تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806598779




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همدان دارنده رتبه نخست تولید سیب زمینی در کشور


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

همدان دارنده رتبه نخست تولید سیب زمینی در کشور همدان-ایرنا- استان همدان از نظر سطح زیر کشت سیب زمینی با 25 هزار و 500 هکتار رتبه دوم و از نظر تولید با یک میلیون تن تولید رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.


به گزارش ایرنا به اذعان کارشناسان بخش کشاورزی ، متوسط برداشت 34 تا 36 تن سیب زمینی از هر هکتار اراضی زیرکشت این محصول، نبود صنایع تبدیلی و همچنین کمبود انبار فنی موردنیاز برای نگهداری این محصول، تهدیدی برای قطب تولید سیب زمینی کشور محسوب می شود.
تولید بالای این محصول در کنار نبود امکانات و صنایع مناسب فرآوری و نگهداری این محصول موجب ضایعات 20 تا 30 درصدی تولید سیب زمینی در مراحل مختلف کشت، نگهداری و صنایع تبدیلی شده است.
این میزان ضایعات با توجه به هزینه بالای تولید و میزان آب مصرفی از منابع آبی استان در هر هکتار از اراضی زیرکشت سیب زمینی خسارت سنگینی را به سیب زمینی کاران و همچنین مردم استان تحمیل می کند.
در حالی که این تهدید با راه اندازی صنایع تبدیلی و همچنین ایجاد انبار فنی مناسب می تواند به فرصتی برای رشد و توسعه اقتصادی بخش کشاورزی استان شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: 14 هزار هکتار از اراضی زراعی این استان زیرکشت سیب زمینی پاییزه می رود.
ˈمحمد رضا ابراهیمیˈ یادآور شد: کمبود صنایع تبدیلی یکی از مهمترین مشکلات تولید محصول سیب زمینی در استان است بنابراین زمینه برای سرمایه گذاری در راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی این محصول فراهم شده است.
وی همچنین سطح زیرکشت سیب زمینی سالانه استان همدان را 25 هزار و 500 هکتار اعلام کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: متوسط برداشت سیب زمینی از هر هکتار اراضی زیرکشت این محصول در استان همدان 34 تا 36 تن است.
ابراهیمی اظهار داشت: از مزایای منحصر به فرد استان در تولید سیب زمینی این است که از اوایل تیرماه تا پایان آبان برداشت سیب زمینی استمرار دارد.
وی یادآور شد: هزینه تولید سیب زمینی در ازای هر هکتار 47 میلیون و یکصد هزار ریال و قیمت تمام شده هر کیلوگرم سیب زمینی یک هزار و 240 ریال است.
وی همچنین گفت: 100درصد عملیات کاشت، داشت و برداشت مزارع سیب زمینی استان به صورت مکانیزه انجام می شود و 95 درصد این مزارع زیر پوشش آبیاری تحت فشار است.
معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: سالانه 250 هزار تن بذر سیب زمینی در این استان تولید می شود.
ˈعلی بایگانهˈ نیاز بذری استان را سالانه یکصد هزار تن اعلام کرد و گفت: 150 هزار تن بذر سیب زمینی تولیدی همدان نیز به استان های دیگر ارسال می شود.
وی اظهار داشت: بذرهای سیب زمینی تولیدی استان شامل ارقام ˈآگریاˈ، ˈمارفوناˈ، ˈسانتهˈ و ˈبانباˈ است که در پایه های مختلف بذری است.
وی در ادامه گفت: بذر به عنوان مهمترین نهاده کشاورزی و اساسی ترین ابزار تولید کیفی در کشاورزی است که اهمیت ویژه ای در افزایش و پایداری تولید، حفظ و توسعه ارقام متناسب با شرایط آب و هوایی دارد.
وی با تاکید بر اهمیت تولید بذر و نهال در کشاورزی گفت: تولید بذر فرایندی علمی و پژوهشی است که متناسب با نوع بذر از سه تا 11 سال زمان نیاز دارد.
معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار داشت: پروسه تولید بذر از آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی شروع می شود.
بایگانه افزود: در این رابطه محققان به نژادی و اصلاح و تکثیر گیاهان با مطالعه روی خصوصیات ارقام مختلف و با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی رو به تغییر هر منطقه، رقمی جدید را به عنوان هسته اولیه بذر معرفی می کنند.
وی ادامه داد: هسته های اولیه بذری در مزارع تحقیقاتی مخصوص تولید بذر کشت شده و در نهایت پس از سه تا چهار سال خالص و تکثیر و در طبقه بذر گواهی شده و هیبرید وارد چرخه تولید شده و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
25 هزار و 500 هکتار از اراضی زراعی همدان زیرکشت سیب زمینی قرار دارد و سالانه یک میلیون تن محصول می کند که این استان در تولید سیب زمینی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
7521/576
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




16/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن