تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 2 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855888872




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» بررسی کرد چالش‌های پیش‌ روی مسلمانان قرقیزستان و ضرورت تقویت اسلام سنتی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» بررسی کرد
چالش‌های پیش‌ روی مسلمانان قرقیزستان و ضرورت تقویت اسلام سنتی
رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» با تشریح چالش‌های پیش‌ روی مسلمانان قرقیزستان، تقویت اسلام سنتی به همراه افزایش تحمل‌پذیری مذاهب گوناگون دیگر را، از راهکارهای تقویت وجهه دین در قرقیزستان و منطقه آسیای مرکزی دانست.

خبرگزاری فارس: چالش‌های پیش‌ روی مسلمانان قرقیزستان و ضرورت تقویت اسلام سنتی


به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «قادر ملک‌اف» رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» با اشاره به اینکه اکثر مسلمانان متدین که در مساجد قرقیزستان حضور می‌یابند را جوانان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد که این روند هرساله رو به افزایش است. وی در ادامه عنوان کرد که متأسفانه علیرغم افزایش تعداد متدینین در قرقیزستان، هم‌اکنون میزان آشنایی این افراد با اصول و برنامه‌های اولیه اسلام و جریان‌های ایدئولوژیکی مختلف آن در سطح پایینی قرار دارد. تضاد نسل‌ها و رشد عدم تحمل‌پذیری دینی در قرقیزستان رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» بر این باور است که همزمان با روند توسعه جامعه مسلمانان قرقیزستان، این جامعه در حال تجربه تضاد نسل‌ها و همچنین رشد عدم تحمل‌پذیری دینی در درون اجتماع می‌باشد که این امر تا حدودی در برچسب زدن آشکار بر روی افراد همچون «سلفی»، «صوفی» و «تبلیغی» در سطح شخصی و یا در نمازهای مساجد نمایان بوده و حتی به تفکیک جزئی تعلق به گروه‌ها و جماعت‌های مشخص به رسمیت شناخته شده و یا جماعت‌های غیررسمی نیز پرداخته می‌شود. به نظر قادر ملک‌اف، در این راستا دانش آموزان به عنوان یک قشر مجزا و تشکیل‌دهنده بخش قابل‌توجهی از جمعیت جوان قرقیزستان قطعا از سوی سازمان‌های افراطی مذهبی به عنوان بخشی مهم هدفگیری شده‌اند اما باید این قاعده را در نظر گرفت که همه سازمان‌ها قابلیت تأثیرگذاری زیاد در میان جوانان معاصر قرقیزستان را ندارند. رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی «islamsng» با بیان این که یکی از ابزار مهم برای نفوذ در دانش آموزان اینترنت است، تصریح می‌کند که در هر صورت دسترسی به روش‌های جدید ارتباطی باعث تقویت حساسیت و کنجکاوی جوانان نسبت به ایده‌های افراط‌گرایانه مذهبی و تروریسم می‌شود. افراط‌گرایان به دنبال جذب متدینین قرقیزستان وی در ادامه می‌نویسد که بی‌ثباتی اوضاع سیاسی، به حاشیه راندن جوانان، انتشار کلیپ‌هایی در زمینه بریدن اعضای بدن مردم در سوریه و خطابه‌هایی که گروه‌های افراطی برای جذب افراد متدین منتشر می‌کنند، شرایط  را برای افراط‌گرایی و خروج شهروندان قرقیزستان برای پیوستن به گروه‌های تروریستی در سوریه و افغانستان فراهم می‌کند. با توجه به برخی گزارشات غیررسمی، بیش از صدها تن از قرقیزها دوره‌های آموزشی را در اردوگاه‌های تروریست‌ها گذرانده و یا در درگیری‌های سوریه شرکت داشته‌اند که آنان در آینده به قرقیزستان بازخواهند گشت.  حال آنکه استخدام داوطلبان برای پیوستن به گروه‌های افراطی هم در جنوب و هم در شمال کشور همچنان ادامه دارد که لزوما همه این افراد برای پول جذب این گروه‌ها نشده و برخی نیز بر اساس ایده به این سازمان‌ها می‌پیوندند که در این صورت توقف این روند تنها از طریق ممنوع کردن فعالیت آنها در کشور، مشکل است. به نظر قادر ملک‌اف، هنوز هم دیر نشده و باید بر روی درک و آگاهی جوانان قرقیزستان کار کرد و هر چه سریعتر با اقدامات تشریحی در میان جوانان مؤمن در همه مساجد و رسانه‌ها، خطر گرایش آنان به سمت گروه‌های افراطی را کاهش داد. رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» معتقد است که باید یک فضای گفتگوی دائمی بین تمام گروه‌ها و جماعت‌های مسلمانان در قرقیزستان ایجاد شود چراکه در حال حاضر در این کشور تصویری از کل اسلام وجود دارد و حال آنکه سرعت تحولات در جهان بسیار بالاست و قرقیزستان حداکثر یک یا 2 سال برای انجام اقدامات پیشگیرانه از طریق اطلاع‌رسانی و آموزش و تنظیم حوزه دینی فرصت دارد. ضرورت حمایت دولت از توسعه اسلام سنتی در حال حاضر نکته اصلی ارائه درک صحیح از اهداف اسلام و روند آن در میان جوانان مؤمن، هدایت این فرآیند در مسیری هوشمندانه، حل‌وفصل مشکلات اجتماعی و معنوی در جامعه و تأمین حمایت عمومی دولت برای توسعه مدارس دینی- حقوقی معاصر به منظور پرورش دانشمندان دینی قوی، می‌باشد که این مسئله یک کار طولانی و پرزحمت است و علاوه بر وجود نیروهای فکری، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های مادی نیز می‌باشد. به باور قادر ملک‌اف، بسیاری از مردم دانش کافی در مورد ویژگی‌های اسلام در قرقیزستان ندارند. به عنوان مثال، مقامات در رسانه‌ها اغلب به اصطلاح «مذهب حنفی» و این که ما حنفی هستیم اشاره می‌کنند و حال باید دانست ویژگی‌های مذهب حنفی چیست؟ در واقع، بسیاری از متدینین که با اسلام سرو کار دارند نمی‌توانند بین مسلمانان، اهل سنت، حنفی‌ها و دیگر فرقه‌های اسلامی تمایزی قائل شوند و حال آنکه به طور سنتی اکثریت مردم قرقیزستان جزء فرقه اهل سنت اسلام و پیرو مکتب حقوقی حنفی هستند به جز برخی گروه‌های خاصی از اقوام قفقازی که پایبند مکتب حقوقی شافعی می‌باشند. همچنین در حال حاضر در میان مسلمانان متدین در قرقیزستان افرادی هستند که پیرو مکتب حقوقی حنبلی می‌باشند ضمن آن که در این کشور برخی آذربایجانی‌ها زندگی می‌کنند که شیعه جعفری هستند که در اسلام اهل سنت همه این چهار مکتب برابر و شناخته شده هستند. به نظر رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست»، دولت با در نظر گرفتن این نکته که بیش از 85 درصد از جمعیت قرقیزستان خود را به طور سنتی و تاریخی پیرو دین اسلام و مکتب حنفی می‌دانند، باید در پی ایجاد ارتباط  با سازمان‌های مذهبی باشد. لزوم تقویت عقیده در سیاست‌های مذهبی دولت این در حالی است که در درک اسلام اهل سنت بر اساس فرقه حنفیه باید هم مفهوم مکتب حقوقی و هم مسائل مربوط به عقیده جایگاه ویژه‌ای در بنیان سیاست‌های مذهبی دولت داشته باشد. آیا چنانچه دولت به طور خاص سیاست‌هایی را در حمایت از مذهب حنفی اتخاذ کند، احتمال دارد که مسلمانان پیرو دیگر مذاهب و یا گرایش‌ها تحت فشار قرار گیرند و یا برای ورود به مساجد با مشکلاتی مواجه شوند؟ حال آنکه اسلام دینی جهانی و تمام شمول است و همه‌جانبه بودن آن در این است که اسلام با سنت و فرهنگ مردم و یا کشوری که در آن انتشار یافته، عجین می‌شود. در این زمینه اسلام با آداب و رسوم و حتی ویژگی‌های ملی لباس ملت‌های مسلمان تناسب داشته و تنها آن دسته از قوانین که برخلاف ذات اسلام هستند مانند رسم «آلا کاچو» (ربودن عروس)، به خودی‌خود از ارزش‌های اسلامی حذف می‌شوند چرا که در این سنت حق آزادی انتخاب زنان نقض می‌شود. وی در ادامه تصریح می‌کند: تجربیات بین‌المللی نشان می‌دهد که در کشورهای جهان اسلام چه آنهایی که پیرو اسلام اهل سنت و مکتب حقوقی حنفی بوده و چه آنهایی که پایبند سایر مکاتب اسلامی هستند، اسلام به عنوان سنت دارای جایگاه ویژه‌ای در سیاست رسمی دولت این کشورهاست. به عنوان مثال، در ترکیه و پاکستان مکتب حقوقی حنفی، در عربستان سعودی و امارات متحده عربی مکتب حقوقی حنبلی، در مصر، اردن و مالزی مکتب حقوقی شافعی و در تونس و مراکش مکتب حقوقی مالکی به عنوان اسلام سنتی در این سرزمین‌ها محسوب می‌شود. ضرورت شناخت ایدئولوژی‌های مخرب با این وجود، در ابتدا روشن شدن و تشخیص آنچه که از جانب مکاتب حقوقی به رسمیت شناخته شده در اسلام به عنوان ایدئولوژی‌های مخرب محسوب می‌شود، ضروری است. همه این مکاتب حقوقی (مذاهب) حنفی، شافعی، مالکی و حنبلی همانطور که قبلا ذکر شد، در سراسر جهان اسلام به رسمیت شناخته شده‌اند و بر این اساس اداره امور مسلمانان قرقیزستان نیز آنها را به عنوان مسیر حقوقی اسلام به رسمیت شناخته است. بدین معنا که دولت و یا اداره امور مسلمانان قرقیزستان سیاست‌های خاصی را در خصوص حنفیت اتخاذ می‌کنند که البته این به معنای اعمال فشار و آزار و اذیت پیروان سایر مکاتب حقوقی اسلام نخواهد بود. در حال حاضر در قرقیزستان همزمان با ایجاد شرایط برای توسعه مذهب حنفی، باید فعالیت‌های تشریحی نیز در میان متدینین در خصوص تحمل‌پذیری بین مذاهب صورت گیرد. این مکاتب حقوقی (مذاهب) نتیجه توسعه تکاملی اندیشه‌های حقوقی و کثرت‌گرایی حقوقی نظرات در اسلام محسوب می‌شوند و تفاوت در مسائل حقوقی میان آنها ماهیت اساسی نداشته و بیشتر جنبه کاربردی دارد. همزمان برخی فرقه‌های مخرب و خطرناک از قبیل گروه‌های سلفی جهادی، سازمان‌های تروریستی و یا حتی گروه‌های غیرنظامی اما در قالب فرقه‌های مخرب همچون «جامعه احمدیه» و «کارانیت» نیز با نام اسلام ورود پیدا کرده‌اند. در حالی که این ایدئولوژی‌ها برای اسلام و اتحاد متدینین و دولت خطرناک هستند و آیین‌های متعادل که به طور کاملا سنتی در قرقیزستان وارد شده است شامل عقیده «ماتریدی» آمیخته با عرفان و عقیده «تهاویزم» با تفسیر از مذهب حنفی اهل سنت می‌باشند و برخی ایده‌ها نیز همچون وهابیت غیررادیکال از عربستان سعودی به قرقیزستان وارد شده‌اند. هرچند که این فرقه‌های غیررادیکال به راحتی می‌توانند تحت تأثیر القائات ایدئولوژیک به جنبش‌های افراطی تبدیل شوند چراکه میان آنها حریم بسیار نازکی است. در بسیاری از موارد نیز جوانان از طریق گروه‌های افراطی (به عنوان مثال، «حزب‌التحریر») به دام اقدامات تروریستی می‌افتند که این خود نیز مسئله‌ای مجزاست. ضرورت پرهیز از قوم‌گرایی در میان مسلمانان قرقیزستان در حال حاضر خطر اصلی برای جامعه مسلمان قرقیزستان جدایی متدینین براساس نشانه‌های قومی بوده که تا حد زیادی بر هویت مسلمانان این کشور که براساس جوامع کوچک با جنبه‌های ملی شکل گرفته است، تأثیر می‌گذارد و این مسئله بدون دخالت مراکز خارجی رخ می‌دهد. بنابراین، وظیفه اصلی دولت این است که با ایجاد شرایط برای توسعه مکتب حقوقی و دینی براساس مذهب حنفیت، تأثیر ایده‌های وارداتی را کاهش دهد. در اینجا منظور نه تنها پشتیبانی از حنفیت است بلکه اتخاذ رویکردهای جدید با توجه به چالش‌های فعلی در زمینه افراط‌گرایی و نوسازی این فرآیندها، می‌باشد چراکه باید نقش و نفوذ اسلام مهم در نظر گرفته شود و باید دانست که توسعه اسلام نیازمند روش‌های جدید هوشمندانه‌تر، هماهنگ‌تر و کارآمدتر می‌باشد. در این زمینه دولت باید همه شرایط را فراهم سازد تا این روند ماهیت یک فرآیند پایدار را به عنوان تضمین پشتیبانی ملی، فرهنگی و اطلاعاتی از ارزش‌های معنوی سنتی در برابر ایده‌های مخرب تکفیریزم، تروریسم، جدایی‌طلبی و ناسیونالیسم، به خود گیرد. در ضمن، اداره امور مسلمانان قرقیزستان وظیفه سنگینی در زمینه ایجاد شرایط برای توسعه تفکر عقلانی اسلام و آموزش و اطلاع رسانی گسترده در میان آحاد جامعه مسلمانان این کشور دارد که این امر محصول ملی عنوان می‌شود. انتهای پیام/خ  

93/01/30 - 14:21





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن