تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات قدرت، انصاف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816516104




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اتکای به محور مقاومت، رمز ماندگاری آشتی فلسطینی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اتکای به محور مقاومت، رمز ماندگاری آشتی فلسطینی بیروت - ایرنا - نخستین بار نیست که گروه های فلسطینی فتح و جنبش مقاومت اسلامی (حماس) توافقنامه آشتی امضا می کنند، این دو گروه در سال های 2007 ، 2011 و 2012 هم در مکه مکرمه ، قاهره مصر و دوحه قطر مشابه این توافقنامه را امضا کرده اند اما هربار قبل از خشک شدن جوهر آن شکست خورده است.


به گزارش ایرنا، این بار گویا شرایط فرق کرده و حتی قرار است « محمود عباس» (ابومازن) رییس تشکیلات خودگردان فلسطین بزودی عازم دوحه پایتخت قطر شود تا هم با مقامات قطری مذاکره وهم با « خالد مشعل» رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در باره آخرین مراحل آشتی فلسطینی و برداشتن کامل موانع پیش روی آن گفت وگو کند.
در هر صورت شکست تلاش های گروه های فلسطینی برای حفظ توافقنامه های قبلی آشتی رگه هایی از تردید را در بقای این توافق و وفاداری طرفین ایجاد کرده است.
« صلاح صلاح» عضو شورای ملی فلسطین به خبرنگار ایرنا می گوید که « نبود اطمینان بین سران گروه های فلسطینی به یکدیگر و ملتزم نبودن برخی طرف ها به مفاد توافق های قبلی تاکنون موجب شکست آنها شده است».
به نظر می رسد دو طرف در پیش روی خود بحرانی واقعی می بینند که احساس نزدیک شدن و آشتی را تنها گزینه یافته اند ، اشتباهات راهبردی گذشته وفاصله گرفتن از محور مقاومت در یک مقطع آنها را به ورطه سقوط نزدیک کرده بود.
ضعف و رنجوری تشکیلات خودگردان فلسطین از عوارض اعتماد بیش از حد به روند سازش و شکست مذاکرات بی فرجام آن را به یک بن بست جدی رسانده است.

** قهر جغرافیا
ناسازگاری ها و فریبکاری های صهیونیست ها و حمایت بی حد وحصر و آشکار آمریکایی ها از رژیم صهیونیستی امان از محمود عباس بریده است و در کنار آن « قهر جغرافیا» با حماس نیز این دو گروه را در تونلی برد که با هدایت برخی طرف های منطقه ای در تقاطع آشتی به یکدیگر رسیدند.
ناظران و بیشتر فعالان گروه های فلسطینی نقش جمهوری اسلامی ایران در نزدیک شدن دوباره فتح و حماس و همینطور رایزنی های تهران و ریاض را در این عرصه موثر خوانده اند.
سفر اخیر مقامات فلسطینی از جمله فتح و جهاد اسلامی به تهران در این زمینه مورد توجه محافل نزدیک به گروه های فلسطینی از جمله در لبنان قرار گرفته است .
از سوی دیگر تحولات مصر و ضعف اخوان المسلمین، روابط قاهره با حماس را در بدترین حالت خود قرار داده است و غزه نتوانست از محاصره ظالمانه رهایی یابد.
عمق راهبردی عربی تشکیلات خودگردان و حماس خود دچار ضعف مفرط و چنددستگی و اختلاف شده و همه این عوامل دست در دست هم دادند تا این دو گروه برای آشتی فلسطینی فلسطینی ابراز تمایل کنند.
نماینده جنبش مقاومت اسلامی ( حماس) در لبنان به خبرنگار ایرنا گفت: شکست مذاکرات سازش و ادامه محاصره ظالمانه نوار غزه ، آشتی را به عنوان بهترین گزینه پیش روی فلسطینی ها قرار داده است.
این تنها دلیل نمی تواند باشد، « علی برکه » این نظر ما را تایید می کند، و می افزاید: حماس از آنچه ممکن است بر سر قضیه فلسطین بیاید، ترس دارد.

** توصیه نماینده حماس، اتکای به مقاومت
وی ، تصمیم آمریکا را برای حل و فصل قضیه فلسطین آنطور که خودشان می خواهند در کنارتلاش «جان کری » وزیر خارجه آن برای اجرای طرح « وطن جایگزین» ویژه فلسطینی های آواره شده ، اصرار او بر اجرای برنامه هایش مانند باقی ماندن اشغالگران در کرانه باختری و قدس و حذف کامل حق بازگشت را هشدار آمیز و نگران کننده خواند.
نماینده حماس در لبنان در پاسخ به این سئوال که چه دارویی را برای درمان این بیماری تجویز می کنید؟، گفت: وحدت و یکپارچگی فلسطینی ها و طراحی و اجرای یک راهبرد فلسطینی برمبنای مقاومت و انتفاضه و تقویت صفوف داخلی فلسطین تنها راه است.
برکه در واکنش به کسانی که نسبت به سرنوشت این دور از آشتی فلسطینی تردید دارند، اظهارداشت: اراده مستحکم دو طرف و بویژه اینکه ملت فلسطین دیگر قادر نیست چنددستگی گروه های فلسطینی را تحمل کند ، می تواند تضمینی برای موفقیت آتشی فلسطینی باشد.
وی خاطرنشان کرد: مطلوب این است که خانه فلسطین غبارروبی و مرتب و سازمان آزادییبخش فعال شود و به دو یا چنددستگی ها پایان دهیم.
صلاح صلاح دستیابی به این اهداف را چندان ساده نمی داند و می گوید: همواره نگرانی وجود دارد که محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین باردیگر به مسیر مذاکرات سازش بازگردد.
عضو شورای ملی فلسطین افزود: محمود عباس باید متعهد شود که بطور کامل از روند بیهوده سازش بازگشته و دیگر به سوی آن نمی رود و این شرط اساسی موفقیت آشتی فلسطینی فلسطینی است.
وی درهمین حال تصریح کرد: فکر نمی کنم که حماس و فتح در یک دولت واحد در صورت اصرار محمود عباس به ادامه گفت وگوهای سازش و به عبارتی دیگر اعتراف به رژیم صهیونیستی جمع شوند.

** سه ماموریت دولت جدید فلسطینی
نماینده حماس در لبنان در تلاشی برای کاهش از اهمیت این تردیدها گفت: جدول برنامه کاری دولت فلسطینی که تصمیم بر تشکیل آن تا پایان ماه آینده میلادی وجود دارد، در سه محور ولاغیر اولویت بندی شده است.
« پایان دادن به محاصره غزه، یکپارپه کردن موسسات فلسطینی ، آماده سازی شرایط انتخابات مجلس قانونگذاری و ریاستی و انتخاب شورای ملی فلسطین » سه اولویت برنامه دولت جدید فلسطینی هستند که برکه آنها را اعلام کرد.
وی تصریح کرد: سیاست ها و راهبردهای دولت جدید فلسطین برمبنای نتایج چند انتخابات پیش روی بنا گذاشته می شود و بر این اساس با پرونده ها و قضایای فلسطینی تعامل خواهد شد.
نماینده حماس در لبنان در پاسخ به این پرسش که سرنوشت مذاکرات سازش با توجه به تشکیل دولت موقت وحدت ملی فلسطینی چه می شود؟ گفت که این دولت هیچ ارتباطی با مذاکرات سازش نخواهد داشت و تصمیم گیری در خصوص این پرونده برعهده سازمان آزادیبخش فلسطین است.
برکه در پاسخ به این پرسش که چه دلایلی این بار برای اصرار فتح و حماس و پایبندی آنها به آشتی ملی دارند؟ ، گفت: ابومازن(محمود عباس) روزیکشنبه آینده وارد دوحه پایتخت قطرمی شود تا با خالد مشعل دیدار کند تا در باره پرونده تشکیل دولت وحدت ملی و چگونگی رفع موانع آشتی فلسطینی تبادل نظر کنند.
« دولت وحدت ملی» شاه بیت آشتی فلسطینی است و اگر اخلال و بحران در روابط فلسطینی فلسطینی ادامه یابد تاثیری منفی در رویارویی با دشمن صهیونیستی خواهد داشت و این نگاه مشترک همه فلسطینی ها است.
برکه اطمینان داد که امور به سوی مقصدی درست حرکت می کند و کمیته های مختلفی تشکیل شده تا همزمان پرونده بازداشت شدگان و بازگشایی دفاتر حماس در کرانه باختری و دیگر قضایای پیچیده را در مدت 5 هفته حل و فصل کنند.
اما صلاح صلاح به موضوع از دیدی وسیعتر می نگرد و و می گوید: به نظر من آشتی فلسطینی ها نباید به فتح و حماس محدود شود، باید یک طرح راهبردی برای مقابله با اسراییل طراحی شود و مه گروه های فلسطینی در آن شریک باشند و خود را به اجرای آن پایبند بدنند.
دو گروه فلسطینی فتح و حماس اخیرا طرح توافق آشتی را با هدف تشکیل دولت وحدت ملی و برگزاری انتخابات امضا کردند.
این توافق را از طرف فتح « عزام الاحمد» ، از طرف حماس « موسی ابومرزوق» و در حضور « احمد بحر» نایب رییس مجلس قانونگذاری فلسطین و «اسماعیل هنیه» نخست وزیر فلسطین در نوارغزه امضا کردند.
خاورم ** 1324
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




14/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن