واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جم در گفتوگو با فارس:
امیدوارم «یار دبستانی من» تا 150 سال دیگر با خاطرات انقلابی مردم همراه باشد
خواننده یاردبستانی من، یکدلی و یکرنگی را رمز ماندگاری و دلنشینی سرودهای انقلابی دانست و گفت: امیدوارم سرود «یار دبستانی من» تا 150 سال دیگر با خاطرات انقلاب همراه باشد.
جمشید جم امروز در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رشت درباره فعالیت خود در رادیو، اظهار داشت: از 21 بهمن ماه سال 57 وارد ساختمان قدیمی رادیو واقع در میدان 15 خرداد شدم. وی افزود: از آن روز تاکنون به عنوان تهیه کننده، سردبیر و کارشناس موسیقی در برنامههای فرهنگی، ادبی و هنری فعالیت دارم. موسیقی ایرانی بزرگ و غنی است خواننده سرود «یار دبستانی من» با بیان اینکه 29 سال است با نسل جوان کشور سر و کار دارم، گفت: تغییر اندیشه جوانان بزرگترین نگرانی من بوده و علاقه آنها به موسیقی غربی امری اجتنابناپذیر است. وی با اشاره به اینکه بزرگان موسیقی غرب با زیرکی برای نسلهای بعد از خود موسیقی تدوین کردهاند، گفت: ما به خوبی نتوانستیم موسیقی اقوام خود را به جوانان نشان دهیم. جم، درباره موسیقی غنی اقوام ایرانی، تصریح کرد: وجود گروه «کر» از زمان ساسانیان نشاندهنده قدمت و غنای موسیقی ایران است. وی موسیقی ایرانی را بسیار بزرگ خواند و گفت: موسیقی ایران نیاز به تدوین و انسجام برای انتقال به نسلهای آینده را دارد. به گفته این خواننده سرود انقلابی، موسیقی ایرانی از هفت دستگاه موسیقی ، پنج مقام آوازی دارد و موسیقی غرب در مقابل ما بسیار ضعیف است. وی با بیان اینکه در موسیقی غربی تنها دو گام ماژور و مینور وجود دارد، یادآور شد: آن هم از دستگاه ماهور (ماژور) و همایون (مینور) ایران گرفته شده است. جم، تعداد دستگاههای شور ایران را سهگاه و چهارگاه بیشتر از غرب عنوان کرد و متذکر شد: این حرف نیست و واقعاَ وجود دارد. موسیقی سنتی ایران سینه به سینه منتقل شده است وی با تأکید بر ثبت نتها و آهنگهای سنتی و قدیمی برای انتقال به نسل آینده، ادامه داد: آن چیزی که از موسیقی سنتی مانده است سینه به سینه منتقل شده و بزرگان موسیقی امروز باید بنشینند و آنها را مدون کنند. این نویسنده و گوینده رادیو، بخش بزرگی از موسیقی ایران را بداههسرایی و بداههنوازی خواند و افزود: هیچ دفترچه نتی از گذشتگان به نسل ما نرسیده است. وی با بیان اینکه بیشتر الگوها و موسیقیدانان بزرگ کشور به سن کهولت و پیری رسیده و یا از دنیا رفتهاند، گفت: تنها یادگارشان صدا یا کاستی است که از آنها بر جای مانده است. موسیقی غرب به بن بست رسیده است جم تصریح کرد: غربیها از لحاظ ملودی به بنبست رسیدهاند و تنها تکنیک و تکنولوژی دارند و در صنعت موسیقی پیشرفت کردهاند. وی همراه شدن ملودی و نغمههای ایرانی با تکنیک را موجب ایجاد یک دگرگونی بزرگ در موسیقی ایرانی دانست و اظهار کرد: موسیقیدانان جوان خود را دست کم نگیرند. یکدلی و یکرنگی رمز ماندگاری سرودهای انقلابی است خواننده سرود یار دبستانی من، درباره خواندن این سرود در اوایل انقلاب گفت: «یار دبستانی من» و دیگر سرودهای انقلاب در اذهان مردم ماندگار شده و فراموش شدنی نیستند. وی یکدلی و یکرنگی را رمز ماندگاری سرودهای انقلابی خواند و خاطرنشان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی در کشور جریانی را بین مردم ایجاد و آنها را نسبت به یکدیگر بسیار نزدیک کرده بود. جم اضافه کرد: اگر امروز همان نویسندگان بنشینند دیگر نمیتوانند چنین سرودهایی بنویسند. وی ظلمستیزی، استکبار و استثمارستیزی و مبارزه با دیکتاتورهای بزرگ جهان را از جمله پیامهای اصلی این سرود عنوان کرد. این هنرمند کشورمان، با تاکید بر اینکه «یار دبستانی من» متعلق به هیچ گروه و دسته و یا حزبی نیست، متذکر شد: آغاز کار این سرود از سال 57 بود و امیدوارم تا 150 سال دیگر با مردم و خاطرات انقلاب آنها همراه باشد. وی با اشاره به اینکه جوانان نماز را با رعایت اصول تلاوت با صوت بخوانند، تصریح کرد: از جوانی به مکبر بودن در مسجد علاقه داشتم. خواننده یار دبستانی من، موسیقی غربی را مانند عروسکهای کوکی خواند و یادآور شد: هیچگونه تفکر و نگرش در این نوع موسیقی بهکار نرفته است. به گفته وی، در موسیقی اصیل ایرانی کلام خواننده و ترانه و ملودی هر کدام از جایگاه ویژهای برخوردار هستند. انتهای پیام/84002/ذ40
93/02/15 - 00:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]