تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از ق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803936237




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آغاز عملیات افزایش یک‌ میلیون بشکه‌ای تولید نفت تا چند ماه دیگر/ضرورت وجود نهاد داوری منصفانه در کشور


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: وزیر نفت خبر داد:
آغاز عملیات افزایش یک‌ میلیون بشکه‌ای تولید نفت تا چند ماه دیگر/ضرورت وجود نهاد داوری منصفانه در کشور
زنگنه با اعلام اینکه فعالیت گسترده برای تولید یک میلیون بشکه نفت در روز از چند ماه دیگر آغاز خواهد شد، گفت: رسیدن به این ظرفیت تولید تا 4 سال دیگر محقق خواهد شد که این امر بزرگترین برگ برنده وزارت نفت محسوب می‌شود چرا که بیشترین افزایش تولید از میادین مشترک صورت خواهد گرفت.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بیژن زنگنه صبح امروز سه شنبه (١٦ اردیبهشت) در مراسم افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: استفاده از رانت  به عنوان اصل پذیرفته شده در سالهای اخیر از سوی برخی از سازندگان به صنعتگران واقعی تحمیل شده است.
 
وزیر نفت افزود: متاسفانه در سالهای اخیر برخی عملا به کلاهبرداری از دولت می پرداختند، به نحوی که این عده کالاها را با چندبرابر قیمت به نفت می فروختند.
 
وی افزود: این گروه صنعتگران اصلی را نابود می کنند، آنها در واقع آدمهای بی ریشه ای هستند که در این فضا رشد کرده اند.
 
وزیر نفت تاکید کرد: وزارت نفت با تمام وجود از سازندگان و صنعتگران داخلی و ارتقا فناوری ملی حمایت می کند.
 
زنگنه با بیان اینکه مفهوم کلی در حمایت از ساخت داخل تنها بخش فیزیکی آن نیست، گفت: وزارت نفت همچنین از شرکتهای دانش بنیان حمایت می کند.
 
وزیر نفت اقتصاد مقاومتی را یک ارمغان برای اقتصاد کشور دانست و افزود: بسیاری فکر می کنند که اقتصاد مقاومتی به معنای منزوی شدن ایران در عرصه بین المللی است، در حالی که این گونه نیست؛ اقتصاد مقاومتی در واقع ایران را به قدرت بزرگی تبدیل می کند.
 
زنگنه  افزود: وزارت نفت خود را موظف به عملیاتی کردن این سیاست با تمام وجود می داند.
 
وی افزود: در این مسیر باید به ضرورت صادرات کالا و تعامل سازنده با پیمانکاران خارجی با هدف ارتقا ساخت داخل توجه شود.

زنگنه با اعلام اینکه فعالیت گسترده برای تولید یک میلیون بشکه نفت در روز از چند ماه دیگر آغاز خواهد شد، گفت: رسیدن به این ظرفیت تولید تا 4 سال دیگر محقق خواهد شد که این امر بزرگترین برگ برنده وزارت نفت محسوب می‌شود چرا که بیشترین افزایش تولید از میادین مشترک صورت خواهد گرفت.
 
وی با اعلام اینکه 17 فاز در حال توسعه میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی 3 تا 3.5 سال دیگر تکمیل خواهد شد، گفت: 7 فاز از این میدان طی 2 سال آینده به نتیجه خواهد رسید.
 
وزیر نفت از ساخت 8 پالایشگاه کوچک با ظرفیت هر کدام 60 هزار بشکه در روز توسط بخش خصوصی خبر داد و گفت: با اجرای این طرح‌ها روزانه 480 هزار بشکه میعانات گازی در اختیار این پالایشگاه‌ها قرار خواهد گرفت که در این صورت دیگر ایران میعانات گازی برای صادرات نخواهد داشت.
 
زنگنه با تاکید بر اینکه عزم جدی دولت و وزارت نفت حمایت از ساخت داخل و افزایش فناوری ملی همراه با رقابت در کیفیت، زمان و قیمت‌گذاری است، گفت: در سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی که در اواخر سال گذشته توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد بر ترویج مصرف کالای داخلی همراه با افزایش کیفیت و رقابت‌پذیری در تولید تاکید شده بود. این سیاستها که در ادامه سند چشم‌انداز و اصل 44 قانون اساسی است می‌تواند همه آرزوی ما را در صنعت نفت محقق کند.
 
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی درون‌گرا و منزوی نیست بلکه سیاستی درون‌زا و برون‌گرا است، گفت: به صراحت می‌توان اعلام کرد در صورت اجرای این سیاستها هر ایرانی می‌تواند به ایرانی بودن خود افتخار کند.
 
وزیر نفت حمایت از بخش خصوصی و کارآفرینی را نوید داد و گفت: وزارت نفت خود را موظف می‌داند با تمام وجود از این بخش حمایت کند و برای آن مایه بگذارد.
 
زنگنه تاکید کرد: مفاهیم حمایت از ساخت داخل کلی است و فقط مربوط به بخش فیزیکی نمی‌شود بلکه حمایت از موسسه‌های دانش‌بنیان در این زمینه نیز ضرورت دارد به طوری که ایران بتواند کالا و خدمات خود را در صنعت نفت جهت رفع نیاز داخل و رسیدن به تعامل با پیمانکاران خارجی صادر کند که برای این امر رسیدن به ارتقای کیفیت ضروری است.
 
* از رانت‌خواران نمی‌ترسم و مقابل آنها می‌ایستم
 
وی با اشاره به اینکه در گذشته مفاهیم پیمانکاری عمومی از مسیر خود منحرف شده است و همین امر موجب آسیب‌های جبران‌ناپذیر به کشور شده است، گفت: باید دوباره این جریان ساماندهی شود چرا که پیمانکاران عمومی بزرگترین حامیان صنعت کشور هستند.
 
وزیر نفت تصریح کرد: با تمام وجود از همه کسانی که شرافتمندانه در ارتقای کیفیت صنعت داخلی تلاش می‌کنند حمایت خواهیم کرد اما از کسانی بخواهند با رانت زندگی کنند قطعا حمایت نخواهد شد.
 
زنگنه ادامه داد: در گذشته انگار استفاده از رانت یک اصل پذیرفته شده بود به طوری که شرکتها با قیمت‌گذاری‌های نامناسب بیش از 2 تا 3 برابر کار انجام شده دریافت می‌کردند که این مصداق کلاه گذاشتن بر سر دولت بود.
 
وی تأکید کرد: با رانت‌خواران در صنعت نفت برخورد می‌کنم و جلو رشد آدم‌های بی‌ریشه را خواهم گرفت. من از این افراد نمی‌ترسم و از صنعت درست ایران حمایت خواهم کرد.
 
وزیر نفت یکی از اقدامات وزارت نفت را رفع و کاهش مشکلات فعالان حرفه‌ای صنعت نفت اعلام کرد و گفت: در چند ماه گذشته جلساتی را با صنعتگران و انجمن‌های مربوط به صنعت نفت برگزار کردیم و تلاش خواهیم کرد در آینده دغدغه‌های آنها را در این زمینه برطرف کنیم البته برخی از این دغدغه‌ها به سادگی قابل رفع است اما برخی دیگر نیازمند یک فرآیند بخصوص است.
 
زنگنه یکسان شدن قراردادهای داخلی و خارجی برای خرید کالا، شفاف شدن روند مناقصات، رسیدگی عادلانه در برگزاری مناقصات، ایجاد نهاد داوری منصفانه در اجرای قراردادها، تعدیل در قراردادها، محاسبه قیمت کالاهای وارداتی پس از عبور از گمرک و ایجاد یک وندورلیست واحد در صنعت نفت را از دغدغه‌های بخش خصوصی صنعت نفت کشور اعلام کرد و افزود: برای هر کدام از این دغدغه‌ها راهکار‌هایی اندیشیده شده است.
 
وی گفت: در سال 79 مناقصات با حضور شرکت‌کنندگان اجرا می‌شد از این پس نیز مناقصات با حضور شرکت‌های متقاضی برگزار خواهد شد و در صورت خلاف این موضوع با برگزارکنندگان مناقصات برخورد خواهد شد.
 
وزیر نفت از نبود یک نهاد داوری منصفانه در اجرای قراردادها گله کرد و گفت: چنین نهادی نه تنها در صنعت نفت کشور بلکه در کل کشور نیز وجود ندارد.
 
زنگنه در مورد تعدیل قراردادها نیز توضیح داد: تصمیم داریم قرارداد با خارجی‌ها را در قالب مبالغ ارزی امضا کنیم اما پرداخت آن به صورت ریالی خواهد بود تا اینگونه فشار تغییر نرخ ارز به پیمانکاران فشار نیاورد البته این موضوع به گونه‌ای مدیریت خواهد شد که فساد ایجاد نکند.
 
وی اعلام کرد: به زودی قیمت کالاها و تجهیزات صنعت نفت پس از عبور از گمرک و بررسی هزینه‌های گمرکی و حمل و نقل تعیین می‌شود که این امر به زودی ابلاغ خواهد شد.
 
به گفته وزیر نفت هم‌اکنون امکان صدور گواهی کیفیت برای کالاهای تولید صنعت نفت داخل فراهم شده است البته این موضوع مقطعی خواهد بود تا زمینه صدور گواهی API در کشور فراهم شود.
 
زنگنه از ساخت چند واحد NGL در کشور خبر داد و گفت: این واحدهای NGL که با ظرفیت‌های کوچک ساخته خواهد شد با هدف گازرسانی به مناطق صعب‌العبور و دورافتاده و تامین گاز نیروگاه‌ها اجرایی می‌شود ساخت این واحدها توسط بخش خصوصی صورت خواهد گرفت اما دولت خرید محصولات آنها را تضمین خواهد کرد.
 
وی با بیان اینکه مجلس برای اجرای طرح بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور اختیارات زیادی به وزارت نفت داده است توضیح داد: طبق بند (ق) بودجه 93 وزارن نفت می‌تواند در قالب قراردادهای بیع متقابل نسبت به اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف اقدام کنند.
 
وزیر نفت با اشاره به اینکه در حال حاضر 20 میلیون بخاری گازسوز  و 2 میلیون موتورخانه گازی در کشور وجود دارند گفت: مصرف هر بخاری گازسوز حدود هزار تا 1200 مترمکعب است و کلاس اکثر آنها G  است که اگر این کلاس به B ارتقا یابد مصرف گاز 600 مترمکعب کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر اگر این بخاری‌ها به صورت مجانی در اختیار مردم قرار گیرد هزینه‌ها طی یکسال بازگشت داده خواهد شد.
 
 
 
تمرکز بر داخلی سازی کالاهای اصلی صنعت نفت
 
زنگنه با بیان اینکه نمی توان به طور طبیعی برای داخلی سازی تمام تجهیزات صنعت نفت انرژی گذاشت، ادامه داد: در حال حاضر بر ایجاد چند دسته از کالاهای اصلی از جمله لوله های تیوبینگ و بی سینگ، لوله های جریانی ، لوازم سرچاهی و درون چاهی ، شیرالات، بعضی از پمپها، وسایل حفاری، مواد شیمیایی و ماشینهای دوار متمرکز می شویم.
 
به گفته وی صنعت نفت آمادگی دارد از طریق شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران، با سازندگان این دسته از کالاها و تجهیزات قرارداد منعقد کند.
 
وی متذکر شد: البته شرایط قرارداد باید منطقی باشد و طرف قرارداد باید از طریق سرمایه گذاری مشارکت داشته باشد.
 
تلاش برای کاهش دغدغه صنعتگران
 
زنگنه با تاکید بر کاهش دغدغه های فعالان حرفه ای در ارتباط با مجموعه وزارت نفت، عنوان کرد: در ٨ ماه اخیر، جلسات مختلفی با انجمنهای حرفه ای فعال در این حوزه و صنعتگران نفت داشته ام و در این جلسات صنعتگران دغدغه های خود را به ما منتقل کردند که برای کاهش آن تلاش می کنیم.
 
وزیر نفت مهم ترین دغدغه ها را یکسان سازی قراردادهای داخلی وخارجی برای تامین قطعات و شفاف سازی فرایند مناقصات عنوان و تصریح کرد: در راستای شفاف سازی مناقصات در سال ٧٩ ابلاغ کردم که پیشنهاد دهندگان باید در زمان بازکردن پاکتهای مناقصه حضور داشته باشند و در حال حاضر نیز بر این امر تاکید دارم و به آنچه که بر خلاف این فرایند انجام شود، برخورد می کنم.
 
 زنگنه بر لزوم رسیدگی عادلانه به شکایتهای مربوط به فرایند مناقصات تاکید کرد و گفت: متاسفانه نه تنها در نفت بلکه در سطح کشور نیز نهاد داوری منصفانه در این زمینه نداریم، البته شورای عالی فنی نیز که در این حوزه فعالیت می کند، بی طرف نیست.
 
ضرورت وجود نهاد داوری منصفانه در کشور
 
وزیر نفت با تاکید بر اینکه وجود نهاد داوری منصفانه در اجرای قراردادها الزامی است، ادامه داد: نهاد داوری باید به تمام کسانی که طرف قرارداد هستند به چشم یکسان نگاه کند.
 
وی  ادامه داد: همچنین به منظور تعدیل در قراردادها این امکان وجود دارد در مناقصاتی که خارجی ها دعوت می شوند، قیمت را بر مبنای ارز محاسبه کرد تا از تحمیل فشارهای تورمی به پیمانکاران جلوگیری شود.
 
زنگنه تاکید کرد: البته باید کار به نحوی انجام شود که زمینه فساد به وجود نیاید.
 
به گفته وی هرگاه در قراردادی تصمیم گیری به یک نفر برگردد و اختیارات آن فرد نتیجه نهایی را تعیین کند، زمینه فساد فراهم می شود.
 
وزیر نفت ادامه داد: از شرایطی که باعث شود انسانها برای گرفتن حق خودشان ذلیل شوند، زجر می کشم و با این فرایند مقابله خواهم کرد.
 
وی گفت: در آینده ای نزدیک ابلاغ خواهم کرد در مناقصاتی که با طرف خارجی است قیمت ها پس از گمرک ارزیابی شوند تا هزینه حمل و نقل، حقوق گمرکی و مواردی از این دست، در آن دیده شود.
 
ایجاد وندورلیست واحد در صنعت نفت
 
وزیر نفت با تاکید بر ایجاد وندورلیستی واحد برای صنعت نفت تصریح کرد: خوشبختانه انجام این کار در دست اقدام است و در صورت آماده شدن این وندور لیست واحد، تمام شرکتها موظف می شوند به دور از سلیقه های شخصی برای خرید کالاها و خدمات خود اقدام کنند.
 
زنگنه با بیان اینکه خوشبختانه به همت معاونت پژوهش و فناوری وزارات نفت، زیرساختهای لازم برای صدور گواهینامه های کیفیت برای کالاهای ایرانی فراهم شده است، عنوان کرد: این رویداد به صورت موقت می تواند جای گواهینامه های ای پی آی را بگیرد، اما در بلندمدت این رویه باید ساماندهی شود.  
 
 ایران را از شر تحریمها نجات می دهیم
 
وزیر نفت با بیان اینکه ما در سخت ترین شرایط هم نشان دادیم اهل کار هستیم، گفت: ایران را از شر تحریمها نجات می دهیم.
 
زنگنه افزود: ما در سخت ترین شرایط نشان دادیم که اهل کار هستیم و امیدواریم از شر این تحریمها که دشمنان آن را به ایران تحمیل کردند، نجات پیدا کنیم.
وی تاکید کرد: ما مردم ایران را از شر این تحریمها نجات خواهیم داد، زیرا معنی ندارد ملت ایران این همه آزار ببینند.
 
وزیر نفت با بیان اینکه ما در جاده های سنگلاخ هم حرکت می کنیم، افزود: معنی ندارد وقتی می توانیم از جاده صافی که روبه روی ما است حرکت کنیم، از سنگلاخ عبور کنیم.
 
وی ادامه داد: البته ما برای تحقق اهداف در شرایط سخت، برنامه ریزی کرده ایم.





تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن