تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از چند رنگى و اختلاف در دين خدا بپرهيزيد، زيرا يكپارچگى در آنچه حق است ولى شما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815322393




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقال سکوهای گازی ایران به دبی متوقف شد


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: انتقال سکوهای گازی ایران به دبی متوقف شد
کار انتقال این دو سکو که قرار است در قسمت فراساحلی پالایشگاه‌های گازی فاز 17 و 18 پارس جنوبی در عسلویه به کار گرفته شوند، تا آنجا قطعی شده بود که سکوهای نیمه کاره را بر شناورهای مهدیس 1 و 2 بارگیری کرده بودند و همه چیز مهیای سفر این سکوها به امارات متحده به نظر می‌رسید و معلوم نبود پس از این انتقال، چه پروژه‌های نیمه تمام دیگری ...
کد خبر: ۳۹۷۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶ - 03 May 2014


در پی انتشار خبر «صدرا پنهانی به حراج گذاشته شده و باقی‌ماند‌ه‌اش به خارج می‌رود!»، فعل و افعالاتی در این شرکت رقم خورده که از یکسو امید بخش است و از سوی دیگر بر ابهامات واگذاری بی سر و صدا و دور از شئون آن می‌افزاید.

به گزارش «تابناک»، انتقال سکوهای نیمه کاره فاز 17 و 18 پارس جنوبی که پیرو واگذاری پر ابهام شرکت صنایع دریایی ایران، صدرا، به تصمیم اشتباه مالک جدید این شرکت قرار بود به امارات متحده عربی منتقل شده و در آنجا به اتمام برسند، با پیگیری مقامات استانی و دولت‌مردان ملغی شد.

یک مقام آگاه در این باره به خبرنگار «تابناک» گفت: انتقال عرشه (تاپ ساید) دو سکوی نیمه کاره صدرا به دبی که توسط مالک جدید این شرکت پیگیری می‌شد و عملا سرنوشت برخی پروژه‌های ملی کشورمان را به دست کشورهای حاشیه‌ساز آن سوی خلیج فارس می‌داد، پیرو اخبار نگران کننده‌ای که از این ماجرا مخابره شد، متوقف شد.

وی افزود: کار انتقال این دو سکو که قرار است در قسمت فراساحلی پالایشگاه‌های گازی فاز 17 و 18 پارس جنوبی در عسلویه به کار گرفته شوند، تا آنجا قطعی شده بود که سکوهای نیمه کاره را بر شناورهای مهدیس 1 و 2 بارگیری کرده بودند و همه چیز مهیای سفر این سکوها به امارات متحده به نظر می‌رسید و معلوم نبود پس از این انتقال، چه پروژه‌های نیمه تمام دیگری به خارج منتقل می‌شد، چه بلایی بر سر صدرا می‌آمد و در آینده پروژه‌های درگیر با این سکوها چه سرنوشتی می‌یافتند.

این انتقال در حالی پیگیری می‌شد که به باور بسیاری از صاحب نظران این عرصه، از یکسو تکمیل این پروژه‌های واگذار شده به صدرا در سال‌های اخیر، می‌تواند تا حدودی مانع سقوط این شرکت شود که ورشکسته اعلام شده و در آستانه انحال قرار دارد، از سوی دیگر در سرنوشت انبوه کارگران و متخصصانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند موثر خواهد بود و در نهایت اینکه شرکت‌های زیادی در داخل کشور وجود دارند که قادرند کار نیمه تمام صدرا را تکمیل کرده و رفع نیاز از بیگانگان نمایند.


جلوی اعزام سکوهای نیمه تمام به دبی گرفته شدجلوی اشتباه استراتژیک مالک جدید صدرا گرفته شد



فارغ از این نکات مهم، توقف این انتقال از این رو حائز اهمیت است که نه ارزی برای تکمیل این پروژه ها به خارج کشور منتقل نخواهد شد و نه بهانه‌های واهی مانند سرنوشت جزایر سه گانه ایرانی، حسن همجواری امارات و قطر -که در ذخایر پارس جنوبی شریک و رقیب کشورمان به شمار می‌آید و تاخیر در افتتاح امثال فاز 17 و 18، سود بیشتر ایشان را به همراه دارد،- مانع از تحویل سکوی تکمیل شده پس از پرداخت وجوه ساخت آن خواهد شد که خطری دور از ذهن نیست.

اما از این اخبار خوش که بگذریم، همه اخبار رسیده از صدرا به مانند این جلوگیری از انتقال سکوها، خوشایند نیست؛ به ویژه آنجا که شنیده‌ها حکایت از تلاش مالکان این شرکت پر قدمت و پنجاه ساله در عرصه صنایع دریایی، برای واگذاری آن به شرکتی ثالث را دارد!

به عبارت بهتر، هنوز ابهامات فراوان درباره واگذاری صدرا به شرکتی که سابقه راه و ساختمان دارد نه دریایی، آن هم بدون رعایت شئون قانونی و کسب مجوز از بورس یا دیگر نهادهای دولتی موثر در این باره پاسخ نیافته که مالک جدید قصد دارد صدرا را به یکی از شرکای خود بفروشد؛ شریکی که البته محدوده فعالیتش منحصر به ایران نیست و به نوعی خارج نشین محسوب می‌شود.

این اتفاق در حالی قوت می‌گیرد که با بارگیری سکوهای نیمه تمام برای اعزام به دبی، بر بسیاری از مسئولان استانی و کشوری آشکار شده که نمی‌توان شرکتی با بنیه و پیشینه صدرا را چوب حراج زد و فروپاشی اش را ندید گرفت.

این در حالی است که بعد از انتشار خبر «تابناک»، برخی از شرکت های داخلی که به نوعی شکل گیری شان را مدیون صدرا هستند، آشکار و پنهان از تمایل خود برای در اختیار گرفتن این شرکت خبر داده و وعده احیای آن را می‌دهند، به شرطی که حکمی تعیین شده و مراحل در دست گرفتن سکان هدایت این شرکت مشهور، شفاف پیگیری شود.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد که عزمی جسته و گریخته برای احیای این شرکت شکل گرفته که از یکسو انتقال سکوها را ملغی می‌کند و از سوی دیگر، برای شرکتی ورشکسته که بدهی آن به چند هزار میلیارد می‌رسد، خریدار به شرط احیا یافته می‌شود.

 اینجاست که شنیدن از واگذاری آن به شرکتی ایرانی-خارجی عجیب جلوه کرده و سرآسیمگی مالک برای به انحلال کشاندن آن، ابهام افرین می‌شود؛ شتابی که برخی منابع آگاه خبر از بروز اثرات آن در یکی دیگر از کارگاه‌های صدرا، این بار در شمال کشورو شهرستان نکا می‌دهند و موج آغاز آن را با تعدیل نیرو در این مجموعه می‌خوانند که پیش بینی می‌شود به زودی از راه خواهد رسید!





مطالب مرتبط
«صدرا» پنهانی به حراج گذاشته شده و باقی‌ماند‌ه‌اش به خارج می‌رود!









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن