تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در راه خدا از ملامت و نكوهش ملامتگران نترس.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820966333




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جای خالی کتابخانه تخصصی و عمومی در شهرستان سمیرم/ لزوم حضور سرمایه گذاران و خیران برای تداوم نهضت کتابخانه سازی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > اصفهان مهر بررسی می کند؛
جای خالی کتابخانه تخصصی و عمومی در شهرستان سمیرم/ لزوم حضور سرمایه گذاران و خیران برای تداوم نهضت کتابخانه سازی
سمیرم - خبرگزاری مهر: شهرستان سمیرم به رغم داشتن دو مرکز دانشگاهی و نیز استقبال جوانان برای خواندن کتاب هنوز از عدم وجود کتابخانه های تخصصی و عمومی رنج می برد که با توجه به این موضوع می توان از توان سرمایه گذاران و خیران در این راستا بهره گرفت.



به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان سمیرم در شرایط کنونی و برخلاف توسعه گسترده واحد های آموزشی و دانشگاهی و همچنین افزایش تعداد نمایشگاه های کتاب در هر سال و توزیع و  انتشار سنتی کتاب و کتاب خوانی نتوانسته مدعی شود که این روند حداقل در 30 سال گذشته تاکنون در سایه شیوه های جدید و مدرن اطلاع رسانی و کسب آگاهی همچون افزایش میزان استفاده از فضاهای مجازی اینترنتی در استفاده از کتابخانه ها به تحولی اساسی دست یافته باشد. کتاب و کتابخوانی، هنوز در میان مخاطبان و علاقه مندان به مطالعه و تحقیق جایگاه ویژه خود را پیدا نکرده و جایگاه قابل نمودی در سبد فرهنگی اقشار مختلف به خود اختصاص نمی دهد به طوریکه مطالعه در بین خانوار سمیرمی بر طبق نظر برخی مسئولین فقط به گونه ای به مطالعه چند ساعته کتب درسی محدود می شود.

هر چند شهرستان سمیرم در مقیاس ملی بخش کوچکی از جامعه ملی را تشکیل می دهد و بسیاری مواقع در تصمیم گیری ها دیده نمی شود ولی باید اذعان نمود که در هر حال فرهنگ کتاب خوانی و درک معارف بیشتر و فهم افزون تر علوم و آشنایی با پیشرفت ها در جامعه اش، توسعه و گسترش کمی و کیفی سایر بخش ها را به دنبال خواهد داشت و بی تردید نفع آن، متوجه جامعه خواهد بود. بنابراین میتوان گفت اداره یک جامعه اهل مطالعه و فهیم و با فرهنگ، به طریق اولی آسان تر از جامعه ای است که از علم و دانش فاصله دارد و قطعا به صرفه و صلاح نیز نزدیک تر است. پس نباید به بهانه های گوناگون و بدون منطق، در مسیر تالیف و نشر کتاب و صنعت چاپ، و ترویج فرهنگ کتاب خوانی در جامعه خلل و مانع ایجاد کرد.

در تمامی زمینه های فرهنگی اینگونه است که وقتی دولت ها و متولیان فرهنگ عمومی، حداقل ها را برای جامعه در این حوزه فراهم کردند دیگر جامعه بویژه قشر حساس و پرانرژی و پرسشگر جوان، که کنجکاو و به دنبال دانستن بیشتر است، برای رفع نیاز طبیعی و فطری خود، چشمش و تمایلات فکری اش، به طور مطلق و یکسویه، به بیرون از مرزها و بهره مندی صرف از محصولات و تولیدات فرهنگی بیگانه نخواهد بود و در آنجایی هم که در برخی زمینه هنیاز به تبادل فرهنگی پیدا شد که بی تردید اینگونه خواهد بود، اولویت بر حفظ و ارتقاء فرهنگ بومی و تبادل فرهنگی خواهد بود و نه مصرف کننده صرف تولیدات دیگران. طی این مسیر بسیار حساس و ظریف، تنها با انعطاف و تدبیر و مدیریت، و فراهم کردن زمینه لازم برای تالیف، انتشار کتاب و کتاب خوانی، ممکن خواهد شد.

و به بیان ساده تر، اصل باید بر فراهم کردن بستر لازم و سیاست گذاری و نظارت بر امر کتاب، از طرف متولیان دولتی امر فرهنگ، و تحقیق و پژوهش و تولید از جانب مردم و بخش خصوصی غیردولتی باشد.

ضرورت جذب خیرین کتابخانه ساز برای توسعه و تجهیز کتابخانه های سمیرم

رئیس کتابخانه عمومی شهرستان سمیرم در این رابطه گفت: شهرداری سمیرم در پرداخت نیم درصد مطالبه به حق کتابخانه عمومی شهرستان سمیرم مطلوب عمل نمی کند.

وی افزود: حرکت به سمت فضا و منابع تخصصی مهمترین رویکرد مسئولان فرهنگی سمیرم برای ارتقای سطح مطالعه و ارتقای میزان سرانه مطاله در سمیرم است.

صفرعلی بهادری بیان داشت: در حال حاضر فضای نامناسب سالن مطالعه ، فضای کوچک مخزن کتابخانه و فقدان تنوع در کتب موجود از مهمترین دلایل برای استقبال نامطلوب مردم از کتابخانه عمومی شهرستان سمیرم است.

وی با بیان اینکه شهرستان سمیرم نیازمند یک باب کتابخانه تخصصی است، اذعان داشت: بهتر است مسئولین ذی ربط نسبت به واگذاری زمین مورد نیاز اقدام کنند چراکه احداث کتابخانه تخصصی در سمیرم به حداقل دو هزار متر مربع زمین نیاز دارد.

رئیس کتابخانه عمومی شهرستان سمیرم اذعان داشت: دومین کتابخانه عمومی سمیرم در طبقه زیرین حسینیه بیت العباس در مساحتی برابر هزار و 50 متر مربع تعریف شده است.

وی تصریح کرد: این کتابخانه با قرار گیری در محیط مناسبتر ظرفیت ایجاد کتابخانه تخصصی و سالن مطالعه و سالن کودک و نوجوان و سالن اجتماعات و کافی نت را دارد.

بهادری با تاکید بر اینکه مطالعه در شهرستان سمیرم بر حسب نیاز است و رویکرد مطالعه کنندگان هم بیشتر به سمت کتب تخصصی دانشگاهی سیر می کند، اظهار داشت: بهتر است حین تجهیز کتابخانه های سمیرم و مخصوصا کتابخانه تخصصی بیت العباس شهر سمیرم کتب تخصصی دانشگاهی و آموزشی درصد بیشتری را به خود اختصاص بدهد.

وی بر تلاش بیشتر شهرداری و شورای اسلامی شهر سمیرم به منظور جذب سرمایه گذار و خیرین کتابخانه ساز تاکید کرد.

بدهکاری چهل شهرداری استان اصفهان به کتابخانه های عمومی این استان

 محمد جعفرزاده شهردار شهر سمیرم نیز با بیان اینکه تامین بخشی از منابع مالی کتابخانه ها بر عهده شهرداری ها است، گفت: عدم پرداخت این مبلغ از سوی شهرداری ها جرم محسوب می شود اما شهرداری ها در تلاشند که بر خلاف مشکلات مالی موجود نسبت به رفع میزان بدهی اقدام کنند.

وی افزود: از مجموع شهرداری های استان اصفهان تعداد چهل شهرداری به کتابخانه های استان اصفهان بدهی دارند.

 عضو شورای اسلامی شهر سمیرم نیز ارج نهادن به کتاب را بر مبنای خرد جمعی گامی موثر به سوی فرهنگ اجتماعی دانست و متذکر شد : لازم است مسئولین کتابخانه ها علاوه بر  توجه به موضوع کتاب و سالن های مطالعه به توسعه و نهادینه سازی ارزش های فضاهای مجازی هم توجه ویژه داشته باشند.

وی بیان داشت: تشکیل انجمن کتابخانه ای منسجم راهکاری عملی برای توسعه فکری و افزایش پتانسیل بالقوه موجود است.

ابراهیم پیرمرادیان با بیان اینکه کتابخانه عمومی شهرستان سمیرم در دو باب یک و دو توسط شهرداری و شورای اسلامی وقت سمیرم بنا شد، گفت: از همان ابتدا و بر خلاف مشکلات مالی بر ورود NGO ها تاکید شده است چرا که  NGO ها نقشی اثرگذار برای به روز کردن کتابخانه ها و بهبود شرایط موجود کتابخانه ها دارند.

عصمت آصفی دیگر عضو شورای اسلامی شهر سمیرم دارا بودن کتابخانه مجهز و زیبا و وسیع را از جمله لوازم مورد نیاز برای اقتدار فرهنگی برشمرد و با بیان اینکه در سنوات قبل به این حوزه توجه کافی نشده است و این بخش مورد بی مهری مسئولین و مردم واقع شده است، تصریح کرد: مطمئنا شورای اسلامی شهر سمیرم و شهرداری در سال جاری از هرگونه کوششی دریغ نخواهند کرد.

هدف اولیه شورای اسلامی شهر سمیرم ارتقای زیر ساختها است

منصور نادری عضو شورای اسلامی شهر سمیرم گفت: مطالعه بخشی از زیرساخت هر منطقه است.

وی افزود: سرانه مطالعه در سمیرم مطلوب نیست ولی شورای اسلامی شهر سمیرم هم با وقوف به این مساله در صدد است که زیر ساخت ها را ارتقا بدهد.

نادری با بیان اینکه ارتقای میزان مطالعه گامی برای تحقق شعار سال است اذعان داشت: در این راستا پیگیری شهرداری شهر سمیرم موثر است.

وی از شهردرای شهر سمیرم خواست به اندازه توان خود به کتابخانه کمک کند.

کتابخوانی از لوازم پرروش جامعه پویا است

مجتبی افشاری عضو شورای اسلامی شهر سمیرم و نائب رئیس شورای اسلامی شهر سمیرم بیان داشت: برای رونق هر جامعه مطالعه شرطی مهم محسوب می شود.

وی افزود: کتابخوانی پیشنیاز مهمی برای رونق اقتصادی و شناسائی احتیاجات جامعه است.

وی تاکید کرد: وجود دو مرکز دانشگاهی در سمیرم بر ضرورت احداث یک باب کتابخانه تخصصی مجهز که عموم دانشگاهیان را مخاطب قرار دهد، تاکید دارد.

مصطفی امیدی هم توجه به موضوع کتاب را رویکرد این شورا برای ارتقای فرهنگ عمومی عنوان و اضافه کرد: به طور قطع امسال شورای اسلامی شهر سمیرم موضوع نهادینه سازی ارزش کتابخوانی و ارزش فضای مجازی را در دستور کار خود قرار خواهند داد. ........................... گزارش: مدینه صابری


۱۳۹۳/۲/۱۶ - ۱۱:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن