تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز دل به باطل بودن حق و به حق بودن باطل يقين نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804424156




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری در آسیای مرکزی/18 مقبره «خواجه احمد یسوی» عارف بزرگ اسلامی در قزاقستان+تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهی به جاذبه‌های گردشگری در آسیای مرکزی/18
مقبره «خواجه احمد یسوی» عارف بزرگ اسلامی در قزاقستان+تصاویر
آرامگاه «خواجه احمد یسوی» عارف بزگ در قزاقستان، یکی از اماکن مهم مذهبی نه ‌تنها برای قزاق‌ها بلکه برای مسلمانان آسیای مرکزی به‌ شمار می‌رود.

خبرگزاری فارس: مقبره «خواجه احمد یسوی» عارف بزرگ اسلامی در قزاقستان+تصاویر


به‌ گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، آرامگاه «خواجه احمد یسوی» یک از اماکن مهم مذهبی نه‌ تنها قزاق‌ها بلکه کل مسلمانان آسیای مرکزی و فراتر از آن به‌شمار می‌رود و همه‌ساله هزاران نفر از مردم قزاقستان و سایر کشورهای منطقه آرامگاه این دانشمند و عارف برجسته را زیارت می‌کنند. خواجه احمد یسوی از چهره‌های بزرگ تصوف در آسیای مرکزی بوده و طریقت خاصی به نام «یسویه» را نیز ایجاد کرده است.

آرامگاه کنونی به‌ فرمان تیمور لنگ که خود را از مریدان یسوی می‌دانسته در سال‌های 1389 تا 1405 میلادی احداث شده اما قبل از آن نیز آرامگاه این پیر طریقت زیارتگاه عاشقان و ارادتمندان بی‌شماری بوده است. امروز در استان قزاقستان جنوبی از این مقبره به‌ عنوان مجموعه معماری «خواجه احمد یسوی» نام برده می‌شود. این مجموعه از هشت ساختمان ترکیب یافته و هر کدام باز از چند اتاف و سالن عبارت می‌باشند. در قسمت مرکزی مجموعه آرامگاه این فیلسوف و شاعر عارف موقعیت داشته و پیرامون آن ساختمان‌هایی قرار گرفته‌اند که هنوز هم از بیشتر آن‌ها با اسم فارسی‌ خود یاد می‌شود: جماعت‌خانه، مسجد، گورخانه، کتاب‌خانه، خانقاه، آشپزخانه، حجره‌ها، آق‌سرای بزرگ و کوچک، قوداق‌خانه (خانه‌ای که چاه آب دارد) و... طرح این مجموعه که هشت‌ضلع دارد شاهکار بی‌نظیر معماری قرون وسطی و یکی از بزرگ‌ترین و بهترین بناهای ساخت تیموریان به‌شمار می‌رود. قطر خارجی گنبد اصلی بیش از 40 متر و دور آن 130 متر و ارتفاع مناره‌ها تا 38.7 متر می‌رسد که کاشی‌کاری، زیبایی دکور و نقش‌های دیوارها و سقف سالن و اتاق‌ها شگفت‌انگیز به‌ نظر می‌رسند. جماعت‌خانه (محل جلسات ذکر دراویش) حلقه اتصال همه ساختمان‌های این مجموعه بوده و به‌ صورت چهارضلعی است که هر کدام برابر با 18.2 متر می‌باشد. در مرکز آن دیگ بزرگ تزیین‌شده با قطر 2.2 متر قرار دارد که طبق روایات از هفت نوع فلز ساخته شده و حدود 2 تن وزن دارد. این دیگ که هدیه تیمور برای این آرامگاه است، نمادی از اتحاد و مهمان‌نوازی دانسته می‌شود. این دیگ در سال 1399 میلادی از سوی «عبدالعزیز ابن شراف‌الدین تبریزی» ساخته شده و دستگیره‌های دیگ شبیه گل نیلوفر آبی بوده و میان آن‌ها برجستگی‌های به‌نظر می‌رسد.

آرامگاه یسوی از سوی «خواجه حسن شیرازی» بر اساس روش و سنت‌های معماری ایرانی بنا شده ولی به‌ دلیل آغاز ساخت شهر سمرقند به ‌عنوان پایتخت تیموریان ناتمام رها شده که بعدا اقدام به‌ تکمیل آن شده است. طبق اطلاع دایرة‌المعارف بزرگ شوروی این عارف برجسته ترکستان حدود 1105 میلادی یا 484 هجری شمسی در شهرک «سمیرم» واقع در شرق شهر چیمکنت در جنوب قزاقستان به‌ دنیا آمده و پس از چندی به شهر «یسه» مهاجرت کرده است. «یسه» که بعدها به ترکستان تغییر نام داد یکی از مراکز مهم دینی در عصر یسوی بوده است.

ماوراءالنهر و یا آسیای مرکزی یکی از مراکز اصلی تعلیمات تصوف و عرفان اسلامی بوده و از قرن دوم تا قرن هشتم هجری تعالیم و طریقت‌هایی‌ را از قبیل «حکیمیه» منسوب به حکیم الترمذی، «کبرویه» منسوب به شیخ نجم الدین کبرا، «خواجگان» منسوب به خواجه عبدالخالق غجدوانی، «یسویه» منسوب به خواجه احمد یسوی و «نقشبندیه» منسوب به خواجه بها‌الدین نقشبندیه را در دامن خود پرورده است. خواجه احمد طریقت مکتب خاصی را با نام «یسویه» بنا نهاد که  این مکتب بعدها در تمام منطقه‌ی آسیای مرکزی مورد استقبال قرار گرفت و از ترکستان به سراسر ماوراءالنهر از دریای آق ایدل تا ترکستان شرقی و خراسان و ایران و قفقاز حتی تا روم گسترش پیدا کرد.

اولین اطلاعات درباره‌ی احمد یسوی در آثار صوفی محمد دانشمند (قرن 12 میلادی) و تألیفات محی‌الدین ابن عربی (متوفی 638 هجری قمری) به چشم می‌خورد. از آن به بعد متصوفین و عارفان و شاعران و تاریخ نگاران برجسته‌ای چون «خواجه محمد پارسا»، «امیر علیشیر نوایی»، «فخرالدین علی صفی»، «حسن خواجه نثاری»، «سلطان احمد حزینی»، «محمد طاهر خوارزمی»، «غلام سرور لاهوری» و «حصام الدین سغناقی» و چندی دیگر به طریقت و جایگاه خواجه کم و بیش اشاره نموده و از وی به عنوان «سلطان العارفین»، «پیر ترکستان، «قبله‌دعای اهل ترکستان» یاد کرده‌اند. متأسفانه آثار مکتوب احمد یسوی حتی به شکل دست‌نویس در دسترس اهل تحقیق قرار ندارد، ولی نسب‌نامه و شجره‌ی وی در بعضی از منابع تاریخی آمده و در دسترس است.









انتهای پیام/

93/02/14 - 10:35





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن