تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817041170




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوغانداری خراسان شمالی گرفتار پیله مشکلات/ کرم‌هایی که ناخواسته پروانه می‌شوند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شرق > خراسان شمالی گزارش خبری/
نوغانداری خراسان شمالی گرفتار پیله مشکلات/ کرم‌هایی که ناخواسته پروانه می‌شوند
بجنورد - خبرگزاری مهر: با وجود این که خراسان شمالی یکی از مستعدترین استان‌های کشور برای نوغانداری و پرورش کرم ابریشم به شمار می‌رود اما مشکلات و کاستی‌های متعدد موجود در این زمینه سبب شده تا این استان نتواند به جایگاه واقعی خود در این صنعت برسد.



به گزارش خبرنگار مهر، در خراسان شمالی حدود دو هزار خانوار در زمینه نوغانداری و پرورش کرم ابریشم فعالیت می‌کنند و این استان از نظیر میزان تولید پیله رتبه چهارم کشوری را دارد. شگفت آن که خراسان شمالی با تولید حدود 45 کیلوگرم پیله در هر جعبه، رتبه نخست کشور از نظر میانگین تولید در هر جعبه را دارد که این افزایش بهره‌وری و افزایش راندمان عملکرد در واحدهای تولیدی در سایه به کارگیری توصیه های کارشناسی حاصل شده است. بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این استان با توجه به وجود توتستا‌ن‌های فراوان، سالیانه حدود 85 هزار کیلوگرم پیله‌ تر تولید می‌شود؛ اما تمام این میزان تولید برای ابریشم کشی به استان های خراسان رضوی و گیلان صادر می شود. با وجود آن که خراسان شمالی یکی از مستعدترین استان ها و مناطق کشور برای توسعه صنعت نوغانداری به شمار می رود اما در سال های اخیر واردات پارچه‌های ابریشمی چینی و فروش آن با قیمت‌های کمتر، عدم تولید پیله ابریشم با تمامی ظرفیت در توتستان ها، عدم رعایت نکات بهداشتی در پرورش کرم ابریشم و در نتیجه شیوع بیماری‌های قارچی و... سبب شده تا نوغانداری هیچ گاه به عنوان شغل اصلی در این استان محسوب نشده و بیشتر به عنوان کاری جنبی به آن پرداخته شود. توسعه نوغانداری خراسان شمالی نیازمند حمایت مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی می‌گوید: این استان از نظر میزان تولید پیله رتبه چهارم و از نظر میانگین تولید نیز با تولید حدود 45 کیلوگرم در هر جعبه، رتبه نخست کشوری را دارد. حسین رضازاده در گفتگو با خبرنگار مهر، اضافه می کند: نزدیک به دو هزار خانوار در این استان به پرورش کرم ابریشم و صنعت نوغانداری اشتغال دارند و در بین شهرستان های خراسان شمالی نیز راز و جرگلان با سهم تولید بیش از 50 درصد؛ بیشترین میزان تولید پیله تر در این استان را دارد.

وی با اشاره به این که در دیگر شهرستان‌های خراسان شمالی نیز به دلیل شرایط مساعد، پرورش کرم ابریشم و نوغانداری انجام می‌شود، اظهار داشت: کمترین میزان تولید پیله در خراسان شمالی مربوط به شهرستان‌های شیروان و جاجرم با سهم تولیدی سه درصد است. رضازاده با اشاره به این که از اواخر فروردین ماه امسال توزیع هزار و 851 جعبه تخم نوغان در بین پرورش دهندگان کرم ابریشم در خراسان شمالی آغاز شده است، می گوید: توزیع تخم نوغان از طریق نمایندگی های خصوصی توزیع تخم نوغان و خرید پیله شرکت پرورش کرم ابریشم ایران انجام می‌شود و قیمت هر جعبه تخم نوغان نیز هفت هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده است. وی میانگین تولید پیله به ازای هر جعبه در استان را حدود 45 کیلوگرم ذکر و اضافه می کند که میانگین کشوری تولید پیله در هر جعبه حدود 31 کیلوگرم است و خراسان شمالی از میانگین کشوری فاصله مناسبی دارد. رضازاده پیش بینی می کند که امسال بیش از 85 هزار کیلوگرم پیله تر در استان برداشت شود و به نوغانداران نیز توصیه می کند که با مراجعه به کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و دریافت و استفاده از توصیه های کارشناسی آنها برای افزایش بهره وری و راندمان عملکرد واحدهای تولیدی خود تلاش کنند. وی همچنین از نوغانداران خراسان شمالی می‌خواهد که برای تامین برگ مورد نیاز، از توت‌های اصلاح شده‌ای که دارای مزیت‌هایی چون سطح برگ بیشتر و قابلیت جذب و تولید بیشتر پیله را دارند؛ استفاده کنند.

رضازاده ارائه تسهیلات، توزیع نهال توت اصلاح شده، برگزاری کلاس‌های آموزشی، انجام اقدامات ترویجی و... را برخی از فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه نوغانداری در خراسان شمالی عنوان می کند. وی خراسان شمالی را یکی از پنج استان مستعد کشور برای نوغانداری می داند و اظهار می کند که کیفیت پیله های تر تولیدی در خراسان شمالی در سطح کشور کم نظیر است. پیله مشکلات بر تن نوغانداری خراسان شمالی مسعود روح‌پرور، کارشناس ارشد کشاورزی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، خراسان شمالی را از جمله مستعدترین استان‌ها برای نوغانداری ذکر می کند اما او معتقد است که با توجه به مشکلات و کاستی های موجود در این زمینه، اکنون پرورش کرم ابریشم برای نوغانداران استان سود چندانی ندارد. وی اظهار می‌کند: ورود پارچه‌های ابریشمی چینی که با قیمت کمتری در بازار جولان می‌دهند؛ مهم ترین مشکلی است که سبب می‌شود تا نوغانداران در برخی سال‌ها متضرر شوند اگر چه که در دولت تدبیر و امید، امید می رود با سیاست گذاری های درست روند ورود پارچه‌های ابریشمی چینی متوقف و از تولید داخلی حمایت شود. روح پرور می‌افزاید: همچنین به دلیل آن که بیشتر پرورش دهندگان کرم ابریشم در خراسان شمالی، محلی مخصوص برای پرورش کرم ابریشم ندارند و معمولا آنها را در اتاقی نه چندان مناسب و بهداشتی نگهداری می کنند؛ عدم رعایت نکات بهداشتی سبب شیوع بیماری‌های قارچی و در نتیجه ضرر پرورش دهندگان می شود. به گفته وی علاوه‌بر این با وجود این که در خراسان شمالی توتستان های زیادی وجود دارد؛ پیله کرم ابریشم در این استان با ظرفیت کامل تولید نمی شود. این کارشناس ارشد کشاورزی معتقد است با وجود این که پرورش کرم ابریشم می تواند نقش مهمی در اقتصاد استان داشته باشد اما متاسفانه مشکلات موجود سبب شده تا این صنعت به جای آن که به عنوان شغل اصلی به آن پرداخته شود؛ در خراسان شمالی بیشتر به عنوان شغلی جنبی تلقی شود و انگیزه چندانی برای توسعه و رونق آن وجود نداشته باشد.


۱۳۹۳/۲/۱۶ - ۱۵:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 456]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن