تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، واعظى از درون او برايش قرار مى دهد كه او را به ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816775800




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آغازی دوباره بر فصل عبادت و بندگی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آغازی دوباره بر فصل عبادت و بندگی تهران - ایرنا - هر سال با ورود ماه رجب به یاد بندگی و عبادت خدا می افتم و از این که خدا دوباره به من فرصت داده تا در این بزم عاشقانه و سفره عارفانه سهمی داشته باشم، او را شکر کرده و از درگاهش می خواهم تا از بهترین بندگانش در تمام سال باشم.


روزها از پی هم می گذرد و در جریان زندگی به پیش می رویم. سخن از یارانه و قیمت بنزین و وضعیت آینده اقتصادی کشور و تحریم ها و مسائل سیاسی، دیگر فرصتی برایم نگذاشته که به خودم فکر کنم و غبار غفلت و دنیاگرایی را کمی از خود دور کرده و در اندیشه آخرت باشم اما در گرماگرم این افکار و دنیازدگی نسیمی می وزد و حال و هوایم را عوض می کند.
این نسیم معنوی در قالب پیامکی به دستم رسید و ورود ماه بندگی و عبادت را خبر داد و فکرم برای لحظاتی در فضای عبادت و روزه و اعتکاف غوطه ور شد. به یاد سال هایی افتادم که روزشماری می کردیم که ماه رجب از چه روزی آغاز می شود تا روزه اولین روز آن را از دست ندهیم و برای اعتکاف و مناسبت های آن برنامه ریزی می کردیم تا مبادا از قافله این الرجبیون عقب بمانیم.
اینک که به گذشته نگاهی می اندازم به یاد این کلام امام سجاد(ع) می افتم که در دعای مکارم الاخلاق فرمود خدایا مرا تا زمانی که در راه طاعت تو گام برمی دارم زنده بدار و اگر عمر من چراگاه شیطان شد، پیش از آنکه غصب تو به من رو آورد مرا به سوی خود فراخوان.
هنوز مطمئن نیستم که شامل این فراز از دعای زین العابدین(ع) شده باشم. پس امید به این روزهای مبارک بستم که نسیم رحمت الهی را برای همه بندگان به ارمغان می آورد و فرصتی دوباره به گناهکاران می دهد تا گذشته خود را جبران کنند و خود را برای درک شب قدر آماده کنند.
در آغاز ماه رجب هرگاه رسول خدا(ص) به ماه نظر می افکند، این گونه دعا می کردند که «خدایا ماه رجب و شعبان را بر ما مبارک گردان و ما را به ماه مبارک رمضان رسانده و بر گرفتن روزه و عبادت و بر حفظ زبان و پوشیدن چشم از نامحرمان یاری فرما و بهره ما را از آن ماه تنها گرسنگی و تشنگی قرار نده.»
امام صادق (ع) نیز فرمود: روز رستاخیز سروشی از عرش ندا می‏دهد «این الرجبیون؟» گروهی برمی‏خیزند که چهره‏ هایشان برای مردم محشر می‏درخشد.
شاید عظمت این روزها و شب های معنوی را به راحتی درک نکنیم اما وقتی روش عبادت برخی عارفان را مطالعه می کنیم و آگاه می شویم که برخی از سالکان الهی برای درک فضیلت شب قدر، تمام سال را شب زنده داری می کردند تا مبادا فضیلت این شب را از کف بدهند، از خود شرم می کنم که ما چگونه عبادت و بندگی می کنیم و آنان چگونه!
بعضی از کسانی که می خواهند حقیقت این ماه های عزیز را درک کنند، قبل از شروع ماه رجب برای خود برنامه ریزی دینی می کنند و روزه را که اجر و ثواب بسیاری در ماه های رجب و شعبان دارد، سرلوحه برنامه های خود قرار می دهند.
اگر قرار باشد فضیلت شب زنده داری فقط چهار شب در تمام سال با شب های دیگر متفاوت باشد و یکی از آن چهار شب اول ماه رجب باشد، چه کسی حاضر است درک این شب را از دست بدهد.
وقتی حضرت محمد (ص) ماه رجب را ماه خدا معرفی می کند و می فرماید «شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است» دیگر چه نیازی به وصف این ماه و برشمردن اوصاف آن است.
وقتی رسول خدا (ص) می فرماید «کسی که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدای بزرگ و غضب الهی از او دور و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود» متوجه عظمت روزهای ماه رجب می شویم.
داستان «ملک داعی» خود روایتی دیگر است که شنیدن آن موجب حسرت کسانی می شود که شب های ماه رجب را به راحتی سر بر بالین می گذارند و به خواب شیرین می روند.
پیامبر اعظم (ص) فرمود: خداوند فرشته ای به نام ملک داعی در آسمان هفتم دارد و هنگامی که ماه رجب فرامی رسد، این فرشته هر شب تا صبح ندا می دهد که خوشا به حال تسبیح کنندگان و ذاکران خدا و خوشا به حال فرمانبرداران از خدا و حق تعالی می فرماید من همنشین آن کسی هستم که او همنشین من باشد و فرمانبر کسی هستم که فرمانبردار من است و آمرزنده آن کسی هستم که از من طلب بخشایش و آمرزش کند.
چقدر سخت است که از رحمت خدا در این ماه دور و از عبادت و راز و نیاز محروم باشیم و ریسمان میان خود و رب العالمین را پاره کنیم، در حالی که خدا فرمود: ماه رجب، ماه من و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است. آن کسی که در این ماه مرا بخواند، من او را اجابت می کنم و هر کس از من چیزی بخواهد، به او می بخشم و هر کسی طلب هدایت از من کند، او را راهنمایی و هدایت می کنم. من ماه رجب را چونان ریسمانی بین خود و بندگانم قرار داده ام، هر کس این ریسمان را بگیرد، ‏به من می رسد.
خدایا هر سال که ماه رجب آغاز می شود به خود وعده می دهم که با اعمال و عبادت هایی که برای من قرار دادی، زندگی ام را سر و سامان می دهم تا حضور تو بیشتر از همه بندگان در رفتار و کارهایم نمایان شود اما وقتی این ماه های پر فضیلت به وی‍ژه ماه مبارک رمضان به پایان می رسد و در نماز عید فطر دست به قنوت برمی دارم، دوباره احساس می کنم که از قافله خوبان عقب افتادم و کمتر از همه توشه برای قیامت برداشته ام، هرچند تو آنقدر دارای فضل و رحمت هستی که به نسیم رحمت تو، خود را تسکین می بخشم.
هنوز دیر نیست. دوباره مفاتیح را برمی دارم و فضیلت های ماه رجب و اعمال این ماه الهی را مرور می کنم تا شاید با آمادگی بیشتری وارد این ماه شوم و بتوانم خود را برای میهمانی ماه مبارک رمضان آماده کنم.
مفاتیح را که باز می کنم این دعای امام صادق (ع) را مرور می کنم که خواندن آن در هر روز از ماه رجب سفارش شده است. «خاب الوافدون علی غیرک...» آری، آنان که بر غیر تو امید بستند، ناامید شدند و کسانی که به غیر از تو رو کردند، زیانکار شدند و آنان که جز به درگاه تو فرود آمدند، تباه گشته و کسانی که جز از فضل تو پوییدند، گرفتار قحطی شدند.
چقدر زیبا امام صادق (ع) تو را در این ماه وصف می کند و می فرماید: در خانه ات به روی مشتاقان باز و خیر و نیکی تو به خواستاران، عطا شده و فضل و بخششت برای خواستار آزاد است. عطایت برای آرزومندان مهیاست و روزی تو حتی برای کسانی که نافرمانی تو را کنند، گسترده است و بردباریت حتی در مورد آنکه به دشمنی تو برخاسته، شامل است.
یکی از نکات جالب در دعای امام صادق (ع) شیوه ای است که خداوند برای بندگان خود قرار داده است: شیوه تو نیکی به بدکاران است و راه و رسم تو، زندگی دادن به سرکشان است. خدایا پس مرا به راه یافتگان، رهبری کن و کوشش کوشایان را روزی ام کن و مرا از بی خبران دور شده از دربارت قرار مده و در روز قیامت گناهانم را بیامرز.
خداوند برای اعمال و عبادات ماه رجب به قدری آسان گرفته که حتی افرادی که قادر به روزه گرفتن در این ماه نیستند، با گفتن (صد مرتبه) تسبیح وارد شده، می توانند از فضیلت روزه آن روز بهره مند شوند.
«سبحان الاله الجلیل، سبحان من لاینبغی التسبیح الا له، سبحان الاعز الاکرم، سبحان من لبس العز و هو له اهل» یعنی منزه است خدای بزرگ، منزه است آن که تنزیه و تسبیح جز برای او شایسته نیست، منزه است خدای برتر و کریمتر، منزه است آنکه لباس عزت در بردارد و شایسته آن است.
اعمال ماه رجب شامل اعمال مشترک، برای تمام ماه و اعمال ویژه است که مربوط به بعضی از روزهای آن می باشد و در میان اعمال ویژه، اعمال شب و روز اول اهمیت خاصی دارد که زیارت امام حسین (ع) در شب اول ماه رجب و همچنین در روز اول باعث آمرزش گناهان می شود و در روایتی از امام صادق(ع) آمده است هر کسی امام حسین (ع) را در روز اول رجب زیارت کند، خداوند او را بیامرزد.
اینک که توفیق زیارت امام حسین (ع) را در بارگاه مقدسش را در این ایام از دست دادیم، از راه دور آن حضرت را زیارت کرده و از خدا بخواهیم ما را در میان دریای مغفرت و رحمت بیکران خود، مشمول بخشش و آمرزش کند تا با روحی مشتاق عبادت و تشنه راز و نیاز با معبود وارد ماه رجب کند و این ماه را مقدمه ای برای درک فضیلت شب قدر قرار دهد.
فراهنگ(2)**1003**1569
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن