تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مسلمان آينه برادر خويش است، هرگاه خطايى از برادر خود ديديد همگى او را مورد حمله قرار ند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806678998




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارز در انتظار دلارهای پتروشيمی


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: ارز در انتظار دلارهای پتروشيمی
در اين ميان موضوع مشتركي كه در خصوص چرايي اين امر عنوان مي‌شود، بر‌كاهش عرضه ارز در بازار تاكيد دارد كه به تبع آن پتروشيمي‌ها به واسطه كاهش عرضه ارز خود در بازار هدف اصلي انتقادات قرار دارند.


به گزارش آخرین نیوز، كمتر از يك ماه پس از تعطيلات نوروز، زماني كه دلار بعد از مدتي از التهابات طولاني مدت خود فاصله گرفته و مي‌رفت تا تعادل نسبي خود را بازيابد، عواملي دست به دست هم داد تا بار ديگر اين بازار روي نوار صعودي قرار گيرد. به اين‌ترتيب دلاري كه روزهاي نخست سال حول و حوش سه هزار تومان بود در طول چند روز بيش از 300 تومان افزايش قيمت را تجربه كرد اما در خلال اين مدت چه اتفاقي رخ داد كه بازار بار ديگر ملتهب شد. در اين ميان موضوع مشتركي كه در خصوص چرايي اين امر عنوان مي‌شود، بر‌كاهش عرضه ارز در بازار تاكيد دارد كه به تبع آن پتروشيمي‌ها به واسطه كاهش عرضه ارز خود در بازار هدف اصلي انتقادات قرار دارند.

پتروشيمي‌ها نيز كه اين روزها با هجمه انتقادات مواجه شدند، اختلالات ايجاد شده در مسير صادرات محصولات پتروشيمي را مطرح كرده و آن را علت بروز وقفه در تزريق ارز حاصل از صادرات خود عنوان كرده‌اند. در اين ميان طهماسب مظاهري، رييس كل اسبق بانك مركزي نيز طي اظهاراتي پتروشيمي‌ها را متهم رديف اول كاهش عرضه ارز در بازار و افزايش قيمت آن معرفي كرد.

از سوي ديگر شنيده‌هايي حاكي از خريد و فروش ارز ناشي از فروش محصولات شركت‌هاي پتروشيمي در بازار دوبي مطرح شده كه از آن به عنوان عاملي در جهت دامن زدن به التهابات ارزي ايران ياد مي‌شود. وضعيت اين روزهاي بازار سرمايه نيز به نوبه خود بر نوسانات ارزي اين روزهاي بازار بي‌تاثير نبوده و افت پي‌در‌پي شاخص كل بورس منجر به خروج بخشي از منابع از اين بازار و انتقال آن به بازارهايي موازي همچون دلار شده است. به اين ترتيب عوامل مختلفي دست به دست هم داد تا روز گذشته دلار در آستانه 3400 تومان قرار گيرد، در اين ميان مسوولان بانك مركزي سكوتي نسبي پيشه كرده‌اند. نوسانات ارزي اخير كه تقريبا اندكي قبل از اجراي دومين فاز هدفمندي يارانه‌ها در بازار شكل گرفت، نگراني‌هايي را در جامعه ايجاد كرده است. اين نگراني‌ها از تجربه سال‌هاي قبل ناشي مي‌شود، آنجايي كه فاز اول هدفمندي كليد خورد و مدتي پس از آن بازار ارز به هم ريخت كه حاصل آن تنگ شدن گلوگاه‌هاي اقتصادي خانوارها بود. به تبع اين شرايط، اين روزها مباحث مختلفي در خصوص چرايي شكل‌گيري اين فضا در بازار ارز مطرح مي‌شود كه بيشترين تمركز آن به سمت دلارهاي پتروشيمي‌ها متمركز است. در ميان انبوه مباحثي كه در اين خصوص عنوان مي‌شود، طهماسب مظاهري، رييس كل اسبق بانك مركزي نيز به منتقدان اين امر پيوسته و در اظهاراتي توقف ارز پتروشيمي‌ها را دليل اصلي گراني دلار عنوان كرد.

يكشنبه شب، وي با حضور در برنامه پايش در پاسخ به علت گراني دلار طي روزهاي اخير اظهار داشت: از جمله دلايل اصلي گراني دلار در روزهاي اخير توقف ارز پتروشيمي‌ها و عدم ورود آنها به بازار است. مظاهري در همين ارتباط با تاكيد براينكه بانك مركزي نبايد براي بازار ارز نرخ تعيين كند، تصريح كرد: بانك مركزي بايد بتواند با هدفگذاري و تعيين يك قيمت مناسب جلوي نوسانات بازار ارز را بگيرد و نبايد براي تامين كسري بودجه دولت نرخ ارز را افزايش دهد زيرا اين كار از اساس اشتباه است.

رييس كل اسبق بانك مركزي كشور كاهش عرضه و تقاضا را از عوامل مهم در افزايش نرخ ارز در كشور عنوان كرد و افزود: برخلاف ساير كالاهاي ديگر هر زمان كه تقاضا براي ارز بالا برود به تبع آن دچار افزايش قيمت نيز خواهد شد.


حداكثر نوسان دلار 3000 توماني «50 تومان» است

رييس كل اسبق بانك مركزي كل كشور تصريح كرد: براساس قانون و ضوابط برنامه پنج ساله دولت نبايد براي تامين بودجه خود از افزايش نرخ ارز استفاده كند در عين حال بانك مركزي بايد بتواند از توليدكنندگان و صادركنندگان فعال و كارآمد در برابر تورم داخلي و خارجي حمايت كند. اين مساله جزو اصول سياست اقتصادي از دوران بعد از جنگ تحميلي بوده است.

مظاهري با بيان اينكه دولت ابزار تغيير نرخ ارز را در اختيار دارد، گفت: دولت تدبير و اميد برخلاف دولت پيشين اعلام كرده است كه در اين خصوص در كار بانك مركزي دخالت نخواهد كرد. دولت خيلي راحت مي‌تواند بازار ارز را كنترل كند، دولت حق ندارد براي تامين بودجه نرخ ارز را بالا ببرد. قاعدتا اگر نرخ ارز سه هزار تومان باشد حداكثر نوسان منطقي نرخ ارز فقط 50 تومان است.


دلار به زودي با ارزهاي پتروشيمي ارزان مي‌شود

«دلار با ارزهاي پتروشيمي ارزان مي‌شود» اين وعده‌يي است كه اخيرا فعالان صنعت پتروشيمي در قبال انتقادات مطرح شده و نوسانات بازار ارز عنوان كرده‌اند.

احمد مهدوي با اظهار اينكه پيش‌بيني مي‌شود با عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشيمي در آينده نزديك قيمت دلار كاهش يابد، گفت: واحدهاي پتروشيمي هر ماه 2/1 ميليارد دلار ارز حاصل از صادرات خود را در بازار عرضه خواهند كرد. مدير انجمن صنفي كافرمايي صنعت پتروشيمي با اعلام اينكه عرضه ارز از ارديبهشت‌ماه آغاز خواهد شد، گفت: اين كار به صورت مزايده‌يي توسط صرافي‌هاي مجاز و مشخص شده توسط بانك مركزي صورت خواهد گرفت. او در مورد مقدار ارزي كه واحدهاي پتروشيمي در سال گذشته به بازار داخل انتقال دادند، توضيح داد: قسمتي از اين ارز در ازاي بدهي و وام‌هاي واحدهاي پتروشيمي، بخشي نيز براي خريد قطعه و كاتاليست داده شد و باقي آن نيز به بازار داخل تزريق شده است. البته 50 تا 60 درصد ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشيمي به بازار داخل عرضه مي‌شود.منبع: روزنامه اعتماد



سه شنبه, 09 ارديبهشت 1393 ساعت 08:55





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن