تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820471596




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جریان گرفتن زندگی در روستاهای خالی از سکنه کوهرنگ / جمعیت شهرستان 25 هزار نفر افزایش یافت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > چهارمحال و بختیاری در پی ورود عشایر بختیاری؛
جریان گرفتن زندگی در روستاهای خالی از سکنه کوهرنگ / جمعیت شهرستان 25 هزار نفر افزایش یافت
کوهرنگ - خبرگزاری مهر: ورود عشایر از مناطق گرمسیر جنوب به استان چهارمحال و بختیاری و سکنی گزیدن در شهرستان کوهرنگ دوباره رنگ زندگی را به این منطقه هدید کرد و هم اکنون زندگی در روستاهای خالی از سکنه این شهرستان دوباره جریان گرفته است.



به گزارش خبرنگار مهر، استان چهارمحال و بختیاری استانی عشایری و برف گیر در رشته کوه زاگرس مرکزی است. همان گونه که از نام استان چهارمحال و بختیاری پیداست، این استان از دو بخش چهارمحال و بختیاری تشکیل شده است. منطقه بختیاری که موطن اصلی بخش عشایر بختیاری است، با تمدن و فرهنگ دیرینه ایران پیوند ناگسستنی دارد. مردمان بختیاری بیشتر به صورت کوچ گری زندگی می‌کردند و بین استان‌ها و نواحی زاگرس میانی کوچ می‌کنند. ناحیه بختیاری ناحیه‌ای است کوهستانی، برف گیر و با مناظر بدیع مشتمل بر بخش‌هایی از دهستان‌های جانکی، فلارد، خانمیرزا، تنگزی، بازفت، دوآب صمصامی، دیناران، اردل، مشایخ، میانکوه و چغاخور و به طور کلی‌تر عشایر در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل، فارسان و لردگان و برخی از مناطق شهری و روستایی دیگر زندگی می‌کنند. بیشتر عشایر چهارمحال و بختیاری در شهرستان کوهرنگ به دلیل وجود منابع خدادادی و شرایط آب و هوایی مستقر می شوند. آغاز کوچ  پاییزه عشایر شهرستان کوهرنگ از اواخر تابستان آغاز شد و عشایر از استان خارج شده اند و خانه های روستاهای عشایرنشین این شهرستان خالی از سکنه می شود. بسیاری از روستاها محل زندگی عشایر است که با خروج عشایر از استان خالی از سکنه می شوند و زندگی تا بهار سال آینده در آنها وجود ندارد. تعداد زیادی روستای عشایر نشین در شهرستان کوهرنگ وجود دارد و خانه های این روستاها از سنگ و مصالح طبیعی ساخته شده است.

بارش شدید برف در شهرستان کوهرنگ و بالا رفتن ارتفاع برف به بیش از 3 متر در بسیاری از اوقات موجب ناپدید شدن بسیاری از خانه های روستایی عشایری می شود وخانه ها به زیر برف می روند. هم اکنون با گرم شدن هوا و آب شدن برفها کوهستانهای شهرستان کوهرنگ سرسبز می شوند و  کوچ عشایر از مناطق گرمسیر کشور به استان آغاز می شود. ورود عشایر از 15 فروردین سالجاری آغاز شده است و هم اکنون بیشتر عشایر وارد استان چهارمحال و بختیاری شده اند. منطقه بازفت کوهرنگ یکی از مهمترین مناطق عشایری کشور است که بیشتر عشایر بختیاری در این منطقه سکونت می کنند. عشایر امسال کوچ زودهنگامی داشته اند بخشدار بازفت در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: عشایر از تاریخ 15 فروردین ماه کوچ را به مناطق مختلف شهرستان کوهرنگ آغاز کرده اند و هم اکنون بیشتر عشایر وارد شهرستان شده اند و در روستاهای عشایری و کانونهای عشایری سکنی گزیده اند. سیف الله جعفری ادامه داد: عشایر امسال کوچ زودهنگامی داشته اند و و عشایر باید از31 فروردین کوچ را آغاز می کردند و عشایر خیلی زودتر وارد منطقه کوهرنگ شده اند.

جمعیت منطقه 25 هزار نفر افزایش پیدا کرد وی ادامه داد:  منطقه بازفت در حدود 15 هزار نفر جمعیت ثابت دارد که با ورود 25 هزار نفر عشایر جمعیت ان هم اکنون افزایش پیدا کرده است. بخشدار بازفت اذعان داشت: بسیاری از روستاهایی که در کوچ پاییزه سال گذشته خالی از سکنه شده بودند هم اکنون با ورود عشایر زندگی دوباره در آنها جریان گرفته است. وی تصریح کرد: منطقه بافت زیباترین منطقه استان چهارمحال و بختیاری است که دارای منابع خدادادی و ارزشمند است. جعفری بیان داشت: توسعه منطقه بازفت یکی از مهمترین ضرورت ها به شمار می رود و این منطقه با داشتن پتانسیل ها و استعداد های بالای گردشگری همچنان محروم است.






۱۳۹۳/۲/۱۰ - ۰۷:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن