تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، اعمال را پاكيزه، اموال را بسيار، بلا را برطرف و حساب (قيامت) را آسان مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820112386




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فراکسیون رهروان ولایت یک صدا به کمک دولت آمده است/ دچار انشعاب نمی شویم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

جلالی: فراکسیون رهروان ولایت یک صدا به کمک دولت آمده است/ دچار انشعاب نمی شویم تهران- ایرنا- رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی با بیان این که علی لاریجانی رییس مجلس برای موفقیت دولت بسیار تلاش می کند، گفت: این فراکسیون یک صدا به کمک دولت یازدهم آمده است.


«کاظم جلالی» در گفت وگوی تفصیلی با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره عملکرد این فراکسیون پس از استقرار دولت یازدهم، اظهار داشت: فراکسیون رهروان ولایت متشکل از طیف های مختلفی از مجلس است که از نمایندگان اصلاح طلب که تعداد آنها زیاد هم نیست تا طرفداران دولت و اصولگرایان منتقد به دولت های قبل و کنونی را در بر می گیرد.
وی تاکید کرد: تمامی اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس روی مسایل کلی با هم هماهنگ هستند.
وی افزود: از ابتدای دولت یازدهم، فراکسیون رهروان ولایت مجلس یک صدا به کمک دولت آمد و اگر این فراکسیون در روز رای اعتماد به وزیران به دولت کمک نمی کرد، بسیاری از وزیران دولت یازدهم رای نمی آوردند.
رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس نهم گفت: پس از کسب رای اعتماد و تشکیل دولت، تلاش بر این بود که ارتباط دولت با فراکسیون به شکل منطقی تعریف شود اما به مرور اتفاقاتی افتاد، هرچند تلاش بسیاری کردیم، اما موفق نشدیم.
جلالی توضیح داد: البته طی چند هفته گذشته روند تعاملی دولت با فراکسیون رهروان ولایت بهتر شده است اما ای کاش این موضوع کمی زودتر رخ می داد.
وی افزود: برای مثال این فراکسیون تقاضای ملاقات اعضای خود با رییس جمهوری را داشت اما این ملاقات بسیار دیر و در روزهای پایانی سال گذشته انجام شد.
وی یادآور شد: روزی آقای مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهوری تحت انتقادات شدیدی که نسبت به دولت وجود داشت از من پرسید که چه کار کنیم و من به وی گفتم که هفت ماه است که ما از شما درخواست یک وقت ملاقات با آقای رییس جمهوری داریم، اما شما این کار را نمی کنید.
نماینده مردم شاهرود در مجلس ادامه داد: هرچند این دیدار در زمان نامناسب انجام شد اما پس از جلسه دیدار با رییس جمهوری، همه حاضران از نتایج جلسه راضی بودند و ای کاش این دیدار کمی زودتر و در فضای بهتری انجام می شد.

** برنامه های هفتگی فراکسیون رهروان ولایت با وزیران دولت
جلالی از برنامه ریزی برای ملاقات اعضای فراکسیون رهروان ولایت با وزیران دولت برای حل مشکلات مردم خبر داد و گفت: برای نمونه چندی پیش جلساتی را با وزیر نفت، وزیر راه و شهرسازی برگزار کردیم که نتیجه بخش بود.
وی تصریح کرد: تصمیم گرفته ایم فارغ از مشی سیاسی، نمایندگان در دیدار با وزیران فقط مطالبات منطقه ای خود را با آنان مطرح کنند و انصافا هم این دو وزیر، وقت خوبی برای نمایندگان گذاشتند.
نماینده مردم شاهرود در مجلس ادامه داد: مقداری مشکلات ایجاد شده از ارتباط ناقص دولت با مجلس و نمایندگان و همچنین برآورده کردن مطالبات منطقه ای نمایندگان است زیرا نمایندگان نیز خواهان رفع مشکلات در حوزه های انتخابیه هستند.
جلالی با یادآوری کاهش سهم اعتبارات عمرانی در بودجه سال های 92 و 93 اظهارداشت: نمایندگان مجلس در حوزه های انتخابیه خود دارای مشکلات متعددی هستند و به همین دلیل با رویکرد انتقادی مردم در شهرهای خود مواجه می شود.
وی خاطرنشان کرد: هر نماینده ای برای پاسخ به انتقادات مردم یا باید تذکر دهد و سوال کند یا با وزیران جلسه داشته باشد تا نتیجه آن را به اطلاع مردم برساند.
رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس خاطرنشان کرد: درخواست ما از دولت این بود که به جای آن که نمایندگان وزیران را بخواهند و تذکر دهند یا سوال کنند، دولت در مسیر تنظیم روابط، ملاقات ها و حل و فصل برخی از مسایل، جلساتی را با مجلس برگزار کند و مشکلات را مدیریت کنند.
جلالی یادآور شد که نمایندگان مجلس سعی می کنند بعضی از خواسته های خود را در درون خود مهار کنند ولی برخی از نمایندگان آن قدر تحت فشار قرار می گیرند که ناچار به طرح سوال از وزیران می شوند.

** باید به دولت فرصت داد
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که دولتی که تازه روی کار آمده حداقل باید یک سال فرصت داشته باشد تا خودش را پیدا کند، گفت: دولت در وضعیت بدی مسوولیت کشور را بر عهده گرفته و مشکلات بسیار زیادی دارد.
جلالی افزود: ما به عنوان نمایندگان مردم از مشکلات کشور و دولت ، میزان بودجه، اعتبارات تخصیصی، فشارهای اقتصادی ظالمانه دنیا آگاه هستیم.
جلالی با تاکید بر این که باید به دولت فرصت داد، افزود: تعامل بین دولت و مجلس باید مدیریت شود ولی بخشی از خواسته های ما که طی 9 ماه گذشته مطرح شده عملیاتی شده است، در حالی که اگر این حرف ها از همان اول عملیاتی می شد شما می توانستید مطمئن باشید که همین تقابل های اندک هم وجود نداشت.

** لاریجانی برای موفقیت دولت تلاش می کند
رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس نهم درباره نظر برخی نمایندگان مبنی بر این که حضور علی لاریجانی در این فراکسیون مانع از موضع گیری های شفاف فراکسیون در حمایت از دولت یازدهم شده است، گفت: لاریجانی یکی از کسانی است که برای موفقیت دولت بسیار تلاش می کند.
جلالی با بیان این که بخشی از نمایندگان مجلس به دلیل حمایت های رییس مجلس از دولت، منتقد وی شده اند، اظهار داشت: این اتفاق به دلیل حمایت های زیاد لاریجانی برای موفقیت دولت است زیرا بر اساس برداشتی که رییس مجلس از وضعیت کشور دارد، معتقد است که باید به دولت کمک کنیم تا موفق شود.
وی با یادآوری اظهارات لاریجانی در جلسات غیرعلنی مجلس، گفت: رییس مجلس در نشستی غیر علنی به بسیاری از انتقادات نمایندگان مجلس پاسخ داد در حالی که دولت می بایست به این انتقادها پاسخ می داد.
رییس مرکز پژوهش های مجلس تاکید کرد: لاریجانی چند ماه قبل با نمایندگان جلسات چند نفره ای برگزار کرد و آنها را درباره شرایط کشور و چگونگی کمک کردن به دولت توجیه کرد و بر این اساس تمایل لاریجانی موفقیت دولت است.
جلالی خاطرنشان کرد: گاهی جریان های رسانه ای کشور به گونه ای برخی مصاحبه ها، گفتارها و مسایل را منعکس می کنند که شاید برداشت دیگری از آن شود. ولی ما که معمولا با لاریجانی جلسات عمومی و خصوصی داریم می بینیم که وی بر موفقیت دولت تاکید دارد.
وی به یکی از جلسات لاریجانی با نمایندگان اشاره کرد و گفت: در آن زمان لاریجانی به نمایندگان متذکر شد که شما می دانید در کشور چه خبر است و خود در حال نوشتن بودجه هستید، چطور دولت خواسته های شما را محقق کند، در حالی که می دانید بخشی از مواردی که در بودجه نوشته شده، محقق نخواهد شد.

** اقلیت منسجم عمل می کند
رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس نهم درپاسخ به این سوال که گفته می شود اقلیت تندروی مجلس فضای کلی مجلس را در دست گرفته اند، اظهار داشت: معمولا اقلیت منسجم تر عمل می کند؛ برای مثال در مجلس ششم که ما جزو اقلیت بودیم، بیشترین نقش را در مجلس ایفا می کردیم.
جلالی ادامه داد: دولت هم باید بداند چگونه می تواند رفتار کند و با اکثریت مجلس تعامل داشته باشد که فضای کار در دست اقلیت قرار نگیرد و از این رو دولت باید به آسیب شناسی این موارد بپردازد.
وی در عین حال روند تعامل دولت و مجلس را رو به بهبود دانست و گفت: در حدی که در توانم بود به مسوولان دولتی این موضوع را متذکر شده ام.

** فراکسیون رهروان دچار انشعاب نمی شود
رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس همچنین درباره انشعاب در این فراکسیون و تشکیل فراکسیونی در حمایت از دولت گفت: این موضوع بیشتر ناشی از فضای رسانه ای خارج از مجلس است و بیرونی ها بیشتر علاقه به انشعاب در فراکسیون رهروان دارند.
جلالی تصریح کرد: در درون مجلس حداکثر دو نفر از نمایندگان چنین مطالبی را گفتند و مصاحبه کردند و با این افراد نیز اخیرا در گفت وگوهایی شده است و قانع شده اند که با فراکسیون رهروان ولایت همراهی کنند تا بتوانیم با همراهی یکدیگر برخی از آسیب هایی که در رهروان وجود داشته را کم کنیم.
وی ادامه داد: ما قایل به بی عیب و نقص بودن نیستیم، ولی فکر می کنیم جریانات رسانه ای بیرون و برخی از کسانی که در درون مجلس هستند و عضو فراکسیون ما نیستند دست به دست هم داده اند تا انشعاب در فراکسیون رهروان ولایت رخ دهد.
رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس همچنین امکان انشعاب در این فراکسیون را رد کرد و گفت: فکر نمی کنم انشعابی در فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت رخ دهد، چون دوستان ما در داخل مجلس چنین جمع بندی ندارند، ولی انتقاداتی دارند که بی ربطی هم نیست.

** تعامل کم رنگ معاونان پارلمانی با نمایندگان
جلالی، برخی از انتقادات موجود به دولت را به نوع عملکرد دولت دانست افزود: برای مثال در موضوع سوال اخیری که از وزیر نفت در صحن علنی مجلس مطرح شد، همه نمایندگان می دانستند که اگر موضوع در مجلس رای گیری شود، فقط 30 تا 40 نماینده رای موافق می دادند در حالی که سوال از وزیر آموزش و پرورش 115رای موافق کسب کرد.
وی یادآور شد: بیژن زنگنه وزیر نفت پیش از طرح سوال در مجلس، در جلساتی با نمایندگان شرکت و مشکلات آنان را رفع کرد.
رییس مرکز پژوهش های مجلس با بیان این که رفتار نمایندگان درباره سوال از وزیران نفت و آموزش و پرورش باید آسیب شناسی شود، گفت: این رفتار به نوع تعامل وزیران با نمایندگان و مقدمه چینی پیش از سوال بازمی گردد.
جلالی یادآور شد: پیش از طرح سوال از وزیر آموزش و پرورش، هیچ حرکتی از جانب دولت در مجلس انجام نشد که این مساله به حضور و فعالیت بسیار کم رنگ معاونان پارلمانی نیز باز می گردد.
وی با بیان این که ملاقات نمایندگان با وزیران به سختی انجام می شود، اظهارداشت: مسیر ارتباطی نمایندگان با وزیران، معاونان پارلمانی هستند و زمانی می توانیم برای دولت در مجلس کاری کنیم که تعاملی دو سویه با دولت داشته باشیم.

** مجلس آمرانه اداره نمی شود
نماینده مردم شاهرود در مجلس با تاکید بر این که مجلس آمرانه اداره نمی شود، تصریح کرد: ارتباطات در مجلس از بالا به پایین نیست بلکه از پایین به بالا است، زیرا همه نمایندگان برای خود تشخص و جایگاهی دارند و زیر بلیت کسی نمی روند.
جلالی، کار دسته جمعی را فلسفه تشکیل فراکسیون های تخصصی در مجلس دانست و گفت: این کار جمعی می تواند به دولت نیز کمک کند که نمونه آن برگزاری جلسات مشترک با وزیران
است در حالی که دولت و معاونان پارلمانی باید در این زمینه پیش قدم می شدند.
رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این فراکسیون در بین نمایندگان فرم هایی را پخش کرده و از آنان خواسته شده است تا مشخص کنند که خواهان دیدار با کدام وزیر هستند.
جلالی ادامه داد: در حال هماهنگی برای دیدار نمایندگان با تمامی وزیران هستیم البته این دیدارها به معنای جلسه فراکسیونی که پرسش و پاسخی باشد، نیست بلکه هر نماینده 10 تا 15 دقیقه وقت دارد تا با وزیر دیدار کرده و خواسته های خود را مطرح کند.

** دولت از نمایندگان حامی خود در مجلس حمایت نمی کند
رییس مرکز پژوهش های مجلس همچنین از حمایت نکردن دولت ها از نمایندگان حامی خود در مجلس گلایه کرد و ادامه داد: یکی از آسیب های دولت ها در روابط با مجلس حمایت نکردن آنان از نماینده حامی خود است.
جلالی یادآور شد: برای مثال در مجلس ششم یکی از نمایندگان صحبت تندی در حضور رییس جمهوری وقت بر ضد وی مطرح کرد و رییس جمهوری وقت در فرصت کوتاهی که بعداً در اختیارش قرار گرفت با لحنی مهربانانه آن نماینده را مورد لطف قرار داد.
وی همچنین گفت: پس از این اتفاق، برای رییس جمهوری وقت یادداشتی نوشتم که این گونه رفتار شما نشان می دهد که متانت، حجب و حیا باید از عالم سیاست رخت بربندد زیرا هرکس که صدای بلند و رسایی داشته باشد بیشتر مورد اقبال قرار می گیرد.
نماینده مردم شاهرود در مجلس افزود: طبیعی است نمایندگانی که با متانت، صبوری و ادب روند تعامل با دولت را پیش گرفته اند، احساس می کنند عقب مانده اند؛ آنها فکر می کنند باید سوال و سر و صدا کنند تا حق خود را بگیرند تا در حوزه های انتخابیه شان مطرح شود که ببینید این نماینده چگونه فریاد کشید و صدای خود را برای حق شما بلند کرد!

** موفقیت دولت از مولفه های موثر در انتخابات آتی مجلس است
رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس در پاسخ به سوالی درباره ترکیب مجلس آینده خاطر نشان کرد: خیلی زود است که درباره مجلس دهم صحبت کنیم به دلیل این که انتخابات مجلس حداقل 20 ماه دیگر برگزار خواهد شد و تحولات به حدی سریع است که برای 20 ماه آینده نمی شود پیش بینی دقیقی کرد.
جلالی اظهار داشت: میزان موفقیت دولت، چگونگی انسجام اصولگرایی، میزان رضایت مندی مردم از دولت یازدهم و بسیاری دیگر از مولفه ها می تواند در تصمیم گیری مردم برای انتخابات آینده نقش داشته باشد.
وی با بیان این که در انتخابات آینده نباید حضور جریانات نوپا و جدید را نادیده گرفت، تصریح کرد: معمولا پس از هر انتخابات مجلس، حدود یک سوم ترکیب نمایندگان تغییر می کند و به نظر می رسد که رویکرد مجلس آینده به سمت و سوی اعتدال گرایان و عقلا خواهد بود.
وی با تاکید بر این که برای موفقیت دولت تدبیر و امید باید همه تلاش کنند، خاطرنشان کرد: زیرا دوره کاری دولت متعلق به همه کشور است و این که رییس جمهوری انتخاب شود که ما با وی مخالف باشیم و چهارسال در مقابل آن موضع بگیریم و تلاش کنیم تا ناکام بشود، روند درستی نیست.
نماینده مردم شاهرود در مجلس افزود: رفتار صحیح این است که رییس جمهوری و دولت موفق شوند، به خصوص در شرایط فعلی که متاسفانه با برخی رویکردهای غلط در درون منزل خودمان با هم دعوا می کنیم، در حالی که در برون خبرها، تهدیدات و چالش های بسیار زیادی وجود دارد که برای موفقیت باید انسجام داشته باشیم زیرا موفقیت دولت در شرایط فعلی بسیار مهم و سرنوشت ساز برای کشور است.

**تدوین اساسنامه وزارتخانه های امور خارجه، ورزش و جوانان، راه و شهرسازی و شرکت های ملی گاز و پتروشیمی
رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از تدوین اساسنامه وزارتخانه های امور خارجه، ورزش و جوانان، راه و شهرسازی و شرکت های ملی گاز و پتروشیمی در این مرکز خبر داد و گفت: تمامی تلاش ما این است که درک مشترک خوبی نسبت به اوضاع کشور بین مجلس و دولت به وجود آید.
جلالی افزود: تدوین اساسنامه وزارتخانه های بدون اساسنامه با همکاری همان وزارتخانه ها در مرکز پژوهش ها در دست بررسی و انجام است.
وی تصریح کرد: بهتر است که این اساسنامه ها به صورت لایحه و نه به عنوان طرح به مجلس ارایه شود زیرا وزارتخانه ها و دولت، بدنه کارشناسی قوی در این زمینه دارند.
رییس مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: به دلیل آن که در گذشته در این زمینه ضعف هایی وجود داشت، مرکز پژوهش های مجلس برای نگاشتن این اساسنامه ها پیش قدم شد و برای مثال تدوین اساسنامه شرکت ملی گاز یا اساسنامه شرکت ملی پتروشیمی از جمله کارهایی است که مرکز پژوهش های مجلس انجام داده است.
نماینده مردم شاهرود در مجلس ادامه داد: با این حال اساسنامه های بسیار زیادی هنوز باقی مانده است و از این رو گفت و گوهایی با وزیران وزارتخانه های فاقد اساسنامه از جمله ورزش و جوانان، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی انجام داده ایم تا به صورت مشترک با استفاده از ظرفیت های یکدیگر اساسنامه آنها را تدوین کنیم.
جلالی تاکید کرد: اگر دولت در ارایه لایحه اساسنامه وزارتخانه های بدون اساسنامه، تعلل کند، مرکز پژوهش های مجلس آمادگی دارد تا این موضوع را به شکل انفرادی به مجلس ارایه دهد.
وی اظهار داشت: این مرکز درباره همه وزارتخانه ها و دستگاه هایی که بدون اساسنامه هستند، این اقدام را انجام می دهد همانند وزارتخانه های ادغام شده، وزارتخانه های تازه تاسیس و حتی وزارت امور خارجه که دارای اساسنامه تصویب شده نیست.

** اساسنامه وزارت خارجه مربوط به قبل از انقلاب است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: اساسنامه وزارت امور خارجه مربوط به پیش از انقلاب اسلامی است که به شکل آزمایشی در کمیسیون های مجالس سنا و شورای ملی به تصویب رسیده بود.
جلالی ادامه داد: از زمان تدوین اساسنامه آزمایشی این وزارتخانه، تدوین اساسنامه اصلی در دستور کار مجلس وقت قرار نگرفت به همین دلیل مرکز پژوهش های مجلس به وزارت امور خارجه اعلام کرد که به دنبال تدوین اساسنامه آن است.
وی با بیان این که کارگروهی برای تدوین اساسنامه وزارت امورخارجه در مرکز پژوهش ها تشکیل شده است، تصریح کرد: این وزارتخانه علاقه مند به تدوین اساسنامه است ولی باید درباره نگه داشتن بافت وزارت خارجه در اساسنامه جدید ملاحظاتی را مدنظر قرار داد.
جلالی تاکید کرد: تمامی تلاش ما این است که «هم فهمی» خوبی نسبت به اوضاع کشور بین مجلس و دولت به وجود آید که می تواند سرمایه مناسبی برای تعامل بین دو قوه باشد.
وی خاطر نشان کرد که باید از این تعامل در زمان مناسب به خوبی استفاده کرد زیرا در عیر این صورت این سرمایه از بین می رود.
وی به برگزاری جلسات مشورتی این مرکز با وزیران دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری این جلسات اصلاح مسیرهای غلط گذشته است.
نماینده مردم شاهرود در مجلس ادامه داد: برای تغییر راه دولت و قرار گرفتن در مسیر درست باید اطلاعاتی جامع از گذشته و آینده داشته باشیم و از این فهم مشترک بین دولت و مجلس برای تغییر روندها استفاده کنیم.
گفت و گو از حمید شهریاری
سیام**9103**2025**1336
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




13/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن