تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809862988




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقاد دختر آیت‌الله هاشمی از وضعیت نظام سلامت/ 100 دستگاه دیالیز را در انبار گرو گرفته‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
انتقاد دختر آیت‌الله هاشمی از وضعیت نظام سلامت/ 100 دستگاه دیالیز را در انبار گرو گرفته‌اند

انتقاد دختر آیت‌الله هاشمی از وضعیت نظام سلامت/ 100 دستگاه دیالیز را در انبار گرو گرفته‌اند
فاطمه هاشمی، فرزند دوم اکبر هاشمی رفسنجانی که ظرف هشت سال حکمرانی دولت احمدی‌نژاد در بی‌خبری فرو رفته بود روز گذشته و کمتر از یک ماه مانده به سالگرد انتخابات 24 خرداد و حضور دولت تدبیر و امید، سکوت خود را شکست و البته که به اقتضای مقام و مسوولیتی که دارد، درباره وضعیت اسفبار بیمارانی که امروز بیماران خاص و صعب‌العلاج لقب گرفته‌اند صحبت کرد.
به گزارش نامه نیوز، هرچند که در اثنای اعتراضات خود نسبت به وضعیت بهداشت و درمان سایه انداخته بر سر بیش از 100 هزار بیمار خاص و صعب العلاج، به ضعف‌های ناشی از سوءمدیریت که هنوز هم ته رنگی از آن باقی است اشاره داشت.

هاشمی روز گذشته با پرده برداشتن از واقعیتی که در طول حضور دولت دهم که همواره سعی می‌شد با مستمسک قرار دادن آن شانه‌ها از بار مسوولیت اعمال مدیریت صحیح خالی شود، به واقعیت کمبود دارو در طول سال‌های 90 تا 92 که اوج تحریم‌های اعمال شده علیه ایران بود، پرداخت.


100 دستگاه دیالیز را در انبار گرو گرفته‌اند
به گفته فاطمه هاشمی، با توجه به افزایش سالانه 1500 بیمار دیالیزی به جمع بیماران نیازمند دیالیز کشور، دولت باید حداقل سالانه حدود 700 دستگاه دیالیز برای مراکز درمانی کشور تامین کند در حالی که برخلاف این انتظار، نه تنها نیاز مراکز درمانی تامین نشده و اکنون بخش‌های دیالیز با دستگاه‌های فرسوده و با عمر بیش از 10 و 15 سال مشغول کار هستند، دولت‌های امروز و وقت با سنگ‌اندازی در مسیر فعالیت انجمن‌ها و نهادهای خیریه و غیردولتی هم به گونه‌یی غیرمستقیم مانع از خدمات‌رسانی بهینه مراکز درمانی به بیماران دیالیزی می‌شوند.


چنان که هاشمی هم روز گذشته با انتقاد از نادیده گرفتن نیاز بخش‌های دیالیز برای تامین دستگاه‌های جدید دیالیز توسط دولت گفت: «بر اساس بررسی‌هایی که از 15 فروردین ماه انجام داده‌ایم، برای چهار استان نیازمند 120 دستگاه دیالیز هستیم. سال گذشته هم برای واردات 300 دستگاه قرارداد بسته بودیم که اکنون 100 دستگاه آن در گمرک مانده و اجازه ترخیص نمی‌دهند.»


بیشترین هزینه را بیماران سرطانی می‌پردازند
با وجود آنکه تا امروز و به استناد گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت بیش از 90 هزار نفر از جمعیت کشور مبتلا به انواع سرطان هستند و تحقیقات نشان می‌دهد که برخی استان‌های کشور روی کمربند سرطان قرار گرفته‌اند اما این بیماری هنوز در فهرست بیماری‌های خاص به شمار نیامده و صرفا صعب العلاج محسوب می‌شود. به همین سبب است که به گفته هاشمی امروز فقط هزینه داروهای بیماران سرطانی و برخی خدمات درمانی مشمول پوشش بیمه می‌شود در حالی که درمان این بیماران به طور اعم محروم از بیمه است.


وی گفت: «متاسفانه ما در ایران پیشگیری از سرطان نداریم در حالی که تشخیص زود هنگام می‌تواند 30 الی 40 درصد سرطان‌ها را به سمت بهبود هدایت کند. در عین حال کشورهای توسعه یافته امروز انجام برخی آزمایش‌ها را اجباری اعلام کرده و در صورت انجام نشدن این آزمایش‌ها شانه از بار ایجاد پوشش بیمه‌یی برای بیمار سرطانی خالی می‌کنند. من هم این پیشنهاد را برای رییس رجمهوری، رییس سازمان بیمه سلامت و رییس سازمان تامین اجتماعی فرستادم که به خصوص در مورد سرطان‌هایی مانند کولون، روده، پروستات و سرطان‌های زنان بتوانیم چنین اجباری را اعمال کنیم. متاسفانه جمعیت عمومی کشور هم چندان به پیشگیری از سرطان توجه ندارد. ما در مراکز خود کلاس‌های رایگان برای آموزش پیشگیری از سرطان برگزار می‌کنیم اما استقبال از این کلاس‌ها در حد 10، 12 نفر است.»


وضعیت بیماران تالاسمی بهبود نیافته است
رییس بنیاد امور بیماری‌های خاص سوی انتقادات خود نسبت به وضعیت نامناسب درمان بیماران خاص را به سمت درمان بیماران تالاسمی معطوف کرد.


وی البته از اقدامات دولت‌های وقت در کاهش تعداد مبتلایان تالاسمی تقدیر کرد و گفت: «اجرای آزمایش اجباری پیش از ازدواج بسیار طرح خوبی بود که از تولد حداقل سه چهارم نوزادان مبتلا در سال و صرف هزینه سالانه 25 میلیون تومان برای درمان هر بیمار تالاسمی پیشگیری کرد. البته با وجود اجرای این شیوه باز هم 30 الی 40 درصد نوزادان با تالاسمی متولد می‌شوند چنان که تعداد قابل توجهی از مبتلایان در مناطق مرزی هستند آن هم به این دلیل که آنان به روش‌هایی همچون سقط جنین مبتلا به تالاسمی یا انجام آزمایش پیش از ازدواج قایل نیستند.»


وی اذعان کرد که به استناد گزارش‌های دریافت شده ظرف چند ماه گذشته، نه تنها وضعیت درمان بیماران تالاسمی تفاوتی با سال‌های گذشته نداشته بلکه با وجود الزام دولت به ارائه خدمات درمان رایگان برای این گروه از بیماران، اکنون سهمیه دارویی این بیماران به‌شدت کاهش یافته است و گفت: «بیماران باید برای این دارو فرانشیز بپردازند و برای تهیه ملزومات مصرفی هم شخصا به داروخانه مراجعه کنند. امروز نه‌تنها همان پروتکل قدیمی در حال اجراست بلکه بیماران در نقاط محروم و دور افتاده از امکانات درمانی هم محروم هستند چنان‌که در بخش‌های تالاسمی این مناطق هنوز پزشک متخصص خون نداریم.»


بیماران ‌ام‌اس هنوز در نگاه دولت به شمار نمی‌آیند
بیماران ‌ام‌اس وضعیتی بهتر از بیماران سرطانی ندارند. رییس بنیاد امور بیماری‌های خاص درباره مشکلات این بیماران که هر روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود اشاره کرد که «در زمان تحریم داروی این بیماران وارد نمی‌شد. مواد اولیه داروهای تولید داخل هم وارداتی بود بنابراین برای تامین آن داروها هم با مشکل مواجه بودند. نبود دارو برای این بیماران استرس ایجاد می‌کند. خیال بیماران باید از جهت تامین دارو راحت باشد. از طرف دیگر فرانشیز پرداختی این بیماران نیز بابت تهیه دارویشان مشکلاتی را برایشان ایجاد کرده است. برخی از این بیماران به معلولیت شدید مبتلا می‌شوند و باید به مکان‌هایی برای فیزیوتراپی مراجعه کنند که البته هزینه فیزیوتراپی در مراکز خصوصی بسیار بالاست و حتی در مراکز دولتی هم باید فرانشیز بدهند.


هموفیلی‌ها وضع بهتری دارند
بیماران هموفیلی که کمترین تعداد بیماران خاص در کشور را تشکیل می‌دهند به زعم رییس بنیاد امور بیماری‌های خاص وضعی بهتر از باقی اعضای این گروه دارند. اما فرزند سیاستمدار ایرانی یادآور شد که وزارت بهداشت هیچ حمایتی از بیماران مبتلا به EB ارائه نمی‌دهد.


فاطمه هاشمی تعریف کرد: «جهت حمایت از این بیماران نامه‌یی به رییس‌جمهور نوشتم. رییس‌جمهور نیز نامه را به وزارت بهداشت ارسال کرد اما معاون وزارت بهداشت گفت این بیماران بابت درمان‌شان تنها دو پماد باید مصرف کنند که این دو پماد نیز بیمه است. ما گروه حمایت از EB را راه‌اندازی و اعلام کردیم که 30 درصد هزینه‌هایشان را تقبل می‌کنیم. شرایط این بیماران طوری است که حتی برخی از آنها از روزنامه جهت پوشش زخم‌هایشان استفاده می‌کنند. بیماری این بیماران درمانی ندارد و قیمت هر باند مصرفی‌شان امروز به بیش از یک میلیون تومان رسیده است.»


80 درصد کمک مددکاری هزینه بیماران سرطان و‌ ام‌اس
بنیاد امور بیماری‌های خاص در سال 92، چهار میلیارد تومان کمک مددکاری برای بیماران نیازمند و مستاصل ارائه کرده که به گفته هاشمی بیش از 80 درصد این رقم برای بیماران ‌ام‌اس و سرطانی هزینه شده است.


هاشمی که یکی از مهم‌ترین مشکلات وزارت بهداشت را تجمیع همزمان مسوولیت‌ها می‌دانست و از نقش سوءمدیریت در این میان غافل نبود در توضیح بیشتر درباره سوءمدیریت در مراکز درمان دولتی و تفاوت خدمات‌دهی در این مراکز نسبت به مراکز درمان خصوصی گفت: «اگرچه وضع تجهیزات در مراکز دولتی بهتر است درمان فقیر و غنی ندارد و باید حداقل‌ها در بیمارستان‌های دولتی فراهم باشد، هرچند که وسایل تجهیزاتی بسیار پیشرفته در مراکز دولتی موجود است اما استفاده بهینه از آنها نمی‌شود. آنچه اکنون شاهد آن هستیم لیاقت مردم ایران نیست.»
منبع: اعتماد





1393/2/15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن