تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806992459




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دانش آموزان اردبیلی پیشگامان پیش آهنگی/ نهضتی با اهداف بشردوستانه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > اردبیل گزارش تصویری تشریحی مهر/
دانش آموزان اردبیلی پیشگامان پیش آهنگی/ نهضتی با اهداف بشردوستانه
اردبیل – خبرگزاری مهر: بخش مهمی از مانورهای امداد و نجات هلال احمر توسط نیروهایی اجرا می شود که با وجود هیجان و خلاقیت قابل توجه در انجام فعالیت های امدادی؛ نامشان کمتر از سایر گروه ها به زبان می آید، آنها پیشاهنگ یا پیش آهنگ خوانده می شوند و از زمان شکل گیری آنها تاکنون 90 سال می گذرد.



به گزارش خبرنگار مهر، سابقه فعالیت گروه های پیشاهنگ هلال احمر در کشور به 90 سال قبل می رسد. در طول فعالیت این گروه، اسناد تاریخی گواه فعالیت پیشاهنگان اردبیل از همان دهه های اول شکل گیری این گروه های بشر دوستانه است. آبادانی کشور و مشارکت در فعالیت های بشر دوستانه از جمله اصولی است که 60 واحد پیشاهنگی با 135 عضو را در اردبیل فعال کرد. در سال 1907 فردی به نام لرد سمیث بارون بیدن پاولیک جنبشی بین المللی با هدف امداد رسانی و مشارکت در فعالیت های انسان دوستانه را راه اندازی کرد. اما طرف توجه این جنبش به دو گروه سنی ۶ تا ۱۱ سال و ۱۴ تا ۱۶ سال بود که با آموزش مهارت های روحی و جسمی برای عکس العمل ماهرانه در هنگام بروز حوادث آماده می شدند. جنبش کودکان برای امدادرسانی در عین حال فردی به نام میرزا احمد امین زاده در 1298 خورشیدی ایجاد این نهضت در ایران را پیشنهاد کرد و در ۱۲ آذر 1304 با ریاست وی سازمان پیشاهنگی ایران آغاز به کار کرد.

پیشاهنگان در بیمارستان بوعلی اردبیل اولین دوره كلاس مربیان پیش‌ آهنگی در خردادماه 1314 با شركت 40 نفر از مربیان تهران و 44 نفر از مربیان شهرستانها به مدت 15 روز در منظریه (اردوگاه شهید باهنر) تشکیل شد. در طول تعطیلات تابستان همان سال مقررات و آیین ‌نامه‌های لازم برای اجرای پیش‌آهنگی در مدرسه ها تهیه و تدوین شد و فعالیت های پیش آهنگی روز به روز در تمام شهرستان‌های كشور توسعه یافت ولی با شروع وقایع شهریور1320 این فعالیت‌ها متوقف شد و در طول مدت یازده سال جز در یكی دو دسته كوچك فعالیت پیش‌آهنگی به چشم نمی‌خورد. در آذرماه سال 1332 با تشكیل اولین كلاس مربیان پیش‌آهنگی به تلاش حسین بنایی نهضت جدید پیش‌آهنگی ایران آغاز شد. مشارکت دانش آموزان اردبیلی در گروه های پیشاهنگ با وجود اینکه در طول سال های بعد پیشاهنگان ایرانی جزو گروه های منظم و مثال زدنی بودند فعالیت این گروه بعدها با افت و خیز هایی همراه شد. اما به دلیل اهمیت مهارت آموزی به گروه های مورد توجه  طرح فعال سازی مجدد گروه های پیشاهنگ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسط مقام رهبری مطرح شد.

پیشاهنگان اردبیل در مراسم درختکاری سال 1352 به گفته مدیر عامل موسسه مطالعات و تدوین تاریخ اردبیل در طول تاریخ فعالیت پیشاهنگی، اردبیل نیز سهم قابل توجهی در این حوزه ایفا کرده است. محمود محمد هدایتی تصریح کرد: اسناد و عکس های مربوط به فعالیت گروه های پیشاهنگی بیانگر حضور فعال نوجوان و کودکان اردبیلی در این حوزه بوده است. وی افزود: گروه های پیشاهنگ در دسته های مختلف که با اسامی خاصی رده بندی می شد در مدارس فعال بود و دانش آموزان مهارت های مختلفی را بعد از ورود به پیشاهنگی می آموختند. مهارت آموزی امداد رسانی ویژه دختران و پسران گروه های پیشاهنگ برای تمامی اعضای خود اعم از دختران و پسران برنامه های مختلفی را تدارک می دیده است. به گفته مدیر کل هلال احمر استان اردبیل عمده این مهارت ها شامل اردو زدن، نکات بهداشتی، قوانین راهنمایی و رانندگی، کاردستی، بازی و نقاشی، حرکات ورزشی، کمک‌های اولیه، سرود و آداب معاشرت، شعر، کسب اطلاع درباره کار با طناب و انواع گره‌ها است.

پیشاهنگان دبیرستان تدین اردبیل در سال 1318 بهرام غیبی تاکید کرد: در حال حاضر نیروهای پیشاهنگ از جمله بازوهای یاری گر تیم های امداد و نجات است که در تمامی مانورها و همچنین در فعالیت های امداد رسانی مشارکت مستقیم و غیر مستقیم می کنند. مدارس فرصتی برای فعال سازی نیروهای امداد رسان وی با بیان اینکه پیشاهنگان در قالب جوانان و نوجوانان به عنوان سرمایه پایدار جمعیت هلال احمر هستند، اضافه کرد: هدف اصلی از نهضت پيشاهنگی هلال احمر تربيت و پرورش جوانان و نوجوانان در ابعاد مختلف به ويژه فعالیت­های بشر دوستانه است. غیبی تصریح کرد: مدارس می توانند با فعال سازی گروه های پیشاهنگ در مهارت آموزی دانش آموزان فرصت مناسبی ایجاد کنند. مدیر کل هلال احمر استان با بیان اینکه این مجموعه آماده برگزاری دوره های امداد و نجات رایگان برای دانش آموزان و مربیان مدارس است، ادامه داد: هلال احمر به دنبال مهارت آموزی تک تک افراد جامعه است. غیبی معتقد است مهارت آموزی از سنین پایین موجب می شود اهمیت کسب مهارت و کسب قابلیت و توانمندی از کودکی نهادینه شده و شهروند در بزرگسالی به بلوغ و توان لازم در انجام مهارت های خود دست یابد.

پیشاهنگان دبیرستانی اردبیل در مراسم درختکاری سال 1351 آموزش حس انسان دوستی از کودکی وی از دیگر اهداف گروه های تربیت کودک و نوجوان هلال احمر را آموزش حس انسان دوستی و اخلاقیات متعالی عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال غنچه های هلال، پیشاهنگی و کانون های مدارس از جمله گروه هایی است که به دنبال آموزش اهداف انسان دوستانه هلال احمر است. غیبی معتقد است فرهنگ سازی برای داشتن جامعه ای فرهیخته از سنین کودکی آغاز می شود و در این بین هلال احمر بر روی گروه های سنی پایین تمرکز بیشتری دارد. پشاهنگان در سوگند نامه خود می گویند: "من به شرف خود سوگند ياد می‌كنم كه به اندازه توانايی‌ام وظيفه خود را نسبت به خدا، دين و وطنم انجام داده، از مقررات و قوانين پيش آهنگی پيروی نمايم. هميشه به مردم و هم نوع خود ياری و مدد كاری كنم. تن خود را توانا، خرد خود را بيدار و روان خود را پاك نگه دارم". ............................... گزارش: ونوس بهنود


۱۳۹۳/۲/۸ - ۱۱:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن