تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816163524




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مقامات دانشگاهی پیشاور بر ضرورت ترویج زبان فارسی در پاکستان تاکید کردند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مقامات دانشگاهی پیشاور بر ضرورت ترویج زبان فارسی در پاکستان تاکید کردند اسلام آباد - ایرنا - مقامات دانشگاهی و اندیشمندان پاکستانی در خانه فرهنگ کشورمان در شهر پیشاور مرکز ایالت خیبر پختونخوا در شمال غرب این کشور بر ضرورت ترویج فرهنگ و ادبیان زبان فارسی بمنظور تعمیق بیشتر روابط میان مردم جمهوری اسلامی ایران و پاکستان تاکید کردند.


به گزارش خبرنگار ایرنا، این مراسم با مشارکت خانه فرهنگ کشورمان و موسسه مدیریت علوم حیات آباد چهارشنبه شب در شهر پیشاور و با حضور شخصیت های برجسته دانشگاهی، ادبی و فرهنگی شهر پیشاور برگزار شد و تا پاسی از شب ادامه داشت.
در این مراسم ˈحسن درویش وندˈ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور، دکتر ˈرسول جانˈ معاون رییس دانشگاه پیشاور، ˈعلی یوسفیˈ رییس خانه فرهنگ کشورمان حضور یافته و گواهینامه های پایان دوره آموزش زبان فارسی را به 17 نفر از دانشجویان پسر و دختر موسسه مدیریت علوم حیات آباد اهدا کردند.
در این آیین شخصیت های فرهنگی پاکستانی اشعاری از شعرای پارسی زبان از جمله ˈمولوی، سعدی و حافظ ˈ را سروده و درباره ویژگی های مشترک دو کشور بویژه فرهنگ، دین و زبان سخن گفتند.
تعدادی از دانشجویان دوره آموزش زبان فارسی نیز با ارائه مقالات فرهنگی خود از تلاش های مسوولان خانه فرهنگ کشورمان در راستای ترویج زبان فارسی و همکاری با مراکز آموزشی شهر پیشاور به جهت آشنایی بیشتر با فرهنگ و تمدن غنی مردم ایران زمین قدردانی کردند.
سرکنسول کشورمان در پیشاور در این مراسم گفت: آموزش زبان فارسی به دانشجویان پاکستانی گام موثری در شناخت بیشتر فرهنگ و تمدن مشترک مردم ایران و پاکستان بوده و باید تلاش ها در این زمینه را بیش از گذشته افزایش داد.
حسن درویش وند تاکید کرد: بدون مد نظر گرفتن زبان و فرهنگ فارسی درک سروده های انقلابی و معاصر شعرای جاویدان همانند ˈرومی، مولوی، سعدی، فردوسی و علامه اقبال لاهوریˈ میسر نیست.
دکتر رسول جان معاون رییس دانشگاه پیشاور نیز در این مراسم گفت: اشتیاق دانشجویان پاکستانی در یادگیری زبان فارسی چشمگیر و بیانگر دوستی و روابط دیرینه پاکستانی با برادران و خواهران خود در ایران می باشد.
وی با سرودن چند بیت از اشعار سعدی، فردوسی و علامه اقبال لاهوری، افزود: حتی شعرای پاکستانی و پشتون زبان همچون خوشحال خان و رحمان بابا نیز در اشعار خود از الفاط و کلمات فارسی دریغ نکرده و این بمعنای پایداری زبان و فرهنگ فارسی میان مردم قاره کهن از جمله شعرا و ادبای پاکستانی است.
یوسفی رییس خانه فرهنگ کشورمان نیز در خصوص روند دوره های آموزش زبان فارسی گفت: در این دوره آموزشی ؛ تعداد 17 نفر از دانشجویان پاکستانی با موفقیت دوره آموزشی را به پایان رساندند.
وی افزود: دوره های بعدی آموزش نیز خاص دانشجویان پاکستانی توسط اساتید فارسی زبان دانشگاه پیشاور در آینده برگزار خواهد شد.
ˈمحسن خانˈ مدیر موسسه مدیریت علوم حیات آباد نیز در این آیین گفت: آموزش زبان فارسی به دانشجویان این موسسه اقتصادی فرهنگی باعث می شود تا جوانان در عرصه سازندگی اقتصاد پاکستان اشتیاق فراوانی به تجارت با کشور همسایه خود ایران داشته و در یادگیری زبان و فرهنگ غنی فارسی تلاش داشته باشند.
در پایان این مراسم مجموعه ای هنری از اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی ترجمه شده به زبان انگلیسی از سوی درویشوند سرکنسول کشورمان به دکتر رسول جان معاون ریاست دانشگاه پیشاور اهدا شد.
در حاشیه این مراسم حسن درویش وند در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: ترویج فرهنگ و زبان فارسی در میان دانشجویان پاکستانی همگرایی فرهنگی میان ایران و پاکستان در بخش آموزش را نشان می دهد.
وی خاطر نشان کرد: دولت ایالت خیبرپختونخوای پاکستان (به حاکمیت حزب تحریک انصاف) همکاریهای بسیار خوبی در زمینه های مختلف با استان های همجوار کشورمان داشته و در زمینه تجاری بازرگانان این منطقه تعاملات زیادی با تجار ایرانی دارند .
درویش وند درباره سفر آتی نواز شریف نخست وزیر پاکستان به ایران گفت: ما این سفر را مهم ارزیابی کرده و امیدواریم نقطه عطفی در ارتقای سطح همکاری های دو کشور برادر و دوست ایران و پاکستان باشد.
وی خاطر نشان کرد: تحولات منطقه ای و بین المللی ایجاب می کند که جمهوری اسلامی ایران و پاکستان تلاش های بیشتری را در جهت تحکیم روابط و گسترش همکاری ها انجام دهند.
رسول جان معاون رییس دانشگاه پیشاور پاکستان نیز در گفت وگو با ایرنا گفت: ایران پیشرفت های چشمگیری در زمینه های مختلف از جمله دانشگاهی، علوم فناوری و فرهنگی داشته و مردم پاکستان افتخار می کنند که با زبان و فرهنگ کشور جمهوری اسلامی ایران آشنا می شوند.
وی با حمایت از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در مجامع منطقه ای و بین المللی تاکید کرد: مقامات دولت پاکستان درباره عزم و اراده راسخ این کشور به جهت تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران باعث رونق همکاری های دوسویه خواهد شد و ما یقین داریم که سفر آتی نواز شریف به تهران گامی رو به جلو بمنظور گسترش همکاری های بیشتر میان دو کشور است.
آساق** ا.ر ** 1095** 3404
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




11/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن