تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):تقوای خدا پیشه کنید و دینتان را با ورع و تقوا حفظ کنید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806349922




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برگزاری مراسم بزرگداشت روز سعدی در تاجیکستان+تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
برگزاری مراسم بزرگداشت روز سعدی در تاجیکستان+تصاویر
مراسم بزرگداشت روز استاد سخن فارسی «سعدی شیرازی» با حضور دانشمندان ایران، افغانستان و تاجیکستان در دوشنبه برگزار شد.

خبرگزاری فارس: برگزاری مراسم بزرگداشت روز سعدی در تاجیکستان+تصاویر


به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، مراسم بزرگداشت روز استاد سخن فارسی «سعدی شیرازی» با حضور دانشمندان ایران، افغانستان و تاجیکستان برگزار شد. در این آیین که امروز در یکی از تالارهای فرهنگی کتابخانه ملی تاجیکستان به اجرا درآمد، تعدادی از دانشجویان بخش‌های خاورشناسی، زبان و ادبیات فارسی تاجیکی و هنرمندان سرشناس تاجیک شرکت کردند.

«محمد حسن صنعتی» رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در افتتاحیه این مراسم با استقبال گرم و خیرمقدم میهمانان این جشن گفت: اولین روز اردیبهشت‌ را به بزرگداشت استاد سخن فارسی اختصاص داده و وی را «افصح‌المتکلمین» یعنی فصیح‌ترین گوینده و شاعر نامیده‌ایم. وی افزود: سعدی به این دلیل ماندگار و عزیز است که خالصانه و صادقانه وجود خود را آیینه حقیقت قرار داد و حقیقت در آثار او بازتابید و امروز شاهد این تابش‌ در کشورهای بسیاری از جمله در محدوده آسیای مرکزی هستیم. وی همچنین اضافه کرد: سعدی بر دیگر چهره‌ها و ستارگان تابناک ادبیات فارسی نیز تأثیرگزار بوده و «حافظ شیرازی» تا جایی که شناختی از او داریم و «عبید زاکانی» تا جایی که می‌شناسیم در آثار خود الهام از گفته‌ها و نوشته‌های سعدی گرفته‌اند و می‌توان گفت، سعدی همه را به زانوی ادب در برابر کلام خویش نشانده و به آنان الهام بخشیده است. وی همچنین بیان کرد: اگر ما امروز به دنبال کسی هستیم که انسان و روزگار را بشناسد و راه را به ما نشان دهد، سعدی از جمله معدود شخصیت‌هایی است که روزگار و آثارش نمونه‌ای از چراغ هدایت است. رایزن فرهنگی کشورمان تأکید کرد: سعدی بدون تردید از جمله شاعران و نویسندگان طراز اول زبان فارسی بوده و از وی به عنوان بزرگترین شاعر در ادبیات شرق یاد می‌کنند. وی تصریح کرد: فصاحت و زیبایی کلام او را مانندی نیست و شیوایی آن در نظم و نثر زبانزد جهانیان است. «حورالنسا علی‌زاده» معاون رئیس کتابخانه ملی تاجیکستان و از اندیشمندان تاجیک برگزاری چنین همایش علمی و فرهنگی‌ را بهانه خوبی برای احیای رشته‌های از هم گسسته روابط فرهنگی کشورهای همزبان ایران، افغانستان و تاجیکستان عنوان کرد. وی اذعان کرد: سعدی با اشعار و آثار نثر خود ارزش‌هایی‌ را توصیف و تبلیغ می‌کرد که از مسائل داغ در دوران امروز نیز هست. وی گفت: سخن پرمعنا و با ارزش سعدی هم اکنون زبان فارسی را به منبر سازمان ملل متحد برده و از آن بلندی به یکایک جهانیان تلقین می‌کند که، بنی آدم اعضای یک دیگرند  که در افرینش ز یک گوهرند چو عضوی به درد آورد روزگار  دیگر عضوهارا نماند قرار تو که کز محنت دیگران بی‌غمی  نشاید که نامت نهند آدمی ... این شخصیت فرهنگی تاجیک اضافه کرد: شرکت در تجلیل روز گرامیداشت بزرگواری به مانند سعدی شیرازی باعث فخر و ارج  هر وارث ادب و زبان فارسی است. «نوروز سرکاراف» استاد رشته زبان و ادبیات فارسی تاجیکی دانشگاه اقتصاد و تجارت تاجیکستان و از شرکت‌کنندگان آزمون گزارش و مقالات در مورد آثار سعدی در این آیین در موضوع بازتاب اخلاق، آموزش و تربیت در آثار سعدی مقاله‌ای ارائه کرد.

وی ضمن توضیح این موضوع از این شخصیت بزرگ به عنوان یک استاد جدی و سخت‌گیر در امر تربیت و آموزش فرزند یاداور شد. وی گفت: سعدی با بیان ساده و پر از حکمت خویش تربیت و آموزش را برای فرزند حتمی دانسته و جایگاه این دو چیزرا در تقویت جامعه مهم شناخته‌است. این دانشمند تاجیک افزود: آثار این بزرگوار طی قرن‌ها دستور خوب آموزشی برای تربیت انسان‌ها است. به اعتقاد وی، جایگاه سعدی چه در گذشته و چه امروز در تعیین و تکمیل رفتار هر فرد جامعه برجسته و روشن بوده و و هست. در بخش‌های دیگری از این مراسم حدود 10 نفر از دانشمندان، دانشجویان محقق و مخلص آثار این شاعر گزارش و مقالاتی ارائه کردند و پاره‌هایی از اشعار او توسط راویان شعر و هنرمندان شناخته شده تاجیک قرائت و سروده شد.



انتهای پیام/.

93/02/02 - 12:14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن