه در اذان باشد چه در غیر اذان . بله ، از آنجا که اجزاء اذان و اقامه معین است و شهادت به ولایت در آن نیست ، کسی حق ندارد شهادت به ولایت را به عنوان جزء اذان و اقامه بگوید ولی اگر بدون قصد جزئیت بگوید ، نه تنها حرام و بدعت نیست بنا بر روایت مذکور ، مستحب هم خواهد بود .  حضرت آیت الله سید اسماعیل مرعشی در کتاب اهمیت اذان و اقامه و سومین شهادت , دو حدیث را از کتاب ((السلافه فی امر الخلافه )) که اثر محقق و دانشمند بزرگ اهل سنت شیخ عبدالله مراغی مصری است نقل می کند و از این دو حدیث برمی آید که شهادت سوم از زمان رسول خدا وجود داشته است . سلمان فارسی در عصر پیامبر در اذان و اقامه بعد از گواهی به یکتایی خدا و رسالت پیامبر(ص) به ولایت امیرمؤمنان علی (ع ) نیز شهادت می داد . یکی از اصحاب به محضر رسول خدا (ص) رسید و عرض کرد : ((ای رسول خدا ، امروز موضوعی را شنیدم که قبلاً نشنیده بودم . پیامبر فرمود : آن موضوع چیست ؟ او عرض کرد : سلمان اذان می گفت . شنیدم او بعد از گواهی به یکتایی خدا و رسالت پیامبر (شهادتین ) به ولایت علی (ع) گواهی داد (این ماجرا بعد از حجه الوداع پس از ماجرای غدیر رخ داد). پیامبر فرمو: ((سمعتم خیراً ; چیز خوبی شنیده اید)) . 2- نیز در مورد ابوذر غفاری روایت شده ، یکی از اصحاب نزد پیامبر (ص ) آمد و عرض کرد : ای رسول خدا ! ابوذر در اذان بعد از شهادت به رسالت پیامبر(ص ) به ولایت علی شهادت می دهد و می گوید : ((اشهد ان علیاً ولی الله )) پیامبر فرمود : ((کذلک اونسیتم قولی فی غدیر خم من کنت مولاه فعلی مولاه فمن ینکث فانما ینکث علی نفسه ; همین گونه است . مگر سخن مرا در غدیر خم فراموش کرده اید که گفتم : هر کس من رهبر او هستم پس علی (ع ) رهبر او است . هر کس پیمان را بشکند قطعاً به خودش آسیب رسانده است )) . در هر حال علی (ع ) به حکم آیه ((انما ولیکم الله والرسول ...)) ، از اولیاء الهی بر مسلمین است ، شهادت دادن بر ولای علی به حکم آیه ، بدون آن که آن را جزء اذان بدانیم ،کاری است محبوب .15 فرآوری : زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیانپی نوشت ها :1- فقیه / ج 1 / ص 188 ؛ وسائل الشیعه / ج 4 / ص 6442- مستند العروه / ج 2 / ص 2873- فقیه / ج / ص 1884- همان5- کنزل العمال / ج 4 / ص 2666- الغدیر / ج 6 / ص 301 به نقل از منابع اهل سنت7- وسائل الشیعه / ج 4 / ص 6478- صحیح مسلم / ج  1/ ص 2879- صحیح بخاری / ج 1-3/ص15710- صحیح ترمذی / ج 1 /ص 35911- تفسیر کبیر / ج 1 / ص16012- مائده / 5513- تفسیر طبری / ج 6 / ص 186؛ تفسیر بیضاوی  /ج 1 / ص 34514- بحار / 81 /ص 11215- جواهر الولایه  /ص 379 -381 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 249]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن